Steinplate til å plassere spiller på

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei

Lurer på om det er noen fordeler med å plassere platespilleren på en tung steinplate.

Mvh
Ø

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.066
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Hei

Lurer på om det er noen fordeler med å plassere platespilleren på en tung steinplate.

Mvh
Ø
I enkelte tilfeller så kan det se veldig lækkert ut, som hjemme hos meg (dvs IMHO)

Dersom steinplata er avkoblet både fra spilleren og fra underlaget så kan den også bidra til å stabilisere platespilleren. Stive/harde koblinger med spikes o.l. kan fort gjøre mye ugang - dvs det kobler til resonansegenskapene til steinen som ikke alltid er heldig (sandstein o.l. kan muligens fungere bra med stive/harde koblinger).

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.270
Torget vurderinger
27
Min erfaring er at det er vanskelig å si noe allmengyldig om underlag. I de tilfellene hvor jeg har brukt stein har det fungert bedre med eksempelvis IKEA slakteblokk.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Skink_123 skrev:
Hei

Mvh
Ø
I enkelte tilfeller så kan det se veldig lækkert ut, som hjemme hos meg (dvs IMHO)

Dersom steinplata er avkoblet både fra spilleren og fra underlaget så kan den også bidra til å stabilisere platespilleren. Stive/harde koblinger med spikes o.l. kan fort gjøre mye ugang - dvs det kobler til resonansegenskapene til steinen som ikke alltid er heldig (sandstein o.l. kan muligens fungere bra med stive/harde koblinger).

mvh
KJ
Med blue tac mellom da?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.066
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
...

Med blue tac mellom da?
Avkobling som med skumgummiputer til HT, avstemt ift vekt og resonansfrekvens.

mvh
KJ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.584
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Stein kan vere bra, men det er variabelt. Somme tider vil det vere betre med andre materiale. Og det er også skilnad mellom dei ulike steinslaga. Granitt er så hardt at det "kling" nr du slår på ei stor plate, og fungerer ikkje dempande i det heile (sjølv om det er stivt, pent og solidt), medan kleberstein er heilt daudt og eg trur dette steinslaget til ein viss grad absorberer resonnansar (om enn ikkje alle frekvensar).

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Stein kan vere bra, men det er variabelt. Somme tider vil det vere betre med andre materiale. Og det er også skilnad mellom dei ulike steinslaga. Granitt er så hardt at det "kling" nr du slår på ei stor plate, og fungerer ikkje dempande i det heile (sjølv om det er stivt, pent og solidt), medan kleberstein er heilt daudt og eg trur dette steinslaget til ein viss grad absorberer resonnansar (om enn ikkje alle frekvensar).
Skifer har også andre egenskaper enn f.eks granitt. Denne tar opp en del energi pga at evt resonanser (bøying av plata) dempes pga indre friksjon (skjærlaster) melllom lagene.
Har god erfaring med portugisisk skifer i et hjemmelagd rack. Pent er det også; sort matt. Kan "shines opp" ved bruk av f.eks klinkerolje.

Mht hva som er best underlag mht plassering av platespiller, er det mange forhold som spiller inn.
Bl.a vil du nok oppleve forskjellig resultat med en spiller med tungt, stivt plint uten subchassis; og en lettere spiller med avfjæret subchassis.
Mvh

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Jeg har gode erfaringer med min steinplate,mye mindre vibrasjoner blir overført fra rack og gulv har brukt dette http://www.svalander.se/shoppen/novibra.htm både mellom spiller og stein og stein og rack. Ble "svartere" bakgrunn, roligere lydbilde.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.246
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
J.O skrev:
Jeg har gode erfaringer med min steinplate,mye mindre vibrasjoner blir overført fra rack og gulv har brukt dette http://www.svalander.se/shoppen/novibra.htm både mellom spiller og stein og stein og rack. Ble "svartere" bakgrunn, roligere lydbilde.
Denne er utrolig lik den du får kjøpt på Claes Ohlson til 119 kroner.
4 i pakken, 10x10 cm.

Håvard

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.005
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
J.O skrev:
Denne er utrolig lik den du får kjøpt på Claes Ohlson til 119 kroner.
4 i pakken, 10x10 cm.

Håvard
Link Håvard?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Ser veldig lik ut ja!
Må ta en tur innom claes i morgen tror jeg.
Det fine er at de er veldig lette å tilpasse til den størelsen man trenger.
Bruker fire ganger fire "striper" (2,5x2,5cm) under platespiller/stein man får ganske mange slike ut av fire 10cm plater.
:D

Topp Bunn