Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For meg ser det ut som ulakkert kompositt. Litt ujevnt i farge/lysabsorbsjon.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har en project tubebox s2, på impuls kjøpte jeg en ny psu (linjær psu) for å bytte ut den medfølgende veggvorta.
    Mulig det er forventingsbias, men syns det ble "renere" lyd (eller bakgrunnsstøy ble mindre er vel mer riktig å si)
    Er jeg helt på jordet, eller er det noe i det?

    Største grunnen til å gjøre dette var fordi medfølgende veggvorte hadde veldig kort kabel. Power supply jeg kjøpte har løs strømkabel så kan bruke den lengden jeg vil.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    454
    Antall liker
    1.176
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner ikke dataene på hverken Ikeda-pickup eller Ortofon-SUT.
    Fint bilde da, selv om jeg ikke helt skjønner at tunge skruer er nødvendig på den armen.
    Takk! Tunge skruer er absolutt ikke nødvendig på den armen, og heller ikke på Aida som har en Cu på 20 mener jeg. Skruene var de første som ble dratt opp av boksen da Ikeda ikke funket. Blir vel på med nylonskruene eller alu tenker jeg. Men absolutt penest med bronse!
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    454
    Antall liker
    1.176
    Torget vurderinger
    7
    Er Korf armen fuld af ridser på det sorte? Eller er det bare hår/støv der kan fjernes..
    Det ser ut til at det er noe i materialet. Er der bare ved spesielle lysforhold, og er ikke riper, men har tenkt å høre med Korf hva det kommer av. I tillegg er det faktisk noen merker på toppen av armrøret samt på mansjett til hodeskall. Skal ikke være slikt på et nytt produkt uavhengig av pris.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    454
    Antall liker
    1.176
    Torget vurderinger
    7
    Ut fra specs virker det umiddelbart som om step-up og pickup burde passe helt utmerket sammen (27dB gain og anbefalt <10Ohm impedans / 0.35mV og 6Ohm impedans). "Helt huggorm" er jo heller ikke så spesifikt at det gjør noe...
    Ja, PU og SUT bør passe fint sammen. Enig i at «Helt huggorm» ikke er en meget spesifikk beskrivelse, men det er altså mye forvrengning.

    Her må det måling til,,;) betyr huggorm at det forvrenger ? For høyt signal på MM inn? Høres MC bra på MM med lav gain kan de jo tydepå at noe i kjeden har dårlig overload margin
    Ja, kan nok være overload, men det er jo litt merkelig siden Hovland kunne bestilles med MC inngang, som jeg tror bare brukte en SUT på MM (de som vet får arrestere meg om jeg tar feil).

    Jepp, overload er vel første synder som bor undersøkes. Null peil på specs for MM-delen i Hovland, men det ville være seriøst skuffende om en pre av denslags kaliber ikke har en heftig overloadmargin.
    Ja, den burde jo klare det. Skal teste og se om det er noe forskjell om jeg bytter rør i RIAA-delen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    23.129
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Overload er nevnt i Stereophile testen faktisk. https://www.stereophile.com/content/hovland-hp-100-preamplifier-measurements-part-2 og ja, de bruker en sut på mm.
    Leste den nå.
    Du har helt rett. Ikke serligt bra.
    Fra testen:

    The phono stage featured an input impedance of 500 ohms in the midrange and treble, dropping very slightly to 470 ohms at 20Hz. The voltage gain was a very high 72.8dB, with correspondingly low overload margins: approximately 6.8dB at 1kHz, 6dB at 20kHz, and 10.4dB at 20Hz (all figures referred to a nominal MC cartridge 1kHz output of 500µV, or 0.5mV). The HP-100's phono input has obviously been optimized for cartridges of very low output. With such a model's 150µV output at 1kHz, these margins will improve by 10.5dB. Even so, the resultant 17.3dB overload margin at 20kHz is still on the low side, in my opinion, the subjective result being perhaps some slight emphasis of surface-noise ticks.

    Med Ortofon´s stepup-gain på 27dB og Ikeda´s output på 0,35mV er det jo "nesten" ingen overload margin i det hele tatt fra
    1KHz og oppover. ;)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    23.129
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Betyr det at en SUT med fx 10 db hadde vært bedre?
    Kanskje no sånt Hovland har i sitt mc steg?
    Sjeldent, at 1:5 trafoer vil matche en 6ohm´s impedans som Ikeda 9ts, men ja.... bedre, men med
    risiko for en litt løftet topp. Kan kompenseres med en diskantkontroll, om en sånn finns ;)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    23.129
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikeda'en har jo et, for Hovland, ganske respektabelt output, samme som PTGII faktisk, 0,35mv.
    PTG/II har 0,3mV.... Ikke 0,35.
    Ville ha hjulpet på overloadmargin som faktisk er ille lite, om stepup hadde vært 1:5 eller 1:10

    @Jonas_H
    Du skrev om at bytte rør. Om inngangsrørene i riaadelen er de sedvanlige ECC83/12AX7, kunne løsningen
    kanskje være å bytte de med 5751, som er å betrakte som et 12AX7 med lavere gain. Disse har gain på 70 kontra 12AX7, som har gain på 100 ;)
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.652
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Oslo
    Det er jo nettopp sånne ting som gjør analog avspilling så givende, så frustrerende, så lyst til at blive ved med at dunke hovedet i muren og håpe at muren sprekker og så befriende når det hele faller på plass
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gir mening da, er kunsten og ikke musikken som er "verdt noe"
    Forøvrig et av mine favoritt album
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Synd. Den er en av få audiofile forforsterkere som ser bra ut. En AT-ART9XI kunne kanskje fungert for den?
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    454
    Antall liker
    1.176
    Torget vurderinger
    7
    PTG/II har 0,3mV.... Ikke 0,35.
    Ville ha hjulpet på overloadmargin som faktisk er ille lite, om stepup hadde vært 1:15

    @Jonas_H
    Du skrev om at bytte rør. Om inngangsrørene i riaadelen er de sedvanlige ECC83/12AX7, kunne løsningen
    kanskje være å bytte de med 5751, som er å betrakte som et 12AX7 med lavere gain. Disse har gain på 70 kontra 12AX7, som har gain på 100 ;)
    Ja, gain med ST80 blir nok litt for mye for Hovland.

    St80 er oppgitt med 27db gain, noe som tilsvarer 8mV inn i Hovland.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.761
    Antall liker
    10.175
    Torget vurderinger
    2
    Pickup annonse ala 1977…
    61BA9AEB-E6BB-474A-A7BE-6B540C1122EC.png


    nå er det bilder og følelser som fremheves, det virker bedre når de fleste PU har nokså like ytelser på papiret.
    8328721D-B816-4255-A9EF-90915243283E.jpeg

    Ikke noe galt med Hana Blue altså, Samme Bor nålefane og samme ML slipning og ca samme gain og samme kanal separasjon som AT33PTG til 1/4 av prisen eller en OC9ML/II til 1/5 kostnad. Kanskje Hans har en riktigere VTA enn AT sin 23 som er mer enn LP spec på 20 og mange gamle plater er på 15…..

    Edit : ser at Unami RED har VTA på 22, tipper Blue erdet samme da.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.761
    Antall liker
    10.175
    Torget vurderinger
    2
    PTG/II har 0,3mV.... Ikke 0,35.
    Ville ha hjulpet på overloadmargin som faktisk er ille lite, om stepup hadde vært 1:5 eller 1:10

    @Jonas_H
    Du skrev om at bytte rør. Om inngangsrørene i riaadelen er de sedvanlige ECC83/12AX7, kunne løsningen
    kanskje være å bytte de med 5751, som er å betrakte som et 12AX7 med lavere gain. Disse har gain på 70 kontra 12AX7, som har gain på 100 ;)
    Min har faktisk 0.34…! bra 🧲
    IMG_8318.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Hvor handler dere gatefold covere ?

    Sist handlet jeg hos akrivprodukter.no :
    https://www.arkivprodukter.no/arkiv...2/lommer-til-lp-gatefold-cover-50-pk/P1017-50

    Disse er i krytsallklar støpt polyypropylen (CPP), de er relativt romslige og har en tynn nær usynlig søm øverst og nederst. Kvaliteten er fin men prisen (670 kr pr 50 stk) er nær 4X prisen av førsteklasses enkle cover (MoFi krytsallklar polyetylen til 350 kr pr 50 stk).

    Arkivprodukter har forresten også noen fine u-formede innercover som passer fint i originale papp-/papirlommer.
    https://www.arkivprodukter.no/arkiv...12/innercover-katta-avrundet-12-100-pk/P1006A
    Her er prisen langt hyggeligere sammenliknet med MoFi, 430 kr pr 100 stk.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Min har faktisk 0.34…! bra 🧲
    Vis vedlegget 919720
    Jeg har et «ukvalifisert» inntrykk av at mange pickuper kan ha litt høyere utgangsspenning enn spec. jf. bl.a. HiFi News sine tester med måling av spenningen. Kanskje er spec. for utgangsspenning i noen tilfelller mer å anse som en nedre grense mer enn gjennomsnitt/middelverdi ? På den andre siden så er det vel så godt som ingen produsenter som opplyser om variasjonen/toleransene for utgangsspenning ?

    mvh
    KJ
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvor handler dere gatefold covere ?

    Sist handlet jeg hos akrivprodukter.no :
    https://www.arkivprodukter.no/arkiv...2/lommer-til-lp-gatefold-cover-50-pk/P1017-50

    Disse er i krytsallklar støpt polyypropylen (CPP), de er relativt romslige og har en tynn nær usynlig søm øverst og nederst. Kvaliteten er fin men prisen (670 kr pr 50 stk) er nær 4X prisen av førsteklasses enkle cover (MoFi krytsallklar polyetylen til 350 kr pr 50 stk).

    Arkivprodukter har forresten også noen fine uformede innercover som passer fint i originale papp-/papirlommer.
    https://www.arkivprodukter.no/arkiv...12/innercover-katta-avrundet-12-100-pk/P1006A
    Her er prisen langt hyggeligere sammenliknet med MoFi, 430 kr pr 100 stk.

    mvh
    KJ
    har prøvd disse innercoverne og syns de er noe herk, hadde vært bedre om en av sidene hadde noe papir slik at de hadde blitt litt stivere. Blir liksom ofte så krøllete
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.085
    Antall liker
    8.946
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et «ukvalifisert» inntrykk av at mange pickuper kan ha litt høyere utgangsspenning enn spec. jf. bl.a. HiFi News sine tester med måling av spenningen.

    Samme inntrykk her. Så lenge det snakk om små avvik er det jo ikke så nøye (min Benz Ebony TR averteres til å måle 0.1mV, men måler 0.14mV ifølge det medfølgende arket med målinger. No sweat.), men jeg har sett en god del eksempler på at eiere har målt store avvik. F.eks en M2 Black som målte mer enn 8mV ut og flere andre som har målt rundt +50%. Da kan det begynne å skape problemer...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig gammel motsetning det der, Linn vs Thorens.
    Noen sier at Linn Sondek ble lansert fordi Thorens var dyrere i UK enn på kontinentet pga skatter og avgifter.
    Men Linn klarte å holde kontinuitet gjennom de vanskelige årene på 80 og 90-tallet, og laget forretning av oppgraderingsstigen. Himmelstigen kaller jeg den.
    Ting blusset opp igjen med Brexit, der både føleleser og avgiftspolitikk spiller inn.
    Uansett savner jeg min gamle LP12 med Lingo og Ittok. Mener bestemt at ingen kombo jeg har hatt etterpå klinger like fint.

    Og så er det kjekt at litt forskjellig diskuteres.
    Jeg vurderte en stund å foreslå å endre trådtittel til "Starter ny analog/vinyltråd. AT diskuteres"
    ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    AR XA-Thorens TD150-Ariston RD-11 - Linn LP12. Det er historien. LP12 ble lansert for 50 år siden og dagens LP12 har ingen deler felles med den opprinnelige. En ny Klimax LP12 spiller forrykende og det bør den gjøre når prislappen nå er passert 300.000,- for en komplett spiller.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    4.384
    Sted
    Sunnmøre
    AR XA-Thorens TD150-Ariston RD-11 - Linn LP12. Det er historien. LP12 ble lansert for 50 år siden og dagens LP12 har ingen deler felles med den opprinnelige. En ny Klimax LP12 spiller forrykende og det bør den gjøre når prislappen nå er passert 300.000,- for en komplett spiller.
    Har stor sans for LP12s kontinuitet, og at oppgraderingane er modulære så langt det let seg gjera.

    Eg greier likevel ikkje fri meg frå at prisen er litt, øh, stiv, særleg sidan konstruksjonen er så lik TD150.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn