Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pryp

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.10.2019
    Antall liker
    107
    Takk! Som Analog/Vinyl fantast burde jeg jo ha en vinylengine bruker. Lover å skaffe meg en ! Sykt nice med helauto når alt funker btw... Synd eldre helauto er litt humørsyke for oss som ikke kan skru selv..

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.788
    Torget vurderinger
    2
    Har en Denon DP 37f med behagelig helauto. Nå har den begynte å hikke litt og ved trykk på start finner den nå for godt å begynne avspilling rundt spor A3.. Er det en sensor som kan renses ? hvordan ? Må innrømme at støvtørking ikke har vært prioritert her. Holder det å tørke av noe ?
    Ett av to problem.
    1. Det 2-3 lysbdioder LED og 3 CdS photoresistor som kontrollerer armen. Etter mange år svekkes photoresistorene og armelektronikken milstolker armens posisjon. Bytter man Photoresistorene blir det bra, om man velger riktig type .Se Denon tråden på Vinylengine hvor BalleSleiven har lagt ut det jeg har funnet ut. PS noen folk har byttet LED ene også.
    2. Sviktende kondensatorer gir gal spenning og elektronikken feiltolker arm posisjon og styring. Et bytte av elektrolyttkondensatorene kan gjenopprette riktig spenning og løse problemet. Man bør uansett bytte kondensatorene så de ikke svikter på en måte ødelegger chipene som er hjernen som styrer arm og motor. Skjer det er spilleren ikke reparerbar.
    3. Det er antagelig en hull med en stillbar skrue vike ved arm foten som kan brukes til å fininnstille punktet på første spor hvor nålen senkes, se manualen

mvh Denon 51F eier

PS jeg har byttet alle elektrolyttene preventivt før noen problemer oppstod, så nå er det levetiden på CdS ene som bestemmer når de må byttes, Qdampingen og nåle trykket var feil før jeg bytter 30 kondensatorer, 2 var gale/offspec

Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme at det plager meg litt at jeg ikke har noen data på tonearmen på min Hitachi ht 840. Den ble omtalt et sted som "mistery tonearm" @Evo III mente det kunne være en Jelco. Med en såpass god pu som Ortofon Jubilee så hadde det vært ok å visst effektiv masse osv. Et par bilder
    Vis vedlegget 1107666
    Vis vedlegget 1107666
    Noen som vet🤔
    Me vet desverre ikke men noen har tenkt litt over hvordan komme frem til effektiv masse på tonearm når verdier er ukjente på massen . https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=77151

Håper dette kan være til noe hjelp om ikke annet .

pryp

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.10.2019
    Antall liker
    107
    Ett av to problem.
    1. Det 2-3 lysbdioder LED og 3 CdS photoresistor som kontrollerer armen. Etter mange år svekkes photoresistorene og armelektronikken milstolker armens posisjon. Bytter man Photoresistorene blir det bra, om man velger riktig type .Se Denon tråden på Vinylengine hvor BalleSleiven har lagt ut det jeg har funnet ut. PS noen folk har byttet LED ene også.
    2. Sviktende kondensatorer gir gal spenning og elektronikken feiltolker arm posisjon og styring. Et bytte av elektrolyttkondensatorene kan gjenopprette riktig spenning og løse problemet. Man bør uansett bytte kondensatorene så de ikke svikter på en måte ødelegger chipene som er hjernen som styrer arm og motor. Skjer det er spilleren ikke reparerbar.
    3. Det er antagelig en hull med en stillbar skrue vike ved arm foten som kan brukes til å fininnstille punktet på første spor hvor nålen senkes, se manualen

mvh Denon 51F eier

PS jeg har byttet alle elektrolyttene preventivt før noen problemer oppstod, så nå er det levetiden på CdS ene som bestemmer når de må byttes, Qdampingen og nåle trykket var feil før jeg bytter 30 kondensatorer, 2 var gale/offspec
    Merkelig nok stopper nåla perfekt ved starten av nest siste spor uansett hvor mange spor det er og hvilken plate det er snakk om. Om velger "up" etter at spilleren er skrudd på kan man skyve pu bort til spor1 og trykke vekk "up" fungerer altså fortsatt, men litt mer halvauto..

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.265
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig nok stopper nåla perfekt ved starten av nest siste spor uansett hvor mange spor det er og hvilken plate det er snakk om. Om velger "up" etter at spilleren er skrudd på kan man skyve pu bort til spor1 og trykke vekk "up" fungerer altså fortsatt, men litt mer halvauto..
    Det er vel ikke så simpelt, at du har glemt bort knappen "SIZE" ??
    Den bruker du til å sette startpunkt på platen (7" 17cm = single, 12" 30cm = full størrelse LP) ;)
    Det finnes ikke noen "Autodetect" av platestørrelse.
    Lenke til brukermanual HER
    Side 4, pnkt 2

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.788
    Torget vurderinger
    2
    Hi-fi News test plate kan vise visuelt når resonans opptrer. Vil tro en spiller i denne kategorien fra denne tiden har en lett arm , dvs 10 gram eller mindre og vil ikke matche en stiv Denon… antagelig . Man vet ikke før man prøver .evt sammenligner med stivheten du har på PU i dag.. og resonans i dag.
    Skal man finne effektiv masse uten å vite compliance på pickup , så kan det gjøres ved å legge på f.eks. 5 gram på headshell og måle resonans vha testplate, og sammenligne frekvense med og uten ekstra vekt. Man lager seg et system med2 ligninger og 2 ukjente og løser det slik.

IMG_6976.jpeg

IMG_6977.jpeg

Måler/ observerer man resonans på 8 hz og så 7hz med 5 ekstra gram betyr det at armens masse inkludert pickup er 16 gram…
    Litt forenklet beregning da rebalance ing av motvekt ikke er tatt med, men godt nok.
    Når man så vet armens+pu masse kan man regne ut reell compliance fra gjeldende frekvens.
    Hifi news test platen og andre har resonans spor hvor man kan høre og se resonans frekvensen

Tada!

Sist redigert:

pryp

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.10.2019
    Antall liker
    107
    Det er vel ikke så simpelt, at du har glemt bort knappen "SIZE" ??
    Den bruker du til å sette startpunkt på platen (7" 17cm = single, 12" 30cm = full størrelse LP) ;)
    Det finnes ikke noen "Autodetect" av platestørrelse.
    Lenke til brukermanual HER
    Side 4, pnkt 2
    AHA!!!!!! Det er altså derfor jeg har slitt litt med 7" også..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn