SterlingSilver Cables for HiFi

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
SterlingSilver Cables for HiFi.
Noen som har erfaringer å dele om disse?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.256
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vurdere og disse kablene, ikke fordi jeg tror de gjør så mye med lyden, men fordi jeg synes de ser fine ut :).

Sølv er vel bra, ikke testet det, men ser ikke ut som det er noe skjeming på de ?

Men, når jeg har gull på både pre og forsteker kontakter bør jeg kanskje holde meg til det ?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er i utgangspkt ute etter helt greie sølvkabler mellom 300b blokkene og Imagic`ene. 1m og med gode bananplugger.
Har tips om annen produsent også.

Og ja, jeg er ikke født med mindre enn 5 tommeltotter......
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Hvorfor benytte "urent" materiale? (Sitat Wikipedia:"Sterlingsølv er en legering av 92,5 % sølv og 7,5 % andre metaller, vanligvis kobber. Sterlingsølv er stemplet med 925S som angir antall promille sølv i legeringe). De fleste seriøse kabelprodusenter sverger til renest mulig metallkvalitet? Ingen grunn til ikke å gå for OCC-sølv IMO. Kommer i ulike dimensjoner, også ferdig Teflonisolert om man ønkser det. Fås kjøpt f.eks. hos Partsconnexion i USA.
mvh
 

Oelle

Medlem
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
20
Antall liker
6
Har kjøpt både høyttaler og signalkabel og er godt fornøyd. Ht. kabel brukes i et Audio Note oppsett med 300b forsterker og An E høyttaler.
Cardas Cross hadde ikke samme oppløsning og 3d image. Bassen var heller ikke like artikulert. Lydsignatur er heller slank og presis. Signalkabel brukes mellom Platespiller og forsterker. Samme lydsignatur med bra oppløsning og god 3 d image.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har kjøpt 2 signalkabler, mellom vinylsnurre og riaa, og mellom riaa og forsterker.
Bruker hjemmelagd flatsølv til høyttalere, så det er sølv i hele signalveien.
Prisen på disse Sterlingkablene synes jeg var såpass grei at jeg ikke tok bryet med å bestille småpartier av deler for bare 2 små kabler. Bruker også hjemmelagde sølvkabler mellom cd/dac/forsterker.
Slike hjemmelagde sølvkabler kan nok ikke alltid måle seg mot de dyreste ferdikjøpte, men du kommer veldig langt på vei.
Sølv passer nok ikke i alle komponentsammensetninger, men jeg kan anbefale disse rimelige Sterlingkablene, selv om de ikke er helt rene som det er påpekt i et innlegg her.
Dette er mye kabel for penga, i min målestokk :cool:

Råvarene på mine hjemmelagde er kjøpt hos Rasmussen på Hamar, og de har like bra sølv som ellers i verden, samt god og rask service.

/pob
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Hei,
forstår at du har lykkes med gull i kablene. Vet du hvordan selve gull-lederne er terminert i kontaktene (eks. RCA)?
Jeg har prøvd å lodde som vanlig men får enten at gullet smelter eller får et veldig grumsete loddepunkt som jeg tror robber lyden for diskant.
Jeg bruker en loddestasjon med temperatur-regulering etter ønske samt Mundorf silver solder.


Mvh Geir


Vurdere og disse kablene, ikke fordi jeg tror de gjør så mye med lyden, men fordi jeg synes de ser fine ut :).

Sølv er vel bra, ikke testet det, men ser ikke ut som det er noe skjeming på de ?

Men, når jeg har gull på både pre og forsteker kontakter bør jeg kanskje holde meg til det ?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei,
forstår at du har lykkes med gull i kablene. Vet du hvordan selve gull-lederne er terminert i kontaktene (eks. RCA)?
Jeg har prøvd å lodde som vanlig men får enten at gullet smelter eller får et veldig grumsete loddepunkt som jeg tror robber lyden for diskant.
Jeg bruker en loddestasjon med temperatur-regulering etter ønske samt Mundorf silver solder.
Gull har smeltepunkt på 1064,18 *C så det høres merkelig ut.

Puma
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Hei,
forstår at du har lykkes med gull i kablene. Vet du hvordan selve gull-lederne er terminert i kontaktene (eks. RCA)?
Jeg har prøvd å lodde som vanlig men får enten at gullet smelter eller får et veldig grumsete loddepunkt som jeg tror robber lyden for diskant.
Jeg bruker en loddestasjon med temperatur-regulering etter ønske samt Mundorf silver solder.
...
Gull reagerer med vanlig loddetinn - diffusjon tror jeg det heter. Loddingen blir sprø og får dårlig kvalitet og holdbarhet. Det må evt krympes et materiale på gullet som mellomlegg for loddingen, eller bedre krymping av kontakt rett på gull.

På gullbelagte kontakter er det god latin å file bort gullbelegget i loddepunktet.

mvh
KJ
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Gullbelagte kontakter? Finnes det? Eller snakker vi om disse forgylte messingkontaktene som sitter på 99,9% av alle hifi komponenter og som egentlig bare er noe dritt?

Mvh
Morten
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Forgylt, gullbelagt, gullplettert eller for den saks skyld massivt gull om man har det ... poenget er at gull og loddetinn er en dårlig kombinasjon.

mvh
KJ
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.256
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
OK, bestilte meg i alle fall et sett xlr kabler fra Sterlingsilver karen.

Har generelt vært litt skeptisk til signalkabler innvirkning på lyden og har så langt laget mine egne kabler basert på gode, dobbeltskjermede kobberkabler og ditto kontakter fra Elfa.

Fikk de for et par dager siden. Det første jeg gjorde var å bare koble en kabel mellom pre og effekt for å sammenlikne. Førsteinntrykket var ikke så bra - tydelig lavere, og noe ullen lyd på sølvkabelen. OK, den andre ble så koblet mellom DAC og pre på samme kanel uten så mye endring. Etter dette ble begge kabler koblet som tiltenkt mellom pre og effekt. På det tidspunk var jeg ikke så veldig fornøyd med innvesteringen.

Så etter en time eller så med litt frem og tilbake begynte ting å skje - hva, snakker vi om innspilling av kabler her ? Hørte mer i dag på litt annen musikk og lyden blir bare bedre og bedre og flere detaljer høres og bassen er stammere. Placebo - mulig, men i fall en meget bra sådan. Slik det høres ut nå er smilet tilbake og planer om flere sølvkabler i hus lagt.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kablene er helt greie de, men gir et større kvalitetsinntrykk på bilder enn når man holder dem i hånden.
 

kimat

Medlem
Ble medlem
31.10.2012
Innlegg
39
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Har disse kablene til ht kabler og xlr kabler. Ikke montert jumperne enda men det skal jeg få gjort. Er egentlig veldig fornøyd med ht kablene. Har ikke fått testet xlr kablene så mye enda. Er dere fortsatt fornøyd med kablene dere som bruker disse? :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Sterling sølv er uegnet til Audio. Gå for Finsølv.
 

kimat

Medlem
Ble medlem
31.10.2012
Innlegg
39
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Er det så store forskjeller på Sterling sølv og finsølv egentlig? Hørbart?
 
A

ANM

Gjest
Er det så store forskjeller på Sterling sølv og finsølv egentlig? Hørbart?
Det er ikke dokumentert lydmessig forskjell mellom kobber og sølv heller, om du tar temaet dit. Bare anekdoter.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Er det så store forskjeller på Sterling sølv og finsølv egentlig? Hørbart?

Ja Sterling er mere hårdt og tenderer til skrigende i forhold til finsølv. Desuden er holografien rodet.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Som jeg skrev i denne tråden for 4 år siden (samme gyldighet i dag) gå for 5x9 occ- sølv (google og finn ut mer)

Mvh
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.256
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Synes de fungere fint, uten at jeg hørte stor forskjell fra de kobberkablene jeg byttet imot. Er man ikke fornøyd kan mal vel bare kjøpe noe annet sølv og lodde selv....
 

kimat

Medlem
Ble medlem
31.10.2012
Innlegg
39
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ingeniøren- har du prøvd disse i xlr signalkabler også? Hva synes du om disse isåfall?
 

DonHenning

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
14
Antall liker
5
Hei, er det noen som vet hvem som lager disse Sterling silver cables eller har noen til salgs?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
@DonHenning Kabler med sølv lages og selges her i landet, av Roald Mikkelsen hos Renaissance Audio.
Han kan kontaktes på 452 278 19
Kablene lages etter mål du oppgir, og kontakter velger du også, selvfølgelig, enten det er høyttalerkabler, XLR eller RCA.
 

DonHenning

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
14
Antall liker
5
@DonHenning Kabler med sølv lages og selges her i landet, av Roald Mikkelsen hos Renaissance Audio.
Han kan kontaktes på 452 278 19
Kablene lages etter mål du oppgir, og kontakter velger du også, selvfølgelig, enten det er høyttalerkabler, XLR eller RCA.
Takk, men jeg er kun ute etter de jeg spør etter. Jeg har de i xlr og høyttalerkabler, men xlr kabelen er litt kort og jeg trenger en som er litt lengere. Jeg har prøvd noen andre xlr kabler, men jeg klarer ikke å finne noen som er like gode eller bedre. Eller jeg har funnet en som er ca like god, men den koster 72 000 og det har jeg ikke råd til akkurat nå.
 
I

Ikke33206

Gjest
Rart hvis ingen av de over i tråden kjenner til han. Flere av de er aktive brukere fortsatt.
 

DonHenning

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
14
Antall liker
5
Hjeeeelp, jeg må få tak i han som lager denne xlr kabelen eller noen som har en de vil selge??
 
Topp Bunn