Støy i sub

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Har en hjemmekino der det er bluray, TV, Xbox, og en forsterker som bare har RCA utgang til sub.
Subbene har både RCA og XLR innganger, når det lavt signal så høres det ganske mye støy i subbene. Subbene er Adam Audio GTC Sub. Hjelper det med overgang fra RCA (amp) til XLR (sub), eller RCA galvanisk skille slik som denne: https://www.kjell.com//no/produkter...VwQN7Ch1Aqg1DEAQYBCABEgKIavD_BwE&gclsrc=aw.ds

Subbene er jordet på strøm, og jeg har ikke kabelTV sånn for ordens skyld.

Den ene har slik støy bare den er koblet til strøm uten signalkabel til også. Huset er fra 2014, så da er det vel TN-nett, men denne støyen hadde bare den ene på forrige plass jeg bodde også og da hadde jeg XLR fra forsterker (annen forsterker) til sub.

Jeg mistenker litt plateforsterkeren og støyende trafo som virker inn, den er vel 200W klasse AB. Og det frister litt å bytte den ut med f.eks: Hypex 251 eller 501 eller andre alternativer som kan fungere. Jeg trenger ikke DSP på sub da jeg heller kjører korreksjon i amp med Dirac.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Eller kan det løses med å bruke RCA (subutgang) på forsterker, til XLR inn på sub med en vanlig mikrofon-kabel (XLR). Og da ikke bruke skjermen imot RCA? Evnt. koble skjermen til GND på forsterker, da den har en egen GND på chassi med en skrue.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Da fikk jeg en slik Supra AGS-10K boks i posten her om dagen, koblet den opp nå. Jeg kan da bekrefte at den fungerer, ikke.. I det hele tatt. Subben ble tyst, forutenom støyen som var der fra før men signalet kom ihvertfall ikke igjennom den Supra boksen. Ikke så super kan man si.
Da tenker jeg at det heller blir en ny Plateforsterker en dag istedet, eller to.. Noen som har en Adam GTC sub ute og kan ta mål av plateforsterkeren? Mine sitter litt vel trangt og vanskelig å få ut og inn igjen..
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Dårlig med respons her..
Jeg la merke til at inn og ut Left og Right er på motsatt side på den isolatorboksen. Du har vel ikke... 😬??

Når det gjelder brum så kan man ikke gjøre noe med en som som brummer selv uten kabel tilkoblet. Det er bare dårlig design.
Hvis brum oppstår når man kobler til ubalansert kabel er det på grunn av jordstrømmer i signalkabelen. Man kan oppnå en forbedring ved å lage en pseudo differensiell RCA til XLR kabel. https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable
Transformatorboksen du har kjøpt skulle være en sikker metode, men den må jo virke da...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
@Armand takk for svar. :) La merke til den left and right greia på den boksen ja, men tok den ut og målte og den virka bare defekt alle slags veier, så den gikk i retur. Høyre og venstre har ikke så mye å si da det bare er en kanal, selv om det er to utganger på forsterker og to subber. Får mekke meg en slik halvskjerm for XLR til RCA en dag, og ser om det hjelper først så tar jeg mål av plateforsterkeren med det samme (det er litt styr å få subbene ut og inn igjen da de sitter litt trangt).
Fortsetter brummen så kan det hende det blir å bytte plateforsterkerne til et par Hypex FA501 istedet om de passer, regner med de ikke støyer like mye? :) Mistenker det er endel trafostøy på de plateforsterkerne som står i originalt. Men ser det er jording på strømmen på de Hypex plateforsterkerne også, kanskje lurt å ha et par plateforsterkere på subbene uten jord på strøm mtp. støy når man kjører RCA? Det er bare forsterker som er koblet til med jord med kobberforbindelser, i tillegg til subbene.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Da fant jeg problemet, gain sto for høyt på subbene.. Mekka ny kabel med RCA-XLR, men det hjalp ikke noe på den støyen, lurer på om faktisk problemet/støyen ble verre med RCA-XLR istedet for RCA-RCA. Får teste litt mer frem og tilbake..
 
Topp Bunn