Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snublet tilfeldigvis over denne anekdoten om utviklingen av en direktedrevet platespiller:

    In designing the direct drive OMA K3 turntable ($300,000+), blind listening panels were employed and the engineer in charge, Richard Krebs (he’s an industrial hydraulics engineer, turntable design is a side career) was “astonished” to find that minute changes in the motor controller programming produced audible changes that in blind tests the listening panel could reliably identify—“down to arc seconds of rotation”. There are 1,296,000 arc seconds in one rotation. Yet in this realm, no measurements exist. At least for now.
    https://trackingangle.com/equipment/technics-new-sl-1200gr2-could-be-the-lineup-s-sweetest-spot

    Ikke noe for de mørkredde. 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Kona mi sier det samme og hun har 0.0 interesse for hi-fi . Rare disse damene ..
    Jeg VET jo at CD er best teknisk, men vinyl høres helt ålreit ut allikevel , savner intet fra CD lyden når jeg lytter på vinyl . Savner heller ikke vinyl når jeg lytter på CD..Kanskje jeg rett og slett liker å høre på musikk..
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Da, mine venner, er det kun behov for et par plater i samlinga...og diskusjonen rundt hvilke som ER best kan starte? Ortofon's eller Clearaudio's testplate, bare som et forslag til begynnelsen på den diskusjonen. Jeg ser allerede frem til de neste "lyttesessjonene" hvor det kun blir testtoner og frekvenssveip
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Clearaudios CA -TRS-1007 er klart best om du vil måle frekvensrespons, den er blitt en slags referanse siden JVC versjonen er umulig å oppdrive.
    For crosstalk er Ortofon en av de bedre- bedre enn Clearaudio , og Ortofon er også bra på sporing/antiskate setting .
    EDIT Frekvensresponsen på Ortofon er en vits og fullstendig villedende .

    Jeg har begge selvsagt ! Og 25 andre..
    OBS frekvenssveipene på disse platene følger IKKE RIAA og egen EQ trengs, fikses med software …
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.288
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Ortofon sin testplate, anbefales ikke. Noe av det kjedeligste jeg har i platesamlingen. Har hørt igjennom albumet to ganger - synes både melodi og tekst er dårlig utført.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    den ja, den hadde jeg glemt...har den i samlinga også. Alt annet enn de 3 kan da (mao) kasseres! Kona blir garantert kjempefornøyd når samilnga plutselig gikk fra å strekke seg over ca 6 mtr til 3 cm
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Da, mine venner, er det kun behov for et par plater i samlinga...og diskusjonen rundt hvilke som ER best kan starte?
    Denne er egentlig mye bedre.............. også hvis systemet er kapabelt 👍

    IMG_20240419_151348_768.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Clearaudios CA -TRS-1007 er klart best om du vil måle frekvensrespons, den er blitt en slags referanse siden JVC versjonen er umulig å oppdrive.
    For crosstalk er Ortofon en av de bedre- bedre enn Clearaudio , og Ortofon er også bra på sporing/antiskate setting .

    Jeg har begge selvsagt ! Og 25 andre..
    OBS frekvenssveipene på disse platene følger IKKE RIAA og egen EQ trengs, fikses med software …
    Sjø'sagt! Noen avvik (som de vanlige dødelige ikke var klar over) må det finnes. Men om dette er den som er best, vet jeg ikke. Den låter bedre oppe på anlegget på kontoret, mens Ortofon låter bedre i stua, får liksom bedre sammenheng og stereoperspektiv på Ortofon i stua enn Ortofon på kontoret?
    Men, siden jeg har sluttet med vinyl har jeg rippet alle mine testplater til mp3 filer i 192kbs (kvaliteten er etter sigende god nok da jeg er i siste halvdel av de 50 og derfor pr.definisjon ikke hører særlig mye) og lytter kun på de…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    The cost of making one record varies in the industry depending on the size of the manufacturer and the packaging, but could be between $6 and $9, Blocker said.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Jeg har Ortofon sin testplate, anbefales ikke. Noe av det kjedeligste jeg har i platesamlingen. Har hørt igjennom albumet to ganger - synes både melodi og tekst er dårlig utført.
    Merkelig
    Tivoli Symphony Orchestra side 2 Direct cut (0001)
    The perspective Opus 3 side 2 (0002)
    Musikk på begge sider Opus 3 (0003)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn