Stereobord i glass eller Tre

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Jeg har jo tenkt på å bygge et stereobord.

Men så så jeg på en butikk eit greit bord med sota glassplater.

Nå har jeg jo lest at glass er fy fy..
Er i grunn med på den, men om det har så mye å sei???

Men har det egentlig så utrolig mye å si på lyden vis en bruker dempeføtter under??

Håper dere kan svare meg på dette før jeg evnt finner på å kjøpe noe slikt.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Jeg ville avgjort valgt et godt rack i tre. Et godt rack gir mer ro i lydbildet. Jeg har forsøkt både glass og tre. Tre er best uansett dempeføtter. Hvorfor ikke kjøpe et ok rack her på sentralen. Det ligger ute Åvik rack til kr.1000, Audiomagic rack til kr. 15oo. Disse er nok bedre enn det du lager selv (hvis du ikke er møbelsnekker el) og trolig bedre enn rimelige glassrack.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Nusse skrev:
Jeg ville avgjort valgt et godt rack i tre. Et godt rack gir mer ro i lydbildet. Jeg har forsøkt både glass og tre. Tre er best uansett dempeføtter. Hvorfor ikke kjøpe et ok rack her på sentralen. Det ligger ute Åvik rack til kr.1000, Audiomagic rack til kr. 15oo. Disse er nok bedre enn det du lager selv (hvis du ikke er møbelsnekker el) og trolig bedre enn rimelige glassrack.
Det er jo en mulighet også ja..
Har en bror som er tømrer og en kompis som er møbelsnekker :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Glass reflekterer kanskje noe mer enn tre. Viktigste er uansett hvor det plasseres og størrelsen. Det er ikke heldig å ha et stort og høyt rack mellom høyttalerne. Det beste er selvsagt å plassere det et helt annet sted og bruke litt lange kabler.

Tviler på at demping av et rack har noe å si. Før man bryr seg om slikt trivielt, bør man jobbe med akustikken.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Glass reflekterer kanskje noe mer enn tre. Viktigste er uansett hvor det plasseres og størrelsen. Det er ikke heldig å ha et stort og høyt rack mellom høyttalerne. Det beste er selvsagt å plassere det et helt annet sted og bruke litt lange kabler.

Tviler på at demping av et rack har noe å si. Før man bryr seg om slikt trivielt, bør man jobbe med akustikken.
Alltid et "mas" om å jobb med det, men i en stue skal anlegget stå, og det er IKKE aktuelt å bygge den om til et lydrom.
Ikkje om det brant under kjølen på Titanic, der den ligger no. :)

Tenker mer på en lang tv-benk. ca 50-60 cm høyt.
Og lengden, tja må vel bli ca 150-160cm, for skal ha plass til stereo + blurayspiller,osv.

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Kjøpte denne benken brukt for 500.- Kanskje ikke "riktig" i forhold til lyd, men god plass har den. 208 cm lang...

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Ja..kan jo plassere tv på veggen å få frigjere hele toppen..
Fant jo en med tre på sidene og glassplater som hyller..den var pen og fruen likte den og. ca kr 3500,-

Men for den prisen får en jo bygget en bra benk også som huser tre komponenter i bredden..

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.144
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjøp deg noen kjøkkenbenkeplater på Ikea og engasjer tjommien din, han møbelsnekkeren....
Du ser i min "husgudtråd" hvordan det KAN gjøres... ;D

mvh
Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Proffen skrev:
Kjøp deg noen kjøkkenbenkeplater på Ikea og engasjer tjommien din, han møbelsnekkeren....
Du ser i min "husgudtråd" hvordan det KAN gjøres... ;D

mvh
Proffen
Jepp får ta meg en tur på ikea. ;)
Fått tak i en lav modell nå, som jeg kan ha frem til jeg får dillet meg til å bygge en. ;)

Topp Bunn