Støy

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Hei. Har gått til anskaffelse av min første platespiller, en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon OM 10 pick-up. Den er koblet til en Trichord Research Dino + MKII og videre til Bel Canto 2.5 DAC og tilslutt Dynaudio Focus 110A. Koblet sammen med diverse Nordost kabler. Har ikke noen strømrens.

Problemet mitt er at jeg hører en forferdelig motordur i høyttalerne. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette vekk? Har jordet mellom platespilleren og RIAA-trinnet. Platespiller står langt unna annen elektronikk/magnetfelt.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.319
Antall liker
1.302
Prøv kabelen som følger med. Tipper det funker.
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Jeg har prøv å bruke kabelen som var med, det hjalp ikke. Dessverre.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
625
Dette er jordfeil. Ikke kall det motordur, men det er 50 Hz som kommer seg inn i signalveien via uheldig sammenkopling av signaljord og chassisjord. Det har heller ingen ting med prisen på kablene å gjøre. Du må gjøre en systematisk analyse av hvor jord er koplet til. Kjøp gjerne noen ulike kabler til kr. 39.90 på Biltema til du finner en konfigurasjon som er forstandig. Sett gjerne inn dyre kabler etterpå, men problemet ligger i topologien. Enklest er best, og færrest mulig jordingspunkter.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
625
Lite trolig, da det er "ren" 50 Hz som sniker seg inn i signalveien. Det hjelper ikke om den blir "renere". Det kan være bra for mye annet, men her er det noe galt i sammenkoplingsveiene. Hvis jord og/eller skjerm ikke går i stjerne fra ett eneste punkt til alle enhetene, men i en lukket krets, f.eks mellom tre enheter, og det er er 50Hz magnetfelt tilstede i rommet (det er det alltid), så vil det induseres en spenning i kretsen proporsjonalt med fluksen gjennom arealet av jordsløyfen, og det arealet er aldri null. Den spenningen legger seg garantert på skjermen i en ubalansert signalforbindelse. Har du balanserte sigankable alle veier kan du være noe bedre stilt.

Prøv å ta vekk mest mulig av jordforbindelser, til det blir tyst. Gjerne med "jukseledninger" som nettledninger der jorden er brutt, men ikke skyld på meg hvis du får støt! Og det er ikke tvil når du bryter jordsløyfen! Da går det fra ulidelig til tyst med ett slag.

Du har vel ikke TV-lyd tilført fra kabel-TV? Da må du inn med et galvanisk skille til 99.90. Digitalkabler kan skiftes ut med optiske mens du leter, det er også en måte å kvitte seg med jordsløyfer. Lykke til, det blir fint til slutt.
 
Topp Bunn