Støt! (statisk elektrisitet)

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
Hei.

Jeg har fått et problem som ser ut til å være vanlig, når jeg søkte på det på forumet.
Etter jeg fikk tak i platespiller. Har jeg begynt å få støt svært ofte når jeg skal stille på volumet på min Eci-2, etter å ha vært borti platene. (det gnistrer blått, er som å ta på et strømgjerde:)) Prolemet er ikke forsterkeren, får små støt av å ta på svæt mange ting etterpå, vannkranen, dørhådtaket, til og med macen min. Men værst er det med forsterkeren.

Igår måtte jeg tvinge kona mi til å stille ned lyden, for da hadde jeg allerede fått "støt" 2 ganger den kvelden...:)

Er det noe jeg kan gjøre med platene for å fjerne den statiske elektrisiten, evt. noe jeg kan ta på før jeg rører forsterkeren igjen, som fjerner den statiske elektrisiteten?

J

JPMi

Gjest
Jordingsproblem?

Har du jordingsledning mellom platespiller og forsterker?
Er forsterkeren koblet til en jordet strømkontakt?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skotøy!
Prøv å skifte tøfler, gjerne med lærsåle. Har selv flere par sko som på grunn av såletypen bygger opp mye statisk elektrisitet og som lades ut ved kontakt med jord.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
I disse fyringstider har inneklimaet lett for å bli for tørt. Kjøpte meg en Venta luftvasker som går daglig, og den bruker rundt en 7-8 liter vann hver dag. Etter den er i gang, så har jeg ikke slike problemer mere. Heller ikke statiske plater :)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Går du med Crocs inne? Det har jeg forsøkt og jeg fikk da støt over alt. Forsvant når jeg begynte å bruke sandaler. Hvis ikke det hjelper å skifte skotøy kan du kjøpe antistatiske sandaler på Elfa. Jeg bruker det på jobb og de er veldig bra.

mvh,
OS

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
Jeg går konstant med crocs inne om vinteren ja. Kanskje jeg skal prøve det først. Jeg kan ikke forstå at jeg plutselig skal ha fått et jordingsproblem nå, har ikke hatt problemer med dette før jeg kjøpte platespiller Forsterkeren står på samme sted. Når det er sagt så har jeg vel gått i crocs endel før jeg fikk platespiller også, uten at det va et problem da.
Både forsterkeren og resten av annlegget er koblet i en padde, har det noe betydning?
En annen ting er jo at jeg bruker en strømforsyning på 12vcd til et 15vcd Nad riaa trinn, fordi tidl. eieren hadde mistet strømforsyningen. Så kjøpte jeg feil. Men jeg kan ikke forstå at det skal være et problem. Det forklarer jo ikke hvorfor jeg får får støt av å ta på vannkranen og dørhåndtaket.

Men det kan ikke være noe statisk elektrisitet på platene som gjør dette altså?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Det ryktes at mange avdelinger rundt om på sykehusene forbyr bruk av Crocs og lignende fottøy, nettopp på grunn av problemer med statisk elektrisitet. Mange apparater kan visstnok bli satt ut av spill pga disse "lynene".

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hanch skrev:
Jeg går konstant med crocs inne om vinteren ja. Kanskje jeg skal prøve det først. Jeg kan ikke forstå at jeg plutselig skal ha fått et jordingsproblem nå, har ikke hatt problemer med dette før jeg kjøpte platespiller Forsterkeren står på samme sted. Når det er sagt så har jeg vel gått i crocs endel før jeg fikk platespiller også, uten at det va et problem da.
Både forsterkeren og resten av annlegget er koblet i en padde, har det noe betydning?
En annen ting er jo at jeg bruker en strømforsyning på 12vcd til et 15vcd Nad riaa trinn, fordi tidl. eieren hadde mistet strømforsyningen. Så kjøpte jeg feil. Men jeg kan ikke forstå at det skal være et problem. Det forklarer jo ikke hvorfor jeg får får støt av å ta på vannkranen og dørhåndtaket.

Det forsvant med en gang jeg tok av meg Crocsen og jeg hadde det akkurat som deg; fikk støt overalt og turde ikke bruke vinylriggen mens det sto på.

mvh,
OS

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Hanch skrev:
.

Det er ikke på platene, det er på deg.

7 Summits

Medlem
Ble medlem
30.11.2006
Antall liker
2
Hei
Har du sjekket ut resten av bekledningen din, har du tatt i bruk noen nye klær av syntetisk materiale noenlunde samtidig med at du fikk deg platespiller?
Husker en genser jeg hadde for en tid tilbake, laget av et helsyntetisk materiale, den ladet meg opp i en slik grad at jeg fikk støt så det smalt i fingrene når jeg f.eks. skulle låse opp bildøra. Når jeg dro genseren av meg i mørket så jeg drøssevis av små blå gnister og håret sto rett opp.
Problemet forsvant da jeg kastet genseren.
Prøv også å avmagnitisere platene med antistatpistol (kanskje Big Dipper i Oslo selger slike?)

Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg kan anbefale crogs med stjernejording bak i helomerådet.........spiralkabler kan med hell benyttes for å øke lengden på mulig vandring fra tilkoblings stedet....

Espen ;D ;D ;D ;D ;D

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
ssm skrev:
Jeg kan anbefale crogs med stjernejording bak i helomerådet.........spiralkabler kan med hell benyttes for å øke lengden på mulig vandring fra tilkoblings stedet....

Espen ;D ;D ;D ;D ;D
Hehehe... Det må være årets gullkorn..! ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.232
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Årsaken til statiske spenninger er mangel på fuktighet i lufta. Det er nevnt her, men ble ikke presisert tydelig nok.
Ved over 40% RH er det ikke noe problem med statisk elektrisitet. Så høy relativ fuktighet kan være vanskelig å få til med enkle midler når utetemperaturen synker. Planter gir et godt bidrag. Og luftfukter. Kjøp et hygrometer for å få en ide om hvordan det ligger an.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Huldrehale i flettet kobberstrømpe hjelper garantert!

ckallest

Medlem
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
0
Sted
Geilo/Bergen
Jobber på sykehus selv, og kan bekrefte det som er nevnt her om disse skoa.... det er etterhvert forbudt å bruke disse på flere avdelinger pga statisk el.... man får jo støt uansett hva man tar i av metall når man bruker disse! Men de er jo fantastisk god å gå i da ! ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ckallest skrev:
Jobber på sykehus selv, og kan bekrefte det som er nevnt her om disse skoa.... det er etterhvert forbudt å bruke disse på flere avdelinger pga statisk el.... man får jo støt uansett hva man tar i av metall når man bruker disse! Men de er jo fantastisk god å gå i da ! ;D
Får parkere crogsa fremover når jeg betjener min nye platespiller trur jeg...smeller på fingern her og...

Jeg smeller på ei Sonny Rollins skive jeg.....støt eller ei ;D

ES

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Parker crocs'a uansett. Sko skal ikke nødvendigvis være behagelige og gode, de skal først og fremst se bra ut!!!
Det gjelder vel klær også. Jeg er nok også litt jålete. Vi bruker ikke grilldress gjør vi vel?

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
Ja for min del var det ihvertfall crocs som var grunnen. Glmte meg ut å gikk litt inne med de igjen idag, da begynte det å "gnistre" ved å ta på dørhåndtak igjen.

Takk for responsen.

Topp Bunn