Er vel fortsatt det som brukes og selges mest?Passive høyttalere er passé.
Det kommer vel an på musikken du liker og hvordan du liker den servert, samt hvordan høyttaleren oppfører seg i rommet. Og hvorvidt 30Hz faktisk er 30Hz, eller -3dB/6dB ved 30Hz.Er det like viktig med subber hvis høyttalerne går ned til la oss si 30 hz?
Sub er SÅ mye mer enn bass...Gulvstående med to subber? Ja hvorfor ikke, men da gjør subbene et godt innhugg i budsjettet. Er det like viktig med subber hvis høyttalerne går ned til la oss si 30 hz?
Det har ingenting å si hvor dypt høyttalerne går og hvor kraftig forsterkeren er. Å dele flere ganger med aktiv deling en en klart stor fordel. Plassering, areal på elementene og FS mtp. optimal frekvens elementene spiller på og vekt etc. Mindre forvrengning både for høyttalere og forsterkere. Pøse på med effekt i et lite element som spiller langt under FS, vil aldri høres like uanstrengt ut som et stort element som chiller over FS (det er akkurat der sub kommer inn i bildet, sammen med aktiv deling).Gulvstående med to subber? Ja hvorfor ikke, men da gjør subbene et godt innhugg i budsjettet. Er det like viktig med subber hvis høyttalerne går ned til la oss si 30 hz?
Liker konseptet, jeg, helt til det ikke funker mer. Mine bekjente/venner har hatt sine KEF, Devialet, Klipsch, Kii og AG på rep, alle som en. En kronglete og frustrerende prosess. Foretrekker selv å kunne ta frem reserver ht/forsterker/dac/riaa eller hva det måtte være når ulykken er ute. Men ja, aktive ht og »trådløs» sub(s) hadde gjort kona glad.@The Gunner Passive høyttalere er fryktelig gammeldags (men ja vi haifaigubber er også det mange av oss). Wireless-greiene til KEF (og snart Sonus faber) f.eks. er plug and play og gode hifisystemer. Sigberg trenger kilde/volumkontroll foran.
Hvilke plateforsterkere bør vi holde oss unna? Har selv veldig god erfaring med hypexBlir vel litt som med aktive subber, dårlig holdbarhet på slike plateforsterkere
Det er nok ikke grunnlag for en total generalisering selv om jeg har lest titt og ofte at mange plateforsterkere har hatt problemer.Begge mine to har hatt problemer
Min hypex ds 2.0 var aldri bra.Hvilke plateforsterkere bør vi holde oss unna? Har selv veldig god erfaring med hypex
Jeg har mye erfaring, både med billige og dyre subber. Det er ufattelig mye problemer med de. Hele batcher/serier får samme feil, støyproblemer, autodetektering av signal slutter å funke, kondiser ryker osv. B&W, JL Audio(svindyre), XTZ(svinebillig), SVS, Definitive Technology og Usher er noen av merkene jeg har hatt trøbbel med. Klipsch og KEF fikk feil på nesten alle modeller en periode, kun snakk om tid. Håper de har rettet det opp. Dette er bransjens store skam og jeg forstår ikke hvorfor det er sånn.Det er nok ikke grunnlag for en total generalisering selv om jeg har lest titt og ofte at mange plateforsterkere har hatt problemer.
Hadde en liten Hypex selv, husker ikke modell. Mekanisk støy, så den gikk i retur til Eltek. De førte Hypex en stund. Dagens dyrere Hypex modeller er sikkert bra. (?)Min hypex ds 2.0 var aldri bra.
Da kjøper du passive subber og en forsterker,Blir vel litt som med aktive subber, dårlig holdbarhet på slike plateforsterkere
Er rommet stort nok er min anbefaling den til høyre.Valgets kvaler
Vis vedlegget 969002
Krøllet det sammen.......og rett i søplaBudsjett for høyttalere er 100.000.
Hva ville du gjort med budsjettet?
Hørte de nye Pylon aktive til rundt 100k for noen uker siden, spiller veldig bra. Spilte ringer rundt KEF sine aktive gulvstående.Et tankekspriment:
En romslig stue. Du ønsker best mulig lyd til variert musikk. Budsjett for høyttalere er 100.000. Hva ville du gjort med budsjettet? Nb: budsjettet er til nye, ikke brukte høyttalere.
Nei.Hvis man skal bruke DSP så må det være noe som er galt med systemet.