- Ble medlem
- 11.06.2007
- Antall liker
- 0
Hvor i all verden kan jeg få kjøpt meg en vekt. Trenger en slik for å sette opp pick up 100 %.
På forhånd takk.
Mvh,
Steve
På forhånd takk.
Mvh,
Steve
|
Hvis du ikke hører forskjell på forskjellige stifttrykk, så er det ikke dermed sagt at det knapt er forskjell. Det betyr bare at du for tiden, av en eller annen grunn jeg ikke skal begi meg ut på å mene noe om, ikke hører forskjell.OS skrev:Dette med å stille alt mulig etter örene fungerer dårlig hos meg. Både når det gjelder VTF og VTA hörer jeg små forskjeller selv med store utslag. Skaff deg en god vekt, sett trykket midt i det anbefalte området og glem det deretter! Det er nok av andre parametre som må stilles etter gefylen.
Se den andre tråden ang. anbefalinger på vekt.
mvh,
OS
I rest my casePoseidon skrev:... og høres rett bra ut. Beste så langt så det blir moro å se hva vekta sier når den kommer.![]()
Jeg kan ikke si annet enn at jeg skulle önske jeg hadde slik hörsel jeg også! Eller önsker jeg meg egentlig det...?Vidar P skrev:Hvis du ikke hører forskjell på forskjellige stifttrykk, så er det ikke dermed sagt at det knapt er forskjell. Det betyr bare at du for tiden, av en eller annen grunn jeg ikke skal begi meg ut på å mene noe om, ikke hører forskjell.OS skrev:Dette med å stille alt mulig etter örene fungerer dårlig hos meg. Både når det gjelder VTF og VTA hörer jeg små forskjeller selv med store utslag. Skaff deg en god vekt, sett trykket midt i det anbefalte området og glem det deretter! Det er nok av andre parametre som må stilles etter gefylen.
Se den andre tråden ang. anbefalinger på vekt.
mvh,
OS
Det er ikke å forvente noen nevneverdig forskjell på klangbalanse selvsagt, så de som mener at høyttalere er stort sett det eneste de hører forskjell på er unnskyldt; men mange av oss hører store forskjeller på ikke minst PR&T; hvor et litt for høyt trykk reduserer PR&T og gjør lyden litt treg, overmyk og tung. Litt lavt trykk øker feilsporing, og går ut over renhet i høyfrekvens samt i det hele tatt soliditet og det jeg liker å oppfatte som "tune-playing ability", altså soliditet og fokus i melodiføringen.
Til din generelle anbefaling; en god tommelfingerregel er at det er best der det låter best. Om det ikke fungerer, som i ditt tilfelle, så er neste tommelfingerregel at man legger seg i øvre halvdel av det angitte trykkområdet. Da oppnår man bedre sporing og følgelig mindre slitasje iallefall
Poseidon; 750 kr er 10-20 LP'er på Ringstrøm; hva man synes er en god investering i musikkglede er åpent for diskusjon. Jeg har hatt highend platespillere så lenge jeg kan huske, og aldri hatt annet enn Ortofon-vekta til 40 kroner. For noen få år siden kjøpte jeg en digital vekt, men jeg kan ikke si at jeg fikk noe bedre lyd av den grunn.
Greit for hobbyisten som liker hardware-aspektet ved platespillere, ikke fullt så meningsfullt for musikkentusiasten som liker å lytte seg frem til beste lyd
Mvh Vidar P
Det er ikke sikkert det har med supermann-hørsel å gjøreOS skrev:Jeg kan ikke si annet enn at jeg skulle önske jeg hadde slik hörsel jeg også! Eller önsker jeg meg egentlig det...?
mvh,
OS (for tiden på Svensk tastatur)
Her er jeg helt enig. Det man trenger for å justere en platespiller er en mal til VTA, speil og vater. Stifttrykksvekt er ikke nødvendig med mindre man har en arm uten en fornuftig skala. Selvsagt kan det være artig å se eksakt stifttrykk på den innstillingen som gir den riktige lyden, men faller inn under kategorien "kjekt å ha".Vidar P skrev:I rest my casePoseidon skrev:... og høres rett bra ut. Beste så langt så det blir moro å se hva vekta sier når den kommer.![]()
Vekta kan ikke fortelle særlig om hvordan det låter. Men du kan, og som Fosse sier, få et nøyaktig tall å komme tilbake til dersom du av hifinevrotiske eller andre årsaker ønsker å skru rundt på stifttrykk eller VTA istedet for å høre på skiver
Mvh Vidar P