Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    janghell skrev:
    Da har jeg nettopp bestilt 3stk squeezebox boom ;D
    Tenkte jeg skulle tipse menigheten her at mpx selger dem for 895,- pr.stk!!!!!
    Hvis ikke det er løp og kjøp pris, så vet ikke jeg.
    Tusen takk for denne ;D

mvh
    Luvaton

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Da har jeg også lagt inn en bestilling på 2 stk Boom. :) Var 20 stk igjen når jeg la inn bestilling. Litt usikker på hva som skjedde da jeg bekreftet betalingen siden ordren forsvant og ikke kommer opp under mine ordrer. Mpx hadde også feil stedsnavn i forhold til postnr i sine systemer, dette fikk jeg feilmelding på om jeg forsøkte å rette.. Vi får se i morgen når det er normal "oppetid" på serviceavd.

Edit: Da er ordren min bekreftet. :) Kjøpte også med et par Jensen HomeLink, slik at jeg kan ta nettverk via strømnettet dersom det ikke er WLAN dekning der de blir brukt etterhvert.

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Da var kjøpsfesten over! Kjøpte en av de siste selv. Nå gjelder det bare å finne et rom i huset hvor det enda ikke står en squeesebox 8)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.110
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, nå koster den 2195,- Takker så mye for tipset, har lenge ønsket meg en boom til hovedstua, men syntes den var litt for dyr - under 1000,- derimot var helt perfekt. Får håpe den ikke blir for vansklig å legge til..

Har dere noen tips ang. gode radiokanaler, eller musikkanaler som ligger ute på nett?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    "Standardstasjonene" i Squeezeboxserver er fine, men denne synes jeg er viktig: "Skjult" NRK Klassisk @320kbps: http://nettradio.nrk.no/php/includes/channelstreamingurl.php?pichannel=ak&quality=l
    Luringene har lagt beste kvalitet på _lav, og den får man ikke velge i nettradiogrensesnittet til Krinken...
    Takk Valentino. Har hørt om dette berømte link for lang tid siden, men har gjennom mine spredte forsøk aldrig fått det lokalisert. Nå er det bokmærket!

Spekulasjon: Lurer på om Boom'en også er på vei ut av portefølgen. På SD-forumet er det vilde spekulasjoner om at Receiveren er på vei ut. Classic er allerede EOL. Transporteren spekuleres det også i. Altså er tendensen at alle de gamle ip3k-baserte produkter er på vei ut til fordel for de nye Jive/Squeezeplay baserte. Det gir jo en form for mening...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, gammel innmat og gammel design varer ikke evig. På mange måter synes jeg likevel at Classic - som jeg har tre stykker av - er så enkel og funksjonell at den vil bli stående her hjemme så lenge den gjør jobben. T.o.m. kona synes at det er en diskret liten boks som ikke gjør mye av seg. I motsetning til f.eks. vår nyinnkjøpte radio. Som ikke gjemmer seg bort like lett.

Apropos nyinnkjøpt Squeezebox Radio: Snurrige småting igjen. Jeg hadde med meg Radio på soverommet i går kveld fordi jeg hadde lyst til å slappe av litt med musikk der også - og da skjedde det noe rart. Da jeg søkte på et par artister, dukket både album og spor opp i displayet, slik seg hør og bør - men da jeg trykket "Play", lyste det bare opp "Ingenting" - og ingen lyd. Andre artister var helt uproblematiske - de lot seg spille som vanlig - det var bare en eller to plater som ikke lot seg spille. For å komme til bunns i materien, ruslet jeg inn på PCrommet, hvor jeg fra PCen kommanderte Radio til å spille de bortkomne platene - og da spilte Radio låtene helt uten problemer. Tilbake på soverommet valgte jeg så litt forskjellig musikk igjen - men da jeg returnerte til de platene som hadde oppført seg litt spesielt, lyste det igjen "Ingenting" da jeg prøvde å spille.

Før natteroen senket seg i heimen, ble Radio forvist til sin vante plass på kjøkkenet - og mens kona pusset tennene, satte jeg igjen i gang Radio - og fra kjøkkenet gikk det helt fint å søke opp og spille soverommets "umulige" plater. Signalstyrken, kanskje? - jeg tenkte med en gang på signalstyrken - men på kjøkkenet var den rundt 70% og det var den på soverommet også - ingen vesentlig forskjell der.

Nå har jeg i og for seg mange nok album til at det ikke spiller noen veldig stor rolle om et par av dem ikke lar seg spille av fra et bestemt rom i huset - men om det er noen som har en slags forklaring, er jeg igjen takknemlig for enda en dose med læring.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ulf-B, du burde vært beta-tester for Logitech, men dine særlige evner til å lokalisere problemer av mystisk karakter ;)

Nei, det var en spøk. Noen få ganger er det beste kanskje bare å velge mellom å dedikere resten av ens våkne tilværelse på komme til buns mystiske pc-problemer, eller bare lukke øynene og først åpne dem igjen når det virker :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe – lokalisering av problemer er lett match – verre å løse dem. Jeg tror jeg holder meg til lukke-øynene-strategien. Heller det enn beta-testing – hva nå det måtte være.

Når det er sagt, har mine "særlige evner" nå i kveld avdekket enda en liten ”raritet”. Mens jeg satt foran PCen og satt med SqueezeServer oppe, moret jeg meg med å sende min Squeezebox i stuen – som står i rommet ved siden av – over til mysqueezebox.com. Tenkte at jeg måtte finne ut av dette med mysqueezebox.com – om det i det hele tatt hadde noe for seg.

Som tenkt, så gjort. Squeezebox ”Stue” forsvant, som forventet og tidligere erfart, prompte ut fra SqueezeServers kontrollspenn – og forsvant også fra oversikten over tilgjengelige spillere oppe i høyre hjørne av SqueezServer – og over til mysqueezebox.com. Trodde jeg – inntil jeg logget meg på med brukernavn og passord på mysqueezebox.com. Der fant jeg mine spillere – men det interessante var at alle var ”disconnected”. Altså var Squeezebox ”Stue” – som nettopp var sendt over til mysqueezebox.com - ikke bare ”disconnected” mot SqueezeServer, men den var også ”disconnected” mot mysqueezebox.com. Typisk i ingenmannsland, stakkar. Det var mulig å velge radiokanaler via fjernkontrollen, og fjernkontrollen var eneste middel til å få stakkars ”Stue” tilbake til SqueezeServers trygge styring – men var altså hele tiden totalt utenfor PC-tastaturets rekkevidde.

Nå - etter å ha klatret litt på en ikke altfor bratt lærekurve - blir jeg verken overrasket eller får panikk når slikt skjer. Men stadig like forundret over at slike ting ser ut til å ha en innebygget elektronisk terningkaster som avgjør om alt skal virke som de skal, eller om det er på tide spille eieren enda et puss. Det kan bli lenge å sitte med lukkede øyne hvis man bare skal sitte og vente på at ting virker.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for link!

Hvis teorien din har noe for seg, skulle alle mine - og alle andres - sorger være slukket senest i morgen. Dere skal få rapport.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Hvis teorien din har noe for seg, skulle alle mine - og alle andres - sorger være slukket senest i morgen. Dere skal få rapport.
    Tja, vi får se. Tviler nå på at det løser alle problemer, men kanskje forklarer det akkurat det du oplevde for to dager siden...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Pokker at jeg gikk glipp av det Boom tilbudet, skulle hatt en på badet og en på soverommet :(

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg kobler til Boomen så detter SB v.3 ut og finner ikke server lenger.
    Noen som kjenner til problemet?

Mvh
    Luvaton

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg opplevde noe lignende da jeg strevde med å koble til min nyinnkjøpte Squeezebox Radio for ikke altfor lenge siden. Jeg oppdaget tilfeldigvis - under manuell oppkobling av Squeezeboxene mine - at routeren min drev og tildelte samme IP-adresse både til SqueezeServer og til en av Squeezeboxene - og det gikk dårlig. Enden på visa ble at jeg kjøpte ny router - og etter det har jeg - bank i bordet! - ikke hatt noen problemer. Jeg har opptil fire Squeezeboxer - tre Classic V3 og én Radio - hengende på SqueezeServer samtidig, og det går helt utmerket.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Var ingen konflikter med ip adresser. Alt så ut til å være i orden. Måtte til slutt slette alle server innstillinger for at den skulle la begge være på nett samtidig.
    Nå funker SB v.3, Boom og Squeezeplay side om side. ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt å høre at det ordnet seg.

Her har det gått et lite skritt tilbake. Tro det eller ei - men mine "særlige evner" har slått til igjen:

Kona og jeg har hatt mye glede av synkronsieringen mellom Squeezeboxen i anlegget i stuen og vår lille Squeezebox Radio på kjøkkenet. I går kveld - da vi skulle spise middag, med rødvin til maten og litt god musikk rundt oss - nektet Squeezeboxene å synkronisere seg. Vi prøvde igjen i dag morges - med samme resultat.

Det går jo ikke akkurat på den grunnleggende funksjonaliteten løs - musikken er tilgjengelig i fullt monn - men akkurat det med synkronisering er en hendig finesse som jeg gjerne vil ha tilbake.

Tar gjerne i mot innspil i denne forbindelse.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.110
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lagt podcast inn på sb-server'n men finner den ikke igjen på sb'n. Hva i huleste har jeg gjort feil?
    Og, hvordan legger jeg inn Misjonen med Antonsen og Golden inn som podcast, jeg finner ikke deres rss-komando (bare mp3)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Problemet med synkronisering er løst.

Teorien går ut på at hvis den ene spilleren - i dette tilfelle Squeezebox Stue - er registrert i mysqueezebox.com, mens den andre spilleren - i dette tilfelle Squeezebox Radio - ikke er registrert i mysqueezebox.com, fungerer ikke synkroniseringen. Jeg gikk nettopp inn på min konto på mysqueezebox.com og slettet Squeezebox Stue fra oversikten - slik jeg hadde slettet Squeezebox Radio noen dager tidligere - og med begge spillerne borte fra mysqueezebox.com, lot de seg synkronisere igjen.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Da har jeg tatt meg tid til å koble opp den ene av de to nyinkjøpte Boom'ene på badet. Absolutt OK lyd til å være en "klokkeradio".
    Minuset er at aktuell plassering medfører tilkobling av strøm i stikk som går på hovedlysbryteren som som slås av når vi ikke er på badet. Det medfører at man må gå igjennom stegene (ferdig innstilt) for oppkobling nesten hver gang man slår den på.
    Blir nok tilbake til Tivoli One der, og så finner jeg sikkert et annet rom å bruke den i etterhvert. ;D

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg flytter litt rundt på min Boom. Plugger inn strømmen og den er klar for spilling innen kort tid. Må ikke gjøre noen innstillinger på nytt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.110
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    Jeg har lagt podcast inn på sb-server'n men finner den ikke igjen på sb'n. Hva i huleste har jeg gjort feil?
    Og, hvordan legger jeg inn Misjonen med Antonsen og Golden inn som podcast, jeg finner ikke deres rss-komando (bare mp3)
    Ingen som kan gi svar, jeg finner ikke podcastene jeg har lagt til på sb-serveren igjen på selve spilleren.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Terka skrev:
    Da har jeg tatt meg tid til å koble opp den ene av de to nyinkjøpte Boom'ene på badet. Absolutt OK lyd til å være en "klokkeradio".
    Minuset er at aktuell plassering medfører tilkobling av strøm i stikk som går på hovedlysbryteren som som slås av når vi ikke er på badet. Det medfører at man må gå igjennom stegene (ferdig innstilt) for oppkobling nesten hver gang man slår den på.
    Blir nok tilbake til Tivoli One der, og så finner jeg sikkert et annet rom å bruke den i etterhvert. ;D
    Hvis du - eller noen av dere andre som har hamstret Boom den seneste tiden - får et uforutsett overskudd av slike Boom-boxer, er det bare å komme med et forsiktig hint.

Med en slik usikker strømforsyning som Terka har lagt opp til på badet, ville kanskje en Squeezebox Radio med oppladbar batteripakke være å foretrekke?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.188
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Terka skrev:
    Minuset er at aktuell plassering medfører tilkobling av strøm i stikk som går på hovedlysbryteren som som slås av når vi ikke er på badet.
    Alternativet kan kanskje være å la lyset stå på på badet når man er hjemme?

Det gjør jeg. Med lysstoffrør (hvis dere har det da) bruker man ikke mye strøm (og uansett går ikke energien til spille, den varmer opp rommet), og mye av/på-slokking av rørene skal vel egentlig være uøkonomisk?

Hva med sparepærer?

Mottoet er at "squeezeboxer har fortrinnsrett"....... ;D

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hehe! :) Taklampa på denne kursen trekker bare 2*20 Watt så den kunne nok stått på ja. Det handler nok mer om å få fruen med igjen på å ha Boom'en der. Når hun så hva som skjedde me innstilingene så var det tilbake til Tivolien.

Boom holder forresten på instillingene, problemet ligger i at det ser ut som om man må gå igjennom alle stegene for tilkobling på nytt dersom strømmen brytes helt. Det har ikke fruen tålmodighet til. :) Skal sjekke litt mer på om den klarer å gjøre det automatisk selv.

Å selge en/to av Boom'ene er nok ikke aktuelt. Ser for meg f.eks. sommeren med gode kvelder på terassen med musikk og radio fra en av dem. Den andre finnes det nok rom til også. Har forresten 5 stk SB produkter i hus nå, og en SB Classic hos mine foreldre. ...dvs litt fornøyd med løsningene de gir. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Boom skal ikke ha noen problemer med å starte opp etter strømbrudd. Det tar jo LITT tid, det gjør det jo - det er ikke som når en vanlig kjøkkenradio mister strømmen - men både datteren min og broren min flytter rundt på hver sin Boom rett som det er, og ingen av dem har noen problemer. Det er helst slik at det er hvis man begynner å trykke på knappene før Boom er klar til dyst, at man får problemer. Hvis du har stilt inn displayet til f.eks. å vise klokkeslett når Boom er avslått, er det bare å lære opp din bedre halvdel til at hun ikke skal gjøre noe som helst før klokkeslettet er synlig i displayet. Jeg testet akkurat nå på Squeezebox Radio - og det tar mellom et halvt minutt og ett minutt fra strømmen slås på etter avbrudd til den er klar til bruk. Det er faktisk ganske lenge - og sikkert litt uvant for en som er vant til øyeblikkelig respons etter et strømbrudd.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat slik oppfører min Transporter seg. Fingrene fra fatet er en god resept.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Så da må jeg bare etterlyse ca et halvt til ett minutt tålmodighet hos fruen da! Det er lettere å si en å få til! ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert mulig å sette den opp til å fortsette å spille de den spilte før strømmen ble brutt også, slik at det ikke er nødvendig å røre Boomen i det hele tatt. Sjekk spillerinnstillinger i SqueezeboxServer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det blir mye testing av dette: Jeg nappet ut strømtilførselen bakpå Squeezebox Radio midt i morgenmusikken akkurat nå, koblet den til igjen - og etter 55 sekunder var morgenmusikken tilbake igjen. Det gikk helt av seg selv - ikke nødvendig å røre noe som helst - men det tar, som sagt ovenfor, ganske lang tid. Denne adferden er default på Radio - jeg har ikke forandret noen innstillinger når det gjelder slikt.

Altså: En avslått Squeezebox - det være seg Classic, Boom eller Radio (og sikkert også Transporter) - resetter seg til "avslått" etter et strømbrudd. Spiller man musikk og strømmen går, resetter boksene seg etterhvert til å spille musikk igjen.

laidback

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    38
    Jeg kastet meg på Squeezebox boomen og kjøpte en, nettopp Boom, men jeg synes den boomer litt, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er vel ikke noe tonekontroll på denne saken. Er det bare meg eller...

Noen som mener noe om Windows Firewall. Jeg byttet fra F-prot til Windows brannmuren for å se om Duetten trives bedre med det, og jo, den finner frem litt lettere. Men sikkerheten til Win Firewall, noen synspunkter på den?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    HoJ skrev:
    Ingen som kan gi svar, jeg finner ikke podcastene jeg har lagt til på sb-serveren igjen på selve spilleren.
    Prøv å gå inn i instillingene for den spiller som du vil se podcast på. Finn instillingene for Meny. Er Podcast krysset av? Det skal det være.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    laidback skrev:
    Det er vel ikke noe tonekontroll på denne saken. Er det bare meg eller...
    Joda, den har litt enkel DSP innebygget, med bass, diskant og stereobredde justering.
    Lett litt i menyene så finner du det nok.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Et lite lørdagsspørsmål til de squeeze-bevandrede herremenn og damer:
    Hvor får vi satt klokken riktig på squeezeboxene?

Jeg har i kveld satt opp en SqueezeBox Boom hos mine foreldre, fra før har de en SB Classic og en Netgear NV+ som SqueezeServer kjører på. Begge squeesebox'ene viser 9 timer feil på klokken. (Seattle tid.) Klokken på Netgear NV+ viser riktig tid. Dersom noen noen kloke hoder kan tipse meg om hvordan vi får satt riktig tid så blir min far veldig glad! (Han har full kontroll på tiden... dvs han sjekker klokkene rundt i huset ofte. Og irriterer seg selvsagt litt over SB'ene.. ;D)

Nettverkssone er satt til Norge.

//Terka

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn