Alt til hus og bolig Stige

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Er på jakr etter en slik stige : 20160728_083534.jpg

Men det ser det ut som jeg skal slite med å få tak i. Ser ut som de er utgått...
Derfor spør jeg på dette utmerket forum. Noen som vet om butikker som selger disse?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har noe lignende som den Zarges Superkombien på lenka til Tårnfalk. Min ble kjøpt på Europris til den nette sum av 400kr, for bruk på hytta. Den blir 4.2m lang med alle tre delene, og er akkurat passe lang til hytta, og går akkurat inn på bua når den er slått sammen.

Johan-Kr

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
160
Torget vurderinger
1
Med rykte som den "galneste" vinduspusseren i Stavanger i over 30 är vet jeg en del om stiger. Det viktigste med stigen er at den har en bred travers nede slik at den ikke kan velte. Forskjellige kombistiger har dette. Bl.a Zarges. Det er bare pä grunn av at jeg stoler pä stigen at jeg jobber höyere enn de andre. Hadde aldri gjort mine jobber med en vanlig stige.

Da jeg var i siviltjeneste pä Hustad vasket jeg vinduene pä leiren. Hadde et uhell med en lignende stige som er avbildet, da den mistet festet da jeg skulle ned fra et halvtak. Det hadde aldri skjedd med min stige. Jeg syntes det var en drittstige og skulle ha nektet ä jobbe med den. Er 24 är siden.

Kjöp en stige som har gummiklosser nede og som griper godt pä hardt underlag. Det viktigste er at den har travers pä minimum 70 cm. Helst mer. Da kan du strekke deg ut til siden uten at stigen vil velte.

Hilsen Eirik.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Den stige modellen som RJEL er på jakt etter er nok lettest å finne på Teknisk museum!

Mine gamle foreldre kjøpe noe lignende da vi flyttet inn i eget hus i 68/69. Dog var den ikke galvanisert, den var rødlakkert.

Den er av stål og så djevelsk tung at det ikke er noe moro å jobbe med den. Husker det at i alle de år jeg var nødt til å benytte den ønsket jeg meg kun en stige i aluminium! men det var DYRT mente opphavet som hadde opplevd krigen og vareknapphet!

Stort sett alt av moderne stiger må være bedre enn den der! Hvis du ikke har noen helt sære behov da....?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.538
^Spirre, jeg tror den avbildede er i aluminium, kan se slik ut på sveisene. Det er nok en stige i sann retroånd, form kommer før funksjon.

(Hmm..har stiger også blitt et designelement i en hage? )

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
^Spirre, jeg tror den avbildede er i aluminium, kan se slik ut på sveisene. Det er nok en stige i sann retroånd, form kommer før funksjon.

(Hmm..har stiger også blitt et designelement i en hage? )
Erre mulig.........................?????:eek:

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
160
Torget vurderinger
1
Zarges lager gode stiger.(Men vinduspusserstigene deres vil jeg ikke ha. Lette, men dermed tynnere gods og ikke solide). Men det er sikkert andre merker og her hjemme.

Man mä först finne ut hvor lang stigen mä väre. Kjöp en stige som gär en meter höyere enn du skal jobbe. Da har du er sikkert grep. Kombistigene med tre stiger er mest praktiske. 3x 8 trinns eller 3x 10 trinns passer vel til normale hus. Da kan stigene enkelt tilpasses höyden en jobber. Og ogsä gjöres om til en höy gardintrapp. Men det er mer skummelt. Anbefaler ikke stige i en eller to lange deler. Mye vanskeligere ä händtere og lagre.

Og som nevnt er stabiliteten viktigst, slik at den ikke vipper sidelengs. En stige med travers synker heller ikke ned i plenen eller mykt underlag. Mange har fätt seg en skrekk etter at stigen skjärer seg ned pä den ene vangen pga mykt underlag og da kan ulykker skje. Jeg har alltid sagt at det er tryggere ä jobbe höyt oppe i en skikkelig stige enn lavere i en därlig stige.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Kjøpte et lite stillas på en konkursauksjon for mange år siden. Har ikke satt mine ben i en stige siden det!

Greit at det tar tid å sette opp et stilas men man jobber så mye tryggere og bedre at man tjener inn mye av den tiden, ....tror jeg? Det må legges til at jeg ikke trives i høyder som sitter fast i bakken, og mistrives særdeles i alt av stiger!

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
30.008
Sted
Oslo/Grebbestad
Arbeid fra stige er nulltoleranse i min bedrift (anlegg/bygg) kun tillatt som adkomst i begrenset høyde sikret og 1m overstikk, stillage/lift brukes som arbeids plattform.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.639
Sted
Holmestrand
Jeg har stige, men de siste gangene har huset blitt malt fra lift. Går sinnsykt fort, bedre kvalitet på arbeid og man faller ikke ned.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Spesielle behov? Det skal ikke svaie når jeg beveger meg i stigen.
Jeg har en moderne dobbel stige i dag med gummiføtter og greier. Smal er den også.
Trekk den helt ut å gå opp i møna. Jo takk, hele driten står og svaier og truer med selvoscillere og knekke sammen hvert øyeblikk.
Hjelper lite hvor sikker og moderne den er hvis jeg ikke føler meg trygg. Da blir ikke jobben gjort...

Så får jeg lånt denne steinalderstigen. Litt tyngre, men det føles bare stabilt og trygt. Ingen svaing. Klatrer så lett opp i møna.

Kanskje jeg får kjøpe meg en tredobbel moderne stige på 15 meter. Den svaier sikket ikke når den ikke er helt uttrekt :)

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
129
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Forstår deg godt. Jeg gjorde som deg og kjøpte en moderne stige, en Wibe.
Jeg var helt sikker på å dø halvveis oppe i jævelskapen.
Nå har jeg en zarges som er like lang og veier det samme, men som er dønn stabil.
Den er noen år gammel, men ser identisk ut som nye 2-delte heisestiger av typen zarges z-500/z-600.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Stillas er tingen.
Men har en stålstige med pigg i bånn, som skjærer seg ned i de fleste underlag.. Veier et tonn, men er fjellstø når den først er satt opp. Bøyer seg ikke en millimeter selv om to stykker står på den.

Topp Bunn