Squeezebox og ripping til CD image

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Sitter og skal rippe et halvt tusen CD'er i lossless format. Jeg har bestemt meg for å bruke FLAC og oppdaget at Slimserver leser hele CD-image med tilhørende CUEsheet fil. Har testet med Exact Audio Extractor og funnet ut at det å kopiere hele disken til en FLAC-fil og en tilhørende CUE-fil med ID-3 tags fungerer meget bra. Da slipper jeg irriterende glipper mellom sammenhengende sanger og hele plata er samlet på en fil.

Er det noen god grunn til å ikke rippe hele CD'en til en image-fil når man skal bruke dette kun med Slimserver?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg fant ut at hele CUESHEET-filen kan pakkes inn i FLAC image-filen med metaflac.exe. Da har man pakket hele CD'en til kun én FLAC-fil og man slipper å forholde seg til to filer per CD. Men det er litt plundrete å kjøre DOS komandoer for å få dette til.

Er det noen som har klart å sette opp EAC slik at CUESHEET blir automatisk pakket inn i FLAC-image filen?

Lexluthor skrev:
Sitter og skal rippe et halvt tusen CD'er i lossless format. Jeg har bestemt meg for å bruke FLAC og oppdaget at Slimserver leser hele CD-image med tilhørende CUEsheet fil. Har testet med Exact Audio Extractor og funnet ut at det å kopiere hele disken til en FLAC-fil og en tilhørende CUE-fil med ID-3 tags fungerer meget bra. Da slipper jeg irriterende glipper mellom sammenhengende sanger og hele plata er samlet på en fil.

Er det noen god grunn til å ikke rippe hele CD'en til en image-fil når man skal bruke dette kun med Slimserver?

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Lexluthor skrev:
Er det noen som har klart å sette opp EAC slik at CUESHEET blir automatisk pakket inn i FLAC-image filen?
Ja, med EAC og AutoFLAC. Men jeg fikk ikke spilt fila på Squeezebox'en....den sier bare "problem, can't open file for"

Vedlegg

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
Hei
Jeg har nå sittet å rippet vel 1.000 cd'r (er vel halvveis - puh!). Dette har jeg gjort i Mediaplayer med formatvalg "Lossless" og tror da at jeg har gjort et fremtidsikkert valg. Filene blir både overiktlig presentert i min SB3 - og de låter tilogmed bedre enn CD. Hva er egentlig motivasjonen for å velge "flac", og de for meg kompliserte prossesser dere beskriver her? Har jeg gjort noe "feil" med mitt valg - burde jeg heller gjort som dere?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
gin skrev:
Hei
Jeg har nå sittet å rippet vel 1.000 cd'r (er vel halvveis - puh!). Dette har jeg gjort i Mediaplayer med formatvalg "Lossless" og tror da at jeg har gjort et fremtidsikkert valg. Filene blir både overiktlig presentert i min SB3 - og de låter tilogmed bedre enn CD. Hva er egentlig motivasjonen for å velge "flac", og de for meg kompliserte prossesser dere beskriver her? Har jeg gjort noe "feil" med mitt valg - burde jeg heller gjort som dere?
Hei gin
Er det windows mediaplayer du mener?
i så fall hvilken versjon har du? finner ikke noe lossless på denne
Mvh Jan I

G

Gjestemedlem

Gjest
gin skrev:
Hei
Fordelen med flac er at formatet er et open source prosjekt som har støtte på alle slags maskiner og systemer som kan spille av lossless filer. Man er ikke bundet til windows og deres proprietære filsystemer og patenter i all fremtid. Men du kan nok konvertere filene snere om det blir nødvendig så ingen grunn til panikk ennå. Lydmessig skal det ikke være noen forskjell.

Du kan lese litt mer om formatet her:

http://flac.sourceforge.net/features.html

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Antall liker
1
Lexluthor skrev:

Jeg ville rippet uten CUEsheet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt problemer med disse på diverse avspillings software inkludert Slimserver.

FLAC støtter gapless playback så du vil ikke få irriterende glipper mellom sangene selv om du ikke bruker CUEsheet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jan_I skrev:
gin skrev:
Hei
Hei gin
Mvh Jan I
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/forpros/codecs/audio.aspx

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Gjestemedlem skrev:
Jan_I skrev:
gin skrev:
Hei
Hei gin
Mvh Jan I
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/forpros/codecs/audio.aspx
Tusen takk Gjestemedlem :)
Mvh Jan I

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
Hei
Jeg bruker Mediaplayer 11. Der kan du velge WMA - uten datatap, som komprimerer filstørrelsen 2:1. Ved direkte sammenligning låter dette faktisk bedre enn CD fra min Meridian CD spiller ;)
Det er godt å høre at jeg ikke er helt på jordet her - jeg kan leve godt med å være påvirket av Microsoft ;) Hvor åpent Flac egentlig er, kan man jo spørre seg når Slimserver får problemer med dette formatet ::) Jeg skulle tro at fremtidige applikasjoner vil tilpasse seg det mest dominerende formatet på Pc baserte systemer - som Wma vitterlig er.

J

Jurassic

Gjest
Hvis jeg ripper med min mediaplayer versjon 9 vil i høyeste kvalitet blir det da lossless?
Har ikke noen lovlig xp så versjon 11 utgår å bruke.

A

Aubi

Gjest
Jurassic skrev:
Hvis jeg ripper med min mediaplayer versjon 9 vil i høyeste kvalitet blir det da lossless?
Har ikke noen lovlig xp så versjon 11 utgår å bruke.
I stedet for å slite med WM, så er det bedre med et skikkelig brukervenlig program som dette:http: http://cdexos.sourceforge.net/ Det bare gjør det jeg vil uten utallige innstillinger.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
TAkk for alle tips. Etter litt praktisk testing har jeg droppet å lage image med CUE-sheet. Siden det ikke blir noe gap mellom sammenhengende låter så er det jo ingen grunn til ikke å rippe låtene i FLAC låt for låt.

torsken skrev:
Lexluthor skrev:

Jeg ville rippet uten CUEsheet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt problemer med disse på diverse avspillings software inkludert Slimserver.

FLAC støtter gapless playback så du vil ikke få irriterende glipper mellom sangene selv om du ikke bruker CUEsheet.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg brukte EAC+Flac tidligere men har gått over til å rippe med iTunes til Apple Lossless av to grunner: EAC+Flac går utrolig tregt på min PC og iTunes lar deg lett editere metainformasjon i filene. Spilleren er den samme: Squeezebox 3!

mvh,
OS

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hos meg går det så det griner med EAC+FLAC, bruker FLAC 2.0. Processoren er AMD Athlon 64 3000+.

Til å organisere TAGs bruker jeg MP3TAG som er meget bra. Det er deilig å klare seg uten iTunes ;)

OS skrev:
Jeg brukte EAC+Flac tidligere men har gått over til å rippe med iTunes til Apple Lossless av to grunner: EAC+Flac går utrolig tregt på min PC og iTunes lar deg lett editere metainformasjon i filene. Spilleren er den samme: Squeezebox 3!

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Lexluthor skrev:
Det er deilig å klare seg uten iTunes ;)
Hvorfor det? Er det noe galt i å bruke iTunes?

mvh,
OS

Topp Bunn