Startoppsett for potensiell vinyl-elsker!

zephyr

Fersking
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Mornsann...

Endelig kommer tiden da jeg også skal inn i vinylens fantastiske verden. Har gått å sikla på det i flere år, men nå er det nok. Har da satt opp følgende handleliste:

Pro-Ject Debut III Esprit Black

Pro-Ject Phono Box MK II USB

Pro-Ject Speed Box II

Og til slutt Pro-Ject Puck-It

Ser dette ut som et fornuftig system? Noen spesiellt som burde byttes ut eller legges til?

EDIT: Hva trenger jeg for å stille inn denna saken? Er rimelig grønn på vinyl enda, men håper det kommer seg fort :D

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Protractor(mal) øyer og ører ;D Fra spøk til revolver,hvis du ikkje får med en slik kan du finne noe her http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml du må vite hvor mye overheng det skal være.Meine den for Linn Ittok / LVX / LVX+ skal passe bra for denne spillern.Ellers står det veldig bra forklart her http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm Les hele artikkelen! Den USB-RIIAen har vel vanlige utganger også? ::) Ellers burde du få deg ei vekt for å sjekke nåletrykket.Min billige Ortofon-vippevekt viste seg å være rett.Har nå kjøpt ei elektronisk på deling med et par kompiser,den e jo selfølgelig mer nøye men den enkle vippevekta duger lenge.Lykke til ;)
mvh Filip

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Jeg har en liten misstanke om at pucken kan være litt for tung for leiet på Debuten. Speedboxen er ikke nødvendig dersom du evt ønsker å redusere på budsjettet, eller legge en ekstra tusenlapp i PU eller spiller. Med mindre du har behov for enkelt å koble platespilleren til PC så ville jeg ha valgt en annen RIAA, evt SE utgaven eller Cambridge 640P. Dersom du evt. ønsker å digitalisere vinylen så ville jeg gå for en løsning med et bra lydkort i stedet for RIAA med USB.

IMHO som det heter.

mvh
KJ

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvilken pu vil gi mest "bang for the bucks" på en slik debut?

zephyr

Fersking
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Protractor(mal) øyer og ører ;D Fra spøk til revolver,hvis du ikkje får med en slik kan du finne noe her http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml du må vite hvor mye overheng det skal være.Meine den for Linn Ittok / LVX / LVX+ skal passe bra for denne spillern.Ellers står det veldig bra forklart her http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm Les hele artikkelen! Den USB-RIIAen har vel vanlige utganger også? ::) Ellers burde du få deg ei vekt for å sjekke nåletrykket.Min billige Ortofon-vippevekt viste seg å være rett.Har nå kjøpt ei elektronisk på deling med et par kompiser,den e jo selfølgelig mer nøye men den enkle vippevekta duger lenge.Lykke til ;)
mvh Filip
Her var det mye fornuftig ja. Følger det med protractor og vippevekt til spilleren forresten?
Ville helst ikke hatt utgiften med en vekt nå helt i starten.
Å ja, den RIIAen har phono inn og ut :D

KJ skrev:
Jeg har en liten misstanke om at pucken kan være litt for tung for leiet på Debuten. Speedboxen er ikke nødvendig dersom du evt ønsker å redusere på budsjettet, eller legge en ekstra tusenlapp i PU eller spiller. Med mindre du har behov for enkelt å koble platespilleren til PC så ville jeg ha valgt en annen RIAA, evt SE utgaven eller Cambridge 640P. Dersom du evt. ønsker å digitalisere vinylen så ville jeg gå for en løsning med et bra lydkort i stedet for RIAA med USB.

IMHO som det heter.

mvh
KJ
Den pucken er jo voldsomt tung ja (ca 800g), men har sett flere nettbutikker som har skrivd at den skal passe til alle Pro-Ject spillere. Jeg sendte i alle fall en mail til Pro-Ject og spurte om dette. Så da får vi se :)
Speedboxen har jeg mest med fordi jeg jobber rotasjon (14-21) og vil at denne spilleren skal være lett å bruke for fruen når jeg er borte. Synes da det var en grei løsning, men er åpen for forslag.
Ny PU kommer sikkert etterhvert allikevel. Kjenner oppgraderingsspøkelset kommer snikende allerede og det er ikke bra. Jeg har jo ikke kjøpt spilleren engang enda.
Phonoboxen er valgt fordi jeg vil ha en lett måte å koble til PC. Min stasjonære står et stykke unna og jeg gidder ikke å flytte på platespilleren hver gang jeg vil ta en backup av en plate. Finnes vel heller ikke noen brukbare lydkort til bærbar, eller?

Den RIIAen har jo også fått bra kritikk på tester, men det kan jo være feil. USB-delen skulle også være helt patent. Noen her som har den som kan gi en liten uttalelse?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Dette oppsettet er faktisk identisk med mitt eget, og jeg kan si så mye som at det i allefall gir meg, en fantastisk lytteglede!
Har selv montert en Audiotechnica AT-440ML/a, med stort hell. Etter byttet fra Ortofon Alpha, er all overflatestøy forsvunnet og sporingsegenskapene ble svært mye bedre. (Kan ikke lenger høre om det er første eller siste spor på platen som avspilles) I tillegg har jeg fått betydelig bedre dynamikk og en lettere og åpnere topp. Fyldigere mellomtone og betydelig mer kontant og utstrakt bass. Den lille violette pick-up'n var rett og slett et kanon-kjøp i mine ører... ;)
Har ikke selv noen Puck-it, da jeg mistenker at den kan være en litt hard belastning for senterleiet på en såpass rimelig spiller. Kanskje kunne en Michelle-clamp vært tingen?

AT-440MLa...

Vedlegg

U

utgatt19288

Gjest
For hva det måtte være verdt - så har TAS i mars utgaven en: Turntable bonanza der redaksjonen lister opp følgende startoppsett rangert etter pris:

$350-899: Rega P1 / Rega P3-24 (kan forbedres med TTPSU+$375)

$699: Pro-Ject Xpression III m/ Sumiko's Oyster

$1150: Sota Comet

$1799: Pro-Ject RM9.1 ($2049 m/Sumiko Blue Point EVO II)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Trenger du USB-utgang? Jeg kan ikke forstå annet enn at du betaler for funksjonen og kunne fått bedre lyd for samme sum om du gikk for et mer konvensjonelt riaa-trinn.

Brillegeit

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
FYI: Vekt med oppløsning på 0.01Gram fås kjøpt for under 200kr på Ebay. Funker som pokker! :)

mvh.

- Bjørn

K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei,

jeg har selv hatt Project 1.2 som er forgjengeren til Xpression. Denne ble spilt med AT 440mla, og som novgarod skrev var dette ok. På et tidspunkt fikk jeg tak i en gammel Planar 2 og ble overrasket over hvor mye bedre Rega-armen og PUen passet sammen - bassen ble dypere, stemmer ble fyldigere, og den noe skarpe toppen forsvant. Dette tror jeg at ligger på at Regaarmen har en noe høyere effektiv masse (12 mot 9,5 gramm) enn Project sin og passer bedre med ATen som er nokså stivt opphengt. Når du skal kjøpe PU til Project-spilleren bør du passe på at den ikke for stivt opphengt, gå gjerne for en PU med compliance på 20 eller over. Kanskje heller en Ortofon mm-pickup, eller lillebroren til 440mla - AT95E?

Eller heller kjøpe en brukt Rega-spiller, armen er verdt det.

Mvh

Bollisbollis

Topp Bunn