ssssibilanter - instilling av pu

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Er litt plaget med skurrete sibilanter på endel plater. Eneste lydene jeg hører noe problem med er s-lyder. Forekommer som regel innerst på platene, så regnet med at pu'n var feil innstilt. Gikk igang med protraktor, speil, vekt og måtte dra pickupen litt fremover i armen for å få det til å se bra ut.

Resultat: sibilanter borte, mye kraftigere bass men stereobildet forsvant fullstendig, stemmer kommer fra to høyttalere og ikke fra midpunktet mellom dem. Etter et par timers fikling er jeg nesten tilbake til utgangspunktet, litt mindre skurring på s'er innerst på plata og bedre stereobilde. Men ikke bra fremdeles.

Er det jeg som ikke klarer å stille inn riktig, eller er pu'n min (type budsjett) rett og slett for dårlig? På noen plater er skurringen fraværende, men jeg satt på Lady Grinning Soul, som er sistesporet på Aladdin Sane og fikk lyst til å grine.

Med den ekspertisen som finnes her inne regner jeg med at de fleste trekker på smilebåndet av dette novisespørsmålet, men sitter nå engang her og biter meg i leppa, så alle råd mottas med stor takk.

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg er nok ikke den fremste spesialisten her, men kan det være en ide å se på antiskatingen?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Arcturus skrev:
Jeg er nok ikke den fremste spesialisten her, men kan det være en ide å se på antiskatingen?
Ingen innstilling for dette på überentrylevelspilleren min. Har tilbragt de to siste timene bøyd over veldig små skruer, blitt noe bedre. Er veldig stor forskjell fra plate til plate også, men hører godt forskjell på alt uansett hva jeg gjør. Den eneste konstanten jeg har klart å finne, er mer bass+mindre skurring+mindre detaljer+dårligere stereobilde dess lenger frem i armen pu'n står, og vice versa. Nå ser det i alle fall rett ut for øyet på alle punkter på protraktoren, så da velger jeg å skylde på pickup ::)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Fidelio skrev:
Er litt plaget med skurrete sibilanter på endel plater. Eneste lydene jeg hører noe problem med er s-lyder. Forekommer som regel innerst på platene, så regnet med at pu'n var feil innstilt. Gikk igang med protraktor, speil, vekt og måtte dra pickupen litt fremover i armen for å få det til å se bra ut.

Resultat: sibilanter borte, mye kraftigere bass men stereobildet forsvant fullstendig, stemmer kommer fra to høyttalere og ikke fra midpunktet mellom dem. Etter et par timers fikling er jeg nesten tilbake til utgangspunktet, litt mindre skurring på s'er innerst på plata og bedre stereobilde. Men ikke bra fremdeles.

Er det jeg som ikke klarer å stille inn riktig, eller er pu'n min (type budsjett) rett og slett for dårlig? På noen plater er skurringen fraværende, men jeg satt på Lady Grinning Soul, som er sistesporet på Aladdin Sane og fikk lyst til å grine.

Med den ekspertisen som finnes her inne regner jeg med at de fleste trekker på smilebåndet av dette novisespørsmålet, men sitter nå engang her og biter meg i leppa, så alle råd mottas med stor takk.
Sporingen på det innerste sporet på stemmer kan være en prøvelse dersom opptaket og skjeringen er gjort med litt høyt nivå, spesielt dersom PUen og oppsette av denne ikke er helt top - den kan meget godt være at plata ikke er helt rent skåret, det kan også være at PUen moden for sutskifting? Hvor mange plater har du dette problemet på?

mvh
KJ

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
KJ skrev:
Sporingen på det innerste sporet på stemmer kan være en prøvelse dersom opptaket og skjeringen er gjort med litt høyt nivå, spesielt dersom PUen og oppsette av denne ikke er helt top - den kan meget godt være at plata ikke er helt rent skåret, det kan også være at PUen moden for sutskifting? Hvor mange plater har du dette problemet på?
Pu'n har spilt 20 timer omtrent, så utslitt er den neppe. Med høy nivå, mener du volum? Det er mer tydelig på plater med høyt volum; siste til Belle & Sebastian er utrolig høy til å være vinyl og er en av de som lyder verst. CD'n er høy og nasty, men på vinyl kommer noe skurring i øvre stemmeregister i tillegg. Denne er ekstrem da, er kun 12-15 min musikk på hver side for å få plass til volumet.

Imidlertid er problemet fremtredende på et rolige plater også, To Bring You My Love med PJ Harvey lyder ikke bra på s'er. Nå er pu'n bra stilt, har puslet med det lenge idag og får det ikke bedre med det verktøyet jeg har tilgjengelig og de innstillingsmulighetene spilleren har.

Kanhende spilleren og pu'n rett og slett ikke holder mål i forhold til resten av oppsettet? AT-95E er jo noe av det billigere som er å oppdrive, så det er kanskje teit å klage. Lyden er egentlig veldig fornøyelig, tight og fin bass, behagelig diskant (stort sett), stemmer er vidunderlige og det hele svinger veldig bra. Men så var det s'ene da.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Da var problemet løst, viser seg at det bare er jeg som er uerfaren/dum/korttenkt. Økte nåletrykket til max anbefalt (2.5g) fra (2g). Sibilanter og hard diskant borte. Alt lyder bra. Type oppgradering til 20k-bra. Og alt pga et halvt gram. Hvis noen kommer borti motvektsloddet mitt nå klikker jeg. Tør nesten ikke røre spilleren, er så redd for å miste godlyden :eek:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Fidelio skrev:
Da var problemet løst, viser seg at det bare er jeg som er uerfaren/dum/korttenkt. Økte nåletrykket til max anbefalt (2.5g) fra (2g). Sibilanter og hard diskant borte. Alt lyder bra. Type oppgradering til 20k-bra. Og alt pga et halvt gram. Hvis noen kommer borti motvektsloddet mitt nå klikker jeg. Tør nesten ikke røre spilleren, er så redd for å miste godlyden :eek:
;D

Så enkelt kan det være ... Det er likevel et problem med vinyl hvor masteren har vært utsatt for «maximizer» med høyt nivå/volum og mye komprimering. Skarpere nålesliping kan avhjelpe litt på dette problemet men det blir ikke borte. Det eneste rådet i så måte er å være tilbakeholdene med kjøp av vinyl av ny musikk som er mastret på denne måten - noen ganger er det en maksimert CD-master som sendes til vinylpressa, mens andre ganger er det en mer dynamisk «pre-master» 2-kanalsmiks som sendes til «full» «vinylmastering». Det sistnevnte tilfellet så kan vinylutgivelsen låte tildels mye bedre enn CD, mens for det første tilfellet vil det ofte være motsatt.

mvh
KJ

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøp deg en digital stiftvekt først som sist.....så finner du alltid tilbake til utgangspungtet......

Billig hjertemedisin det.... :D

ESpen

Topp Bunn