X-hilarate
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 06.04.2010
- Antall liker
- 13
Men jeg har ikke prøvd selv....enda.
Den "hinna" som dannes rundt vesken skal stå imot sentrifugalkreftene og gravitasjon? Hehe, glem detSOEDAL skrev:Dette kan da ikke være mulig? Filmtriks?
Noen som har prøvd?
du tenker vel på sentripetalkrefter??ØivindJ skrev:Den "hinna" som dannes rundt vesken skal stå imot sentrifugalkreftene og gravitasjon? Hehe, glem detSOEDAL skrev:Dette kan da ikke være mulig? Filmtriks?
Noen som har prøvd?
Nei, tenkte på kraften som virker utover jeg.pks skrev:du tenker vel på sentripetalkrefter??ØivindJ skrev:Den "hinna" som dannes rundt vesken skal stå imot sentrifugalkreftene og gravitasjon? Hehe, glem detSOEDAL skrev:Dette kan da ikke være mulig? Filmtriks?
Noen som har prøvd?
Det finnes da ingen krefter som virker "utover"? Den såkalte sentrifugalkraften er f.eks. ei innbilt kraft, finnes ikke i virkeligheten.ØivindJ skrev:Nei, tenkte på kraften som virker utover jeg.pks skrev:du tenker vel på sentripetalkrefter??ØivindJ skrev:Den "hinna" som dannes rundt vesken skal stå imot sentrifugalkreftene og gravitasjon? Hehe, glem detSOEDAL skrev:Dette kan da ikke være mulig? Filmtriks?
Noen som har prøvd?
Litt forvirret her, det virker vel ingen kraft i denne retningen heller? Den eneste kraften jeg kjenner til som virker på et objekt som beveger seg i en sirkel er sentripeltalkraften som pks nevnte (retning mot sentrum i sirkelen). Jeg ser da bort fra gravitasjonskraften, luftmotstand og friksjon.ØivindJ skrev:Ok, kraften som virker i samme retning som tangenten til sirkelen da.
Vi er antagelig enige, men jeg synes eksempelet er litt upresist. Det du føler når du svinger er bilen som dytter deg innover (mot sentrum). Det er ingenting som drar deg utover.pks skrev:Det heter sentripetal, ja.. Det er "tregheten" i massen som gjør at det "dras" utover (det du kjenner i en bil når du svinger). Sentripetalakselerasjonen kommer som en følga av at fartsvektoren endrer retning.
Pk
Ja, dere er enige. Et objekt i bevegelse ønsker å fortsette i samme retningGammeln skrev:Vi er antagelig enige, men jeg synes eksempelet er litt upresist.Det er ingenting som drar deg utover.