Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    @ motoren: Så det ble solgt en slik som demo for rundt 50 k. Er nok ikke solgt så mange slike, og det at de er såpass nye gjør vel at de ikke dukker opp på bruktmarkedet riktig ennu:).


    mvh
    vi får håpe det ordner seg en dag,en vet aldri hva som plutselig dukker opp :p
    Men det passer ikke lommeboka i disse dager

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Clearaudio som ligger på torget ser også interessant ut (men tydeligvis noe mer begrenset med tanke på oppgraderinger).
    Flott spiller den CA Performance´n m/Aida PU. Rett over det du antydet av pris. Liten grunn til å bekymre seg over å oppgradere den pakka der.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Det er ganske tydeleg skilnad når du gjer endringar i vinylriggen. Akkurat drivverket har ein viss eigenlyd, men er kanskje det som har minst lydleg karakter, når ting er optimalt plassert. Nokre spelarar fangar opp mykje feedback og andre problem frå omgjevnadane, som naturlegvis bør løysast før ein seier noko om korleis drivverket eigentleg er. Men her er altså ein "drivverkssignatur" der gjerne timing, dynamikk og bassattgjeving utmerkar seg i positiv eller negativ lei.

    Då er det noko anna med pickupen. Her kan du finne svært store skilnadar, og diverre ser dette ut (med nokre få heiderlege unntak) til å henge saman med prisen. Dyre pickupar har ein tendens til å låte ein god del betre enn rimelege. Beklagelegvis.

    Så er det slik at det ikkje nyttar å satse berre på ein god pickup. Denne må passe elektrisk til riaatrinnet ditt (platespelarforsterkaren, kan vere innebygd i forforsterkaren). Han må ha rette impedanseinnstillinga til den aktuelle pickupen, og han må ha nok gain til at du får flott dynamikk og støyfri attgjeving. Slike riaatrinn er altså avgjerande, men treng ikkje vere skrekkeleg dyre. Eg har ein som kan justerast til kvasomhelst pickup, og den kostar naturlevis mykje, men om du berre skal ha ein pickup, er det overkomeleg å kjøpe ein som passar, om du har tilgong på gode rådgjevarar eller ein servicevenleg butikk.

    Pickupen skal leve i symbiose med riaarforsterkaren, men det er endå meir; han må monterast i ein arm som har akkurat passeleg bevegeleg masse, og som helst har svært god mekanisk presisjon, og perfekt lagring.

    Så skal du gjere ting heilt skikkeleg, vert det gjerne dyrt.... Rega (eller ein Technics) med godt tilpassa pickup og riaa kan vere lettare å leve med, og er slett ikkje noko dårleg alternativ.
    Takker for gode refleksjoner, Arve. Lærerikt.

    Så er det dette med arm. Vet at pris ikke = kvalitet, men sånn i generelle termer, hvor dyr pu kan man ha til en Rega P3 arm? Og en Rega Aria? Eller for å si der på en annen måte, hvis det overhode er noen som har erfaring: hvilken pu er den optimale for en P3? Er vel ingen vits i å kjøpe en Lyra, f eks, skulle jeg anta:confused:

    Og er det veldig masse å hente ut av å trekke sølvkabler gjennom armen, feks? Har hørt at det skal være vææældig bra:p

    Huff. Blir aldri ferdig med dette oppgraderingsspøkelse...
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Det er ganske tydeleg skilnad når du gjer endringar i vinylriggen. Akkurat drivverket har ein viss eigenlyd, men er kanskje det som har minst lydleg karakter, når ting er optimalt plassert. Nokre spelarar fangar opp mykje feedback og andre problem frå omgjevnadane, som naturlegvis bør løysast før ein seier noko om korleis drivverket eigentleg er. Men her er altså ein "drivverkssignatur" der gjerne timing, dynamikk og bassattgjeving utmerkar seg i positiv eller negativ lei.

    Då er det noko anna med pickupen. Her kan du finne svært store skilnadar, og diverre ser dette ut (med nokre få heiderlege unntak) til å henge saman med prisen. Dyre pickupar har ein tendens til å låte ein god del betre enn rimelege. Beklagelegvis.

    Så er det slik at det ikkje nyttar å satse berre på ein god pickup. Denne må passe elektrisk til riaatrinnet ditt (platespelarforsterkaren, kan vere innebygd i forforsterkaren). Han må ha rette impedanseinnstillinga til den aktuelle pickupen, og han må ha nok gain til at du får flott dynamikk og støyfri attgjeving. Slike riaatrinn er altså avgjerande, men treng ikkje vere skrekkeleg dyre. Eg har ein som kan justerast til kvasomhelst pickup, og den kostar naturlevis mykje, men om du berre skal ha ein pickup, er det overkomeleg å kjøpe ein som passar, om du har tilgong på gode rådgjevarar eller ein servicevenleg butikk.

    Pickupen skal leve i symbiose med riaarforsterkaren, men det er endå meir; han må monterast i ein arm som har akkurat passeleg bevegeleg masse, og som helst har svært god mekanisk presisjon, og perfekt lagring.

    Så skal du gjere ting heilt skikkeleg, vert det gjerne dyrt.... Rega (eller ein Technics) med godt tilpassa pickup og riaa kan vere lettare å leve med, og er slett ikkje noko dårleg alternativ.
    Takker for gode refleksjoner, Arve. Lærerikt.

    Så er det dette med arm. Vet at pris ikke = kvalitet, men sånn i generelle termer, hvor dyr pu kan man ha til en Rega P3 arm? Og en Rega Aria? Eller for å si der på en annen måte, hvis det overhode er noen som har erfaring: hvilken pu er den optimale for en P3? Er vel ingen vits i å kjøpe en Lyra, f eks, skulle jeg anta:confused:

    Og er det veldig masse å hente ut av å trekke sølvkabler gjennom armen, feks? Har hørt at det skal være vææældig bra:p

    Huff. Blir aldri ferdig med dette oppgraderingsspøkelse...
    Hvor dyr pick up du kan ha finnes ingen fasit på, men skulle funke greit med Audio Technica art9 eller At33sa. Bruker du sølvkabler til riia trinnet ditt?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Så er det dette med arm. Vet at pris ikke = kvalitet, men sånn i generelle termer, hvor dyr pu kan man ha til en Rega P3 arm? Og en Rega Aria? Eller for å si der på en annen måte, hvis det overhode er noen som har erfaring: hvilken pu er den optimale for en P3? Er vel ingen vits i å kjøpe en Lyra, f eks, skulle jeg anta:confused:

    Og er det veldig masse å hente ut av å trekke sølvkabler gjennom armen, feks? Har hørt at det skal være vææældig bra:p

    Huff. Blir aldri ferdig med dette oppgraderingsspøkelse...
    Hvor dyr pick up du kan ha finnes ingen fasit på, men skulle funke greit med Audio Technica art9 eller At33sa. Bruker du sølvkabler til riia trinnet ditt?
    Javel. AT anbefales. Nei har ikke sølv ennå. Lurte på om det var noe å hente på det:confused:
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg foretrekker sølvkabler på nåværende utstyr, bruker det til de fleste kilder, men om du vil like det er det vanskelig å svare på. Du kan høre med hi-fi klubben om det er noen mulighet for å få testet for eksempel Audioquest Wild blue yonder som er en meget bra kabel.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretrekker sølvkabler på nåværende utstyr, bruker det til de fleste kilder, men om du vil like det er det vanskelig å svare på. Du kan høre med hi-fi klubben om det er noen mulighet for å få testet for eksempel Audioquest Wild blue yonder som er en meget bra kabel.
    Åja, du mener mellom riia og pre. Nei, det var ikke det jeg mente. Noen, har jeg hørt, trekker opp sølv fra pu til, ja riia, kanskje. Har ikke satt meg så grundig inn i det der. Er det ikke noen som driver med sånt? Å rigge bedre tråder gjennom armen fram til riia, vil jeg anta:confused:
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg skjønte att det ikke var det du mente, men att du kanskje burde teste mellom riia -pre. Det er flere som foretrekker sølv kabel i arm også, men det er antagelig minst like mange som foretrekker kobber. Smak og behag.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønte att det ikke var det du mente, men att du kanskje burde teste mellom riia -pre. Det er flere som foretrekker sølv kabel i arm også, men det er antagelig minst like mange som foretrekker kobber. Smak og behag.
    Takk for svar forsell. Skjønner at jeg må gå den tunge veien å teste selv:p.

    Men det er jo bra. Godt å slippe skråsikre svar som driver en ut i feil retning:)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Så er det dette med arm. Vet at pris ikke = kvalitet, men sånn i generelle termer, hvor dyr pu kan man ha til en Rega P3 arm? Og en Rega Aria? Eller for å si der på en annen måte, hvis det overhode er noen som har erfaring: hvilken pu er den optimale for en P3? Er vel ingen vits i å kjøpe en Lyra, f eks, skulle jeg anta:confused:

    Og er det veldig masse å hente ut av å trekke sølvkabler gjennom armen, feks? Har hørt at det skal være vææældig bra:p

    Huff. Blir aldri ferdig med dette oppgraderingsspøkelse...
    Hvor dyr pick up du kan ha finnes ingen fasit på, men skulle funke greit med Audio Technica art9 eller At33sa. Bruker du sølvkabler til riia trinnet ditt?
    Javel. AT anbefales. Nei har ikke sølv ennå. Lurte på om det var noe å hente på det:confused:
    AT33 bør fungere veldig godt i Rega-armar, men eg har ikkje prøvd ut dette i praksis. Men eg har ved nokre høve brukt Dynavectorpickupar (ikkje dei aller dyraste), og både DV10 og DV20 funkar svært godt. Som eit alternativ.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er som mørk og lys sjokolade , jeg foretrekker mørk , det vil si kobber , Selv har jeg fjernet allt som heter sølv mot kobber ,spesielt single strand typen lyder bra , og faktisk og til riia , og en finere flertrådet kobber for min dv arm, Den er kansje kjedelig , men ærlig , dn har flesk og bass ,Sølv synes jeg har en tendens til å fremheve enkelte frekvens avsnitt spesiellt høyere opp og bass sky i forhold til kobber , Så helt sikkert kan man justere for den lyd man ønsker selv , selv her så går det i fet og dobbel fet :) oppløsning fra før
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Det er som mørk og lys sjokolade , jeg foretrekker mørk , det vil si kobber , Selv har jeg fjernet allt som heter sølv mot kobber ,spesielt single strand typen lyder bra , og faktisk og til riia , og en finere flertrådet kobber for min dv arm, Den er kansje kjedelig , men ærlig , dn har flesk og bass ,Sølv synes jeg har en tendens til å fremheve enkelte frekvens avsnitt spesiellt høyere opp og bass sky i forhold til kobber , Så helt sikkert kan man justere for den lyd man ønsker selv , selv her så går det i fet og dobbel fet :) oppløsning fra før
    Ja, tanken slo meg. Har ikke testet selv, men at kobber har den magien i seg, mens kanskje sølv blir for klar der oppe, mens den mangler noe i bunn. Må se om jeg finner et sted å teste dette.

    Kan det være at dette også henger sammen med MM og MC pu-er? Kunne man tenke seg at sølv går bedre til MC, og kobber joiner fint opp med MM? At de liksom utlikner hverandres styrker og svakheter...?

    Bare en tanke som slo meg:). Prøver å lære og forstå;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært villig til å eksperimentere og jeg akspterer at det det ikke kan foklares på noen måte , det samme gjelder egenlyd av andre komponeter og kretsløp ,,,,
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Må nesten legge ut et bilde av denne kreasjonen som en kompis av med har bygget nylig :)
    Bilde lyver når det gjelder finnish,dette må være en av dem vakreste spilleren jeg noen gang har sett.
    Bygget rundt en Pioneer PL 70
    Den andre armen er snart på plass

    mvh

    ferdig 4.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Til info, selvom det har vært nevnt x-antall ganger før. Jozefina Lichtenegger som eier og driver EAT er kona til Heinz Lichtenegger som er Pro-Ject´s grunnlegger og direktør
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg synes altså at dama er finere enn platespilleren.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Plater i dag er ofte doble. Og de er så jævla fancy at de ikke kan merke skikkelig med side a, b, C osv... Skal gjøres så mikroskopisk og utydelig at det er nesten umulig å se. Faen ta. Vil ha tydelig merking..... Sånn. Måtte bare få det ut. Ellers går det fint
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Amen!

    Jeg har opptil flere hvor jeg rett og slett må lese 'dead wax' og matrix/stampernummer for å vite hvilken side jeg spiller.

    Det er bare teit.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Plater i dag er ofte doble. Og de er så jævla fancy at de ikke kan merke skikkelig med side a, b, C osv... Skal gjøres så mikroskopisk og utydelig at det er nesten umulig å se. Faen ta. Vil ha tydelig merking..... Sånn. Måtte bare få det ut. Eller går det fint������
    HELT enig!
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er på jakt etter en platespiller. Lyst til å prøve noe annet enn min Pro-ject debut carbon esprit med ortofon 2m black. Jeg er ute etter en spiller av kvalitet, som er enkel å sette opp og som er driftsikker. Musikksmaken er allsidig. Rolig akustisk, jazz, rock...! Vil helst ha en spiller som jeg ikke trenger å tenke på bytte av arm.

    Spillere som ligger ute som jeg vurderer er Nottingham Analogue spacedeck med ace space arm, NAS space 294 med "the foot" arm, Rega RP10. Er det noen som kan frarådes/sterkt anbefales? Leser man tester av disse får de stort sett uhemmet skryt. På forum er det som vanlig både skryt og slakt om samme spiller. Jeg har også lest mye positivt om VPI, men lenge siden jeg har sett en til salgs. Funky firm little super deck har også blitt anbefalt her. Den er rimeligere, men ser litt "plastikk" ut.

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du kommer nok til å få det samme en gang til. For og imot det aller meste.

    Det beste rådet kan du få med en gang. Kom deg rundt og hør noen alternativer, og velg ett av dem ut fra hva du selv hører og liker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Du kommer nok til å få det samme en gang til. For og imot det aller meste.

    Det beste rådet kan du få med en gang. Kom deg rundt og hør noen alternativer, og velg ett av dem ut fra hva du selv hører og liker.
    Jeg bor for langt unna til å få hørt/sett Nottingham'ene. Dessuten vil oppsett og rom utgjøre store forskjeller. En Rega rp10 vil jeg tro står som demo hos en forhandler innenfor rekkevidde. Igjen vil den være med annen pickup, riaa, forsterker, høyttalere og ikke minst et helt annet rom. Jeg ser helt klart ditt poeng med å høre de selv, så jeg er mest ute etter generelle råd😊

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    alle du nevner spiller bra, og har du ikke spesielle referanser ang vinyl lyd blir du nok fornøyd uansett. Enklest til daglig bruk er nok Rega og Pro-Ject det ligger ett par spillere ute til salgs.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    alle du nevner spiller bra, og har du ikke spesielle referanser ang vinyl lyd blir du nok fornøyd uansett. Enklest til daglig bruk er nok Rega og Pro-Ject det ligger ett par spillere ute til salgs.
    Enkelte mener at Rega'n spiller litt slankt og er veldig "frampå". Andre mener at Nottingham mangler dynamikk. Er ikke slike ting veldig avhengig av pickup, riaa og de andre komponentene? Har platespiller og arm så stor grad av egen lydsignatur?

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nottingham mangler dynamikk? Haha! ;) Hvis det er EN produsent som lager spillere om har god dynamikk og kontroll, er det NAS. :)

    Mvh. Fanboy. ;)
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Nottingham mangler dynamikk? Haha! ;) Hvis det er EN produsent som lager spillere om har god dynamikk og kontroll, er det NAS. :)

    Mvh. Fanboy. ;)
    Derfor er det vanskelig å vite hva man skal tro på😊 virker som veldig mange er fornøyde med sin NAS.

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    At Nottingham ikke skulle ha dynamikk tror jeg er noe av det største forbanna sludderet jeg har hørt på HFS noen gang, og det sier jaggu ikke lite! Treffer du på noen som mener det i fullt alvor, er det tre muligheter, evt fire.
    1. Vedkommende er døv
    2. Vedkommende har aldri hørt en Nottingham
    3. Vedkommende har ingen anelse om hva dynamikk er
    4. Samtlige overstående punkter.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    lydresultatet avhenger som du påpeker av en rekke faktorer, ikke minst din personlige smak. Mest signatur er det anlegget for øvrig som står for, så er det pick up og riia også er det platespiller. Men du kan si att alle spillerne har sine små styrker og svakheter i forhold til hverandre. Jeg synes Rega spiller bra men målt mot de beste kan virke en anelse slank i midbass spesielt. Nottingham styrke er bra fundament bass og driv, men noen vil kanskje synes den virker litt tammere i dynamikk enn for eksempel Rega. Har du ett bra anlegg for øvrig så du klarer å få ut potensiale av en topp rigg?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lydresultatet avhenger som du påpeker av en rekke faktorer, ikke minst din personlige smak. Mest signatur er det anlegget for øvrig som står for, så er det pick up og riia også er det platespiller. Men du kan si att alle spillerne har sine små styrker og svakheter i forhold til hverandre. Jeg synes Rega spiller bra men målt mot de beste kan virke en anelse slank i midbass spesielt. Nottingham styrke er bra fundament bass og driv, men noen vil kanskje synes den virker litt tammere i dynamikk enn for eksempel Rega. Har du ett bra anlegg for øvrig så du klarer å få ut potensiale av en topp rigg?
    Noen formening om akkurat hva ved NAS som skulle kunne oppfattes som "tammere dynamikk" enn Rega?

    (I call bullshit!) ;)
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    I beg to differ, som det heter. Platespilleren er et kildekomponent, og det du mister av kvalitet her, får du ikke hentet inn igjen. Synergien mellom drev, arm, pickup og riaa har mye å si, og en vellykket kombo, som alle de tre du nevner, kan spille gåsehud på den mest innenødde skeptiker. En Rega er overhode ikke slank som sådan, gitt at man styrer unna pickupene deres. At "noen sier" NAS mangler dynamikk, vel, det har jeg allerede svart på. NAS har ro, fundament, klanglig fylde og driv som gjør dem relativt unike til prisen. Samt dynamikk, selvfølgelig. De låter fyldigere enn Rega, som er mer frampå og har en snappy, energisk mellombass med sterkt fokus på rytme. Noen kaller det dynamikk, men det er mer snakk om aksentuerte transientforløp.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    lydresultatet avhenger som du påpeker av en rekke faktorer, ikke minst din personlige smak. Mest signatur er det anlegget for øvrig som står for, så er det pick up og riia også er det platespiller. Men du kan si att alle spillerne har sine små styrker og svakheter i forhold til hverandre. Jeg synes Rega spiller bra men målt mot de beste kan virke en anelse slank i midbass spesielt. Nottingham styrke er bra fundament bass og driv, men noen vil kanskje synes den virker litt tammere i dynamikk enn for eksempel Rega. Har du ett bra anlegg for øvrig så du klarer å få ut potensiale av en topp rigg?
    Noen formening om akkurat hva ved NAS som skulle kunne oppfattes som "tammere dynamikk" enn Rega?

    (I call bullshit!) ;)
    ikke annet enn det impulse snakker om i innlegget under.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    lydresultatet avhenger som du påpeker av en rekke faktorer, ikke minst din personlige smak. Mest signatur er det anlegget for øvrig som står for, så er det pick up og riia også er det platespiller. Men du kan si att alle spillerne har sine små styrker og svakheter i forhold til hverandre. Jeg synes Rega spiller bra men målt mot de beste kan virke en anelse slank i midbass spesielt. Nottingham styrke er bra fundament bass og driv, men noen vil kanskje synes den virker litt tammere i dynamikk enn for eksempel Rega. Har du ett bra anlegg for øvrig så du klarer å få ut potensiale av en topp rigg?
    Om jeg får ut hele potensialet til en god spiller nå er vel tvilsomt. Jeg er godt fornøyd med lyden, men alltid rom for forbedringer. Høyttalere er Sonus Faber Amati Homage, for- og effekt Coda CL/CS (2 x 300w i 8 ohm), riaa er en rimelig pro-ject som helt klart er en flaskehals (og som er neste på oppgraderingslista). Tenkte å beholde Ortofon 2M Black en stund til.

    Det som forøvrig skremmer meg litt fra NAS er behovet for "oljeskift" (og tilgangen til riktig type olje) og motoren som er dimensjonert til å holde riktig fart på tallerken, men ikke sterk nok til å starte/stoppe. Vil ikke denne etterhvert være i fare for å bli utslitt? Ser også for meg at det blir dyrere og vanskeligere å få reparert en NAS i forhold til en Rega.

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    I beg to differ, som det heter. Platespilleren er et kildekomponent, og det du mister av kvalitet her, får du ikke hentet inn igjen. Synergien mellom drev, arm, pickup og riaa har mye å si, og en vellykket kombo, som alle de tre du nevner, kan spille gåsehud på den mest innenødde skeptiker. En Rega er overhode ikke slank som sådan, gitt at man styrer unna pickupene deres. At "noen sier" NAS mangler dynamikk, vel, det har jeg allerede svart på. NAS har ro, fundament, klanglig fylde og driv som gjør dem relativt unike til prisen. Samt dynamikk, selvfølgelig. De låter fyldigere enn Rega, som er mer frampå og har en snappy, energisk mellombass med sterkt fokus på rytme. Noen kaller det dynamikk, men det er mer snakk om aksentuerte transientforløp.
    Har du hørt siste utgave av Rega Apheta 2? Vil si den er akkurat passe slank. Blir den mindre slank enn det, tenderer den til å være fet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn