Noen som har forslag til en bra step up for den overnevnte pick up ? Jeg har MM ria så jeg synes nivået blir noe lavt til tider på skivene mine.
Takk for tips!
Takk for tips!
|
Valentino skrev:Klarer du ikke å skru høyt nok når du spiller grammofon?
Hva med å dempe inngangen CD spilleren er koplet til? Det helst CD-spilleren som har for høy output. Det er blitt normalen.
(Well Tempered er fine greier. Jeg har arm.)
"en som kan litt vinyl" hmm.. lurer på hvem det kan være jeg.? ;DHCS skrev:Takker! Ny verden for en cd-oholic. Med 3000 cd'er og 3 lp'er er forholdet litt skjevt, men satser på at det vil ordne seg...
Er nok gain som jeg er ute etter. Jeg har riaa innbeygget i min Kora rør pre og det skal visstnok være bra ifølge en som kan litt vinyl.,
Jo, riggen måtte opp...Ivrig sånn..Og det spiller analogt...Og nå skjønner jeg hva det er og... ;D. Well Tempered er ikke ille platespiller det nei... Lyden er lettflytende, god bass, diskanten flyter godt og mellomtonen er ekssepsjonell.. Virkelig musikk ja... Så det blir nok noen timer med lytting nå ja... :![]()
Den så spennende ut! Ferdig bygget? Jammen ikke noe å si på prisen!Cobra2 skrev:
Kl 13 på volumnivå for å ha "greit" lyttenivå. Og opp til kl 15 for å ha et realistisk nivå ValentinoValentino skrev:Er det ikke mer igjen? Hvor havner volumkontrollen, HCS?
Cobra2 skrev:
Hvis det er ukomfortabelt langt (jeg hadde min gamle Tandbergpreamp satt opp slik og syntes det var deilig) er det vel bare å kjøpe den kjekke stepupen, slik cobra2 og impulse anbefaler, ja.HCS skrev:Kl 13 på volumnivå for å ha "greit" lyttenivå. Og opp til kl 15 for å ha et realistisk nivå ValentinoValentino skrev:Er det ikke mer igjen? Hvor havner volumkontrollen, HCS?
... varierende peferanser men jeg mener dette er «sweet spot» for en tradisjonell volumkontroll (mest av ergonomiske årsaker).HCS skrev:...
Kl 13 på volumnivå for å ha "greit" lyttenivå. Og opp til kl 15 for å ha et realistisk nivå Valentino
KJ skrev:... varierende peferanser men jeg mener dette er «sweet spot» for en tradisjonell volumkontroll (mest av ergonomiske årsaker).HCS skrev:...
Kl 13 på volumnivå for å ha "greit" lyttenivå. Og opp til kl 15 for å ha et realistisk nivå Valentino
mvh
KJ
65finger skrev:Grattis med ny platespiller HCS. Itillegg til å spille bra er den veldig pen
Her er det ikke noe særlig informasjon for å komme seg videre med ... eller kanskje ... nominell førlsommhet på RIAA er 4 mV og nominell følsommhet på linjetrinnet er 200 mV ? Det kan tilsi en forsterking på 34 dB/50X i RIAA (som er ganske typisk for MM-RIAAer). Tidligere regneøvelse antydet et behov for totalt 52dB forsterking for å utjevne nivået mellom PU/RIAA og CD dvs en «manko» i forsterkingen i RIAA på 18 dB eller ca 8X. Jeg tviler imidlertid sterkt på at RIAAen vil tåle et nominelt inngangsnivå fra PU+ stepup på omlag 20 mV. Alternativet (som er enklere og billigere) er evt. å senke nivået fra CD-spilleren med ytterligere 18dB (ref 1V) med et par motstander pr. kanal - f.eks. med dempeplugger eller med noen skreddersydde kabler med innebygd dempeledd.HCS skrev:Dette er ifra spec på riaa trinnet :
Navn Equinoxe
Leverandør Kora
Kategori Forforsterker
Beskrivelse is the successor to our famous little Triode preamplifier but with various up-grades and a chromed front plate in the Eclipse style. A remote control is also offered on option.
Teknisk Info Specifications: 4 input lines: military triiode 6922 (200mV/10V max/100k). 1 low-noise Fet MM phono input (4mV/47K). Frequency band 20Hz-200kHz @ 600 ohms. Max output level: 20V RMS. Signal/noise ratio: 110dB. SE Class A headphone output (8-600 ohms). Triple mosfet regulated supply.
Hvilke praktisk implikasjoner har dette ifht pickupen`?
KJ skrev:Her er det ikke noe særlig informasjon for å komme seg videre med ... eller kanskje ... nominell førlsommhet på RIAA er 4 mV og nominell følsommhet på linjetrinnet er 200 mV ? Det kan tilsi en forsterking på 34 dB/50X i RIAA (som er ganske typisk for MM-RIAAer). Tidligere regneøvelse antydet et behov for totalt 52dB forsterking for å utjevne nivået mellom PU/RIAA og CD dvs en «manko» i forsterkingen i RIAA på 18 dB eller ca 8X. Jeg tviler imidlertid sterkt på at RIAAen vil tåle et nominelt inngangsnivå fra PU+ stepup på omlag 20 mV. Alternativet (som er enklere og billigere) er evt. å senke nivået fra CD-spilleren med ytterligere 18dB (ref 1V) med et par motstander pr. kanal - f.eks. med dempeplugger eller med noen skreddersydde kabler med innebygd dempeledd.HCS skrev:Dette er ifra spec på riaa trinnet :
Navn Equinoxe
Leverandør Kora
Kategori Forforsterker
Beskrivelse is the successor to our famous little Triode preamplifier but with various up-grades and a chromed front plate in the Eclipse style. A remote control is also offered on option.
Teknisk Info Specifications: 4 input lines: military triiode 6922 (200mV/10V max/100k). 1 low-noise Fet MM phono input (4mV/47K). Frequency band 20Hz-200kHz @ 600 ohms. Max output level: 20V RMS. Signal/noise ratio: 110dB. SE Class A headphone output (8-600 ohms). Triple mosfet regulated supply.
Hvilke praktisk implikasjoner har dette ifht pickupen`?
mvh
KJ
Utgangspunktet for innlegget mitt er en antagelse om at du ønsker å utligne nivåforskjellen melllom LP og CD, slik at begge får omtrent samme virkeområde på volumkontrollen, og at det ikke blir noen store nivåsprang i bytte mellom kilder. Utgangspunktet for regningen min er at du tidligere har opplyst at utgangsnivået fra CD-spilleren din er på ca 1V. Det er grovt sett to måter å gjøre en slik utligning av nivåforskjellene på: enten ved å heve signalet fra PU til RIAA med en stepup sak (elektronisk eller med trafo), eller dempe signalet tilsvarende fra CD til forforsterkeren. Dersom dette ikke er et mål så kan du se bort fra innlegget og leve lykkelig inntill oppgraderingskløa tar deg ...HCS skrev:...
Vil jeg ved 1V måtte tilsvarende høyere på cd nivået også ? Dvs at jeg senker hele utgangssignalet ? Har jeg forstått dette rett ?. Hva slags kabler er dette ? Om du kan gi meg litt mer info.