Starte med nytt høyttalermerke.

O

Omar

Gjest
Jeg har lyst å starte et nytt høyttalermerke. :-\
Mitt forslag til navn er Omar høyttalere ::)
I starten skal det konstrueres en 2-veis stativhøyttaler i high-end klassen.
Høyttaleren skal være på størrelse med Dynaudio fokus 110 eller 140. Men litt mer lettdreven.
Proac studio 110 er også en fin størrelse.
Lyden skal være detaljert med litt ekstra klarhet i toppen. (alla audiophysic) Dynamikk og hurtighet er viktig. Diskanten blir vel en Scan speak og mellomtone/ bass blir vel en seas.
Jeg er åpen for elementforslag og kassestørrelse og hvor man får tak i elementene.
Delefilteret bør ikke være for high-tech. Kassen skal være enkel litt i Patos tradisjon, men lyden skal være litt mer skandinavisk/tysk. Frisk og ytterst musikalsk. Audiophysic er også en klangreferanse.
Oslo Hi-fi senter eller Hi-fi huset skal være leverandør. Hehe! ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg bare MÅ spørre: Har du konstruert mange høyttalere så langt i livet?

Skjønner at det er moro å drømme om å starte et høyttalermerke, men det virker på meg som du egentlig bare ønsker å stå for merket, mens design og konstruksjon "kommer av seg selv" fra andre. Dette virker jo som et kommersielt prosjekt, så jeg er litt usikker på hva det gjør her under "DIY prosjekter".

O

Omar

Gjest
Det er vanskelig å skille mellom drøm og virkelighet. Men at prosjektet var komersielt var egentlig en spøk.
Jeg har lagd et par høyttaler i min ungdom, men regner med at en telefon til Eltek vil hjelpe. Det hadde jo vært gøy å lage en stativ to-veis konstruksjon som ikke er alt for komplisert og dyr. Elementer og delefilter skal koste rundt 5000.- kroner og da blir det ikke hig-end.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
OK. Sorry, tok ikke spøken. ::) :p
Uansett synes jeg det er kult med navn på prosjektene sine. Jeg laget selv et op-amp basert effekttrinn for mange år siden som jeg kalte "OMPA-1".

Det store valget står ofte mellom å gjøre alt selv, eller å gå for et kit. Har man ikke utstyr og/eller kunnskap til å tune delefiltre, så er vel ofte et kit å foretrekke i forhold til det lydmessige sluttresultatet.

Du har indikert en Scan Speak/Seas-konstruksjon, og da er det vel Eltek som peker seg ut i norsk sammenheng, ja.

Du har ikke vurdert kit av Elteks nye toveis, Dynabel 2S? Den har ihvertfall danske elementer (Peerless V-line, tidligere Vifa).
Lenke til brosjyre: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/2-5s_2s_2c_brosjyre.pdf

Tror likevel du ønsker å lage en helt ny konstruksjon, og da vil jeg vel si at du bør si noe om:
* Omtrentelig kassestørrelse (viktig for valg av bassmellomtone)
* Prioriterte ytelser

Det du har sagt er vel at du ønsker en 2-veis stativhøyttaler i en enkel konstruksjon til rundt 5000 med Scan Speak diskant og Seas bass. Noe mer konkret om prioriterte ytelser hadde det kanskje vært mulig å si noe om, men egentlig er vel dette et greit utgangspunkt. Elementforslag finner du hos Eltek, og jeg er ganske sikker på at når man tar pris med i bildet og leser litt spesifikasjoner, så begrenser utvalget seg ganske raskt.

Et tips: Gå for jevne frekvensresponskurver hvis du vil ha enkle delefiltre.

R

Rojoh

Gjest
Det er ganske stor forskjell mellom å konstruere en høyttaler fra bunnen av, og å bygge seg en høyttaler basert på et ferdig kit. Velger du siste løsningen - kit, så kan jo det være med på å stimulere til videre utforskning og lærdom samtidig som du får valuta for kronene. Med budsjett på rundt 5K, så kan du kanskje regne 1000,- til kabinett + 1000,- til delefilterkomponenter + 3000,- til elementer. Kan jo legge ved et par linker til sider hvor det finnes en del prosjekter som passer ditt budsjett/designkrav:
http://www.zaphaudio.com/
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
http://www.humblehomemadehifi.com/

Mvh. Johan

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Synes kanskje at å låse seg til Scan Speak diskant er et litt råflott valg. Grunnen er at det er totalt bare 3 alternativer til under 1350kr. Jeg er enig med Rojoh i at 3000,- i elementer høres greit ut for denne høyttaleren, og da er det plutselig ikke så mye å boltre seg med for bassmellomtonene.

Vet ikke hvor stort basselement du hadde tenkt deg, men hva med disse elementene, som begge har jevn og fin frekvensgang:

* Diskant: Scan-Speak diskantdome D2905/9300-00 - 1" tekstildome med bakkammer og tynn magnetisk olje. Jevn frekvensgang, lav forvrengning og liten kompresjon er et kjennetegn. Ref: http://www.mamut.com/dynabel/subdet131.htm
* Bassmellomtone: Seas H1216 CA15RLY - 5" bassmellomtone med coated papir membran, god slaglengde og jevn fin frekvensgang. Klarer seg med enkle filtre. Ref: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//se_4240_-_ca15rly_-_h1216.pdf

Det var bare noen elementforslag ut fra dine preferanser. Denne bassmellomtonen trives i bassreflekskabinetter på 10-12liter og kan enkelt avstemmes til -3dB ved rundt 50Hz i et 10liters kabinett.

T

theStig

Gjest
Jeg ville vurdert en løsning med to stk bass/mellomtone hvis effektivtet er viktig. Med en enkelt 6,5" havner man langt nede på 80-tallet med følsomheten. Med to stk er det mulig å nå nærmere 90 dB, dog med 4 ohms impedans.

En god kombo som er enkel å håndtere filtermessig er Seas CA18RLY og 27TFFC

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Enig med theStig der. 2 6,5" er et godt valg. Det gir deg fleksibilitet, som du kan bruke til høy følsomhet eller litt dypere bass med en akseptabel følsomhet. Dyp bass med en 6'5 tommer gir svært dårlig følsomhet.
Problemet med en slik løsning er at den kanskje blir litt for stor til å stå på stativ.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
theStig skrev:
Jeg ville vurdert en løsning med to stk bass/mellomtone hvis effektivtet er viktig. Med en enkelt 6,5" havner man langt nede på 80-tallet med følsomheten. Med to stk er det mulig å nå nærmere 90 dB, dog med 4 ohms impedans.

En god kombo som er enkel å håndtere filtermessig er Seas CA18RLY og 27TFFC
Jeg er vel enig i at Seas 27TFFC er et meget godt alternativ for diskanten, og frigjør en god del midler til bedre bassmellomtoner enn det Scan Speak-diskanter gjør.

Nå har vel ikke trådstarter sagt noe om preferanse i dypbassen. Er enig i at 6,5" ofte gir et meget bra kompromiss mellom frekvensomfang i henholdsvis dypbass og oppover mot diskanten. Men kan man ofre litt av dypbassen, så kan 5" elementer også spille bra, går høyere i frekvens før oppbrytning (øker fleksibiliteten ved valg av deling), og de krever i tillegg mindre kasser. Og snakker vi økt følsomhet og mindre kasser, så er vel kanskje to stk 5" også aktuelt her.

Topp Bunn