Stiftvekt

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Hvor i all verden kan jeg få kjøpt meg en vekt. Trenger en slik for å sette opp pick up 100 %.
På forhånd takk.

Mvh,
Steve

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alle Ortofon-forhandlere kan selge deg Ortofons vekt, den er ikke så fancy, men billig og evig god nok til de aller fleste formål.
Du skal uansett bare sjekke at du ligger innenfor rammene av trykkanbefaling, resten tar man på øret :)

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.781
Torget vurderinger
27
Personlig synes jeg det er greit med en nøyaktig vekt, dette for å kunne finne tilbake til den verdien jeg hadde tidligere. Ellers enig med Vidar P i at det er rett når det låter som best.

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Har nettopp bestilt en hos Vidar på Audioart. 750 kr for ei digital vekt kan ikke være annet en et godt kjøp (Trur eg).
Ellers takk for innlegg.

Mvh,
Steve

O

om.s

Gjest
Ellers har det jo den siste tiden gått flere tråder med samme tema :) .......

mvh

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Dette med å stille alt mulig etter örene fungerer dårlig hos meg. Både når det gjelder VTF og VTA hörer jeg små forskjeller selv med store utslag. Skaff deg en god vekt, sett trykket midt i det anbefalte området og glem det deretter! Det er nok av andre parametre som må stilles etter gefylen.

Se den andre tråden ang. anbefalinger på vekt.

mvh,
OS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OS skrev:
Dette med å stille alt mulig etter örene fungerer dårlig hos meg. Både når det gjelder VTF og VTA hörer jeg små forskjeller selv med store utslag. Skaff deg en god vekt, sett trykket midt i det anbefalte området og glem det deretter! Det er nok av andre parametre som må stilles etter gefylen.

mvh,
OS
Hvis du ikke hører forskjell på forskjellige stifttrykk, så er det ikke dermed sagt at det knapt er forskjell. Det betyr bare at du for tiden, av en eller annen grunn jeg ikke skal begi meg ut på å mene noe om, ikke hører forskjell.

Det er ikke å forvente noen nevneverdig forskjell på klangbalanse selvsagt, så de som mener at høyttalere er stort sett det eneste de hører forskjell på er unnskyldt; men mange av oss hører store forskjeller på ikke minst PR&T; hvor et litt for høyt trykk reduserer PR&T og gjør lyden litt treg, overmyk og tung. Litt lavt trykk øker feilsporing, og går ut over renhet i høyfrekvens samt i det hele tatt soliditet og det jeg liker å oppfatte som "tune-playing ability", altså soliditet og fokus i melodiføringen.

Til din generelle anbefaling; en god tommelfingerregel er at det er best der det låter best. Om det ikke fungerer, som i ditt tilfelle, så er neste tommelfingerregel at man legger seg i øvre halvdel av det angitte trykkområdet. Da oppnår man bedre sporing og følgelig mindre slitasje iallefall :)

Poseidon; 750 kr er 10-20 LP'er på Ringstrøm; hva man synes er en god investering i musikkglede er åpent for diskusjon. Jeg har hatt highend platespillere så lenge jeg kan huske, og aldri hatt annet enn Ortofon-vekta til 40 kroner. For noen få år siden kjøpte jeg en digital vekt, men jeg kan ikke si at jeg fikk noe bedre lyd av den grunn.
Greit for hobbyisten som liker hardware-aspektet ved platespillere, ikke fullt så meningsfullt for musikkentusiasten som liker å lytte seg frem til beste lyd :)

Mvh Vidar P

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Dette er vel ganske standard diskusjon og takk for at vi alle er forskjellig både i ører og meninger. Når det gjelder vekta så er det min uerfarenhet som kommer inn så om det er rett eller galt det tør ikke jeg å si noe om av same grunn. :eek:

Har stilt inn PU og arm etter utmerket service fra Arild på HIFi-guiden. Dette resulterte faktisk i ei rasende kjærring da speilet i sminkeboksen pluttselig var borte av uforståelige grunner. Har ca rett stiftetrykk, ser bra ut på vinylen og høres rett bra ut. Beste så langt så det blir moro å se hva vekta sier når den kommer. :)

Ellers så får dere alle ha takk for tips så langt og ha en god helg.

Mvh,
Steve

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
997
Legg merke til dette, service å få hos Hifi-Guiden og meg bekjent har du altså ikke kjøpt utstyret der ;) Bra slikt finnes.

høres ut som du har fått liv i spilleren da, har du blitt kvitt støyproblemet også?

mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Poseidon skrev:
... og høres rett bra ut. Beste så langt så det blir moro å se hva vekta sier når den kommer. :)
I rest my case :) Vekta kan ikke fortelle særlig om hvordan det låter. Men du kan, og som Fosse sier, få et nøyaktig tall å komme tilbake til dersom du av hifinevrotiske eller andre årsaker ønsker å skru rundt på stifttrykk eller VTA istedet for å høre på skiver :)

Mvh Vidar P

Poseidon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Har fortsatt litt støy på tomgang men tror jeg har funnet medisin. Mangler noen småting til jobben men spilleren og avspilling er helt topp. Skal gi tilbakemelding på resultat.

Mvh,
Steve

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
OS skrev:

mvh,
OS
Hvis du ikke hører forskjell på forskjellige stifttrykk, så er det ikke dermed sagt at det knapt er forskjell. Det betyr bare at du for tiden, av en eller annen grunn jeg ikke skal begi meg ut på å mene noe om, ikke hører forskjell.

Det er ikke å forvente noen nevneverdig forskjell på klangbalanse selvsagt, så de som mener at høyttalere er stort sett det eneste de hører forskjell på er unnskyldt; men mange av oss hører store forskjeller på ikke minst PR&T; hvor et litt for høyt trykk reduserer PR&T og gjør lyden litt treg, overmyk og tung. Litt lavt trykk øker feilsporing, og går ut over renhet i høyfrekvens samt i det hele tatt soliditet og det jeg liker å oppfatte som "tune-playing ability", altså soliditet og fokus i melodiføringen.

Til din generelle anbefaling; en god tommelfingerregel er at det er best der det låter best. Om det ikke fungerer, som i ditt tilfelle, så er neste tommelfingerregel at man legger seg i øvre halvdel av det angitte trykkområdet. Da oppnår man bedre sporing og følgelig mindre slitasje iallefall :)

Poseidon; 750 kr er 10-20 LP'er på Ringstrøm; hva man synes er en god investering i musikkglede er åpent for diskusjon. Jeg har hatt highend platespillere så lenge jeg kan huske, og aldri hatt annet enn Ortofon-vekta til 40 kroner. For noen få år siden kjøpte jeg en digital vekt, men jeg kan ikke si at jeg fikk noe bedre lyd av den grunn.
Greit for hobbyisten som liker hardware-aspektet ved platespillere, ikke fullt så meningsfullt for musikkentusiasten som liker å lytte seg frem til beste lyd :)

Mvh Vidar P
Jeg kan ikke si annet enn at jeg skulle önske jeg hadde slik hörsel jeg også! Eller önsker jeg meg egentlig det...?

mvh,
OS (for tiden på Svensk tastatur)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OS skrev:
Jeg kan ikke si annet enn at jeg skulle önske jeg hadde slik hörsel jeg også! Eller önsker jeg meg egentlig det...?

mvh,
OS (for tiden på Svensk tastatur)
Det er ikke sikkert det har med supermann-hørsel å gjøre :) Vil tippe at jeg ikke er alene her inne om å høre forskjell på stifttrykk.

Mvh Vidar P

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Poseidon skrev:
... og høres rett bra ut. Beste så langt så det blir moro å se hva vekta sier når den kommer. :)
I rest my case :) Vekta kan ikke fortelle særlig om hvordan det låter. Men du kan, og som Fosse sier, få et nøyaktig tall å komme tilbake til dersom du av hifinevrotiske eller andre årsaker ønsker å skru rundt på stifttrykk eller VTA istedet for å høre på skiver :)

Mvh Vidar P
Her er jeg helt enig. Det man trenger for å justere en platespiller er en mal til VTA, speil og vater. Stifttrykksvekt er ikke nødvendig med mindre man har en arm uten en fornuftig skala. Selvsagt kan det være artig å se eksakt stifttrykk på den innstillingen som gir den riktige lyden, men faller inn under kategorien "kjekt å ha".

Topp Bunn