Step Up

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har kjøpt en Transfiguration Temper V PU på .38mV (Tror jeg).

Kjører den nå rett i RIAA'en på Nuvaistaen og det går med et nødskrik, men jeg trenger en pre-pre eller en step up. Noen som har noen gode anbefalinger som ikke tuller for mye med den nydelige lyden i Temperen.

Jeg kan gjerne legge litt penger i det.

Asbjørn
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg har kjøpt en Transfiguration Temper V PU på .38mV (Tror jeg).

Kjører den nå rett i RIAA'en på Nuvaistaen og  det går med et nødskrik, men jeg trenger en pre-pre eller en step up. Noen som har noen gode anbefalinger som ikke tuller for mye med den nydelige lyden i Temperen.

Jeg kan gjerne legge litt penger i det.

Asbjørn
Mulig det blir for billig, men stepupen til LC-Audio fungerer fortreffelig til lavimpedante MC-pickuper. Du skal i hvertfall lete lenge etter noe som gir mindre støy, dvs inntill jeg blir ferdig med min personlige utopi.

mvh
KJ
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er det denne med LED-dioder som fungerer som et slags "solcellepanel" du tenker på?
Når jeg tenker etter har jeg faktisk en slik liggende i en skuff og det i et kraftig aluminiumskabinett
Svært dynamisk såvidt jeg husker den, men av ukjente grunner er det lenge siden jeg brukte den.
Hmmmm.....
Kanskje jeg burde solgt den?
KJ, Nightpuma, Anyone??? ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Er det denne med LED-dioder som fungerer som et slags "solcellepanel" du tenker på?
Når jeg tenker etter har jeg faktisk en slik liggende i en skuff og det i et kraftig aluminiumskabinett
Svært dynamisk såvidt jeg husker den, men av ukjente grunner er det lenge siden jeg brukte den.
Hmmmm.....
Kanskje jeg burde solgt den?
KJ, Nightpuma, Anyone???  ;D
Det er den jeg tenker på. Jeg har en selv forresten. Jeg håper den blir pensjonert om ikke alt forlenge. Det er ikke det at jeg har noe som helst å utsette på den, den har fungert knirkefritt de siste 5 årene, men jeg drømmer og jeg drømmer høyt, for spesielt interesserte så er drømmen min her.

mvh
KJ
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Generelt blir trafo baserte stepup regnet for å påvirke lyden i mindre grad en "aktive" typer. Man kan få intrykk at at noen slike trafo-stepups tilfører fylde eller "kropp", men det er nok mer korrekt å anta at de bevarer den opprinnelige "kroppen" bedre i forhold til andre løsninger. Stepups basert på Lundahl eller Stevens&Billington trafoer blir som regel bra. Bla B.A.T. benytter Lundahl trafoer i sin MC phono-del. Du skriver at du gjerne legger litt kr i dette, så et sett S&B TX103 er vel det beste du kan skaffe deg. Du får dem fra www.bentaudio.com Mener de koster rundt $400. I tillegg trenger du et lite Hammond-chassis etc + 4 RCA kontakter. Alternativt kan du benytte Lundhal sine noe rimeligere MC trafoer. Sjekk Fidelity 7-8 og se hva GB har gjort. Jeg har benyttet disse og ble veldig fornøyd.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.440
Antall liker
26.312
Torget vurderinger
24
Hei Nightpuma.

Har samme pu hjemme nå og mener denne bare har 0.25 mv output. Kjører denne på Phonofixen og det funker fint med hensyn til output. (Den har imidlertid merkbart lavere output en L04). Ellers er det en fantastisk pickup (desidert den beste jeg har hatt i hus). Spiller herlig, så her er det bare å gratulere.

Er det et alternativ å vurdere separat riaa? Vil vel tro at trinnet som sitter i Nu-Vistaen kvalitetsmessig ikke står i stil til Temperen. (Dette blir ren gjetning i og med at jeg aldri har testet riaadelen i egen pre).
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.978
Antall liker
13.390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
lå en brukt Bent Audio basert på S&B på Audiogon for $500 som er ganske billig
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Takk for tipsene alle sammen. Nå går det litt fort unna i svingene her så det ser ut som jeg har vært så heldig å få kjøpt meg MK I utgaven av Graaf sin 13.5 preamp. Etter hva jeg har skjønt er det en himmelsk match med GM 20 så jeg gleder meg som en unge på julaften, for å si det sånn.

Så nå blir det vel et separat phonotrinn etterhvert.

Så hvis det blir bruk for en step up likevel, ser Bent Audio virkelig ut som en brukervennelig løsning, og etter hva jeg skjønner skuffer ikke lyden heller.

Fosse, jeg er helt enig, Temperen er helt fantastisk. Jeg har ikke noe større erfaring med PU i den klassen fra før, men i hele min HiFi historie har jeg aldri fått et komponent i hus som har trukket meg mer inn i musikken. Jeg håper bare de en dag klarer å lage en CD, SACD el.likn som kan levere noe sånt. Det er jo en tidsmaskin som flytter meg inn i studio med Cohen i '69. Så nå har jeg virkelig skjønt betydningen av en god signalkilde. Litt over meg av begeistring som dere skjønner.

Asbjørn
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Takk for linken LMC. Spurte han for en noen dager siden om han ville sende de til Norway, men han har ikke svart ennå.

Asbjørn
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.978
Antall liker
13.390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
så ut som om det var pending sale dvs venter på penger for å se om salget blir gjennomført
mvh
 

olav

Medlem
Ble medlem
12.05.2003
Innlegg
41
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Hei!
Angående LC audio sin mc-stepup med lysdioder. Bygde den for mange år siden og har aldri fått den fri for brom, selv med batteridrift. Så jeg har lenge tenkt å skrote den. kanskje til fordel for en MM pickup? Bruker en Ortofon MC 70 (3000). Den er på 0,125 mV (125 mikrovolt).
Mvh
Olav
 
Topp Bunn