Statisk elektrisitet - Trøbbel :(

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Nå begynner desperasjonen å ta meg snart.... :mad:

nettopp montert en Jelco SA750D arm på min ombygde pro-ject spiller, HALLELUJA for en oppgradering kontra den orginale brumme-summe-mikrofoni-møkka armen fra Pro-ject... Denne armen anbefales på det sterkeste!!!!!!!!

Mye av problemene jeg hadde med spilleren forsvant med ny-armen, brum mm ble borte. MEN, jeg sliter fremdeles med vanvittig statiske utladninger når jeg tar platen av spilleren... Det er så høyttalerne omtrent står og hopper om volumet er høyt. Selv når plata er 15cm fra spilleren, knitrer det i høyttalerne. Dette er kun etter platen er spilt.

Kjøpte en Tonar Nostatic arm som børster plata med en liten kullfiber børste mens plata spiller, denne armen er jordet sammen med TT i preamp. Denne avhjelper problemet liiiiitt, men det er lite....

Tallerken på TT er en kombi av Alu nederst, glass og en audioquest Sorbomat. Har kjøpt en acryltallerken, med den er den statiske elektrisiteten borte. Så mao er problemet knyttet til statisk oppladning i kombo plate/tallerken da? Problemet med acryltallerken er at den veier bare 0.9 kilo, dermed klarer jeg ikke justere fjærene på sub-chassiet nok til å kompensere for den lette tallerkenen. Vurderer kjøpe en platevekt på 760gram, denne vil avhjelpe justeringen, og totalvekt acryl/platestrammer blir bare 1 kg lettere enn orginal tallerken.

Men hva kan jeg gjøre med den statiske elektrisiteten om jeg bruker den orginale tallerken? all verden kullbørster mm hjelper ikke nok :( Vil en milistat pistol gjøre susen tro?? Noen som har vært borti samme problem som meg som har en grei løsning?
 
P

Parelius

Gjest
Jeg har en skål med vann stående ved platespilleren. Tok knekken på det meste av statiske utladninger når jeg tok vinylen på og av tallerkenen.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.010
Antall liker
735
Skaff deg en luftfukter/luftrenser og hygrometer. Luftfuktigheten skal ligge rundt 50%.
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
hmmm, der sa du noe... varmepumpe... her står det en varmepumpe og humper og går 24/7 i vintermnd... mulig det er synderen?

potteplanter er en mulig løsning ja, men vi har jo samboere de fleste av oss... Jeg har ei med antenner for interiør, da er det ikke bare å hive opp potteplanter her og der :p

så en vannskal kan kanskje hjelpe litt? men vil en milistat pistol funke? bare lest tester av det, aldri sett den i levende live... kjipt å kaste bort 40-50£ om den ikke gjør susen...

kanskje jeg heller satser på acryltallerken og lodd, men er spent på om lydgevinsten er tilstrekkelig iom at tallerken blir så mye lettere enn den orginale....

EDIT: Luftfukter er desverre ikke veien å gå for meg, da det er 2 astmabarn her i huset.. luftfukter og astma er ikke den beste kombi over lengre tid (om enn noe omdiskutert)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
gadus skrev:
hmmm, der sa du noe... varmepumpe... her står det en varmepumpe og humper og går 24/7 i vintermnd... mulig det er synderen?

potteplanter er en mulig løsning ja, men vi har jo samboere de fleste av oss... Jeg har ei med antenner for interiør, da er det ikke bare å hive opp potteplanter her og der :p

så en vannskal kan kanskje hjelpe litt? men vil en milistat pistol funke? bare lest tester av det, aldri sett den i levende live... kjipt å kaste bort 40-50£ om den ikke gjør susen...

kanskje jeg heller satser på acryltallerken og lodd, men er spent på om lydgevinsten er tilstrekkelig iom at tallerken blir så mye lettere enn den orginale....
Eg har brukt mange tallerkar av ymse slag. Det er skilnad på dei, men ikkje enorm. Du kan oppnå noko ved å skifte platematte, men då påverkast lyden (PlatterMatter er ei eg har vore fornøgd med, sjølv om ho kanskje temmer dynamikken i meste laget på verkeleg gode spelarar. Pistol verkar, men du må skyte kvar gong du spelar ei plateside. Effekten forsvinn ganske fort.
Om plantar ikkje passar inn, kan du alltids senke innetemperaturen til ca 19 grader. Då sparar du pengar også. Men det finnest mykje bra plantemateriale som kan passast inn dei fleste stadar.Finn noko som må vatnast mykje - då går det også mykje vassdamp ut i rommet.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.010
Antall liker
735
Jeg var ikke klar over at man ikke kunne bruke luftfukter hvis man har astma. Plantene til A-Arve, eller skål med vann gjør jo samme jobben (altså øker luftfuktigheten om enn ikke særlig effektivt), og hvis du kjøper en kombinert luftfukter/renser så blir inneluften itillegg bedre.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Jeg var ikke klar over at man ikke kunne bruke luftfukter hvis man har astma. Plantene til A-Arve, eller skål med vann gjør jo samme jobben (altså øker luftfuktigheten om enn ikke særlig effektivt), og hvis du kjøper en kombinert luftfukter/renser så blir inneluften itillegg bedre.
Dei gamle luftfuktarane, der eit varmeelement fekk ein del stilleståande vatn til å fordampe, er tvilsame greier, som visstnok øydela meir når det gjeld helse enn kva dei gjorde godt - bakteriespreiarar, sa dei, så eg slutta med dette og satsa på mange inneplantar, som vart vatna ganske ofte. Det skal vissnok finnest betre luftfuktarar, men eg kjenner ikkje til rimelege ting som funkar. Dersom ein plasserer ei skål med vatn like attmed der du får varme, vil det kanskje gjere jobben billegare og betre? Hugs å vaske skåla ofte...
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.051
Antall liker
12.130
Sted
Hus
Har den største Venta luftvaskeren, og er veldig fornøyd med den :)
 
M

musicus

Gjest
Henger meg på anbefalingen av Venta, den skal jo også ta hensyn til astma og således være safe.
Som nevnt til en kompis, det er en slik sak du ikke visste du ikke kunne være uten, når du først har fått en, anbefales sterkt.

Litt fra produsenten, link til forhandler lenger opp i tråden.
http://www.venta-airwasher.com/index.html

mvh
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
gadus skrev:
Tallerken på TT er en kombi av Alu nederst, glass og en audioquest Sorbomat. Har kjøpt en acryltallerken, med den er den statiske elektrisiteten borte. Så mao er problemet knyttet til statisk oppladning i kombo plate/tallerken da?
Ja, en av delene eller kombinasjonen. Har du prøvd original tallerken uten audioquest Sorbomat og acryltallerken med audioquest Sorbomat?
Hvordan går / gikk det?
Du skriver at problemet er ETTER platen er spilt. Jeg tolker det du ellers skriver slik at det er platen (ikke spilleren) som blir statiske. Derfor tror jeg det er friksjonen mellom nål og plate som genererer den statiske elektrisiteten. Denne teorien kan testes ved å la en plate snurre en stund uten å spille den av.
Du kan også prøve en platestrammer som gir kontakt mellom platen og sentertappen. Kanskje er det nok til å lede den statiske elektrisiteten til jord?
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
JHolm skrev:
gadus skrev:
Tallerken på TT er en kombi av Alu nederst, glass og en audioquest Sorbomat. Har kjøpt en acryltallerken, med den er den statiske elektrisiteten borte. Så mao er problemet knyttet til statisk oppladning i kombo plate/tallerken da?
Ja, en av delene eller kombinasjonen. Har du prøvd original tallerken uten audioquest Sorbomat og acryltallerken med audioquest Sorbomat?
Hvordan går / gikk det?
Du skriver at problemet er ETTER platen er spilt. Jeg tolker det du ellers skriver slik at det er platen (ikke spilleren) som blir statiske. Derfor tror jeg det er friksjonen mellom nål og plate som genererer den statiske elektrisiteten. Denne teorien kan testes ved å la en plate snurre en stund uten å spille den av.
Du kan også prøve en platestrammer som gir kontakt mellom platen og sentertappen. Kanskje er det nok til å lede den statiske elektrisiteten til jord?

Jeg har prøvd med alutallerken, glassmatte og den orginale filtmatten (uten sorbomat). Resultatet er at filtmatten blir så statisk at den henger igjen i plata når plata taes av... mener da at kun akryltallerken uten noe matte som helst gav nada elektrisitet.. men denne tallerken er så lett igjen at opphenget på subchassiet blir helt ute av leie.

bruker den orginale Pro-ject platestrammeren pr idag, den gir da vitterlig kontakt mellom sentertapp å plate. Men det avhjelper ikke... Nå har jo uansett denne spilleren opphengt chassis, og det er ingen kontakt mellom ett jordpunkt å dette chassiet, kanskje en ide å teste med en kabel fra undersiden av senterleiet til ett jordingspunkt?? hmmm
EDIT: arm er jo såklart jordet, og denne er jo festet i chassiet, hehe.. så glem det ovenstående vedr jording

Har satt en plate på spinn nå uten stiften nedpå, får se om platen lades nå.. om den ikke gjør det, så er det mao som du sier at det sannsynligvis dannes mellom stift og plate da.. vil bedre jording av arm kunne fikse noe av dette da?

kjenner dette går liiitt over mitt hode, og skulle gjerne funnet utveier uten både luftfuktere mm
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lav luftfuktighet synes mest sannsynlig ja. Var plaget med det en gang, har en ZeroStat men det er en tungvint og suboptimal nødløsning. Noen få store gulv-til-tak dekorerende planter med mye blader i stereoenden av rommet gjør susen, og bidrar uendelig positivt til akustikken også. A no-brainer if there ever was one.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
For lav relativ luftfuktighet (RH) er den eneste årsaken til statisk elektrisitet i boliger og andre "hus".
Få opp fuktigheten og problemet blir borte. Kjøp gjerne et hygrometer først. Da vil du enkelt se hvor ille (tørt) det er og hvor nivået bør ligge for å bli kvitt problemet.
Det er ikke uten videre sundt med for tørt klima heller.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
gadus skrev:
Jeg har prøvd med alutallerken, glassmatte og den orginale filtmatten (uten sorbomat). Resultatet er at filtmatten blir så statisk at den henger igjen i plata når plata taes av... mener da at kun akryltallerken uten noe matte som helst gav nada elektrisitet..
Har satt en plate på spinn nå uten stiften nedpå, får se om platen lades nå..
Jeg mistenker at glassmatten er problemet. Tillater dimensjonene å erstatte den med akryltallerken, eller å spille uten glassmatten?
Hvordan gikk det?
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg ser at folket har halvdårlige erfaringer med Zerostat- eller lignende pistoler. Jeg har brukt slike pistoler siden 1980, og mine plater holder seg støv- og knitterfrie ved riktig bruk av pistolen. Jeg skyter på plata før 1. side spilles av, før 2. side spilles og etter at andre side er spilt. Det er viktig at men følger fabrikantens anvisninger når man skyter, tar man seg ikke god nok tid vil det sprake i høyttalerne og den ønskede virkningen av skuddene vil utebli. Det er selvsagt også av betydning at plata ikke "subbes" inn og ut av innercoveret, men at den lirkes inn uten kontakt med dette.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke dårlige erfaringer, mine ZeroStater (som jeg forresten også har hatt siden 80-tallet) har fungert slik de er ment å fungere de. Imidlertid er poenget mitt at det er en symptombehandling istedet for en årsaksbehandling, og dersom man kan eliminere årsaken så har man heller ikke behov for symptombehandlingen. Lav luftfuktighet er sannsynlig årsak. Nå er det sikkert minst ti år siden sist jeg fisket frem ZeroStat'en.

Glasstallerkenen til Rega er ikke noe problem med tilstrekkelig luftfuktighet. Det samme gjelder metalltallerken på f.eks Linn, hvor filtmatta blir hengede på hvis luftfuktigheten er for lav. Og det knitrer mer enn nødvendg under avspilling, og det skulle ikke forbause meg om lav luftfuktighet i rommet også er negativt for lydkvaliteten ellers også. Så derfor anser jeg samlet sett ZeroStat som bortimot fullt ut i stand til å fylle sitt formål, nemlig å fjerne statisk elektrisitet i nuet fra en LP, men den løser ikke årsaken til problemet.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Er det naivt å tro at statisk elektrisitet nødvendigvis må oppstå pga. friksjon mellom diamantstiften og vinylen?
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.705
Antall liker
1.306
Kan huske dette problemet. Brukte Zerostat, hadde grønne palnter og luftfukter.
Det virket ok, men ingenting av dette har vært så effektivt som en platevask (standard Nitty Gritty eller lignende med rensevann + vakum) og et godt innercover.
Det virker som rensen fjerner problemet med statisk elektrisitet for lang tid, spesielt om en også har de gode innercoverne som hjelper mot statisk elektrisitet.
 

Nitram

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
179
Antall liker
172
Torget vurderinger
5
En gang i tiden, da jeg ennå var ung og lovende, kørte jeg en Volvo 144 med svært syntetiske setetrekk. Resultatet var noen formidable utladininger når jeg tok i døren. Løsningen, eller noe som hjalp betraktelig i alle fall var enslags antistatisk spray som jeg kjøpte på bensinstasjonen. Kanskje Biltema eller tilsvarende har noe sånnt fortsatt?
Et tips i den litt mer alternative retningen er å plassere et stykke rosenkvarts (sten/krystall) i nærheten av eller helst på det eletriske apparatet. Jeg vet ikke hvorfor det virker, men det hadde i alle fall en viss effekt da vi la en sånn oppå TVen (kombinasjonen av gammeldags "tjukkas"tv og golvteppe sørget også for en smule alternativ energiforsyning i heimen).
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Jeg var i saltgruvene nær Krakow en gang (anbefales!) og der var det omsetning av velgjørende krystaller i gavebutikken. De fleste var utformet som lykter til å ha telys inni, da noe må til for å drive ioner ut i rommet. Varme fra lysene virker i alle fall, kanskje også varmen eller det elektriske feltet fra TV eller andre apparater. Kan ikke skade :D
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
kjetinho skrev:
Gubra skrev:
Da vil jeg, nok en gang, slå et slag for denne:
http://www.elkjop.no/product/hus-hj...ser;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Er veldig fornøyd med denne, anbefales sterkt!
Kor mykje støy lagar ein slik ein? Eg ser det er oppgitt tal for det i infoen, men korleis opplever du det som har praktisk erfaring med den?
Du ønsker definitivt ikke noe som støyer 48 dB i lytterommet ditt. Rundt 20 dB så kunne du vurdert det. Dersom du ikke har et stort rom da, da kunne du vel tolerert noe mere.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Jeg har nær nulltoleranse for motorstøy i stuen uansett hvor få desibel fabrikanten skryter på seg. Et telys derimot....
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.010
Antall liker
735
kjetinho skrev:
Gubra skrev:
Da vil jeg, nok en gang, slå et slag for denne:
http://www.elkjop.no/product/hus-hj...ser;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Er veldig fornøyd med denne, anbefales sterkt!
Kor mykje støy lagar ein slik ein? Eg ser det er oppgitt tal for det i infoen, men korleis opplever du det som har praktisk erfaring med den?
Skal du høre musikk så stopper du Venta'n. Ved annen "normal" aktivitet i rommet er det helt greit å la den gå på 1. Når du ikke er i rommet lar du den gå på full guffe.
I praksis er det ikke noe problem å holde jevn luftfuktighet ved å variere hastighet etter bruken av rommet (det er 3 trinn). Du bør absolutt kjøpe hygrometer i samme slengen, så har du full kontroll.
 
Topp Bunn