StereoJoe: fra før til nå

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Noe av det mest interessante her på Sentralen er å se bilder av komponenter og komplette oppsett i ulike hjemmemiljø - og selvsagt lese eiernes/besøkendes funderinger om hvordan det hele spiller musikk. Er man tilstrekkelig "gal" vokser det etterhvert frem et ønske om å bidra med slikt materiale selv, ergo er det bare å kaste seg inn i det:

Interessen for HiFi våknet vel for alvor rundt konfirmasjonsalderen, ca 1990. Inspirert av eldre kompiser ble det avlagt et besøk hos den lokale forhandler av bilstereo/HiFi/TV/musikk, med det resultat at jeg plutselig stod der med brukt forsterker, kassettspiller, høytalere og en gedigen equalizer - alt av typen Pioneer. Ikke et vondt ord om denne produsenten, men å kalle dette for High Fidelity var nok å tøye begrepet vel langt... Uansett; en glemmer vel ikke sit første møte med det som av selger ble betegnet som "noe av det beste stereoutstyr du kan få tak i" ;)

Tiden går, referanser utvikles og man definerer etterhvert sin egen smak for hva slags lyd som kjennes riktig og engasjerende. For min del har vel ikke veien frem vært snorrett, avstikkere har det vært flere av og det er vel i stor grad nettopp disse som gjør at der etableres mål man ønsker å nå. Underveis har jeg hatt stor glede av å høre ulike oppsett hos venner og bekjente, samt på en og annen messe. Noen slike opplevelser medfører kanskje korrigering av egen kurs, mens andre derimot bekrefter at egne valg faktisk fungerer ganske bra, de også.

Vel vel. Dette er altså ment å være en bildetråd, ispedd egne kommentarer og betraktninger - en slags HiFi-blogg, kanskje? Oppdateringer kommer nok med ujevne mellomrom, men slik blir det ofte i en travel hverdag. Eventuelle kommentarer og spørsmål besvares etter beste evne selv om responstiden sikkert blir lang fra tid til annen. Det får så være. Men for å komme igang her, legger jeg ut oversiktsbilde av anlegget slik det står nå:

Mange vil sikkert dra kjensel på flesteparten av komponentene. Norske produsenter er godt representert ved Dynabel sine Euforia, og DAC samt effekttrinn fra Dynamic Precision. Imidlertid finnes her både en klassiker fra England samt en eksotisk besøkende fra Malaysia, litt vidsyn må man beholde selv om nasjonalfølelsen er sterk i disse maidager...

Flere bilder og nærmere beskrivelse av komponentene kommer etterhvert!

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Flott start på det jeg tror kommer til å bli en fin tråd på sentralen! Spennende utstyr også! Jeg har ikke hørt noe av dette selv faktisk. Du får fortelle litt om lydpreferanser og opplevelser av forskjeller i forhold til annet utstyr etter hvert. Bilder får jeg aldri nok av. :)

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.986
Torget vurderinger
27
Ser frem til fortsettelsen på tråden StereoJoe. Og Ikke minst igjen å få sitte i sweetspot.
Flott oppsett, mye god musikk i hyllene, men best av alt: selskap og servering.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hey Joe!

Denne tråden har eg sett fram til i eit par år faktisk, morro at du lager tråd.

Er så heldig å få besøke trådstarter og hans oppsett/familie både titt og ofte, setter stor pris på det. Det er stor grad av overenstemmelse mellom mine golydspreferanser og lydbildet hjå StereoJoe.

Ser fram ein hyggeleg tråd ispedd fin lesning og flotte bilder.

"Varsle meg ved svar"? Ja takk!

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
toref;

Takk for tilbakemelding. Planen er å skrive litt om lytteinntrykk og preferanser ifbm presentasjon av den enkelte komponent, så får vi se om det blir lesverdig.

Fosse;

Velkommen skal du og Førstedamen være, regner med vi møtes til hyggelig prat og en dose musikk i løpet av sommeren!

Lydkarl;

Som kjent - Ting Tar Tid, men nå er vi igang 8)
Snakkes på onsdag.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Ferden går videre:

Den våkne leser vil raskt se at CD er kilde nr 1 hos meg. Grunnen til det er at jeg fortsatt har mest musikk lagret i dette medieformatet. For avspilling av sølvplatene benyttes en spiller med opphav i Italia, nemlig Audio Analogue Paganini, generasjon 2.

Spilleren er (etter å ha fått ny transport fra Philips) utrolig stabil og sluker stort sett alt av skiver, nesten uansett stand. Drivverket responderer raskt og fjernkontrollen har lang rekkevidde med bred signalsektor. Innvendig og på undersiden er den dempet med tykke plater av blygummi, hvilket bringer vekten opp i nærmere 12 kg. Den hviler for tiden på originale føtter og dette fungerer selvsagt helt greitt.

Lydmessig er dette en meget nøytral sak - nøytral i betydningen av fullstendig mangel på imponatorfakter. I en gruppetest kommer stort sett produkter som dette ganske dårlig ut, de flagger hverken spesiellt sterke eller svake sider ved sin fremførelse. Men matchet riktig gir de ofte svært mye glede, og ting ligger godt til rette for lange forhold. Det siste året har spilleren likevel kun blitt brukt som drivverk for DP DAC 8.0, som med sin større autoritet og noe mere driv passer bedre til dagens oppsett.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Fra Paganini danser musikken via RCA-BNC overgang, RG-59 digitalkabel og inn på DP DAC 8.0s BNC-inngang. Denne DACen er noe av en klassiker, og med god grunn. I mine ører spiller den veldig kontant, med utmerket rytmisk driv og en fantastisk stå-på-vilje i de nedre oktaver. Utgangen er DC-koblet og istand til å drive lange signalkabler og passive linjetrinn, slik som DPs egne.

DP DAC har ekstern strømforsyning med fornuftige komponenter, min er oppgradert med ekstra kondensatorer og muligens større ringkjernetrafo (ser ikke helt originalt ut) - det siste er jeg imidlertid ikke helt sikker på, så ta det med en klype salt...

En NAD 414 RDS tuner hører også med i oppsettet (trenger visst en runde med støvkluten!). Den får ikke veldig mye taletid, men gjør en god jobb med å formidle livesendinger og konserter. Neppe helt high-end, men den har gitt meg mange gode musikkopplevelser gjennom årene. Denne blir nok stående til FM evnt tar kvelden.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hei StereoJoe!

Fint å se at du lager din egen tråd. Det var på tide!

Pøs på med bilder og skriblerier.

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Hei.
Kjekt å se min gamle lekekamerat har fått seg et godt hjem.(DP 6.4)
Skulle likt å ha hørt dynabelene med dp`en :D
Flott oppsett du har.
Mvh Raymond

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
SOEDAL skrev:
Hei StereoJoe!

Fint å se at du lager din egen tråd. Det var på tide!

Pøs på med bilder og skriblerier.
Takker, det blir nok noe mer bilder etterhvert, ja.
Snakkes!

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Shadow skrev:
Hei.
Kjekt å se min gamle lekekamerat har fått seg et godt hjem.(DP 6.4)
Skulle likt å ha hørt dynabelene med dp`en :D
Flott oppsett du har.
Mvh Raymond
Hei og takk for sist!

Ja, 6.4 ser ut til å trives - den spiller i henhold til mine preferanser!
Gi meg et vink neste gang du er i nærheten, så skal det nok ordne seg med en lyttings.

Hei så lenge.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Oppsettet består også av en ytterst beskjeden vinylkilde. Dette er en Rega Planar 3 med RB300, for tiden står det en Coral MC-88DX montert på den. Riaa-korreksjon og forsterkning utføres av X-LP fra Musical Fidelity.
Kombinasjonen låter ørevennlig og behagelig men det mangler en del i forhold til oppløsning og andre klassiske HiFi-parametere. Likevel er det fullt mulig å nyte gamle klassikere innkjøpt i bruktsjapper og på nett :)

Ny pick-up og riaa står på lista, men det skjer neppe noe før høstmørket setter inn...

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Sentralt i anlegget står Promitheus Audios TVC. Denne har hatt fast plass siden starten av 2007, og ble da foretrukket foran min gamle Hegel P4A (første generasjon).

Min opplevelse er at forforsterkeren påvirker lyden av anlegget i stor grad. Ja, foruten høyttaler/plassering er det kanskje den av komponentene som virkelig bestemmer signaturen totalt sett?

Som bildet viser er dette en skikkelig minimalistisk sak. Kabinettet har bunn- og topplate av stål mens veggene er av malaysisk trevirke behandlet med en slags lakk. Fronten har kildevelger og volumkontroll - totalt 24 diskrete trinn à 2dB. Siden innholdet i kabinettet domineres av en trafo pr kanal, er det altså ulike uttak på sekundærsiden av trafoene som er selve "volumkontrollen". Her er ingen ekstra gain, man er dermed avhengig av kraftig nok gainstruktur i oppsettet totalt sett. Som regel er ikke dette et problem, tvert imot opplever vel mange at volumkontrollen har et for snevert praktisk virkeområde. Sammen med DP 6.4 er det i alle fall plenty, så jeg bruker 10dB dempeledd fra Rothwell for å lyden ned på kveldsnivå...

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
De siste årene har ulike effekttrinn vært innom anlegget: EC AW-60FTT, Holfi Power 8 EE og Doxa 70 Signature mkII. Men da Euforia kom i hus, ble det klart at her trengs mer krefter. Jeg har alltid vært svak for DPs effekttrinn, for meg er det noe meget tillitsvekkende ved grunntanken bak konstruksjonene: høy effekt, stabil i nær sagt alle laster og med minimal forvrengning. Når det så dukket opp en DPA 6.4 sommeren 2006, var det bare å slå til (uhørt 8))

Jeg har vært veldig godt fornøyd siden første dag, og i mine ører matcher den høyttalerne svært godt. 6.4 forer Euforia med nok effekt til høyt++ lydnivå, mer enn nok for mitt behov. Og kanskje naboens.
Det finnes selvsagt bedre forsterkere der ute, for all del. Men er man entusiast på budsjett, trenger krefter og ønsker nøytral spillestil, bør 6.4/6.4P sjekkes ut.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Kan bifalle dette ja.

DPA 6.4 gjer sakene sine veldig riktig IMO hjå deg, StereoJoe.

Det som slår meg mest av alt når eg har hatt denne fysaken på heimlån er kor stille den er. Den spelar med kolsvart bakgrunn. Genialt, kanskje spesielt mhp kompleks musikk.

Syns du presenterer musikkhjørnet ditt på ein fin måte her!

Mvh. Karl :)

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Flott og spennende oppsett dette her. Kanskje det være mulig å få seg en liten lyttestund her i sommer? Grimstad er jo ikke så langt unna.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fin tråd dette! Hva slags pre har du tenkt på nå siden tvc'en skal ut virker det som ? Hvordan fungerer AC i oppsettet ditt synes du ? :)

M

MPT

Gjest
Meget flott bildetråd! Har brukt selv DP og Euforia sammen, meget god mach!!

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Hva slags pre har du tenkt på nå siden tvc'en skal ut virker det som ?
Vil nødig avsløre noko her (det må vere opp til trådstarter) anna enn at avløsaren har tilført fine (og brutale!!) kvaliteter i overraskande stor grad til dette i utg.pkt. meget oppløste og temmeleg dynamiske oppsettet! Denne nye fysaken gav undertegnede hakeslepp.

Mvh. :eek: Karl

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.986
Torget vurderinger
27
På tide å supplere med bilder av ny pre StereoJoe?
Og når du kommer deg på banen synes jeg du skal invitere tomerik og undertegnede til musikalsk aften i sommer ;D
Lysten på et gjensyn skjønner du.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
He he, på tide å få fingeren ut her nå ja - liten tvil om det.

Først: takk for tilbakemeldinger fra dere som har kikket innom. Alltid hyggelig, det! Og tomerik, Fosse og ellers andre som frekventerer riktig landsdel om sommeren: ta for all del kontakt, så får vi til lyttebesøk - veldig hyggelig og ikke minst nyttig med tilbakemeldinger på lyd, musikktips etc!

Igår forsvant altså TVCen i retning Tromsø. Litt vemodig var nå akkurat det, jeg har trivdes veldig godt med denne eksotisk preampen det siste 1,5 året. Jeg kan ikke helt forstå hvordan så lite penger kan diske opp med så mye vellyd, og vurderte sterkt å la den få permanent oppholdstillatelse - om ikke akkurat i hovedoppsettet, så kanskje i en løsning nr. 2. Vel, den er nå i Postens klamme hender (måtte hell og lykke følge den...) og jeg håper ny eier blir like fornøyd som jeg.

Men Audiophilia Nevrosis slipper vel aldri riktig taket, så for et par uker siden havnet en hentelapp fra det lokale postkontor i postkassa vår. At vi snakker om en pre er kanskje opplagt, men markedet for slikt er jo ganske omfattende. Vel, straks kommer et par bilder og da får vi se hva som skjuler seg bak kartongen:

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Ja, hva kan nå dette være? Noen som drar kjensel på innholdet? Burde være innen rekkevidde for skarpe øyne en søndagskveld ;)

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.564
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Er det en C1b eller?

Fin tråd. Morsomt med bildetråder.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
2m skrev:
Er det en C1b eller?
Spot on 2m, spot on. Ja, denne burde vel ikke være så vanskelig å kjenne igjen for deg vil jeg tro.

Vel, jeg har altså spilt på denne i et par uker nå og har dannet meg et inntrykk av hva den gjør i oppsettet. Kommer tilbake til det, men ettersom dette er en bildetråd blir det mer av slikt først...

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
LydKarl var tilstede ved utpakking og sørget for å knipse litt bilder av prosessen:

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Strømforsyningen derimot... :eek:

Vel, ingen skal beskylde Ernstsen for å følge opptråkkede stier!

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Smooooth... ikke mye en ivrig 3-åring kan tukle med her (en ren bonus slik jeg ser det, he he)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Gratulerer med ny pre stereojoe, fine bilder, jeg gleder meg til en liten utredning av forskjellene du opplever mellom DP og TVC, blir kjekk lesning

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Og slik ble endelig plassering (og her er det undertegnede som er fotograf igjen...):

Nå holder det med bilder tenker jeg, neste punkt er å skrive litt om dpC1b og hvordan jeg opplever den i forhold til TVCen. Men det får bli i morgen, en ny arbeidsdag nærmer seg og ferien er fortsatt en del uker unna. Det ligger an til en oppgradering på vinylsiden også, så ta gjerne en titt om ikke så alt for lenge igjen :)

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.564
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny pre ;D . Kan ikke tenke meg annet enn at det må bli en knall match i ditt oppsett. Hadde selv BPC 7,0 før jeg fikk min C1b og det var en stor oppgradering for meg.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
dpC1b vs. TVC:

Da har jeg vel ca tre uker brukserfaring med min nye preamp. Ikke all verdens med tid, har ikke vært igjennom så mye av platesamlingen heller – men tilstrekkelig til at jeg har gjort meg opp noen erfaringer.

Først og fremst: Det er ganske så distinkte forskjeller ute og går her, i favør C1b. Likevel, ser man på kost/nytteforhold eller har sterkt fokus på ”mye for pengene”, bruker et oppsett som teknisk sett er kompatibelt, ikke har krav til fjernkontroll – ja så er TVC en knallgod forforsterkerløsning. Til prisen mener jeg den har få konkurrenter under 8-10k kroner. Men hva skjer når den passive erstattes av en aktiv dpC1c? Hvor ligger de største forskjellene og er de verdt det relativt store mellomlegget?

Dynamikk er et begrep som oppfattes og brukes litt forskjellig, avhengig av hvem man snakker med. Når det gjelder C1b i forhold til TVCen har førstnevnte klart mer å rutte med hva gjelder makrodynamikk, i betydningen ”fraspark”. Dette merkes fysisk på kroppen ved skikkelig pådrag og gjelder både i topp og bunn av frekvensområdet. Gode opptak av stortromme, elektrisk bass eller cymbaler som mer eller mindre utsettes for overgrep fremstår kontant og med en naturlig klang. Dette skaper stort engasjement og en nesten uimotståelig trang til å la foten gå (om man er disponert for slikt, selvsagt…). Utpreget rytmisk musikk kommer altså mer til sin rett når C1b er i førersetet, og slik sett har jeg fått akkurat det jeg håpet på med dette komponentbyttet.

Autoritet, særlig i de nedre oktaver, er et område der forskjellen er ganske tydelig. Der TVCen kan oppfattes som en engelsk gentleman, er C1b mer som en viking ruset på fleinsopp. Det spares overhode ikke på kreftene, tvert imot øser den på slik at en skulle tro effekttrinnet har lagt på seg noen hundre watt. Forsterkeren kan i tillegg dytte på 6 dB ekstra ved 33, 47 eller 60Hz men så langt har ikke dette vært nødvendig i det hele tatt. Tvert imot, kunne likegodt ønsket meg muligheten til f.eks å redusere med 3dB ved disse frekvensene – i alle fall i mitt rom og oppsett.

I toppen vil jeg si at begge preampene må betegnes som nøkterne, sammenlignet med f.eks Hegel P4. Verken TVC eller C1b ”skinner” i diskanten, dersom uttrykket gir noe mening. Jeg vet ikke helt hvordan det ellers kan beskrives, dessverre. Slik sett finnes det nok forsterkere som er noe mer utstrakte helt i topp, så avhengig av oppsettets tonale karakter og personlig smak finnes det sikkert alternativer som er vel så spennende som disse to. Men uansett snakker vi om ganske små forskjeller som godt lar seg korrigere ved å f.eks vinkle høyttalerne mer inn mot lytteposisjon.

På tross av den kraftige pluggen av en fjernkontroll, scorer C1b betraktelig høyere enn TVCen hos husets interiørarkitekt. Det hadde vært kjekt med et fysisk grensesnitt på selve forsterkeren, særlig i forbindelse med bytte av kilder (DVD (-A), CD, tuner og riaa er tilkoblet). Men alt blir etter hvert en vane, og det er faktisk ganske kjekt når aktive smårollinger er på farten – ingen fjernkontroll, ingen lyd!

Alt i alt er jeg godt fornøyd med nykommeren. Selv om TVCen er enda litt mer tyst og spiller med totalt mørk bakgrunn, frister det altså ikke å gå tilbake (hadde nok uansett sittet langt inne å foreta det grepet, he he). Jeg opplever musikken som mer engasjerende og medrivende enn tidligere (noe som aldri kan bli feil), og det ligger opplagt synergi i det å bruke pre og effekt fra samme produsent. Utover sommeren og høsten skal C1b også testes i andre oppsett her i området (LydKarl og fhe har vist stor interesse), tror det blir både artig og lærerikt! Interesserte får følge med her i tråden, så kommer det nok både bilder og lytteinntrykk når tiden er inne…

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det var noen flotte analogier StereoJoe. Det var kjekt og høre at det ble bra, en vanvittig flott pre-amp i ett vanvittig flott annlegg

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.702
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Flotte bilder av et flott oppsett :) Mye pent her... kunne tenkt meg å prøvd en C1b selv.
mvh Kai

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Hei igjen.
Den beskrivelsen av preampen er veldig lik den som eieren av 6.4 din før meg ga meg...
Han hadde 2 stk A1 og den pre`en du har fått deg.
Han var også veldig imponert over måten det spillte bass på.
Han spilte med 6.4`en opp mot A1,og mente at det var skremmende lite som skilte de lydmesig.
Pass godt på 6.4,ellers kommer jeg og kjøper den igjen ;)
Raymond.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Vermin:
Takk for det, ikke alltid så lett å beskrive hvordan man oppfatter lyd og hvilke endringer komponentbytter faktisk medfører. Det hele blir jo ganske så subjektivt og må leses med "briller" 8)

Men ja, jeg synes ihvertfall dette er en aldeles strålende match med resten av oppsettet. Spiller gammel Dire Straits med skikkelig pådrag her nå, og den ene luftgitarsoloen fyres igang etter den andre - godt ungene er i seng og fruen på jentetur til Stockholm.

Rock on!

kaap:
Får du sjansen så må du for all del prøve en C1b. Tipper den hadde gjort det strålende hos deg også!

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Shadow skrev:
Hei igjen.
Den beskrivelsen av preampen er veldig lik den som eieren av 6.4 din før meg ga meg...
Han hadde 2 stk A1 og den pre`en du har fått deg.
Han var også veldig imponert over måten det spillte bass på.
Han spilte med 6.4`en opp mot A1,og mente at det var skremmende lite som skilte de lydmesig.
Pass godt på 6.4,ellers kommer jeg og kjøper den igjen ;)
Raymond.
He he, du er nå hjertelig velkommen innom for å lytte i alle fall - men 6.4 håper jeg blir stående en stund til ;)
Forresten, to stk 6.4 hadde vært tøft å prøve på Euforia - regner med de hadde bitt godt fra seg da, ja.

Har du fortsatt Ascoltaene?

Topp Bunn