Forsterkere Stort prishopp på hifi utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Men har prisene på HiFi utstyret gått ned ?

    Ser ikke slik ut, dessverre.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje ikke, men det kommer. Det veddes mot dollar, og med dagens sluttkurs på 8.85 bør våre kjære forhandlere ikke pushe priser som ikke er fundamentert ift faktisk kurs. De fleste forhandlere handlet vel ikke inn for lager når Dollar var sky high. Høstmesser utgår vel, -men flere av oss vil vel være på kjøper’n når regnet og mørket kommer, så håper på edruelige priser og gode rabatter:)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    At kronen har styrket seg er nok et plaff på lik linje med svekkelsen når Corona slo inn.. ser man trenden på euroen år for år så ser man jo hvordan kronen brytes ned og euro bygges opp.

    I bransjen jeg er i så ser vi 2-3% årlig økning når man holder på med euroen .. har ikke slått feil(foruten et ekstra hopp i år som nå har stabilisert seg noe).
    Men fortsatt så er marginen i våre prislister spist opp og vi har måttet ta et 3% hopp nå 1.august også.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    At priser går opp er helt normalt, på enkelte ting går det fortere opp enn på andre, prisnedgang derimot forekommer nesten aldri. Man kan lett se denne trenden på Platekompaniet også, før så hadde de av og til gode tilbud på CDer/LPer på disse superweekend-tilbudene sine (50-75% avslag), nå så er det max 20% og da er det andre konkurrenter som ofte ligger under dette i pris til vanlig. Vinyl prisene generelt begynner å bli litt stive, såpass at jeg tenker mer over før jeg handler noe nytt, cd-prisene er ikke stort bedre heller. Nye lyd og bilde produkter (bortsett fra TVer) virker til å ligge på et høyt prisnivå, noe som er greit fordi folk er tydeligvis villige til å betale det, men det er ikke jeg. ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Store rabatter skyldes 2 ting: For mye på lager og/eller nye modeller som erstatter de gamle.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Integrerte forsterkere og dacer til flere hundre tusen, Galskap.
    Men så lenge noen føler de trenger det for å nyte musikk og er villig til å betale.....
    Selv har jeg funnet ut at jeg liker bedre lyden i rimelig utstyr,:cool:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Lucky you! men galskap? det er vel da mye som er galskap når man ser seg rundt om på hvor og hva folk legger kronenen sine, det er vel så enkelt som prioriteringer :cool:

    mvh
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Lucky you! men galskap? det er vel da mye som er galskap når man ser seg rundt om på hvor og hva folk legger kronenen sine, det er vel så enkelt som prioriteringer :cool:

    mvh
    Tror jeg vil starte opp bruktsalg av high end med stor fortjeneste - nye produkter trenger mer konkurranse :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Lucky you! men galskap? det er vel da mye som er galskap når man ser seg rundt om på hvor og hva folk legger kronenen sine, det er vel så enkelt som prioriteringer :cool:

    mvh
    Galskap er galskap:cool:
    Men tilbake til topic.
    Gryphon Diablo 250, pris ca 70k ny når den kom, meget god forsterker uten tvil, men fremdeles innen rekkevidde for mange.
    Noen tweak og 50watt ekstra, ny pris 176000,- !!!
    P.S dette var bare 1 eksempel.

    Prisene på såkalt high end utstyr har tatt av, og mye av utstyret burde havne i tråden, Finnes det noen tweaks som er så over the top at ingen går på de?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.540
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Galskap er galskap:cool:
    Men tilbake til topic.
    Gryphon Diablo 250, pris ca 70k ny når den kom, meget god forsterker uten tvil, men fremdeles innen rekkevidde for mange.
    Noen tweak og 50watt ekstra, ny pris 176000,- !!!
    P.S dette var bare 1 eksempel.

    Prisene på såkalt high end utstyr har tatt av, og mye av utstyret burde havne i tråden, Finnes det noen tweaks som er så over the top at ingen går på de?

    Gato Audio gikk heldigvis mot strømmen og senket prisene med ca 40% på alle produktene sine..
    Måtte flere følge etter :)
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Galskap er galskap:cool:
    Men tilbake til topic.
    Gryphon Diablo 250, pris ca 70k ny når den kom, meget god forsterker uten tvil, men fremdeles innen rekkevidde for mange.
    Noen tweak og 50watt ekstra, ny pris 176000,- !!!
    P.S dette var bare 1 eksempel.

    Prisene på såkalt high end utstyr har tatt av, og mye av utstyret burde havne i tråden, Finnes det noen tweaks som er så over the top at ingen går på de?

    Definer galskap i betydningen å bruke penger på ikke viktige ting! For meg er det ikke galskap å bruke masse kroner på dyrt hifi utstyr målt mot hva jeg ikke bruker pengene på av andre uvesentlige men hyggelige ting... samt den gleden hifi gir meg.
    Så er vel prisökningen ”natur of the beast” ifa kapitalismen, man er naiv om man tror det blir billigere å ha hobbies , leve, nyte osv osv...så har jo selvsagt noen mindre magamål enn andre når det gjelder å ha en fornuftig prissetting...kunne gitt flere ex men jeg tror point is taken :cool:

    mvh
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Det litt komiske er jo at dersom en bruker 150' på en MC eller en båt som brukes veldig lite sett gjennom et helt år, og som medfører løpende månedlige kostnader, da er det ikke så mange som rynker på nesa.
    Skikkelig hifiutstyr kan en ha glede av hver dag, året rundt.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    jeg synes ikke den rynkinga på nesa er noe rart. forskjellen er at akseptabelt hifi koster en brøkdel av en akseptabel båt.
    du får et relativt godt anlegg for 100, ikke en god båt. de materielle kostnadene er det himmelvid forskjell på.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Om jeg ikke tar feil så er det kun produkter fra amerikanske produsenter som handles i dollar og det meste annet i euro.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er nok riktig. Euro er også på omtrent samme nivå som når korona inntraff.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Høytalerene jeg kikket på hoppet plutselig opp 28000kr i midten av april. Har svært liten tro på at de noen gang blir satt ned igjen i pris..
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Høytalerene jeg kikket på hoppet plutselig opp 28000kr i midten av april. Har svært liten tro på at de noen gang blir satt ned igjen i pris..
    Skulle kronen styrke seg vesentlig og bli liggende der over tid, vil nok det ha en gunstig virkning på importprisene.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Definer galskap i betydningen å bruke penger på ikke viktige ting! For meg er det ikke galskap å bruke masse kroner på dyrt hifi utstyr målt mot hva jeg ikke bruker pengene på av andre uvesentlige men hyggelige ting... samt den gleden hifi gir meg.
    Så er vel prisökningen ”natur of the beast” ifa kapitalismen, man er naiv om man tror det blir billigere å ha hobbies , leve, nyte osv osv...så har jo selvsagt noen mindre magamål enn andre når det gjelder å ha en fornuftig prissetting...kunne gitt flere ex men jeg tror point is taken :cool:

    mvh
    For lenge sidan innførte eg omgrepet "affeksjonskoeffisient". Av ein eller annan grunn vart det ingen suksess.....
    Omgrepet står for forholdet mellom kor mykje du har betalt for noko, og kor mange timar du brukar objektet pr år. Sei ein kabincruisar til 2 millonar som brukast 144 timar årleg, versus ein hifianlegg til 1 million som brukast 730 timar årleg. Ingen tvil om kva som er mest fornuftig......(?)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det beste er å ikke bli født, da bruker man ikke penger på å distrahere seg selv fra det endelige faktum....
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Skulle kronen styrke seg vesentlig og bli liggende der over tid, vil nok det ha en gunstig virkning på importprisene.
    Ja, men mener å ha ha tilgode å se de store prisfallene selv om kronen skulle styrke seg. Det er lov å håpe da..
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Ja, men mener å ha ha tilgode å se de store prisfallene selv om kronen skulle styrke seg. Det er lov å håpe da..
    I en viss grad koker dette ned i om det er mange nok kunder som er villig til å betale f.eks 28k mere for høyttalere. Hvis ja er det vel liten grunn til å senke prisen, men hvis salget går tregt kan nok høy kronekurs spille litt inn på evt vilje til å gi "rabatt".
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det litt komiske er jo at dersom en bruker 150' på en MC eller en båt som brukes veldig lite sett gjennom et helt år, og som medfører løpende månedlige kostnader, da er det ikke så mange som rynker på nesa.
    Skikkelig hifiutstyr kan en ha glede av hver dag, året rundt.
    Og Hifi ikke trenger det å koste mye heller. Jeg bruker antagelig langt midre på hifi pr år en andre bruker på vinteridrett pr sesong, Men summerer jeg opp over 20 år blir det en grei bruktbil...Hadde jeg svidd av alt på en gang ved starten hadde jeg hatt glede av bedre lyd i vedlig mange år før...
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dollaren raser videre! (ned)
    Amerikansk utstyr forventes solgt til sterk rabatterte priser utover høsten!
    Blir det Heresey 4? Noe fra Rogue, Manley eller King of kitch?

     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Når jeg kjøpte Luxman C900u og M900u for et års tid siden var veil 245k. Nå er veil 320k.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Er nok utopi å tro at prisene her reduseres.
    Kommer sikkert enkelte «tilbud» men på generell basis er nok prisøkningen kommet for å bli er jeg redd.

    Men vi kan jo leve i håpet da ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Dollaren raser videre! (ned)
    Amerikansk utstyr forventes solgt til sterk rabatterte priser utover høsten!
    Blir det Heresey 4? Noe fra Rogue, Manley eller King of kitch?

    Tipper Heresy 4 og resten av Heritage vil ha en ny pristtigning på 30-40% innen året er omme. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du finner det meste her

    Den har svekket seg endel igjen de siste 3 ukene totalt sett sett mot USD.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hmm.

    "Gamle" priser blir plutselig gode tilbud.


     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Oslo
    Historisk har vel god lyd i forhold til inntekt aldri vært billigere.
    Som tenåring m 15kr i time lønn kjøpte jeg anlegg til 3tusen.
    En tenåring idag m 150 i timen, får noe veldig bedre til 30tusen.
    Elcomp 50watt kostet 6000, for 60tusen idag kan du velge i mye som er mye bedre.
    LP plater kosta 60kr dvs 4 timelønner, så ikke klag på at LPer idag koster 249-399.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Det som er "galskapen" med å betale i bøtter å spann for hifi er den heftige avansen på mye av dette.Dette koster ofte ikke mye å produsere,komponenter ofte produsert i østen ( med unntak).
    Perler for svin mye av dette.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du får ht til 1 million Du kan kjøpe en båt til 1 million.
    Hva du får for pengene sier seg litt selv, og hvor den store fortjenesten ligger.
    Det er ikke på båten, greit nok det er ikke så stor båt.
    En Yamarin 79DC med 300 hk Yamaha 48 knop.
    Hadde da kjøpt båten hvis det var ett valg, eller om jeg kunne fått en av delene.
    Båten holder seg best i pris også.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Prishopp på hifi utstyr går vel mer på hva som har skjedd de siste åra.
    Ta feks Wilson Audio Sabrina som kom til Norge slutten av 2015 (ca oktober), pris 160K for paret(OHC), pris 2020, 242K.

    Ny modell Wilson Audio Sabrina X pris Kr 295 000,-

    The original Sabrina came out five years ago for around $15,900. Five years later, it is getting an exponential upgrade with a mass infusion of X-Material, a Synergy MK5 tweeter, a new woofer, new ports, new hardware, and custom capacitors.

    The updated Wilson Audio SabrinaX is priced at $18,500.
    https://www.thesoundadvocate.com/2020/09/wilson-audio-sabrinax-loudspeaker-is-here/
    https://www.ecoustics.com/products/wilson-audio-sabrinax-loudspeakers-2020/

    18500USD blir 170 000,- + 25%moms=212 000,- resten er vel frakt da :oops:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Som en liten realitetsorintering så kan man se på hva som stort sett ellers skjer innenfor forbrukerelektronikk. Det er at ytelsen går til himmels og prisen i dass, eller i verste fall at ytelsen går til himmels mens prisen holdes noenlunde konstant. Eksempelvis har vel en passe kurant gaming-PC til enhver tid kostet ca 10.000 kroner de siste 15 årene men de har selvsagt blitt kraftigere og kraftigere. Flat-TVer blir større og bedre og prisene går stort sett bare nedover.

    Mellom annet av denne grunn har jeg valgt å stort sett holde meg bortenfor denne bransjen, ting blir dyrere og dyrere men det er svært vanskelig å se at man får noe særlig mer igjen for sine opptjente kroner. Jeg har få problemer med å bytte ut TVen min om noen år, og ditto med A/V-prosessoren,/recieveren men høyttalerene jeg har i mancaven tror jeg at jeg kommer til å ha i 20 år om de faktisk holder så lenge. De forrige hadde jeg i 14 år eller hva det nå ble til slutt, men jeg byttet til surroundoppsett.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mellom annet av denne grunn har jeg valgt å stort sett holde meg bortenfor denne bransjen, ting blir dyrere og dyrere men det er svært vanskelig å se at man får noe særlig mer igjen for sine opptjente kroner.

    Det er fordi man konsentrerer seg om de med mye penger og/eller er villige til å bruke mye penger. Den høye prisen er et salgsargument i seg selv; de selges på høy pris.
    Jeg synes det er spesielt å se høytalere som koster fra halv million og oppover med metervare elementer og kabinett med finish som et noenlunde bra selvbygg.
    Åpner du lokket på endel svinedyr elektronikk er det vanskelig å skjønne hva som koster så mye. Men det finnes jo unntak...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn