Stacking av QUAD (ESL-57)

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg har 3 sett QUAD-57 som jeg vil stacke. Noen har på forum som har erfaringer med stacking av Quad-57 eller 63?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hvis man klarer å få huet ut av nynorsk-ordboka (Arve)....så betyr vel stacking å sette 2 par HT oppå hverandre... lol

Og nei, har ikke sett dette gjort men har hørt at det har blitt gjort på web. Husker ikke hvor jeg leste det dog.
 
A

atlechri

Gjest
Hei.
Å stacke quader er å sette sammen fler høyttalere i hver kanal. Fortrinnsvis ved å sette de oppå hverandre. Mark Levinson solgte et høyttalersystem med to 57 oppå hverandre med en Decca bånddiskant imellom og noen svære subwoofere. De fleste som har stacket quader som jeg har sett har nok kopiert geometrien i ML systemet.
Det var/er en kar som heter Kjell Winther som anmeldte plater i Hifi og elektronikk for mange år siden som hadde et hjemmemekka system som skrev masse om det i bladet. Disse artiklene går sikkert an å få tak i på et eller annet bibliotek. Jeg har også disse bladene, men dessverre ikke tilgjengelig nå.
Det stod også en artikkel om anlegget til Robertson-Aikman (han med SME) i et nummer av High fidelity på åttitallet. Han hadde stacket tre og fire 57er i hver kanal.
Høyttalerene kan med fordel seriekobles. (57 impedansen er jo som kjent svært lav oppover i frekvens-)
Skulle gjerne hjelpe deg mer, men jeg har dessverre ikke noe førstehånds kunnskap om emnet.

Det låter forrykende - go for it. ;D
Mvh Atle
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Takk Atle, det er spesielt info om anlegget til Robertson-Aikman jeg er på jakt etter.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I danske High Fidelity var det ein gong (truleg på tidleg 80-tal) ein artikkel om ein kar som hadde plukka elementa ut av rammene, og laga ein slags kabinett. Trur han brukte to par pr kanal, han også. Hugsar svært lite detaljar, og mi erfaring med ESL 57 har vore lytting + å skifte "element" ved eitt høve, så eg kan nok ikkje hjelpe, eg heller.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg hørte HQD (Hartley 24tommer i 2000 liters kabinett/Quad/Decca ribbon)systemet på Park Hotel i Sthlm i 79 demet av ML med Studer og mastertapes og ML elektronikk og det låt knall
ikke så lamt som et par vanlige 57 ere!
imo
mvh
Leif
 
Y

ymir

Gjest
hei
Hørte dobble Quad første gang i 1978 hos en kamerat.De ble da drevet av et tidlig eksemplar 50w Electrocompaniet + Linn Sondek.Mener å huske at Kjell Winther brukte 25watteren til Electrocompaniet eventuelt 2 stk brokobblet.Disse var vinklet innover (motsatt av ML HQD) De låt imponerende den gang og ville sikkert også gjort det i dag også.Bedre bass og litt høyere lydtrykk en enkle Quad som jeg har hatt to ganger.Mark Levinson HQD fikk jeg høre i Miami i 81,imponert???? vel artigt var det,selv om systemet ikke hang helt sammen.Vil tro det finnest bedre subwoofere i dag enn en 24" Hartley i et kabinett på størelse med en velvoksen peis.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Tst skrev:
Dette er stacking. ;D
Yep! og jeg som trode jeg var tøff med 3 par ;) dette må være en kandidat til det absolutte "NO WAF"! 2x 4x 3 esl57.... wall to wall stereo.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
I enten HiFi Choice eller HiFi News hadde de for et par år siden en hjemme-hos reportasje hos en som hadde to par (tungt modifiserte) ESL-63 som han hadde ikke oppå hverandre men vinkelrett på hverandre, omtrent slik:

_| |_

eller kanskje var det mer slik

-| |-

for den måten å få en tilnærmet rundstrålende karakteristikk.

Kanskje verdt å prøve, selv med ESL-57. HiFi-journalistene var i hvertfall himmelfalne over resultatet med ESL-63.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.728
Torget vurderinger
4
Chris Beeching - Quad ESL Mods And Stacking

Det kan være nevnte Alastair Robertson-Aikman sitt oppsett du tenker på.
Jeg er jaffal sikker på å ha sett bilder av lytterommet hans i HiFi News. Eneste jeg kan finne på nett er en henvisning til nårhvor...og det var 2001, nr. 10, s. 68. Hans forskjellige forsøk med stacked Quads er rett og slett legendariske. På bildene jeg så mener jeg 2 av Quad'ene spilte på tvers av rommet, altså i 90 graders vinkel ift. de som spilte mot lytteren. Noe svære Krell-greier sørget for nok guffe. Han prøvde seg vistnok også med opptil 16 Quad'er i nærmest panoramaoppstilling.....pris var nok aldri et tema...
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Takker for mange interessante bilder og links. Jeg tror jeg barer setter igang, stabler 3 stk oven på hinanden parralell kopler alt sammen og ser (hører) hva som skjer.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Tror ikke du bør paralellkoble 3 stk ESL 57. Det begynner å bli lite ohm. ;)
 
Topp Bunn