Høyttalere Stor stue - Oppgradere fra Spendor A7 til hva?

torhv

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
14
Antall liker
6
Trenger tips til oppgradering av ht. Har Spendor A7 som har fått en ny splitter ny stor stue å boltre seg i. Får de ikke helt til å spille som før, da høyttaleren ikke klarer helt å fylle rommet. Det blir litt for slankt og tynt og mellombassen mangler helt fundament. Rommet er forholdsvis godt dempet med skråtak, men er rundt 45 m2. og med 3-4 m takhøyde. Krav til ny ht: Max 60k, gulvstående, lys tre. Første kravet er mitt og de to siste er ikke mine. Oppe til vurdering : Proac og PMC. Tips ?
 

Antoine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
440
Antall liker
634
Sted
Oslo
Oppe til vurdering : Proac og PMC. Tips ?
De merkene har to forskjellige spillestiler. PMC er betydelig mer frempå enn ProAc. Sistnevne er nok ikke så ulik Spendor A7 tror jeg. Så spørs hva du liker og hva slags musikk du spiller. Personlig hadde jeg snust på KEF R11.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.784
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hadde Spendor A4 og opplevde det samme som deg etter flytting. Proac og Pmc er i samme båt som Spendor. Pylon Jasper er i samme gata, med behagelig lyd og vil gi mer fundament. Hør med Mala. Eller Asylet.
Men du må nesten oppgi var du har av kilde og forsterker. Kan være strømsituasjonen i det nye huset tar rotta på lyden. Man vet aldri. Egen kurs til anlegget er obligatorisk.
 

torhv

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
14
Antall liker
6
Hadde Spendor A4 og opplevde det samme som deg etter flytting. Proac og Pmc er i samme båt som Spendor. Pylon Jasper er i samme gata, med behagelig lyd og vil gi mer fundament. Hør med Mala. Eller Asylet.
Men du må nesten oppgi var du har av kilde og forsterker. Kan være strømsituasjonen i det nye huset tar rotta på lyden. Man vet aldri. Egen kurs til anlegget er obligatorisk.
Kilde er Roon til Gato dia-250s. Har testet flere forsterkere og dac’er med mer eller mindre samme resultat.
 

torhv

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
14
Antall liker
6
De merkene har to forskjellige spillestiler. PMC er betydelig mer frempå enn ProAc. Sistnevne er nok ikke så ulik Spendor A7 tror jeg. Så spørs hva du liker og hva slags musikk du spiller. Personlig hadde jeg snust på KEF R11.
4884B968-BBE9-47B1-91A1-1D692CC36432.png
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.784
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kilde er Roon til Gato dia-250s. Har testet flere forsterkere og dac’er med mer eller mindre samme resultat.
Prøvde Gato dia-250 s med innebygd streamer jeg også. Passet ikke til Audiovector. Da er det vanskelig å tippe. Arendal Audio kanskje. Koster ikke skjorta, men skal spille fletta av mye rart der ute. Skal visstnok passe til Gato og andre klasse D ting. De har demosalg på Moet Audio. Kanskje de har noe som passer.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.622
Antall liker
2.743
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hva med noe sånt:


Den fins i "blonde wood" og koster omkring 50k. https://www.duet.no/produkt/dynaudio-evoke-50/


Mangel på futt i et stort rom betyr at høyttalerne er for små, som regel. Subwoofer(e) kan også hjelpe.
 
Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.886
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jbl hdi3800 trur jeg hadde passet bra med 3 åtte tommere skal den klare og fylle rommet med bra trøkk .Prisen ligger på58000.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.251
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sjekk om du finner noe passende hos PSB. Har ikke hørt noe annet enn gode skussmål derfra.
Don’t be shy!
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Trenger tips til oppgradering av ht. Har Spendor A7 som har fått en ny splitter ny stor stue å boltre seg i. Får de ikke helt til å spille som før, da høyttaleren ikke klarer helt å fylle rommet. Det blir litt for slankt og tynt og mellombassen mangler helt fundament. Rommet er forholdsvis godt dempet med skråtak, men er rundt 45 m2. og med 3-4 m takhøyde. Krav til ny ht: Max 60k, gulvstående, lys tre. Første kravet er mitt og de to siste er ikke mine. Oppe til vurdering : Proac og PMC. Tips ?
Det du trenger er nok en høyttaler med litt større membran areal, som vil fylle klare å stuen din med nok fundament. Jeg tenker kanskje noe ala Focal Kanta no 2 burde våre innenfor. Event større Spendor 9.2 eller Monitor Audio Pl300.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.357
Antall liker
2.590
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Monitor Audio Silver 500 7 G får mye skryt, klasse A i Stereophile bla.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
913
Antall liker
713
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Trenger tips til oppgradering av ht. Har Spendor A7 som har fått en ny splitter ny stor stue å boltre seg i. Får de ikke helt til å spille som før, da høyttaleren ikke klarer helt å fylle rommet. Det blir litt for slankt og tynt og mellombassen mangler helt fundament. Rommet er forholdsvis godt dempet med skråtak, men er rundt 45 m2. og med 3-4 m takhøyde. Krav til ny ht: Max 60k, gulvstående, lys tre. Første kravet er mitt og de to siste er ikke mine. Oppe til vurdering : Proac og PMC. Tips ?
Dynaudio c 5.4...mitt ekstra par lys finish 25-30k-;)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Trenger tips til oppgradering av ht. Har Spendor A7 som har fått en ny splitter ny stor stue å boltre seg i. Får de ikke helt til å spille som før, da høyttaleren ikke klarer helt å fylle rommet. Det blir litt for slankt og tynt og mellombassen mangler helt fundament. Rommet er forholdsvis godt dempet med skråtak, men er rundt 45 m2. og med 3-4 m takhøyde. Krav til ny ht: Max 60k, gulvstående, lys tre. Første kravet er mitt og de to siste er ikke mine. Oppe til vurdering : Proac og PMC. Tips ?
Hva endte du opp med?
 
Topp Bunn