Støy og "touch current" i rom med varmefolie

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
80
Torget vurderinger
1
Hei.

I noen rom i leiligheten har jeg varmefolie under parketten. I disse rommene kjenner jeg svak "touch current" på en Stax forsterker, og et veldig svakt brum fra hodetelefonene.

Dette er uavhengig av hvilken kurs forsterkeren er koblet til, og virker å skyldes "noe" som oppstår mellom meg som står på gulv med folie, og forsterkeren.

I andre rom har jeg varmekabler støpt ned, her opplever jeg ikke dette.

Kjenner noen til noe som kan gjøres for å enten forbedre noe med selve folieløsningen, eller noe som kan gjøres for å skjerme forsterkeren? Det er ulike termostater i disse rommene, så det virker som om problemet skyldes løsning med folie i seg selv.

Beklager eventuelle bom på fagtermer her...

Takk!

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.473
Høres ut som du opplever samme fenomen som er rapportert om det elektriske gjerdet som mange automatiske gressklippere blir utstyrt med.

Siden det trolig er lavfrekvent 50/100Hz brum med mulig harmoniske er vel en jernplate det rimeligste alternativet å forsøke med først?
Og selvsagt avtand til støykilden om forsterker kan plasseres høyere opp fra gulvet som en test.

Nå vet jeg ikke hvor stor Staxn er, men kakebokser i metall bruker være en rask metode å teste bedre skjerming.

Altså først forsøke bedre forstå problemet med midlertidige løsninger.

Topp Bunn