Høyttalere Stativhøyttalere med liten spredning vertikalt

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Jeg har et håpløst dårlig lite rom på 17 kvm med lave knevegger og hissig skråtak på langvegg

Jeg er derfor på jakt etter stativhøyttalere med "snill"spredning vertikalt - eller mest mulig direktelyd
Har egentlig satt et budsjett på 30.000,- men ingenting er hugget i stein. De må ikke være for store(helst ikke høyere enn 35 cm)
Er blitt tipsa om Piega, men er ikke sikker på at de er for meg. Liker musikalske helst litt varme.

Noen som har tips?
 
P

parafinoksen

Gjest
Høres ut som du satser på tilnærmet nærfeltslytting. Kanskje et par gode studiomonitorer er tingen for dine forhold?
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Høres ut som du satser på tilnærmet nærfeltslytting. Kanskje et par gode studiomonitorer er tingen for dine forhold?
Lytteavstand blir mellom 2 til 2,5 meter avhengig av plassering. Liker å ha avstand til bakvegg, men vet ikke hvorfor
 
P

parafinoksen

Gjest
Er det et lytterom dette? Står du fritt med tanke på plassering?
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Ja 100 prosent. Kona er mest i etasjen under:)
Jeg hadde meget bra anlegg i 40 kvm. Er drevet i eksil
 
P

parafinoksen

Gjest
Er jo mange måter å plassere på, men en måte jeg har sansen for, er en måte grunnleggeren av Audio Physic Joachim Gerhard foreslår: plassering på langveggen og hodet nærme bakveggen, slik det er forklart her https://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-page-3

Jeg har anlegget i ei vanlig stue, og det står «parkert» slik det er hensiktsmessig med kone og unger fykende rundt her. Men når jeg skal ha lyttekveld alene, så tar jeg meg bryet til å sette det opp tilnærmet sånn. Veldig omsluttende lytteopplevelse.
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Er jo mange måter å plassere på, men en måte jeg har sansen for, er en måte grunnleggeren av Audio Physic Joachim Gerhard foreslår: plassering på langveggen og hodet nærme bakveggen, slik det er forklart her https://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-page-3

Jeg har anlegget i ei vanlig stue, og det står «parkert» slik det er hensiktsmessig med kone og unger fykende rundt her. Men når jeg skal ha lyttekveld alene, så tar jeg meg bryet til å sette det opp tilnærmet sånn. Veldig omsluttende lytteopplevelse.
Jeg ser på svarene dine at jeg har vært fryktelig upresis på spørsmålet mitt. Det jeg egentlig søker tips om er høyttalere med snill spredning

Det er en vanskelig hobby å drive dette med kompromisser med den andre halvdel- alternativet er vel heller ikke så inviterende. Takker for svar så langt :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Er jo mange måter å plassere på, men en måte jeg har sansen for, er en måte grunnleggeren av Audio Physic Joachim Gerhard foreslår: plassering på langveggen og hodet nærme bakveggen, slik det er forklart her https://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-page-3

Jeg har anlegget i ei vanlig stue, og det står «parkert» slik det er hensiktsmessig med kone og unger fykende rundt her. Men når jeg skal ha lyttekveld alene, så tar jeg meg bryet til å sette det opp tilnærmet sånn. Veldig omsluttende lytteopplevelse.
Jeg ser på svarene dine at jeg har vært fryktelig upresis på spørsmålet mitt. Det jeg egentlig søker tips om er høyttalere med snill spredning

Det er en vanskelig hobby å drive dette med kompromisser med den andre halvdel- alternativet er vel heller ikke så inviterende. Takker for svar så langt :)
Joda, fikk med meg det, men med mindre du har enorme høyttalere og/eller skal spille grisehøyt, kunne det kanskje vært verdt å prøve litt ulike plasseringer først.

Uansett blir det jo en form for nærfeltslytting, så det var derfor jeg tenkte studiomonitorer.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.825
Antall liker
952
mest mulig direktelyd er noe slikt, waveguide og størst mulig woofer.

men tror ikke det er noen automatikk i at du vil like slike høyttalere bedre, på tross av rommet. f.eks linkwitz lxmini er i motsatt skala med livlig spredning 360grader rundt, men gir strålende senterscene i de fleste rom...
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.000
Torget vurderinger
4
Hva med KEF LS50 wireless?

Har selv hatt den passive, og den aktive skal være kvantesprang over den. LS50 er skikkelig gode, og har kontrollert spredning i diskant, og oppfører seg som en punktkilde.
Fordel er innebygd alt. ,ed eq og mulighet til å ratte lyden direkte fra telefonen.
Kompletter senere med en sub eller to for fullrange lyd.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
JBL sin nye HDI-serie med waveguide ( HDI-1600) skulle tilfredstille kravet om kontrollert spredning
Denne serien lanseres i disse dager

JBL HDI-1600-1.jpg
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Min erfaring med diverse små rom er at horn er enklere å få til i små rom.
Var forresten snygge de jbl høytalerene.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Flere gode forslag her. Jeg har ikke hørt Fyne, eller Buchardt. Jeg har egentlig vurdert Buchardt på bakgrunn av anmeldelse. Kef LS 50 wireless har jeg forsøkt i det rommet, men det fungerte dårlig

Er det noen som kan forsøke beskrive lydsignaturen til JBL HDI-1600

Tar gjerne i mot flere forslag. Takker for innspill så langt
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
429
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Har du vurdert KRIX, ESOTERIX ALTUM. Skal være meget bra på de kriteriene du etterspør.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kef LS 50 wireless har jeg forsøkt i det rommet, men det fungerte dårlig
Da bør du først tenke over hvor begrenset spredning du trenger eller om du kan gjøre noe akustisk i rommet. Kef LS 50 har nemlig i utgangspunktet ganske begrenset spredning vertikalt. Svakheten er at den begynner å bli bredere allerede under 1,5kHz og det er i tidligste laget. Det finnes andre høyttalere som holder spredningen lavere i frekvens, men usikker på om de egentlig er begrenset nok i vertikalplanet for deg.
Det du kanskje burde hatt er en elektrostat. Da snakker vi strålespredning vertikalt for enkelte modeller, men da er du over på gulvstående. Evt. en mindre Quad som står på gulvet.
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Kef LS 50 wireless har jeg forsøkt i det rommet, men det fungerte dårlig
Da bør du først tenke over hvor begrenset spredning du trenger eller om du kan gjøre noe akustisk i rommet. Kef LS 50 har nemlig i utgangspunktet ganske begrenset spredning vertikalt. Svakheten er at den begynner å bli bredere allerede under 1,5kHz og det er i tidligste laget. Det finnes andre høyttalere som holder spredningen lavere i frekvens, men usikker på om de egentlig er begrenset nok i vertikalplanet for deg.
Det du kanskje burde hatt er en elektrostat. Da snakker vi strålespredning vertikalt for enkelte modeller, men da er du over på gulvstående. Evt. en mindre Quad som står på gulvet.
Heisann!
Jeg venter allerede en endel akustiske produkter for å slå ut de refleksjonen jeg kan ta. Litt problemet med Kef les 50 wireless er nok at jeg falt for de umiddelbart i butikken, men det gikk fort over. Jeg har aldri helt falt for elektrostater..
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Flere gode forslag her. Jeg har ikke hørt Fyne, eller Buchardt. Jeg har egentlig vurdert Buchardt på bakgrunn av anmeldelse. Kef LS 50 wireless har jeg forsøkt i det rommet, men det fungerte dårlig

Er det noen som kan forsøke beskrive lydsignaturen til JBL HDI-1600

Tar gjerne i mot flere forslag. Takker for innspill så langt
Er nok ikke så mange som har hørt den, men her er en beskrivelse/review av lyden i HDI-1600, som man får ta for hva det er

https://audioadvice.io/2vVfvTp
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Er jo mange måter å plassere på, men en måte jeg har sansen for, er en måte grunnleggeren av Audio Physic Joachim Gerhard foreslår: plassering på langveggen og hodet nærme bakveggen, slik det er forklart her https://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-page-3

Jeg har anlegget i ei vanlig stue, og det står «parkert» slik det er hensiktsmessig med kone og unger fykende rundt her. Men når jeg skal ha lyttekveld alene, så tar jeg meg bryet til å sette det opp tilnærmet sånn. Veldig omsluttende lytteopplevelse.
Støtter denne. Jeg har selv et svært lite rom, men med lytte/høyttalerplassering sterkt inspirert av Gerhards tankegang blir det svært god lyd.
Kontrollert spredning blir forsåvidt viktig, det samme med vinklingen av høyttalerne.

Du ber om tips til høyttalere. Jeg er selv fornøyd med KEF R-serie (meget jevn spredning) som også passer bra til nærfeltslytting.
Skulle jeg vurdert andre høyttalere med tanke på skråtak feks, så hadde det nok vært interessant å sjekket ut JBLs nye serie.
 

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2015
Innlegg
194
Antall liker
66
Amphion bruger wave guide princippet til deres højtalere, er nemme at få til i svære rum.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Vidarn: To ord: AKTIV STUDIOMONITOR.

Mitt tips er PMC Result 6:cool: Noe mer kontrollert og- samtidig musikalsk -enn den skal godt gjøres å finne. Og den kommer inn godt under budsjettet ditt også.
Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.608
Antall liker
3.722
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Amphion bruger wave guide princippet til deres højtalere, er nemme at få til i svære rum.
Vil også anbefale deg å se på Amphion. Har hatt den mindre gulvstående 3LS, som dessverre ble noe for små for mitt rom. Meget gode høyttalere, tilgivende (varm) lydkarakteristikk og meget lett til å få til i vanskelige rom grunnet bruk av waveguide og passiv radiator. Savner de litt selv og kunne godt ha kjøpt 7LS ved neste korsveg. Mener du nå kan få kjøpt dem direkte fra Finland fra produsenten. Meget hyggelige karer hos Amphion utenfor Kuopio, og de svarer kjapt på eventuelle spørsmål (er i hvertfall min erfaring).

https://amphion.fi/enjoy/
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Vidarn: To ord: AKTIV STUDIOMONITOR.

Mitt tips er PMC Result 6:cool: Noe mer kontrollert og- samtidig musikalsk -enn den skal godt gjøres å finne. Og den kommer inn godt under budsjettet ditt også.
Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Jeg vil anbefale å gjøre noe mer research før en anbefaling, for dette produktet er jo stikk motsatt av hva trådstarter etterspør. Trådstarter etterspør en høyttaler med BEGRENSET spredning, noe Result6 ikke har. Faktisk er et av salgsargumentene til PMC at høyttaleren har BRED spredning.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
GSolie: Research nok her, du. Du har fått med deg ett til? PMC-høyttalere kan stå overalt, og et vanskelig rom finnes ikke...Da faller kravet om "begenset spredning". Fordi det ikke finnes noe som helst som kan lage problemer. Spredningskontroll er ellers et must for ALLE studiomonitorer. Har de ikke den, gjør de ikke jobben sin.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
GSolie: Research nok her, du. Du har fått med deg ett til? PMC-høyttalere kan stå overalt, og et vanskelig rom finnes ikke...Da faller kravet om "begenset spredning". Fordi det ikke finnes noe som helst som kan lage problemer. Spredningskontroll er ellers et must for ALLE studiomonitorer. Har de ikke den, gjør de ikke jobben sin.
Det du skriver her vitner bare om begrenset basiskunnskap om høyttalerdesign, og en høyttaler sin interaksjon med rommet. Det er rett og slett feil. Beklager at jeg er så direkte, men det er ingen ting som støtter dine uttalelser.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Ser at det er opptil fleire ‘profesjonelle’ som involverer seg i tråden, så då får du vurdert mine forslag ganske umiddelbart! :)
Og så det er sagt - eg har ikkje peiling på spredninga på disse... :)

Søk opp Event Opal og Event BAS på Finn, så dukkar det opp eit par brukte kandidatar eg ville vurdert uansett rom! :)

Mvh Arild :)
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
Heisann

For en tid tilbake hadde jeg en liten loftstue med lav knevegg og skråtak. Fikk flott lyd da anlegg ble plassert langs kneveggen, med bra avstand til knevegg og med lytteposisjon i rett bakvegg. Litt tepper og fornuftig møblering, Forsiktig justering mot bakvegg og avstand mellomhøyttalere så satt lyden. Evt så kan lytteposisjon trekkes frem ørlite. Hvis man er vant til avstand fra bakvegg kan nok det være litt uvant, men verdt et forsøk.

Personlig ville jeg sjekket ut Tannoy med litt størrelse på element og diskanten i midten, f.eks eaton. (Litt dyr kanskje) med tanke på spredning hvis det er kritisk. I dag er jeg installert på et fraflyttet soverom på ca 14 kvm. Siden Amphion er nevnt kan jeg som eier av Argon 3s gi en strålende generell anbefaling. Supre høyttalere.

8E17CB4F-874D-44FB-BBFD-E5B8BA93F793.jpg


Lykke til

Mvh Atle
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Det er kommet forslag med alternativ plassering med knevegger som front og bakvegg, men det vil ikke fungere for meg siden jeg da ikke får plass til TV.

Jeg plasserte de med kneveggene som sidevegger. Forsøkte plassere de inntil frontvegg og med ulike intervaller inntil 1 meter fra frontveggene. Jeg synes jeg fikk god bassrespons og kontroll. De spilte stort og varmt i mellomtone, men diskanten ble hissig og for fremtredene til at det var noe for meg. Ble utrolig raskt lyttetrett

Vet du hvem som er forhandler av Amphion. Fant bare studiomonitorer med google..






Kef LS 50 wireless har jeg forsøkt i det rommet, men det fungerte dårlig
Kan du si noe mer om dette? Hvordan opplevde du lyden? Hvordan plasserte du dem?
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
PR i dag finnes proproduktene hos prolyd.no og sagastudio.no. Disse kan sikkert skaffe det man ber om. Tror det var det en kar i Østfold som drev og solgte disse tidligere.

Mvh Atle
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
Hvis jeg skulle kommet med et konkret tips ville det være å laste ned en app med frekvens sveip mm. Sett opp systemet som du ønsker å ha det og finn ut hvor det skjærer seg. Ofte er det som man tenker er diskant kanskje øvre mellomtone, gjerne rundt en delefrekvens. De fleste høyttalere med waveguide bruker den for å ha en jevn spredning rundt delefrekvens, i tillegg kan man som en ekstra bonus få elementene på linje, faseriktig.

Funker ikke en slik sak hos deg kan alternativene være hornløsning, bånddiskant eller dsp.

Mvh Atle
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.814
Antall liker
38.468
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
GSolie: Research nok her, du. Du har fått med deg ett til? PMC-høyttalere kan stå overalt, og et vanskelig rom finnes ikke...Da faller kravet om "begenset spredning". Fordi det ikke finnes noe som helst som kan lage problemer. Spredningskontroll er ellers et must for ALLE studiomonitorer. Har de ikke den, gjør de ikke jobben sin.
Det du skriver her vitner bare om begrenset basiskunnskap om høyttalerdesign, og en høyttaler sin interaksjon med rommet. Det er rett og slett feil. Beklager at jeg er så direkte, men det er ingen ting som støtter dine uttalelser.
Det er aldri noen som støtter hans uttalelser

mvh
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Hvis jeg skulle kommet med et konkret tips ville det være å laste ned en app med frekvens sveip mm. Sett opp systemet som du ønsker å ha det og finn ut hvor det skjærer seg. Ofte er det som man tenker er diskant kanskje øvre mellomtone, gjerne rundt en delefrekvens. De fleste høyttalere med waveguide bruker den for å ha en jevn spredning rundt delefrekvens, i tillegg kan man som en ekstra bonus få elementene på linje, faseriktig.

Funker ikke en slik sak hos deg kan alternativene være hornløsning, bånddiskant eller dsp.

Mvh Atle
Hei
Jeg trodde egentlig bånddiskant kastet bredt, men jeg tar sikkert feil. Ja jeg burde sikkert målt, men har hatt «målefolk» på besøk i tildligere lytterom og syntes ikke det komm så mye ut av det..
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Fantastisk engasjement i tråden!
Sitter og sammenligner b& w 705 s2 mot b&w 707 s2 nå og det er ingen tvil om at 707 låter best med mindre hissighet toppen. Synes av det at mellomtone åpner seg mer opp med engasjement og detaljer

Shortlist så langt:
JBL HDi
Amphion argon 3 -kanskje den som virker mest fristende av de 2
Dynaudio special forty ( soundgarden mente det måtte være spot-on men de skal selge..)
Sonus Faber Minima Amator II ( forhandler mente disse måtte passe- NB ikke Roald Mikkelsen)

Er det noen som har små horn å anbefale som ikke er Klipsch?

Budsjettet mitt er ikke hugget i stein..
 
Topp Bunn