Støy/klikking/skraping ved streaming fra Spotify - hvor er problemet?

ironsidenor

Medlem
Ble medlem
14.01.2011
Antall liker
0
Ved avspilling av enkelte spor fra Spotify kan jeg høre tydelig klikking/skraping/støy. Det høres ut som det er på samme plass hver gang, derfor har jeg mistenkt at det kan være noe med innspillingen til Spotify.
Men har fått noen andre til å sjekke hjemme hos seg, som ikke har oppfattet disse ulydene. Kan det være noe hos meg som gjør det?
Signalene går som så:

Spotify via Airfoil til Airport Express
Airport Express [optisk] DAC
DAC [balansert XLR] forsterker

Sangene det blant annet dreier seg som er:

"Closer" av Isak Knutsen heim m.flere (Idol-gjengen)
"Mitt hjerte alltid vanker" av Ingebjørg Bratland
"Sloe Gin" av Joe Bonamassa

Er det noen andre som hører disse lydene? Hvor kan jeg eventuelt begynne å lete etter problemet? Frustrerende!

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
En kjapp sjekk på de to første sangene virker OK her (Premium).

Siste versjon av Airfoil?

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Du kjører wifi? Har du prøvet kabelforbindelse? Det er vel mikroskopisk/nær null sannsynlighet for at feilen ligger hos Spotify..

ironsidenor

Medlem
Ble medlem
14.01.2011
Antall liker
0
Har nå prøvd kablet forbindelse samt installert nyeste versjon av Airfoil.

Med kablet forbindelse (minijack i headset-utgang) har jeg fortsatt akkurat den samme klikkingen. Den dukker opp på nøyaktig samme steder hver gang. Begynte å lure på om sangen bare var sånn (Mitt hjerte alltid vanker), om det var pianoanslag eller noe annet jeg hørte, men det er nok ikke det.

Argh, god grunn til å handle Sonos..?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Sliter selv med bl.a. "Beth - Someone like you". På de partiene hun drar til litt så er det klart unoter i mellomtonen. Dette er med sangene lagret på pc'en og tilkobling via USB.

Geir Arne

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Det er ikke filen i spotify cachen din lokalt som har korrupte deler da? Har du prøvd å tømme cachen din?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
ironsidenor skrev:

Med kablet forbindelse (minijack i headset-utgang) har jeg fortsatt akkurat den samme klikkingen. Den dukker opp på nøyaktig samme steder hver gang. Begynte å lure på om sangen bare var sånn (Mitt hjerte alltid vanker), om det var pianoanslag eller noe annet jeg hørte, men det er nok ikke det.

Grunn til å gå over til Wimp?

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
853
Torget vurderinger
4
Barbaresco skrev:
ironsidenor skrev:

Grunn til å gå over til Wimp?
Eller kanskje ikke?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61361.0/all.html

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Det er ikke filen i spotify cachen din lokalt som har korrupte deler da? Har du prøvd å tømme cachen din?
Ikke umulig det.

Har ikke prøvd å tømme cachen. Lenge siden jeg har hatt oppryddning på pc'en egentlig. Hvordan rydder man forresten opp cachen til Spotify?

Det rare er at det skjer på både laptopen og HTPCen.

Geir Arne

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg brukte tidligere Wimp på iPhone og opplevde klikkelyder alá dårlig signal på parabolantenne. Byttet til Spotify og har ikke hatt problemer før på lørdag da jeg var på fest og brukte AirPlay til AppleTV. På enkelte partier var det skikkelig forvrengning, hørtes ut som når man justerer volum på en skikkelig skrapete volumkontroll.
Men det skal sies at det ble spilt ganske høyt på en jallaforsterker, så det kan være at det bare var denne som kneler.

ironsidenor

Medlem
Ble medlem
14.01.2011
Antall liker
0
marsboer skrev:
Har prøvd å tømme cachen nå, med dessverre ingen forbedring.
Har også prøvd med/uten de forskjellige instillingene:

"Enable hardware acceleration" (hva betyr egentlig dette?)
"Set same volume level for all tracks"
Alt uten hell. Kanskje jeg får prøve å spille av fra en annen pc, til nå har jeg utelukket DAC'en og Airport Expressen.

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Jeg hører *noe* på "Mitt hjerte alltid vanker" - kan det være pedalen på pianoet? Vokalen er helt ren, så det er ingen feil på selve fila.

ironsidenor

Medlem
Ble medlem
14.01.2011
Antall liker
0
Støy/klikking/skraping ved streaming fra Spotify - Problemet er lokalisert

Problemet er lokalisert! Når jeg kjører med kablet forbindelse, minijack -> rca så er ulydene borte.
Hva det vil si...tja.. Jeg har en følelse av at problemet kan være i pc'en et sted mellom spotify'en og airfoil, for det minner mye om digitalt støy.

Topp Bunn