Et tenkende menneske iblant oss (når det gjelder å gjennomskue den elendige spørsmålsstillingen). På fagspråket kalles dette (du påpeker) en pragmatisk flertydighet.Litt forvirrende spørsmålsstilling.
Hvordan vi forholder oss mener jeg er 1, hvordan vi burde forholde oss mener jeg er 3.
Jeg tror Komponenten er et tenkende menneske, uten forbehold.Et tenkende menneske iblant oss (når det gjelder å gjennomskue den elendige spørsmålsstillingen). På fagspråket kalles dette (du påpeker) en pragmatisk flertydighet.
Dette er da merkverdig. Som om det er du som kan velge på øverste hylle hva du mener skal være viktig politisk sett. Sorry, men av og til er det virkeligheten som velger deg, og ikke omvendt. Å ikke forholde seg til denne politiske situasjonen, er det samme som emigrasjon inn i fjøset. Ikke klag på landbrukspolitikken i ettertid!Hvorfor skal vi ikke kunne ta avstand fra konflikten? Jeg er da ikke innblandet? Plikter jeg å fronte en hver idiots utspill dersom han er fra samme del av verden som meg?
Enig med Komponenten...Litt forvirrende spørsmålsstilling.
Hvordan vi forholder oss mener jeg er 1, hvordan vi burde forholde oss mener jeg er 3.
Det var da en redselsfult feig holdning, men dog typisk norsk.Dette er da merkverdig. Som om det er du som kan velge på øverste hylle hva du mener skal være viktig politisk sett. Sorry, men av og til er det virkeligheten som velger deg, og ikke omvendt. Å ikke forholde seg til denne politiske situasjonen, er det samme som emigrasjon inn i fjøset. Ikke klag på landbrukspolitikken i ettertid!
Her må du forklare, så jeg kan se hva som rører seg i hodet ditt. Slik det står er det meg ubegripelig.Det var da en redselsfult feig holdning, men dog typisk norsk.
Du har rett i endel, men noe er helt feil.Etter min mening må en ta hensyn til følgende:
1. Muslimene styres helt og holdent av sin religion.
2. Denne religioner har ikke gjennomgått noen form for tidstilpassning fordi "tiden har stått stille" i deres del av verden inntill den siste tiden.
3. Muslimene er i dag der vi var for 400 år siden. Vi (altså den kristne verden) har ikke akkurat mye å skyte av fra den tiden...for å si det mildt.
4. Derfor må vi ha forståelse for at "ting tar tid". Verden er blitt mindre (internett, annen kommunikasjon og reiser med fly) og de forskjellige religioner og kulturer har kommet tettere innpå hverandre.
5. I vår verden har vi kommet til at religion ikke kan gi svaret på alt. Det har de IKKE kommet til i muslimske land. De tør ikke engang tenke tanken...
6. Vi må gi muslimene tid "til å komme etter". Ikke det at vårt verdensbilde nødvendigvis er riktig, men muslimene er NØDT til å komme etter på områder som menneskerettigheter, menneskeverd, kvinnesyn og samfunnsmessige maktstrukturer.
7. DERFOR må vi vise oss fra vår beste side, nemlig i praksis vise menneskeverd ved å IKKE "gå til krig" med muslimene. Vi må heller bidra til å øke det generelle kunnskapsnivå i de muslimske land.
8. Når 1.400.000.000 muslimer er blitt fornærmet må vi ha en viss forståelse for det. Men vi skal selvfølgelig ikke finne oss i alt....
9. Hevet hode eller bøyd nakke? Kanskje hodet på skakke i undring over at muslimske myndigheter ikke greier å holde det folkelige opprøret i sjakk....
Det var iallefall mine tanker om dette tema!
Kabeldragern
Jeg ser du griper til standardargumentet her (pelle seg tilbake..) Ehh.. altså i dette tilfellet så er de jo stort sett allerede der de kom fra da.. ;D Med mindre du snakker om livmoren her ?politikerene våre har vært feige i denne saken. De skulle sagt noe sånt som: Liker dere ikke vår pressefrihet, likestilling og respekt for loven kan dere pelle dere tilbake der dere kom fra!
Takk og pris, wotg er ikke politiker!politikerene våre har vært feige i denne saken. De skulle sagt noe sånt som: Liker dere ikke vår pressefrihet, likestilling og respekt for loven kan dere pelle dere tilbake der dere kom fra!
Hvordan argumenterer Carl Ivar?Men skal du argumentere som Carl Ivar så ... ;D
Problemet med din argumentasjon er at de ikke bare kan pelle seg tilbake dit de kom fra. De problemene du skisserer er reelle, ingen tvil om det. Men vi må hanskes med dem her i landet over tid. Vi må være håndfaste, samtidig som vi ikke kjører totalt over dem.Har ikke noe med standard argumenter å gjøre, men jeg er veldig sikker på at de fleste muslimer i Norge misliker disse tegningene, hvilke uttalelser som kommer frem i media er nok i liten grad den vanlige muslims holdning. Du må huske at det er mange andre ting muslimene gjærne skulle sett anderledes i Norge f.eks muligheten til å gifte seg innad i familien, sharialån osv. Dette er nok ikke ting som kommer til overflaten , men det ligger der å venter på å komme ut som en hoven kvise. Mohammed tegningene viser jo hvor stor forskjell det er på grunnverdiene mellom muslimer og etniske Nordmenn.
Vel.. poenget mitt var vel ganske enkelt at det nå engang ikke var Norske muslimer som har satt bygninger i fyr og herjet vilt i ukesvis...Har ikke noe med standard argumenter å gjøre, men jeg er veldig sikker på at de fleste muslimer i Norge misliker disse tegningene, hvilke uttalelser som kommer frem i media er nok i liten grad den vanlige muslims holdning. Du må huske at det er mange andre ting muslimene gjærne skulle sett anderledes i Norge f.eks muligheten til å gifte seg innad i familien, sharialån osv. Dette er nok ikke ting som kommer til overflaten , men det ligger der å venter på å komme ut som en hoven kvise. Mohammed tegningene viser jo hvor stor forskjell det er på grunnverdiene mellom muslimer og etniske Nordmenn.
Jeg tillater meg å ikke ta stilling til hvorvidt jeg synes jyllandspostens sak var riktig eller ikke. Dette er ikke fordi jeg tar aktivt avstand fra problemet, men for det første er det ikke meg eller min gud som er fornermet. For det andre har jeg ikke sett tegningene og har heller ikke interesse av dem. For det tredje har jeg ingen interesse av å trampe noen, eller noens gud på tærne.Her må du forklare, så jeg kan se hva som rører seg i hodet ditt. Slik det står er det meg ubegripelig.
Det du sier her gir ingen begrunnelse for ditt utsagn om "feigt og typisk norskt". Det var denne uforståelighet jeg reagerte på.Jeg tillater meg å ikke ta stilling til hvorvidt jeg synes jyllandspostens sak var riktig eller ikke. Dette er ikke fordi jeg tar aktivt avstand fra problemet, men for det første er det ikke meg eller min gud som er fornermet. For det andre har jeg ikke sett tegningene og har heller ikke interesse av dem. For det tredje har jeg ingen interesse av å trampe noen, eller noens gud på tærne.
Derfor mener jeg at vi faktisk har lov til å aktivt hevde vårt ståsted som altså er at saken faktisk ikke angår oss. Dersom den muslimske verden skal legge skylden på deg, og så skal du stå der og si "ja, det er den politiske virkeligheten som innhenter meg" så tar du passivt på deg skylden for konflikten samtidig som du tar jyllandspostens parti og som om ikke det er nok gir du de radikale muslimene rett i å drive voldsaksjoner mot alle som har samme hudfarge eller kultur som de som skriver i jyllandsposten.
Vi har faktisk ikke bare lov til, men jeg mener vi har plikt til å stille oss utenfor denne idiotiske konflikten. Det er også det eneste rette i forhold til integrasjonspolitikk. I det øyeblikket man tar parti innrømmer man at konflikten er relevant og holder den ved like. I det man aktivt tar avstand fra konflikten kan man automatisk ikke ta parti da det ellers ville blitt en selvmotsigelse. Derfor vil en hver politiker som engasjerer seg for eller i mot den ene eller andre parten også aktivt delta i konflikten. Jeg ønsker ikke å delta i konflikten fordi jeg ikke er en del av den og jeg mener begge parter opptrer svært utaktisk. Med andre ord vil jeg ikke ha politikere med standpunkt i saken til å representere Norges offisielle ståsted i saken. Vi skal kommunisere til verden at vi faktisk ikke er en del av konflikten og at vi ikke kan forsvare utspillene fra hverken den ene eller den andre siden. I stedet har vi altså, til Telenors og enkelte andres frustrasjon, blitt en aktiv part i konflikten.