Step up for Benz Glider high output

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Noen som har forslag til en bra step up for den overnevnte pick up ? Jeg har MM ria så jeg synes nivået blir noe lavt til tider på skivene mine.

Takk for tips!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Grattis med en helvetes bra pu.!
Er vel bare litt mer gain du trenger og ikke en stepup.?
Har brukt Tube Box fra Pro-Jekt på MM og det har funket bra, selv om jeg kunne tenkt meg en smule mer gain for å kommet opp til nivå fra CD spilleren..
Er flere RIAA trinn som har justering for gain, det burde egentlig vært på de aller fleste RIAA trinn.!
Åssen RIAA er det du har i dag da, HC.?
Visste ikke at du hadde fått opp riggen en gang jeg da :D
Åssen låter det så hos deg.?
Grattis med rigg også.! ;)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Takker! Ny verden for en cd-oholic. Med 3000 cd'er og 3 lp'er er forholdet litt skjevt, men satser på at det vil ordne seg... :)

Er nok gain som jeg er ute etter. Jeg har riaa innbeygget i min Kora rør pre og det skal visstnok være bra ifølge en som kan litt vinyl., ;)

Jo, riggen måtte opp...Ivrig sånn..Og det spiller analogt...Og nå skjønner jeg hva det er og... ;D. Well Tempered er ikke ille platespiller det nei... Lyden er lettflytende, god bass, diskanten flyter godt og mellomtonen er ekssepsjonell.. Virkelig musikk ja... Så det blir nok noen timer med lytting nå ja... ::)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Klarer du ikke å skru høyt nok når du spiller grammofon?
Hva med å dempe inngangen CD spilleren er koplet til? Det helst CD-spilleren som har for høy output. Det er blitt normalen.

(Well Tempered er fine greier. Jeg har arm.)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Klarer du ikke å skru høyt nok når du spiller grammofon?
Hva med å dempe inngangen CD spilleren er koplet til? Det helst CD-spilleren som har for høy output. Det er blitt normalen.

(Well Tempered er fine greier. Jeg har arm.)

Takk for det Valentino. Armen til WT er en rar sak, men den gjør jobben sin. Cd-spilleren min er modda av Raymond Celius og da ble utgangsnivået satt ned til 1 volt så det er ikke mye mer å hente der...

Rudi, får en mindre gain med en high output MC enn low tilsvarende ? Forklar en novise her... :)

Pixy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2003
Antall liker
12
Hei HCS.

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men har sysla med vinyl og pick-up'er i mange år. Jeg får også alltid litt "volumproblemer" med en high output mc i mitt system. Tenkte jeg skulle forsøke meg på en slags forklaring uten å nevne gain, load, impedans osv ;)

Det er jo som regel slik at en mm inngang på forsterkeren er tilpassa en gjengs mm pu slik at volumet ut ikke fraviker så mye fra en linjeinngang.
Det samme med en mc inngang - den er som regel tilpassa en mc low output pu, her varierer verdiene riktignok ganske mye, men ved de fleste tilfeller behøver du ikke røre volumknotten så mye.
Med en high output mc havner man gjerne et sted midt i mellom... Det blir gjerne litt lavt i en mm inngang slik at en må vri opp en del for å få samme nivå ut som en mm. Da kan støy bli et problem.
Med en high output i en mc inngang/step-up kan det være at du får altfor høy lyd ut, allerede ved klokka 8 på volumet. Da blir gjerne ikke lyden særlig pen heller 8)

Men det kan funke med en step-up på mc high pu'er. Dette avhenger av pu'ens utgangsnivå. Jeg har fått det til å funke bra ved flere anledninger, men ikke bestandig. Prøve og feile... En justérbar step-up hadde kanskje vært drømmen?

Veit ikke om vi blei noe særlig klokere av dette, men...

mvh Pixy

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
HCS skrev:
Takker! Ny verden for en cd-oholic. Med 3000 cd'er og 3 lp'er er forholdet litt skjevt, men satser på at det vil ordne seg... :)

Er nok gain som jeg er ute etter. Jeg har riaa innbeygget i min Kora rør pre og det skal visstnok være bra ifølge en som kan litt vinyl., ;)

Jo, riggen måtte opp...Ivrig sånn..Og det spiller analogt...Og nå skjønner jeg hva det er og... ;D. Well Tempered er ikke ille platespiller det nei... Lyden er lettflytende, god bass, diskanten flyter godt og mellomtonen er ekssepsjonell.. Virkelig musikk ja... Så det blir nok noen timer med lytting nå ja... ::)
"en som kan litt vinyl" hmm.. lurer på hvem det kan være jeg.? ;D
Stol på han du.! ;)

Har du fått Trollmannen fra Bærum til å sette opp den velltempererte og Benz.?
I såfall så tror jeg sammenhengen i hele lydbildet er det som er styrken, ikke bare på forskjellige frekvenser som du beskriver.?
Slik opplevde jeg det hvertfall her, klarte ikke å dele opp stykkvis, det var helheten og sammenhengen fra bunn og helt opp som fikk meg til å miste munn og mæle ;D

Har du så lite gain at du MÅ gjøre noe, eller er det bare for å komme opp på nivå til CD spilleren.?
Sliter med det samme som sagt, men jeg kan lett leve med å spille med lavere gain..

En annen tanke jeg satt igjen med etter å ha spilt en live plate, der jeg sang for full hals og jeg ikke hørte meg selv, det er så rent (krystallklart) at man blir lurt av hvor høyt man egentlig spiller.!
Det er temmelig høy gain på pre og den sto mellom kl 1 og 2 og jeg så på elementene at de holdt på å hoppe ut av kassa, det var da det virkelig gikk opp for meg hvor sinnsykt høyt jeg kunne spille så krystallrent :D
Vinyl lurer meg kontra CD.! :-[

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, takk pixy...Forklaringen din var meget god den... Justerbar step up hadde vært noe... :)

Ja, tror nok at trollmannen fra Bærum kan gjøre litt justeringer til det bedre...Selvom det spiller PENT nå og... MÅ ikke, men ønsker det, synes dynamikken blir litt lidende da jeg må skru opp så høyt...Heldigvis er det ikke støy å melde om i større grad. Jorda WT'en til pre og det funka godt... :)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det ikke mer igjen? Hvor havner volumkontrollen, HCS?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Hig-output-utgavene til Benz bruker å ha et utgangsnivå på 2,5mV (ved 3,54 cm/s). Dette innebærer at du bør ha totalt omkring 52 dB (400X) forsterking i RIAAen for å matche CD-spilleren med 1V ut. Forsterkingen på MM innganger ligger ofte i området omkring 35-40 db. Dvs at du bør ha en stepup med omkring 12-17 dB (4X-7X) forsterking for å nivåmatche platespilleren med CD-spilleren. Hvor vidt dette blir en OK løsning avhenger av mange faktorer, bl.a. samspillet mellom PU og stepupen, og overstyringsmarginen på inngangen til phonoforsterkeren.

mvh
KJ

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gjør det enklest mulig, HCS! Gå inn på linken Cobra refererer til og kjøp den. Punktum. Ellers skal jeg komme innom å justere litt når jeg er på dine kanter for å hente min nyjusterte forsterker... :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Grattis med ny platespiller HCS. Itillegg til å spille bra er den veldig pen

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Kl 13 på volumnivå for å ha "greit" lyttenivå. Og opp til kl 15 for å ha et realistisk nivå Valentino

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Valentino skrev:
Kl 13 på volumnivå for å ha "greit" lyttenivå. Og opp til kl 15 for å ha et realistisk nivå Valentino
Hvis det er ukomfortabelt langt (jeg hadde min gamle Tandbergpreamp satt opp slik og syntes det var deilig) er det vel bare å kjøpe den kjekke stepupen, slik cobra2 og impulse anbefaler, ja.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
...
... varierende peferanser men jeg mener dette er «sweet spot» for en tradisjonell volumkontroll (mest av ergonomiske årsaker).

mvh
KJ

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KJ skrev:
HCS skrev:
...
... varierende peferanser men jeg mener dette er «sweet spot» for en tradisjonell volumkontroll (mest av ergonomiske årsaker).

mvh
KJ

Kl 11 med cd så ribver jeg huset ...så det er forskjeller...Men kanskje ikke 13 er så ille,... Takk for gode tips!

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette er ifra spec på riaa trinnet :

Navn Equinoxe
Leverandør Kora
Kategori Forforsterker
Beskrivelse is the successor to our famous little Triode preamplifier but with various up-grades and a chromed front plate in the Eclipse style. A remote control is also offered on option.
Teknisk Info Specifications: 4 input lines: military triiode 6922 (200mV/10V max/100k). 1 low-noise Fet MM phono input (4mV/47K). Frequency band 20Hz-200kHz @ 600 ohms. Max output level: 20V RMS. Signal/noise ratio: 110dB. SE Class A headphone output (8-600 ohms). Triple mosfet regulated supply.

Hvilke praktisk implikasjoner har dette ifht pickupen`?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
65finger skrev:
Grattis med ny platespiller HCS. Itillegg til å spille bra er den veldig pen

Takk for the ;). Vi må vel ta en kikk på bananen igjen ved anledning :). Kanskje feire dine nye høytalere ? :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
HCS skrev:

Navn Equinoxe
Leverandør Kora
Kategori Forforsterker
Beskrivelse is the successor to our famous little Triode preamplifier but with various up-grades and a chromed front plate in the Eclipse style. A remote control is also offered on option.
Teknisk Info Specifications: 4 input lines: military triiode 6922 (200mV/10V max/100k). 1 low-noise Fet MM phono input (4mV/47K). Frequency band 20Hz-200kHz @ 600 ohms. Max output level: 20V RMS. Signal/noise ratio: 110dB. SE Class A headphone output (8-600 ohms). Triple mosfet regulated supply.

Her er det ikke noe særlig informasjon for å komme seg videre med ... eller kanskje ... nominell førlsommhet på RIAA er 4 mV og nominell følsommhet på linjetrinnet er 200 mV ? Det kan tilsi en forsterking på 34 dB/50X i RIAA (som er ganske typisk for MM-RIAAer). Tidligere regneøvelse antydet et behov for totalt 52dB forsterking for å utjevne nivået mellom PU/RIAA og CD dvs en «manko» i forsterkingen i RIAA på 18 dB eller ca 8X. Jeg tviler imidlertid sterkt på at RIAAen vil tåle et nominelt inngangsnivå fra PU+ stepup på omlag 20 mV. Alternativet (som er enklere og billigere) er evt. å senke nivået fra CD-spilleren med ytterligere 18dB (ref 1V) med et par motstander pr. kanal - f.eks. med dempeplugger eller med noen skreddersydde kabler med innebygd dempeledd.

mvh
KJ

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KJ skrev:
HCS skrev:

Navn Equinoxe
Leverandør Kora
Kategori Forforsterker

Her er det ikke noe særlig informasjon for å komme seg videre med ... eller kanskje ... nominell førlsommhet på RIAA er 4 mV og nominell følsommhet på linjetrinnet er 200 mV ? Det kan tilsi en forsterking på 34 dB/50X i RIAA (som er ganske typisk for MM-RIAAer). Tidligere regneøvelse antydet et behov for totalt 52dB forsterking for å utjevne nivået mellom PU/RIAA og CD dvs en «manko» i forsterkingen i RIAA på 18 dB eller ca 8X. Jeg tviler imidlertid sterkt på at RIAAen vil tåle et nominelt inngangsnivå fra PU+ stepup på omlag 20 mV. Alternativet (som er enklere og billigere) er evt. å senke nivået fra CD-spilleren med ytterligere 18dB (ref 1V) med et par motstander pr. kanal - f.eks. med dempeplugger eller med noen skreddersydde kabler med innebygd dempeledd.

mvh
KJ

Vil jeg ved 1V måtte tilsvarende høyere på cd nivået også ? Dvs at jeg senker hele utgangssignalet ? Har jeg forstått dette rett ? :). Hva slags kabler er dette ? Om du kan gi meg litt mer info.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
Dette minner meg om et tidligere forsøk hos meg, hvor jeg mekket et par slike "dempebokser" (Seriøse med switch for muligheten av å gå utenom) Det var ikke akkurat noen lydmessig oppgradering (for å si det mildt :)). sier ikke at dette ikke kan gå likevel men mine funka ikke bra nokk imo:'(
mvh.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
...
Vil jeg ved 1V måtte tilsvarende høyere på cd nivået også ? Dvs at jeg senker hele utgangssignalet ? Har jeg forstått dette rett ? :). Hva slags kabler er dette ? Om du kan gi meg litt mer info.
Utgangspunktet for innlegget mitt er en antagelse om at du ønsker å utligne nivåforskjellen melllom LP og CD, slik at begge får omtrent samme virkeområde på volumkontrollen, og at det ikke blir noen store nivåsprang i bytte mellom kilder. Utgangspunktet for regningen min er at du tidligere har opplyst at utgangsnivået fra CD-spilleren din er på ca 1V. Det er grovt sett to måter å gjøre en slik utligning av nivåforskjellene på: enten ved å heve signalet fra PU til RIAA med en stepup sak (elektronisk eller med trafo), eller dempe signalet tilsvarende fra CD til forforsterkeren. Dersom dette ikke er et mål så kan du se bort fra innlegget og leve lykkelig inntill oppgraderingskløa tar deg ... ;)

Dersom du skal dempe signalet fra CD spilleren, så gjøres dette enklest og billigst med to passende mostander pr. kanal - et såkalt dempeledd aka. L-pad. Motstandene monteres nærmest mulig inngangen til forforsterkeren (dvs i pluggen på kablene - forutsatt at det er plass i pluggene). De to mostandene kobles i serie, og tar signalet fra CD spilleren til jord. Midtpunktet mellom motsandene er det dempede signalet til forforsterkeren. Størrelsesforholdet mellom motsandene avgjør dempingen, og summen av dem avgjør belastningen av CD-spilleren, og «paralellsummen» av dem avgjør kildeimpedansen som innganen til forforsterkeren «ser»; dette er forhold som bør «avbalanseres» ift. de konkrete komponentene og behov som du har. Alternativt kan du få kjøpt ferdige «dempeplugger» som settes inn mellom signalkablene fra CD-spilleren og forforsterkeren uten noe «hjemme mekk».

mvh
KJ

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
For meg personlig er det ganske viktig at jeg holder volum på maks mellom kl 11 og 12..
Låter bedre med alle pre jeg har brukt, kontra full guffe før kl 10 eller etter kl 1..
Musikken klarer ikke å slippe seg løs før vol nærmer seg kl 11 og alt for mye støy/sus etter kl 12..
Grovt sett og ingen fasit..

CD hadde vel ganske perfekt nivå mens vinyl ikke var helt etter "fasit".?
Funker stepup tilfredsstillende så må du gi meg beskjed, HC.! ;)
Kjell

Topp Bunn