Squeezebox Server blander sammen to album

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.344
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Et litt snodig problem: Jeg har rippet to forskjellige utgivelser av samme album, men Squeezebox Server insisterer på å vise dem som ett og samme, slik at hver sang kommer to ganger etter hverandre i spillelisten.

Det gjelder Thin Lizzy "Live and Dangerous" i hhv 1989-utgave og remastret 1996-utgave. Begge er rippet med AccurateRip og ligger lagret i separate mapper på server. Opprinnelig hadde begge bare "Live and Dangerous" som albumnavn. Da jeg oppdaget at disse ble slått sammen, endret jeg først metadata tag "Album" på den ene til "Live and Dangerous (1989)" og rescannet biblioteket. Ingen forskjell. Så endret jeg navn også på det andre albumet til "Live and Dangerous (1996)" og rescannet på ny, denne gangen ved å tømme hele biblioteket og søke gjennom alt på nytt. Det er fortsatt bare en versjon av albumet i listen, med doble oppføringer av alle spor, men nå vises tittelen som "Live and Dangerous (1996)".

Jeg ser at AccurateripDiscId er ulik for de to versjonene, og en mengde andre tags er også forskjellige, så det forundrer meg at SqueezeServer ikke lagrer disse som forskjellige album. Hvordan kan jeg forklare den at dette er to ulike album?

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Snodig ja.
Et forsøk på å få det til kan være å skrive feks remastret foran albumtittel på den ene og original på den andre. Har en følelse av at hvis de to har ulik start så kan det gå.

Hvis det ikke går bør du gjøre det i to etapper. Først kalle den ene (eller begge to) noe kauderkvelsk og deretter tagge tilbake med to bittelitt forskjellige albumnavn. Det har jeg gjort et par ganger for å endre fra stor til liten bikstav: jeg måtte først sette inn en helt annen bokstav, før endringen ble registrert når jeg tagget tilbake til det jeg egentlig ville.

Men dette handler nok også om taggeprogrammet, hvor kraftig det er?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Noen ganger virker det som SB Server har et "bufferminne" som det ikke bare er å bli kvitt....
Har hatt det sånn på coverbilder hvor den bare ikke ville vise bildet.
Gikk da inn på mp3tag og først fjernet bildet og lagret, deretter la til bildet på nytt og lagret og da ville den gjøre som jeg ville. :)

Dette funker for å skille album her:

Tags

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.289
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og der kom dagens overdose Dire Straits. ;D

Pussig problem, Asbjørn. Har ikke opplevd noe slikt selv.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Valentino skrev:
Og der kom dagens overdose Dire Straits. ;D
Ikke klag, minnes du var glad for å få rippe min Love Over Gold :D :D :D

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Du kan vel åpne den problematiske fila i notepad og se hva du finner der,du vil vel her kunne se hva som fortsatt er feil(søk på den tekst du ikke får endret).
Mulig jeg misforstår helt her,men du kan prøve å bruke Flac Frontend(tror den er innebygget i EAC).Gjør add fil på problemfila,så decode til wav-fil.Deretter encode uten å legge inn info_Om du da har et eller annet program(f.eks tag&rename eller lignende) kan du nå legge inn rett info.Forhåpentligvis kommer du relativt kvikt i mål,men ikke uten litt tasting.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.344
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Prøvde å endre albumnavn til noe kaudervelsk på den ene versjonen og rescanne, men det gjorde ingen forskjell.

Prøvde også å konvertere den ene versjonen til Apple Lossless (urk!) og tilbake til FLAC igjen for å se om det fjernet noen zombie-tags, men det gjorde heller ingen forskjell.

Derimot løste det seg når jeg kopierte den ene versjonen til en annen disk, slettet kopien på serveren, endret albumtag på den gjenværende versjonen på serveren (som nå plutselig hadde samme navn som den jeg hadde fjernet), rescannet biblioteket, kopierte tilbake den andre versjonen til en mappe med nytt navn, rescannet biblioteket (nå to oppføringer i "Ny musikk"!), endret kaudervelsk albumtag tilbake til "Live and Dangerous [1989]" og rescannet en gang til. Da satt det. Merkelig sak.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.284
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Asbjørn skrev:
Prøvde å endre albumnavn til noe kaudervelsk på den ene versjonen og rescanne, men det gjorde ingen forskjell.

Prøvde også å konvertere den ene versjonen til Apple Lossless (urk!) og tilbake til FLAC igjen for å se om det fjernet noen zombie-tags, men det gjorde heller ingen forskjell.

Derimot løste det seg når jeg kopierte den ene versjonen til en annen disk, slettet kopien på serveren, endret albumtag på den gjenværende versjonen på serveren (som nå plutselig hadde samme navn som den jeg hadde fjernet), rescannet biblioteket, kopierte tilbake den andre versjonen til en mappe med nytt navn, rescannet biblioteket (nå to oppføringer i "Ny musikk"!), endret kaudervelsk albumtag tilbake til "Live and Dangerous [1989]" og rescannet en gang til. Da satt det. Merkelig sak.
Er det mulig, alt det der ::)
Her trenger vi en "forenklet" versjon av RoDa eller noen annen Touch forståsegpåer ;D

gismo

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
gismo skrev:
Er det mulig, alt det der ::)
Her trenger vi en "forenklet" versjon av RoDa eller noen annen Touch forståsegpåer ;D
Asbjørn kjører (vel) ikke Squeezebox Touch, kun Transporter(?)

Uansett beskriver han problemer på Squeezebox Server på NETGEAR ReadyNAS, kanskje generelt for alle plattformer.

Topp Bunn