Stifte trykk og Ortofon vekt?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
463
Torget vurderinger
14
Stifte trykk og Ortofon vekt?

Hei

Fikk i posten idag en Ortofon stiftetrykk vekt og lurer på skaleringen som står i mN.Ønsker lett forklaring her. :-[

Skal måle stiftetrykket på min Clearaudio Aurum Alpha som sitter på ein Rega RB250 arm som igjen sitter på ein Clearaudio Champion Basic.
Hvilket trykk skal den ha??

I samme slengen så ønsker eg PU tips , om eg skulle ha bytta denne Aurum Alpha PU,en.
Den er gått ca 1000 timer og har værtlagret/stått ubrukt
dei siste 5 åra.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re:  Stifte trykk og Ortofon vekt?

15mN = 1.5g
20mN = 2.0g
25mN = 2.5g

...du skjønner tegninga.

Det er ikke helt vitenskapelig presist, men nært nok for alle praktiske formål i stiftvektsammenheng.

Mvh Vidar P

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
463
Torget vurderinger
14

Hei

Hvilket trykk skal eg ha på min PU?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
463
Torget vurderinger
14

Sjønner tegninga ja ;),men regner med at armen skal holdes oppe når trykket er rett?

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1

Veit ikke hvilket trykk som er best -- det må noen som kjenner pickupen svare på. Varierer fra pickup til pickup. Legg deg i øvre leiet av det området som er anbefalt for pickupen.

Vekta kan være litt vrien før en blir kjent med den -- kan liksom sette seg fast og gi falskt resultat, iallfall mitt eksemplar. Du kan jo ha det i mente og skaffe deg en følelse for når den viser riktig. Den er ellers nøyaktig og god nok.

Er ikke helt sikker på hva du mener med "armen skal holdes oppe når trykket er rett", men trur dette er et svar:

Ikke legg på en plate på tallerkenen (blir for høyt). Ha vekta 90 grader på armen. Senk stiften ned i rilla på det ønska stedet på vektstanga (som altså er en ukjent størrelse for meg), og så justerer du trykket på armen til den bakre delen av vektstanga, der det står Ortofon, er helt i flukt med "stativet". (Du må vel ta opp armen, justere den og senke armen igjen for hvert forsøk.) Det er altså denne parallelliteten mellom overflata på "kladden" bak på vektstanga og kantene på stativet som er målet på om du har den vekta som er indikert på det punktet stiften er.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
463
Torget vurderinger
14

Hei

Litt vrien ja,men sjønner tegninga. Stiftetrykket skal vere 2,0g her.
Takker for svar.

Topp Bunn