Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    (I call bullshit!) ;)
    ikke annet enn det impulse snakker om i innlegget under.
    Vel, "dynamikk" er forskjellen mellom lyder med lav amplitude (lydstyrke) og høy amplitude, så en platespiller med "god dynamikk" må være en som er i stand til å avspille dette riktig. Dette gjør den ved at nåla sporer riktig og fanger opp alle svingningene i rillene, at nåla er passelig stiv og fjærende til at den følger dem 100% og ved at armen og pickupen er godt matchet slik at pickupen/armen beveger seg minst mulig i forhold til platerillene, mens nåla fanger opp hele utslaget av bølgeformen i dem.

    Pickuper har jo også en innvirkning i seg selv, og variablene er sliping, bevegelig masse, etc...

    Det selve drivverket kan bidra med i denne sammenheng, er å holde rotasjonshastigheten korrekt og mest mulig jevn, uten hverken lange eller korte svingninger (wow og flutter), samt å hindre vibrasjoner i å forplante seg fra drivverket til armen, eller helst fra å oppstå i drivverket i det hele tatt. Magefølelsen min er at en tung og stødig NAS med ditto tallerken med høyt treghetsmoment og en momentsvak motor som ikke er i stand til å lage hastighetsvariasjoner i den tunge tallerkenen selv om den forsøkte, samt ingen kontakt mellom motor og plinth, har bedre forutsetninger for å gjøre dette enn de Rega-spillere jeg har sett. .....Men, begge konstruksjonsprinsippene fungerer. Det er det jo ingen tvil om, og mange Regaer låter sikkert glimrende. Personlig har jeg hatt bedre opplevelser fra NAS, men YMMV.

    Rega- og Linn-eiere snakker gjerne om PRAT (punch, rythm and timing) som gode egenskaper i spillerne. Dette er litt to sider av samme sak, og avhenger av de samme parametrene som jeg nettopp beskrev så: Jeg beklager at jeg er svær i kjeften, men jeg står ved mitt "I call bullshit!". ;)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det som forøvrig skremmer meg litt fra NAS er behovet for "oljeskift" (og tilgangen til riktig type olje)
    Alle spillere trenger å få smurt lageret i ny og né, Men mange gir bare blaffen. ;)

    og motoren som er dimensjonert til å holde riktig fart på tallerken, men ikke sterk nok til å starte/stoppe. Vil ikke denne etterhvert være i fare for å bli utslitt?
    Den er designet slik. ...Eller rettere sagt er det slik denne motortypen fungerer, og de tar ingen skade av det. Jeg har sett 20 år gamle Spacedecks som fremdeles fungerer som nye. Både i lager og motor. Jeg må innrømme at det var dette jeg ikke likte heller, men frykten er ubegrunnet. Nå har jeg eget powersupply med strømbryter. Det går alltids an å montere en strømbryter på kabelen også, hvis man må. Jeg sier jo heller ikke at NAS er det (eneste) riktige for alle. Ville bare protestere litt på at de manglet dynamikk.

    Ser også for meg at det blir dyrere og vanskeligere å få reparert en NAS i forhold til en Rega.
    Neppe. Rem, motor og lager, som er de eneste slitedelene (men som svært sjelden må gjøres noe med) er enkle å skaffe, og i hvert fall ikke dyrere enn tilsvarende fra selv billige Rega-er. Med unntak av lageret, kanskje, men ødelegger du et NAS-lager gjør du noe veldig galt. ;) Både norsk importør, utenlandske forhandlere og produsenten skaffer kjapt og lett disse delene. Du kan kanskje ikke finne et "Nottingham-verksted" i hver by, men jeg tror ikke du vil trenge et heller.

    Men, det finnes mange gode spillere, så da er det jo dumt å kjøpe en du ikke er komfortabel med. Det er ingen vits. ...Men prøv å få hørt litt forskjellig (andre steder enn i butikker).
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    lydresultatet avhenger som du påpeker av en rekke faktorer, ikke minst din personlige smak. Mest signatur er det anlegget for øvrig som står for, så er det pick up og riia også er det platespiller. Men du kan si att alle spillerne har sine små styrker og svakheter i forhold til hverandre. Jeg synes Rega spiller bra men målt mot de beste kan virke en anelse slank i midbass spesielt. Nottingham styrke er bra fundament bass og driv, men noen vil kanskje synes den virker litt tammere i dynamikk enn for eksempel Rega. Har du ett bra anlegg for øvrig så du klarer å få ut potensiale av en topp rigg?
    Om jeg får ut hele potensialet til en god spiller nå er vel tvilsomt. Jeg er godt fornøyd med lyden, men alltid rom for forbedringer. Høyttalere er Sonus Faber Amati Homage, for- og effekt Coda CL/CS (2 x 300w i 8 ohm), riaa er en rimelig pro-ject som helt klart er en flaskehals (og som er neste på oppgraderingslista). Tenkte å beholde Ortofon 2M Black en stund til.

    Det som forøvrig skremmer meg litt fra NAS er behovet for "oljeskift" (og tilgangen til riktig type olje) og motoren som er dimensjonert til å holde riktig fart på tallerken, men ikke sterk nok til å starte/stoppe. Vil ikke denne etterhvert være i fare for å bli utslitt? Ser også for meg at det blir dyrere og vanskeligere å få reparert en NAS i forhold til en Rega.

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
    Tror ikke du skal bekymre deg for kvaliteten/holdbarheten til NAS, den er jeg ganske sikker på vil holde veldig lenge. Er det noen grunn til du ikke vurderer Pro-Ject igjen. Det ligger ett par til salgs på sentralen for en hyggelig pris.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    (I call bullshit!) ;)
    ikke annet enn det impulse snakker om i innlegget under.
    Vel, "dynamikk" er forskjellen mellom lyder med lav amplitude (lydstyrke) og høy amplitude, så en platespiller med "god dynamikk" må være en som er i stand til å avspille dette riktig. Dette gjør den ved at nåla sporer riktig og fanger opp alle svingningene i rillene, at nåla er passelig stiv og fjærende til at den følger dem 100% og ved at armen og pickupen er godt matchet slik at pickupen/armen beveger seg minst mulig relativt til platerillene, mens nåla fanger opp hele utslaget av bølgeformen i dem.

    Pickuper har jo også en innvirkning i seg selv, og variablene er sliping, bevegelig masse, etc...

    Det selve drivverket kan bidra med i denne sammenheng, er å holde rotasjonshastigheten korrekt og mest mulig jevn, uten hverken lange eller korte svingninger (wow og flutter), samt å hindre vibrasjoner i å forplante seg fra drivverket til armen, eller helst fra å oppstå i drivverket i det hele tatt. Magefølelsen min er at en tung og stødig NAS med ditto tallerken med høyt treghetsmoment og en momentsvak motor som ikke er i stand til å lage hastighetsvariasjoner i den tunge tallerkenen selv om den forsøkte, samt ingen kontakt mellom motor og plinth, har bedre forutsetninger for å gjøre dette enn de Rega-spillere jeg har sett. .....Men, begge konstruksjonsprinsippene fungerer. Det er det jo ingen tvil om, og mange Regaer låter sikkert glimrende. Personlig har jeg hatt bedre opplevelser fra NAS, men YMMV.

    Rega- og Linn-eiere snakker gjerne om PRAT (punch, rythm and timing) som gode egenskaper i spillerne. Dette er litt to sider av samme sak, og avhenger av de samme parametrene som jeg nettopp beskrev så: Jeg beklager at jeg er svær i kjeften, men jeg står ved mitt "I call bullshit!". ;)
    Ikke sant! For av en vekt på 40 kilo (hele platespilleren ekskl. RIAA) er det kun noen få gram som må stå for dynamikken. Og disse "dynamiske" delene kommer som regel ikke fra samme produsent som produsenten av selve maskineriet, dvs. NASen.

    Korriger meg hvis jeg er på jordet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, til en viss grad kan jo drivverket påvirke arbeidsbetingelsene til arm og pickup, som jeg skrev i det du siterte. :)
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Det er bare ønsket om å prøve noe annet. Har lest så mye positivt om NAS og de ser jo også flotte ut☺ Pro-ject er sikkert ikke noe dårlig valg med tanke på prisen heller.

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vel, til en viss grad kan jo drivverket påvirke arbeidsbetingelsene til arm og pickup, som jeg skrev i det du siterte. :)
    Ja, kanskje den høye vekten på NAS er medvirkende til at noen mener den spiller tungt og dørgende kjedelig, i motsetning til spillere med mer spretten og medrivende lyd.:cool:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    "Noen kaller det dynamikk, men det er mer snakk om aksentuerte transientforløp."

    impulse får sagt det!:rolleyes: hehe;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, til en viss grad kan jo drivverket påvirke arbeidsbetingelsene til arm og pickup, som jeg skrev i det du siterte. :)
    Ja, kanskje den høye vekten på NAS er medvirkende til at noen mener den spiller tungt og dørgende kjedelig, i motsetning til spillere med mer spretten og medrivende lyd.:cool:
    Sannsynligvis. Og noen oppfatter Rega som tynne og "lette" i lyden. Dette gjetter jeg på at kommer hovedsaklig av forventningsbias. ;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vel, til en viss grad kan jo drivverket påvirke arbeidsbetingelsene til arm og pickup, som jeg skrev i det du siterte. :)
    Ja, kanskje den høye vekten på NAS er medvirkende til at noen mener den spiller tungt og dørgende kjedelig, i motsetning til spillere med mer spretten og medrivende lyd.:cool:
    Sannsynligvis. Og noen oppfatter Rega som tynne og "lette" i lyden. Dette gjetter jeg på at kommer hovedsaklig av forventningsbias. ;)
    Ok, nå aner jeg hvorfor min LP12 spiller slik den gjør. Den veier jo nesten ingenting, den heller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri hørt en LP12, faktisk. Burde fått til det, siden det jo er en tidløs klassiker. :)

    Ellers klarer jeg ikke helt å tolke om det er noe underliggende budskap i innlegget ditt, men jeg har ingen grunn til å tvile på at en LP12 låter flott.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har aldri hørt en LP12, faktisk. Burde fått til det, siden det jo er en tidløs klassiker. :)

    Ellers klarer jeg ikke helt å tolke om det er noe underliggende budskap i innlegget ditt, men jeg har ingen grunn til å tvile på at en LP12 låter flott.
    Mine innlegg er vel i likhet med mange andres ikke alltid så nøye gjennomtenkt og akkurat nå er det i alle fall ikke snakk om noe "underliggende budskap". Fikk bare litt lyst å erte NAS-folka en smule.

    Når det gjelder LP12 synes jeg oppriktig den er veldig god, til tross for at min utgave er i den rimelige enden, og neppe er 100% perfekt justert heller. Spiller etter min vurdering fullt på høyde med min Dr.Feickert Woodpecker med samme arm og pickup, om enn litt annerledes. Og så er den jo bare nydelig å se på da.

    Til Namløs: Jeg har ikke hørt NAS av nyere dato, men i likhet med flere andre tror nok også jeg det er en spiller verdt å satse på, hvis du ellers kunne tenkt deg å eid en slik.
     

    Gjest-en

    Fersking
    Ble medlem
    16.07.2017
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohms
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

    Dette er spesifikasjonene til en Rega Apheta 2, og da lurer jeg på om Output impedance 10 ohms er den interne impedansen(og har egentlig ingen betydning i forhold til hva man kan laste den med) og Input load impedance 100 ohms er det man stiller inn en RIIA etter? Altså laster PU'en med 100ohm. I teorien skal den heller ikke kunne lyde godt hvis RIIA'en ikke kan stilles til mer enn 50 Ohm?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    CROSSTALK

    Hvor stor er crosstalk i platespilleriet?

    Hva er crosstalk i pickuper?

    Hva med crosstalk i RIAA-leddet?

    Man kan diskutere hva som er best; stereo eller mono? Når innspillingene er gode, er det ikke alltid man merker med én gang at det er mono, eller? Og mono kan gi en følelse av bl.a. mer trøkk, ikke sant?

    Poenget mitt er dette: Kan en svakere kanalseparasjon være av det gode? Vil en svakere kanalseparasjon gi stereo med litt monoegenskaper? Og jo svakere kanalseparasjonen er i platespilleriet er, desto mer monobkdrag blir det i lydbildet.

    Er tankegangen riktig?

    Noen som har erfaring med crosstalk i platespilleriet?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Platematte betydde mer enn jeg trodde.

    Har testet ut litt forskjellige matter i dag og det er en som stikker seg ut til de grader best, tight bass, mer oppløst lydbilde og null statisk elektrisitet. Noen som kan gjette hvem ?

    Har brukt skyvelær på mattene og justert differansen på 1200GR så VTA skulle være så lik som mulig.


    20170729_192506.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    CROSSTALK

    Hvor stor er crosstalk i platespilleriet?

    Hva er crosstalk i pickuper?

    Hva med crosstalk i RIAA-leddet?

    Man kan diskutere hva som er best; stereo eller mono? Når innspillingene er gode, er det ikke alltid man merker med én gang at det er mono, eller? Og mono kan gi en følelse av bl.a. mer trøkk, ikke sant?

    Poenget mitt er dette: Kan en svakere kanalseparasjon være av det gode? Vil en svakere kanalseparasjon gi stereo med litt monoegenskaper? Og jo svakere kanalseparasjonen er i platespilleriet er, desto mer monobkdrag blir det i lydbildet.

    Er tankegangen riktig?

    Noen som har erfaring med crosstalk i platespilleriet?
    Føler aldri at crosstalk har vært en relevant problemstilling når det kommer til RIAA. Si at du har en pu med 25dB separation og RIAA med 80dB, så vil i realiteten RIAAen bidra med 0,18% økning av crosstalk.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Har testet ut litt forskjellige matter i dag og det er en som stikker seg ut til de grader best, tight bass, mer oppløst lydbilde og null statisk elektrisitet. Noen som kan gjette hvem ?

    Har brukt skyvelær på mattene og justert differansen på 1200GR så VTA skulle være så lik som mulig.


    Vis vedlegget 450843
    Tilbage i de 80, tierne var der en produsent som leverte 2 ell 3 plate matter i forskjellige materialer, en av dem var blå, men huske ikke navnet. Vi testede disse ut på en Michell gyro deck, arm SME ortofon MC 20 og 30 super., alle disse matter ændrede lydgengivelse betydelig, så kom med det, hva er dine inntrykk av nevnte matter?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Riaa, en del produksenter levere disse inbyg i forsterkerne, eller som moduler.
    Gryphon foreksempel, lurer lidt på hvor dem som Maranzt inntil nu har levert i deres produkter befinner sig på skala, en.
    Tenker her special på den som sitter i foreksempel den nye PM10.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Siden broder SH nå har kommet ut av skapet som vinylentusiast og har sammenlignet forskjellige RIAAer basert på specs, har jeg også tittet nærmere på forskjellige produsenters data. En observasjon begynte å plage meg.

    Når man måler SNR må man nødvendigvis begrense båndbredden og vekte den for å gjøre verdien relevant, men hvorfor A-vekting? A-vekting kutter 50Hz med 30dB og er det et av områdene vi er opptatt av er det nettopp dette, da det forteller oss noe om den primære støyen fra trafo og forsyning. Har testet tre forskjellige phono kretser fra samme produsent, McIntosh og her er hva de opplyser for MC inngang.

    MA8000 82dB
    C47 80dB
    MP1100 80dB

    Her går tilsynelatende den integrerte MA8000 av med seieren, men mine ører ga en annen historie. MA8000 var desidert den mest støyete og trafobrummen var godt hørbar fra sitteposisjon. Både på C47 og MP1100 må jeg skru lyden opp på maks og gå bort til ht for å ane brum.

    Jeg har også hatt ECP 2 som opplyser om 67dB, men også den danker ut MA8000 på forsyningsstøy, men suser litt mer enn MP1100 og noe mindre enn C47.

    Så ser jeg på MF MX-VYNL som opplyser om minimum 98dB! Denne har jeg ikke hørt, men 98dB? Hvordan er det mulig? Denne er balansert, noe som automatisk og uungåelig bidrar med 3dB økning av støy fra inngangskrets. En annen merkelig ting er at MF ikke opplyser om gain direkte, men forteller at den maks gir 300mV nom ved 0,4mV.

    Det er flere data jeg har begynt å stusse over når jeg har sammenlignet og det er for meg åpenbart at produsentene er kreative når de sammenstiller disse kortfakta.

    Konklusjon: Specs er villedende. Uten kretstegning og uavhengige målinger vet vi lite.
     
    X

    X186841

    Gjest
    @Hi-rex
    SAEC SS-300 var overlegen alt annet.
    The Premierphile Accoustic Mat fra Genie kom på en annen plass, litt bløtere fyldigere bass som maskerte litt for trommer, best likt av husets yngste.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Siden broder SH nå har kommet ut av skapet som vinylentusiast og har sammenlignet forskjellige RIAAer basert på specs, har jeg også tittet nærmere på forskjellige produsenters data. En observasjon begynte å plage meg.

    Når man måler SNR må man nødvendigvis begrense båndbredden og vekte den for å gjøre verdien relevant, men hvorfor A-vekting? A-vekting kutter 50Hz med 30dB og er det et av områdene vi er opptatt av er det nettopp dette, da det forteller oss noe om den primære støyen fra trafo og forsyning. Har testet tre forskjellige phono kretser fra samme produsent, McIntosh og her er hva de opplyser for MC inngang.

    MA8000 82dB
    C47 80dB
    MP1100 80dB

    Her går tilsynelatende den integrerte MA8000 av med seieren, men mine ører ga en annen historie. MA8000 var desidert den mest støyete og trafobrummen var godt hørbar fra sitteposisjon. Både på C47 og MP1100 må jeg skru lyden opp på maks og gå bort til ht for å ane brum.

    Jeg har også hatt ECP 2 som opplyser om 67dB, men også den danker ut MA8000 på forsyningsstøy, men suser litt mer enn MP1100 og noe mindre enn C47.

    Så ser jeg på MF MX-VYNL som opplyser om minimum 98dB! Denne har jeg ikke hørt, men 98dB? Hvordan er det mulig? Denne er balansert, noe som automatisk og uungåelig bidrar med 3dB økning av støy fra inngangskrets. En annen merkelig ting er at MF ikke opplyser om gain direkte, men forteller at den maks gir 300mV nom ved 0,4mV.

    Det er flere data jeg har begynt å stusse over når jeg har sammenlignet og det er for meg åpenbart at produsentene er kreative når de sammenstiller disse kortfakta.

    Konklusjon: Specs er villedende. Uten kretstegning og uavhengige målinger vet vi lite.
    Dette er nøyaktig det sammme som Rolf Becker i Blue Amp og Whest sier; målinger forteller lite og er villedende...

    De oppgir derfor ingen eller få spesifikasjoner.

    Trodde du var litt skeptisk til disse herrene?

    ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dette er nøyaktig det sammme som Rolf Becker i Blue Amp og Whest sier; målinger forteller lite og er villedende...

    De oppgir derfor ingen eller få spesifikasjoner.

    Trodde du var litt skeptisk til disse herrene?

    ;)
    At Rolf Becker ikke evner presentere relevante målinger gjør meg ikke mindre skeptisk. :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dette er nøyaktig det sammme som Rolf Becker i Blue Amp og Whest sier; målinger forteller lite og er villedende...

    De oppgir derfor ingen eller få spesifikasjoner.

    Trodde du var litt skeptisk til disse herrene?

    ;)
    At Rolf Becker ikke evner presentere relevante målinger gjør meg ikke mindre skeptisk. :cool:
    Fra spøk til alvor: Hadde vært interessant om du fikk McIntosh til å uttale seg; hvorfor høres bedre spesifikasjoner dårligere ut?

    Man kan jo gjette seg til svaret selv, men hadde vært interessant med en kommentar fra et stort og seriøst selskap.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Noe av forklaringen ligger i målemetodikk. Har vært i kontakt med McIntosh og teknisk kompetente hos importør i forbindelse med spørsmål om balansering av RIAA. Basert på den erfaringen tror ikke jeg at jeg er rette mann for en slik jobb. Til McIntosh forsvar er faktisk deres specs ganske gode. Eneste jeg stusser over er valget av A-vekting ved støymåling.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Noe av forklaringen ligger i målemetodikk. Har vært i kontakt med McIntosh og teknisk kompetente hos importør i forbindelse med spørsmål om balansering av RIAA. Basert på den erfaringen tror ikke jeg at jeg er rette mann for en slik jobb. Til McIntosh forsvar er faktisk deres specs ganske gode. Eneste jeg stusser over er valget av A-vekting ved støymåling.
    Hmmm...dette begynner kanskje å bli litt off-topic, men det er et allment problem og kunne vært tatt opp i alle tråder: Dvs. behovet for forståelige spesifikasjoner.

    Vinyl er kanskje den mest kaotiske/mest interessante jungelen å begi seg ut i? Jeg reiste tidligere spørsmålet om mye crosstalk/svak kanalseparasjon som forklaring på vinylens eufoniske (dvs. lydlig tiltalende) kvaliteter. Det kom ikke noe godt svar fra vinylekspertene på det spørsmålet. Poenget er at vinylens eufoniske kvaliteter ikke bare ligger i spesifikasjonene? Likevel er jeg ikke helt overbevist om at vinylspesifikasjoner er noe tull og at dyrest er best.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Har testet ut litt forskjellige matter i dag og det er en som stikker seg ut til de grader best, tight bass, mer oppløst lydbilde og null statisk elektrisitet. Noen som kan gjette hvem ?

    Har brukt skyvelær på mattene og justert differansen på 1200GR så VTA skulle være så lik som mulig.


    Vis vedlegget 450843
    SAEC
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    @Hi-rex
    SAEC SS-300 var overlegen alt annet.
    The Premierphile Accoustic Mat fra Genie kom på en annen plass, litt bløtere fyldigere bass som maskerte litt for trommer, best likt av husets yngste.
    hehe... så ikke denne før jeg la inn svar! Har SAEC selv og vet hva den er god for. SAEC er topp komponenter.

    saec.jpg
     
    X

    X186841

    Gjest
    @Sluket:
    Du som vet det meste om det beste, SAEC Head shell ULS-8X , passer det kun til WE-8000/ST armen ?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg har ingen dyp innsikt i hvilken grad kanalseparasjon påvirker lydbildet i positiv eller negativ retning. Vet heller ikke hva den teoretiske grensen for separasjonen er, men de aller fleste pickups ligger på 25-30dB eller 17-31x ved 1kHz. Må innrømme at det ikke har vært et område jeg har hatt nevneverdig fokus på, men separasjonen kan jo ha innvirkning på opplevelse av støy feks og at lavere separasjon betyr noe mindre opplevd støy.

    Tror heller ikke at spesifikasjoner på et RIAA trinn er uten betydning og at teknisk kvalitet alltid samsvarer med pris, men jeg ser egentlig først på strukturen til dataopplysningene, ikke tallene. Mangel på klare referanser for opplyste tall og fokus på uviktige egenskaper gjør meg skeptisk. Når diamant treffer plast settes det jo noen absolutte grenser. Feks Eq nøyaktigheten fastsettes av mannen som kutter og separasjonen er jo hovedsaklig fastsatt av pu, som tidligere vist. Å opplyse om feks 0,05dB RIAA-presisjon er latterlig og -98dB SNR uten å opplyse om hvilke tall man har brukt er nesten juks, A-vektet eller ei.

    Den opplysning som jeg ser på først er headroom på inngang. Den vil jeg helst ha opplyst i mV og bør minst være 21dB relativ til ønsket pickups signalverdi.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.304
    Torget vurderinger
    1
    Dettte med A vekting av SN er såpass innarbeidet og standardisert at den bør være med, men det bør ikke være den eneste spesifikasjonen for SN. Det bør i tilegg være en spec som er båndbredede begrenset til 20-20k Hz men ellers uvektet (Z-vekting) og en spec for bredbåndet men uvektet støy dvs noe ala 10-100k Hz. Det er også andre vektinger enn A men disse er ganske lite utbredt.

    «Wikidroppings»:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Weighting_curve
    https://en.wikipedia.org/wiki/Weighting_filter
    https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

    A-vektingen er en tilnærming til equal loudness ved 40 dB SPL / Phon og fungerer bra til tilfeldtig støy, men mindre bra til mer systematisk støy (signaler) som brum. Problemet er at SN & vektingen maskerer brum og liknende støy og likebehandler det med tilfeldig støy. Systematisk støy som brum og liknende er vesentlig mer sjenerende enn tilfeldig støy.

    En ofte oversett faktor mht SN er betydnigen av inngangstrinnet sitt samspill med kildeimpedansen (noen ingangstrinn kan være særlig dårlige med høy kildeimpedans (MM PU) men desto bedre med lav kildeimpedans (lav output MC PU), og at PU på grunn av kildeimpedans også er belermret med SN. En MC pu med 500 µV @ 1k Hz ut og spoleimpedans på 5 ohm har SN på rundtomtregnet 85 dB (uvektet).

    mvh
    KJ
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dettte med A vekting av SN er såpass innarbeidet og standardisert at den bør være med, men det bør ikke være den eneste spesifikasjonen for SN. Det bør i tilegg være en spec som er båndbredede begrenset til 20-20k Hz men ellers uvektet (Z-vekting) og en spec for bredbåndet men uvektet støy dvs noe ala 10-100k Hz. Det er også andre vektinger enn A men disse er ganske lite utbredt.

    «Wikidroppings»:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Weighting_curve
    https://en.wikipedia.org/wiki/Weighting_filter
    https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

    A-vektingen er en tilnærming til equal loudness ved 40 dB SPL / Phon og fungerer bra til tilfeldtig støy, men mindre bra til mer systematisk støy (signaler) som brum. Problemet er at SN & vektingen maskerer brum og liknende støy og likebehandler det med tilfeldig støy. Systematisk støy som brum og liknende er vesentlig mer sjenerende enn tilfeldig støy.

    En ofte oversett faktor mht SN er betydnigen av inngangstrinnet sitt samspill med kildeimpedansen (noen ingangstrinn kan være særlig dårlige med høy kildeimpedans (MM PU) men desto bedre med lav kildeimpedans (lav output MC PU), og at PU på grunn av kildeimpedans også er belermret med SN. En MC pu med 500 µV @ 1k Hz ut og spoleimpedans på 5 ohm har SN på rundtomtregnet 85 dB (uvektet).

    mvh
    KJ
    Gode betraktinger KJ!

    Det siste tallet viser jo at blant annet at MF presenterer urealistiske og isolerte målinger av SNR. Jeg leste jo Douglas Self i "Self On Audio" omtale den teoretiske grensen for SNR, men husket ikke tallet.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Plate tørke stativ!, hva findes på markedet som er bra at benytte?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.304
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Gode betraktinger KJ!

    Det siste tallet viser jo at blant annet at MF presenterer urealistiske og isolerte målinger av SNR. Jeg leste jo Douglas Self i "Self On Audio" omtale den teoretiske grensen for SNR, men husket ikke tallet.
    Jeg har ikke lest «Self on Audio» og kjenner ikke ev teoretiske grenser for SNR.

    På den andre siden så har alle reelle motstander (også ledninger/kabler) termisk støy som en funksjon av motstanden i ohm (+ temperatur og båndbredde), det er i utgangspunktet hvit støy. Jf mitt forrige innlegg og SN for en «typisk» MC PU. Med 22k Hz båndbredde og uvektet er støyspenningen slik:

    OhmVdBu
    10,018 µV- 152,2
    100,060 µV- 142,2
    1000,190 µV- 132,2
    10000,600 µV- 122,2
    Som vi ser øker støyen med 10 dB pr. dekade, eller med en faktor på kvadratroten av 10.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Johnson%E2%80%93Nyquist_noise
    For PUer i normal bruk så modifiseres den hvite støyen fra spolemotstanden av RIAA EQ (dvs egentlig er det signalet som følger RIAA pre-emphasis), slik at utregningen av hvit støy fra spolemotstanden gir et for høyt anslag for støyspenningen med ca 3,1 dB.

    Dette gir noen rammer for SN (ref kildeimpedans/-resistans). Samspillet mellom resistanser og aktive kretser (Forsterkere) gir som nevnt også egne støyprodukter i tillegg til at forsterker kretsene i seg selv har en egen støy. Dertil kommer det selvfølgelig hvordan tingene er skrudd sammen (strømforsyning skjerming mm) og det elektromagnetiske miljø utstyret opererer i, herunder samt samspillet med omkringliggende utstyr (jf jordsløyfer), nettstøy og radiostøy mm.

    Virkeligheten er «dessverre» bare en lang rekke av spesialtilfeller så det er ikke godt å si hva resultatet i heimen egentlig blir.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Det var nettopp grunnen til at jeg reagerte på MFs opplyste SNR på -98dB. Jeg tviler ikke på at de bruker målemetoder hvor slike tall kan fremprovoseres, kortsluttet inngang og kreative referanser. Tviler sterkt på at tallet representerer et virkelig scenario.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    ANM, hva fore trekker du, 10 eller 100 Ohm riaa setting for din Cadenza Pickup?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn