Støy på signal inn - Doxa

Andre_L

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Hei

Har en eldre Doxa 70, som er en del modifisert av tidligere eier.
For ca ett år siden, fikk jeg "brum" i den ene kanalen. Brum lyden er typisk 50 Hz nett støy. Fant raskt ut at det var kondensatoren som er montert på kabelen fra signal inn terminalen og til print. Kjøpte nye kondiser hos Eltek, type Mundorf 1,5uF, lyden ble helt topp etter dette.

For ca 1 mnd siden fikk jeg ny støy i høyttalerne, denne gangen hørtes det mer ut som forvregning, som om forsterkeren var sprengt, men kun hørbart ved lavt lydnivå.

Etter mange kvelder med mange tanker i hodet, fikk jeg en ide om å koble ut Mundorf kondensatorene som jeg hadde montert for ett år siden. Den "nye" støyen ble borte og forsterkeren spilte som den skulle. Dro til Eltek, kjøpte nye kondensatorer, monterte, men da var denne "forvregnigen" til bake :p

Så nå har jeg igjen montert bort kondensatorene, men hører denne brummen fra fra nettet (50 Hz)

Noen gode råd hva jeg kan gjøre??
 

Andre_L

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Ingen som har noen gode råd for å fjerne 50 Hz støy??

Etter kommende helg, blir det en ekstra Doxa. Tenker da å kjøre Bi amping 8) 8)

Kommer til å bruke den "gamle" for å passe på det største elementet, mens den "nye" tar seg av det minste elementet.

Kan dette hjelpe på 50 Hz støyen (Har selv ingen tro på det)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kansje du ahr noe på kursen som forstyrrer??
 

Andre_L

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Håper ikke det da.

Tror det er dessverre en liten feil med Doxaen tror jeg da.
Når jeg fjerner "støykondensatorene" får jeg brum, typisk 50 Hz nett støy, og det er ikke unaturlig, når støy komponenter fjernes.

Men når denne komponeneten monteres inn, høres forsterkeren ut som om den "sprengt". Kan det være feil str/type kondensator??
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
dette har jeg ingen anelse på men det må da være noen andre her som kan svare på det.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Slik jeg forstår det står denne kondisen mellom signal og jord? Det virker ikke riktig og jeg er redd for at den danner et filter og gir for lav inngangsimpedans sammen med utstyret som står på inngangen.

Fjern kondisene og kortslutte inngangen og hør om brummingen blir borte da. Gjør den det har du sannsynligvis en jordsløyfe i anlegget ditt. Om anlegget er jordet (nettjord) kan du prøve uten. Har du TV / radio koplet til anlegget kan du prøve å sette inn et galvanisk skille på antenneinngangen(e).
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
står vel i serie med signalet for å hindre DC på effektrinet?

Har desvere ikke noe svar på gåten. Men hva med å prøve å kontakte Malmin eller lauvland for å få noen tips? Så lenge det ikke er snak om reklamasjon eller andre spørsmål som de ikke liker er dette veldig greie folk å snake med.

MVH
 
Topp Bunn