Støy fra Riaa

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Har anskaffet meg en Rega p10, med Apheta 3 pickup og ASR Basis exlusive. Deg spiller veldig bra, men sliter med støy fra riaa når jeg ikke spiller musikk, og skrur opp volumet. Har prøvd å dra ut kablene fra platespilleren, og justert riaa for å simulere at det er pu koblet til, støyen er fremdeles der vel og merke ved høyt volum. Justert riaa etter anbefaling fra rega,og ASR.. riaa har to innganger, og begge har helt totalt separate kretser.. støy på begge. Lik støy både med xlr og rca kabler..kobletcstømforsyning til strømrens, har også samme støy med batteridrift av riaa.er nesten helt sikker på at det må være RF støy eller annen innstrålt støy som fanges opp en eller annen vei i signalveien.. fatter ikke hvordan i all verden jeg skal bli kvitt dette problemet. Gode råd mottas med takk
Jan Arne
20240807_000116.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
2
En del av elimineeingsprosessen kan være å kortslutte inngangen med en RCA plugg hvor + og - er koblet sammen, Chlas pleide å ha billige RCA plugger du kan kortslutte. Det er med kortsluttet inngang alle RIAA måles teknisk, så da kan du finne ut om støyen er fra Tilforselen,

Du har selvsagt sjekket jordingskabelen! .?

Ser at du har det langt fra spiller til RIAA… prøvd ulik plassering
Kan du ta opp lyden og poste på youtube?

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Antall liker
71
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3
Har anskaffet meg en Rega p10, med Apheta 3 pickup og ASR Basis exlusive. Deg spiller veldig bra, men sliter med støy fra riaa når jeg ikke spiller musikk, og skrur opp volumet. Har prøvd å dra ut kablene fra platespilleren, og justert riaa for å simulere at det er pu koblet til, støyen er fremdeles der vel og merke ved høyt volum. Justert riaa etter anbefaling fra rega,og ASR.. riaa har to innganger, og begge har helt totalt separate kretser.. støy på begge. Lik støy både med xlr og rca kabler..kobletcstømforsyning til strømrens, har også samme støy med batteridrift av riaa.er nesten helt sikker på at det må være RF støy eller annen innstrålt støy som fanges opp en eller annen vei i signalveien.. fatter ikke hvordan i all verden jeg skal bli kvitt dette problemet. Gode råd mottas med takk
Jan Arne Vis vedlegget 1051502
Har du testet med lavere forsterkning på RIAA?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Har du testet med lavere forsterkning på RIAA?
[/SITERE]
Anbefalt gain på low output pu er 3 (dipswitcer som går fra en til 7) jeg har stilt helt ned til 1, utgjorde desverre ingen forskjell.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
23.872
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Forsøk i første omgang å løfte riaa opp/vekk fra forserkeren unner, og se/hør om det gjør en forskjell......

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
13.902
Sted
Sørlandet
Forsøk i første omgang å løfte riaa opp/vekk fra forserkeren unner, og se/hør om det gjør en forskjell......
Det er strømforsyningen som står under. ASR Basis Exlusive er en to boks løsning. Husk også på at Rega ikke har egen jordkabel.

Til xtz 69; støyer det også når PU ikke står på platen. Altså løftet opp? Hva skjer når du senker den ned uten at tallerken går rundt?

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.768
Sted
Sunndalsøra
Jeg hadde store problemer med støy på RIAA da den ble koblet til. Målte alle jordforbindelser, koblet fra en etter en uten at det hjalp. Også selve tonearmen ble målt. Da fikk jeg hjelp fra en her inn om at jeg skulle omplassere RIAA trinnet og få avstand fra strømfilter/strømforsyninger og andre apparater. Etter det ble det helt stille og null brum/støy :)
Også strømmledninger og signalkabler ble kontrollert.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
2
ahh, Rega er nokså spesielle der ja, husker ikke trikset ,men google Rega hum earth så finner du nok noe, Hadde støy selv når RIAA stod midt over en intern trafo, men OP bildet viste OK avstand så det ut som

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Det er strømforsyningen som står under. ASR Basis Exlusive er en to boks løsning. Husk også på at Rega ikke har egen jordkabel.

Til xtz 69; støyer det også når PU ikke står på platen. Altså løftet opp? Hva skjer når du senker den ned uten at tallerken går rundt?
[/SITERE]
Støyen merker je stort sett bare når pu er løftet opp, endres heller ikke når jeg senker pu ned på platen, uten at tallerkener snurrer. Skal sies at støyen er der kun når jeg skrur volumet mye opp på pramp

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Jeg hadde store problemer med støy på RIAA da den ble koblet til. Målte alle jordforbindelser, koblet fra en etter en uten at det hjalp. Også selve tonearmen ble målt. Da fikk jeg hjelp fra en her inn om at jeg skulle omplassere RIAA trinnet og få avstand fra strømfilter/strømforsyninger og andre apparater. Etter det ble det helt stille og null brum/støy:)
Også strømledninger og signalkabel ble kontrollert.
[/SITERE]
Vinylriggen står 2,5 til 3 meter unna alt annet, pga møblering i rommet er det vanskelig å få flyttet den enda lengre bort🙂

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
631
Er det 50Hz, nettstøy, brum? I så fall har det med jording å gjøre, og der følger ikke Rega vanlige normer for skjerm og jording!

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Er det 50Hz, nettstøy, brum? I så fall har det med jording å gjøre, og der følger ikke Rega vanlige normer for skjerm og jording!
[/SITERE]
Det er mer susing, som en fm radio som ikke er på stasjon.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.523
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Har også Basis Exclusive og jeg må legge kabelen mellom riaa og strømforsyning i en slynge, strekke den helt ut og så tilbake til riaa for at den skal bli tyst. Kan være en idè å prøve det.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Nå har jeg prøvd å flytte strømforsyningen omtrent hele kabellengde unna styringsenheten for å nå å koble inn på isotek evo3 sigmas.. dette hjalp heller ikke🤣 men skal prøve det du anbefaler

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Har også Basis Exclusive og jeg må legge kabelen mellom riaa og strømforsyning i en slynge, strekke den helt ut og så tilbake til riaa for at den skal bli tyst. Kan være en idè å prøve det.
[/SITERE]
Nå har jeg prøvd å flytte strømforsyningen omtrent hele kabellengden unna styringsenheten for å nå å koble inn på isotek evo3 sigmas.. dette hjalp heller ikke 🤣 men skal prøve det du anbefaler

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
En del av elimineeingsprosessen kan være å kortslutte inngangen med en RCA plugg hvor + og - er koblet sammen, Chlas pleide å ha billige RCA plugger du kan kortslutte. Det er med kortsluttet inngang alle RIAA måles teknisk, så da kan du finne ut om støyen er fra Tilforselen,

Du har selvsagt sjekket jordingskabelen! .?

Ser at du har det langt fra spiller til RIAA… prøvd ulik plassering
Kan du ta opp lyden og poste på youtube?
Hei , har desverre ikke kompetanse på å gjøre sånne målinger, rca plugger har man sikker liggende en plass. Men her må det inn me teskje.. støyen kommer ikke fra platespilleren, det har jeg sjekket

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.523
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Prøvde det samme med å plassere enhetene fra hverandre men det var kabelen mellom enhetene som var problemet. Fikk en kneppelyd/støy når den var kveilet bak racket. Prøv og se om det virker for deg også :) Riaa har tilogmed vært hos ASR for sjekk men de fant ingen feil.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.725
Torget vurderinger
1
ASR oppgir en spec for signal støyforhold på 68 dB, uten å opplyse om hvilke betingelser det gjelder for (vekting, forsterking, signalnivå, kildeimpedans mm):
https://asraudio.de/phono-vorverstaerker.html

Avhengig av hvor mye forstekring du har ellers i signalkjeden og hvor følsomme høyttalerne er, så er det helt forventet at det kan bli en god del støy når du skrur opp volumet.

Hvor høyt spiller det med musikk når du har skrudd opp volumet slik at støyen akkurat er hørbar ? Er det ev langt for bismerteterskelen til husalteret, øren, husfreden og naboene ?

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.725
Torget vurderinger
1
o.t.
S/N på MC RIAA i min gamle Yamaha C-70 er 90dB. Så verden går ikkje akkurat framover...
Nei for kunsten å lage støysvake phonoforterkere så er noe tapt de siste 40 årene.

Men testbetingelsene for en slik spec er helt avgjørende for å forstå mer konkret hva det betyr i praksis. Det er litt info og andre tall her:
Der er det bl.a. en spec for a-vektet SN på 76 dB med referanse til en signalspenning fra PU (?) på 100 µV. Like interessant er spec for ekvivalent inngangsstøy på -156 dBV (fortsatt a-vektet) det kan relateres direkte til nominell utgangsspenning fra pickupen (omregnet til dBV). Jeg kjenner ikke detaljene i IHF std så det er ikke godt å si om det ev er noen «kameler» å finne der. En faktor som så å si aldri fremkommer av spec. er hvordan støyen i inngangstrinnet på phonoforsterkeren påvirkes av impedansen i pickupen, støyfaktor vs kildeimpedans.

mvh
KJ

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
ASR oppgir en spec for signal støyforhold på 68 dB, uten å opplyse om hvilke betingelser det gjelder for (vekting, forsterking, signalnivå, kildeimpedans mm):
https://asraudio.de/phono-vorverstaerker.html

Avhengig av hvor mye forstekring du har ellers i signalkjeden og hvor følsomme høyttalerne er, så er det helt forventet at det kan bli en god del støy når du skrur opp volumet.

Hvor høyt spiller det med musikk når du har skrudd opp volumet slik at støyen akkurat er hørbar ? Er det ev langt for bismerteterskelen til husalteret, øren, husfreden og naboene ?

mvh
KJ
Kan være jeg bare må slå meg til ro med at det er støy på høyt volum.. Signalkjeden etter riaa er en Topping pre 90 forforsterker, og deretter en kraftig dual mono icepower konstruksjon bygget av Andreas Kedahl.. De andre kildene mine.. en Matrix audio Element x, og et surround oppsett er også koblet via Pre 90 er dønn tyste.. Pre 90 har volumkontroll som går fra 0 til 116 db forsterkning, så det er fra rundt 0 og oppover jeg hører støyen. Dette er over middels høy til veldig høy spilling. Så i grunn ikke et stort problem for meg i forhold til avspilling av musikk.. men mest et irritasjonsmoment.

• Liker
Reaksjoner: KJ

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
714
Min ASR mini Basis støjer også lidt. Jeg har haft skrevet til ASR, uden at finde en løsning. Han mente selvfølgelig, at ASR er den bedste riaa, man kan købe, så hvis den støjede, kunne det måske være opamps, der var skyld i det :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.725
Torget vurderinger
1
Kan være jeg bare må slå meg til ro med at det er støy på høyt volum.. Signalkjeden etter riaa er en Topping pre 90 forforsterker, og deretter en kraftig dual mono icepower konstruksjon bygget av Andreas Kedahl.. De andre kildene mine.. en Matrix audio Element x, og et surround oppsett er også koblet via Pre 90 er dønn tyste.. Pre 90 har volumkontroll som går fra 0 til 116 db forsterkning, så det er fra rundt 0 og oppover jeg hører støyen. Dette er over middels høy til veldig høy spilling. Så i grunn ikke et stort problem for meg i forhold til avspilling av musikk.. men mest et irritasjonsmoment.
Nettopp. ICEpower moudlene har vel en forsterking på nærmere 26 dB? På maks volum skal Topping pre90 ha en forsterkning på 16 dB. Dvs at du har ei samlet forsterkning «etter volumkontrollen» på om lag 42 dB = 125X. Dersom jeg forstår volumkontrollen til topping rett så viser den forsterking/deming i forforsterkeren med negative tall for demping, 0 dB ved 1X forsterkning og 16 dB ved full pupp? For egen del har jeg omtrent 30 dB = 31,6X forsterkning etter volumkontrollen.

De fleste moderne «digitale» kilder har et signal støyforhold som er omkring 25-45 dB bedre enn din phonoforsterker.

Hvilke høyttalere har du?

mvh
KJ

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Nettopp. ICEpower moudlene har vel en forsterking på nærmere 26 dB? På maks volum skal Topping pre90 ha en forsterkning på 16 dB. Dvs at du har ei samlet forsterkning «etter volumkontrollen» på om lag 42 dB = 125X. Dersom jeg forstår volumkontrollen til topping rett så viser den forsterking/deming i forforsterkeren med negative tall for demping, 0 dB ved 1X forsterkning og 16 dB ved full pupp? For egen del har jeg omtrent 30 dB = 31,6X forsterkning etter volumkontrollen.

De fleste moderne «digitale» kilder har et signal støyforhold som er omkring 25-45 dB bedre enn din phonoforsterker.

Hvilke høyttalere har du?

mvh
KJ
Har et sett Piega classic 60.2

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.725
Torget vurderinger
1
OK. Den har en oppgitt følsomhet på 93 dB SPL/W og 4 ohm impedans.

Nå er produsentenes spesifikasjoner av følsomhet ofte noe optimistisk (ikke konkret for Piega men generelt). På samme måte er produsentenes spesifikasjoner av signal støyforhold på phonoforsterkere ofte mer villedende enn veilledende (også her på generelt grunnlag og ikke konkret for ASR). Med disse forbeholdene som kan slå i alle retninger så kan vi regne litt.

Dersom jeg antar at nominelt signalnivå ut av phonoforsterkeren din er 0,5 V og den har 68 dB i signal støyforhold ut, da er støyspenningen ut av phonoforsterkeren din på 199 µV. Med maksimalt volum i forforsterkeren har du tilsammen 42 dB = 125,9X forsterkning, da er støyen ut av phonofortserkeren blitt til 25 mV ut av effektforsterkeren. 25 mV er lik -38 dBW (dBW der desibell watt der 0 dBW er lik 1 Watt) i 4 ohm, som skulle gi et lydtrykk ut av hver av høyttalerene dine på 55 dB SPL. Leg så til 3dB for to høyttalere inkl fratrekk for at støyen i hver høyttaler ikke korelerer, så har du et støynivå i stereo i stua på 58 dB, som grovt regnet er samme volum som når en snakker.

EDIT ang total forsterking. Jeg forstod det slik at du bruker Xlr mellom pre og effekt ? Med RCA mellom phono og pre. Da er det et spørsmål om topping legger til 6 dB forsterking i konvertering mellom RCA og XLR, eller om konverteringen er uten forsterking. Jeg så i forbifarten ikke noe konkret om det da jeg hastig skummet produktsiden til HFS sin nettbutikk.

mvh
KJ

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
2
Gain fordeling er viktig ja.
Men det er da virkelig ille å måtte høre ulyder fra lytteposisjon og mellom musikken . Jeg tror kanskje det er vel mye Gain, jeg har knapt forsterkning fra preamp og 16db gain på sluttrinnet og det er da helt stille selv med øret inne i høyttaler..

Bor @xtz 69 i Oslo kan jeg låne bort en Cambridge CP2 RIAA for feilsøke .

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Gain fordeling er viktig ja.
Men det er da virkelig ille å måtte høre ulyder fra lytteposisjon og mellom musikken . Jeg tror kanskje det er vel mye Gain, jeg har knapt forsterkning fra preamp og 16db gain på sluttrinnet og det er da helt stille selv med øret inne i høyttaler..

Bor @xtz 69 i Oslo kan jeg låne bort en Cambridge CP2 RIAA for feilsøke .
Takker for generøst tilbud, men jeg bor nok mer enn et steinkast unna🙂Øksfjord I Finnmark.. skal se om jeg får lånt meg et riaa her oppe,evt en annen preamp for å se om det blir bedre

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rart det der med støy fra RIAA. Dette er støynivået fra en AT33PTG/II gjennom en Cambridge Alva Duo digitalisert i en Yamaha WXC-50 med volumkontrollen på max hos meg:
1724965057495.png

Det støyer mer med MM-pickuper. Funny that.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Gjorde en oppdagelse i dag, preamp var stilt inn på mottatt fra riaa.. snakket med en kompis på telefon, og da kom det nye lyder fra høyttalerne.. veldig mottakelig for støy virker det sånn.. blir sprø av det her..

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
2
Og du har prøvd andre kabler og annen plassering s»av RIAA
? Og annen RIAA?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.349
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ingen kan vel påstå at ASRs produkter er godt skjermet mot radiofrekvenser?

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Antall liker
549
Det er vel kanskje ingen hjelp fra meg, men jeg opplever ingen unormal støy fra mitt trinn. ASR MINI BASIS V. Jeg må skru veldig høyt opp på volumet for å heve støygulvet til lyttbart. På dette lydnivået spiller jeg veldig sjelden. MM-innstilinger.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.103
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har bare lest fort og unøyaktig.
Bortsett fra innstrålt støy fra din telefon er det trolig normalt at du hører støy ved mye oppskrudd volum.
Gain og støy henger sammen. RIAA uten støy finnes ikke.
Jeg har ikke oppfattet om det du opplever er typisk forsterker sus eller brum.
Sus av litt forskjellig karakter må du regne med.
Brum kan være noe du har fått til selv ved ground loops.

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Og du har prøvd andre kabler og annen plassering s»av RIAA
? Og annen RIAA?
Har ikke fått prøvd med annet riaa enda, men andre kabler og plassering hat jeg prøvd.. uten noe særlig nytte.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Har bestilt EMF Shielding cloth fra ali express.. en slags klut med innvevd kobber og nikkel tror jeg😀skal vistnok skjerme mot blant annet RF støy. Om det vil fungere gjenstår å se/høre.. koster ikke all verden så jeg tenkte det kan være verdt et forsøk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.103
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det beste du kan gjøre er å finne ut om støy er laget av forsterkeren eller skyldes noe utenfor.
Finn årsaken først.
Deretter fix.
Hvis det er noe å fikse. Kan være laget slik.
Hvis du kan måle (og kanskje se) rest støy vil det være mulig å hjelpe deg.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Det beste du kan gjøre er å finne ut om støy er laget av forsterkeren eller skyldes noe utenfor.
Finn årsaken først.
Deretter fix.
Hvis det er noe å fikse. Kan være laget slik.
Hvis du kan måle (og kanskje se) rest støy vil det være mulig å hjelpe deg.
Har desverre ikke kunnskap til å kunne måle dette.. hva slags utstyrtenger man evt.?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Har bare lest fort og unøyaktig.
Bortsett fra innstrålt støy fra din telefon er det trolig normalt at du hører støy ved mye oppskrudd volum.
Gain og støy henger sammen. RIAA uten støy finnes ikke.
Jeg har ikke oppfattet om det du opplever er typisk forsterker sus eller brum.
Sus av litt forskjellig karakter må du regne med.
Brum kan være noe du har fått til selv ved ground loops.
Det er sus jeg hører

Topp Bunn