Støy/brum

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Heisann! Jeg har et problem med min Rega RP40. Da jeg skiftet Exact til Ortofon 2M Bronze har det oppstått en del brum i høyttalerne. Noen som har opplevd det samme, og som har funnet en løsning på problemet?
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Når jeg såg emnet var jeg nesten sikker på at dette var en rega spiller det dreide seg om,men jeg trodde også kanskje at Exact var synderen..for den er kjente for nettopp brumming, og da i økende grad jo nærmere spindelen den kommer. Annet utstyr og plassering kunne vært hendig å vite :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
I andre tråder nylig har det kommet frem at Rega har en mildt sagt sær måte å kople skjerm sammen med signal-minus på den ene kanalen. Det er trolig årsaken, dette sammen med hvordan ulike pickuper og RIAAer håndterer jord/skjerming.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
I andre tråder nylig har det kommet frem at Rega har en mildt sagt sær måte å kople skjerm sammen med signal-minus på den ene kanalen. Det er trolig årsaken, dette sammen med hvordan ulike pickuper og RIAAer håndterer jord/skjerming.
Det er jo litt rart at det skal være årsaken da i MANGE RIAA trinn skjer nettopp dette, Jord kobles til minus på armen, om det gjøres i armen eller i RIAA kan jo ikke ha en så stor forskjell å si?
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Har et par rega rb 250 / 300 liggende disse har aldri laget noe krøll med støy / brum verken på MM / MC samme hvilken solid / rør riaa som har blitt benyttet .

Mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Ja, men arm-jord skal IKKE koples til signal-minus for en av kanalene.
Det er fy-fy innen signalbehandling.

I andre tråder nylig har det kommet frem at Rega har en mildt sagt sær måte å kople skjerm sammen med signal-minus på den ene kanalen. Det er trolig årsaken, dette sammen med hvordan ulike pickuper og RIAAer håndterer jord/skjerming.
Det er jo litt rart at det skal være årsaken da i MANGE RIAA trinn skjer nettopp dette, Jord kobles til minus på armen, om det gjøres i armen eller i RIAA kan jo ikke ha en så stor forskjell å si?
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Xindak LP1 og LM Audio 218IA. Jeg har prøvd å jorde PSUen til RIAA trinnet, uten at det ble noe markant bedre. Det var også jord inne i PSUen. Men hva nytte denne skal ha vet jeg ikke. Dette er jo 24 volt - og da er det jo kun to ledninger og ingen jord.
Jeg hadde ingen støyproblemer med Exact.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
250
Torget vurderinger
2
Jeg har samme spiller, med 2m sort, og brum.
jeg har bygd om jorda, og det hjalp noe, men ikke helt tyst fordi.
med Exakt som fulgte hadde jeg ikke problemet.
jeg har en Muffsy diy riaa, men har andre spillere som er tyst på dette.
det er nå til å leve med, men litt kjipt med så god pickup.
Er det andre som har opplevd dett med andre spillere og 2m sort?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg bruker Xindak LP1 og LM Audio 218IA. Jeg har prøvd å jorde PSUen til RIAA trinnet, uten at det ble noe markant bedre. Det var også jord inne i PSUen. Men hva nytte denne skal ha vet jeg ikke. Dette er jo 24 volt - og da er det jo kun to ledninger og ingen jord.
Jeg hadde ingen støyproblemer med Exact.
Kan det være at pinnene på Ortofonene er litt tynnere? I såfall kan du klemme kontaktene fra armkabel litt sammen. Dårlig kontakt der kan gi brum.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
250
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Xindak LP1 og LM Audio 218IA. Jeg har prøvd å jorde PSUen til RIAA trinnet, uten at det ble noe markant bedre. Det var også jord inne i PSUen. Men hva nytte denne skal ha vet jeg ikke. Dette er jo 24 volt - og da er det jo kun to ledninger og ingen jord.
Jeg hadde ingen støyproblemer med Exact.
Kan det være at pinnene på Ortofonene er litt tynnere? I såfall kan du klemme kontaktene fra armkabel litt sammen. Dårlig kontakt der kan gi brum.
Det der tenkte jeg også på, men de sitter som spikret på pu hos meg i hvert fall.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg bruker Xindak LP1 og LM Audio 218IA. Jeg har prøvd å jorde PSUen til RIAA trinnet, uten at det ble noe markant bedre. Det var også jord inne i PSUen. Men hva nytte denne skal ha vet jeg ikke. Dette er jo 24 volt - og da er det jo kun to ledninger og ingen jord.
Jeg hadde ingen støyproblemer med Exact.
Du må prøve og flytte riaa litt rundt.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Da var det prøvd, men ingen forskjell. Vil tro at jordingen i armen ikke er noe å rope hurra for...
 
Topp Bunn