Forsterkere Stort prishopp på hifi utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vent et halvt år så får dere hifi varene for halv pris.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er en annen prosentsats for beregning av sjøboder/naust så dette har vært og er den store snakkisen her i byen. Det virker dog som at kommunen ikke helt vet hva som har skjedd her - flere av mine naboer betaler 4000,- på huset sitt og 12000-16000 på sjøboden sin. Da snakker vi riktignok om sjøboder som har innredet leilighet i 2. etasje men kommunen har selv sagt at dette skal korrigeres. Selv har jeg et naust på 20 kvd. men betaler ca. 4000,- i eiendomsskatt for hus + naust.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Nå var ikke poenget mitt med denne tråden å "henge ut" noen som helst, men mer for å få en liten diskusjon/oppklaring rundt dette nå i disse Corona-tider. Dersom de bransjeaktørene som er her inne kan bekrefte at det er Corona-krisen (frakt, valutasvingninger osv) som er grunnlaget for prisoppgangen, og ikke (bare) et ønske om høyere marginer, så er det helt greit. Jeg vil nok kjøpe hifi utstyr uavhengig av dette. Jeg er en av de heldige som pt ikke er perimitert, og ønsker mer enn gjerne å bidra til at så mange som mulig har en jobb å gå til.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Valutaer som Euro, Yen og USD har gått opp rundt 20 % de siste månedene. Så har man høyere fraktkostnader så påslag på prisen kan enkelt forklares ut i fra det. Burde være temmelig innlysende synes jeg.

    Hvis NOK igjen styrker seg mot de nevnte valutaer så bør også dette gjenspeiles i reduserte priser tilsvarende. Hvis da NOK kan holde ett stabilt nivå, men vår valuta er svært sårbar overfor forhold vi (staten) ikke kan kontrollere. Som f. eks. oljeprisen. De som profiterer på en svak NOK er eksportbedriftene og noen ganger kan det virke som om disse bedriftene prioriteres ifb pengepolititikken til Norges Bank.

    JP
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nå var ikke poenget mitt med denne tråden å "henge ut" noen som helst, men mer for å få en liten diskusjon/oppklaring rundt dette nå i disse Corona-tider. Dersom de bransjeaktørene som er her inne kan bekrefte at det er Corona-krisen (frakt, valutasvingninger osv) som er grunnlaget for prisoppgangen, og ikke (bare) et ønske om høyere marginer, så er det helt greit. Jeg vil nok kjøpe hifi utstyr uavhengig av dette. Jeg er en av de heldige som pt ikke er perimitert, og ønsker mer enn gjerne å bidra til at så mange som mulig har en jobb å gå til.
    Jeg selger produkter som jeg betaler for i US dollar. Det gjør store utslag hos meg. Tok nettopp inn et slikt produkt for en kunde fordi jeg var tom på lager. Ble en del finregning da for å få til en levelig pris for oss begge.
    Dollarprisen er gått opp 20 prosent siden nyttår. Det betyr at for et produkt som jeg betalte produsenten 50000 for inn til nyttår må jeg nå betale 60000 for inn. Øker jeg så prisen med 10000 for å ta igjen dette vil staten ha 25 prosent på disse i moms. Så for å sitte igjen med samme fortjeneste som ved nyttår på dette produktet må jeg øke utsalgsprisen med 12500.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange hifibutikker og produsenter tåler Coronaeffekten? Noen kan muligens forpuppe seg og våkne opp etterhvert.. men det blir ikke lett med et krakk som er mye værre enn Finanskrisen og Bankkrisen i 1990 tilsammen. Man Amazon vi fortsette å vokse...

    Hvilke highend merker overlever og hvike bytter eiere.?.. og hvem vil ha min gamle høyttalere ? vi lever i litt for spennende tider!!


    De heldige er de som beholder jobb og lønn og helse, de får støtte sin lokale hifipusher,frisør, og annet.. .
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Hvor mange hifibutikker og produsenter tåler Coronaeffekten? Noen kan muligens forpuppe seg og våkne opp etterhvert.. men det blir ikke lett med et krakk som er mye værre enn Finanskrisen og Bankkrisen i 1990 tilsammen. Man Amazon vi fortsette å vokse...

    Hvilke highend merker overlever og hvike bytter eiere.?.. og hvem vil ha min gamle høyttalere ? vi lever i litt for spennende tider!!


    De heldige er de som beholder jobb og lønn og helse, de får støtte sin lokale hifipusher,frisør, og annet.. .
    Langtidseffektene av Covid 19 kan man bare spekulere men det er lite som skulle tilsi at vi ikke kommer til å fortsette å kjøpe hifi. Børsene har snudd men det er for tidlig å si om det er kortvarig eller begynnelsen på en trend. 90% av våre nye arbeidsledige er permiterte og dem har etter all sannsynlighet en jobb å komme tilbake til.

    At importert hifi blir dyrere som følge av vår kronekurs er logisk og jeg har full forståelse for at butikkene øker prisene for å overleve.

    Hoteller pusser opp, turistnæringen pusser skoene, fjellet står der det alltid har stått, vannene våre blir omtrent like varme i år som i fjor og året før det. Naturen vår er verdens vakreste og vi har veier som ber etter å bli kjørt på! Det vi ikke trenger er pessimister!

    https://e24.no/naeringsliv/i/8m8XM2/...60-nye-rorbuer

    -BB-
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hvor mange hifibutikker og produsenter tåler Coronaeffekten? Noen kan muligens forpuppe seg og våkne opp etterhvert.. men det blir ikke lett med et krakk som er mye værre enn Finanskrisen og Bankkrisen i 1990 tilsammen. Man Amazon vi fortsette å vokse...

    Hvilke highend merker overlever og hvike bytter eiere.?.. og hvem vil ha min gamle høyttalere ? vi lever i litt for spennende tider!!


    De heldige er de som beholder jobb og lønn og helse, de får støtte sin lokale hifipusher,frisør, og annet.. .
    Langtidseffektene av Covid 19 kan man bare spekulere men det er lite som skulle tilsi at vi ikke kommer til å fortsette å kjøpe hifi. Børsene har snudd men det er for tidlig å si om det er kortvarig eller begynnelsen på en trend. 90% av våre nye arbeidsledige er permiterte og dem har etter all sannsynlighet en jobb å komme tilbake til.

    At importert hifi blir dyrere som følge av vår kronekurs er logisk og jeg har full forståelse for at butikkene øker prisene for å overleve.

    Hoteller pusser opp, turistnæringen pusser skoene, fjellet står der det alltid har stått, vannene våre blir omtrent like varme i år som i fjor og året før det. Naturen vår er verdens vakreste og vi har veier som tigger etter å bli kjørt på! Det vi ikke trenger er pessimister!

    https://e24.no/naeringsliv/i/8m8XM2/...60-nye-rorbuer

    -BB-
    Sanne ord :) Ha en fin påske BB

    mvh
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Roksan Blak har nesten doblet seg i pris :eek:
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Ja, hvis man får utbetalt lønn i en liten jallavaluta som NOK, blir man i alle fall blakkere en hvis lønna var i f.eks Euro. Spørs om en må venne seg til det🤨
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tiden for å handle norske, evt. svenske produkter med «broder rabatt» :?
    Kjedelig mix for våre forhandlere dette, lav kurs/corona/snart sommer.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Måtte le...;) Var inne å så på Piega Premium 301, og en tisekunders faneskift senere var prisen økt med 15% :cool:
    Sikkert ikke greit å være hifi-forhandler i dag :D så prisøkningen er helt forståelig ... om enn litt irriterende.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.890
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Forståelig at man må justere prisene etter valutakurser , men å doble prisen for å veie opp for dårlig omsetning er ikke veien å gå tror jeg. Vil bare føre til at folk handler andre steder, eller venter på at markedet stabiliserer seg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Legg så til at vi snakker om produkter som tildels er kraftig overpriset fra starten av ( nei - jeg husker ingen ifarta utenom den famøse CD-spilleren, men mange har vært omtalt her....)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kanskje vi bør begynne å angi nyprisen i dollar eller Euro når vi selger på brukten, for å vise hva produktene virkelig kostet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bare hifi som har prishopp. Gitarer også, Fender bl.a har økt prisene 15% den siste mnd.
    Noe som gjør dette er at produksjonen er lav for tiden, og økte priser fra kina på elektronikk og lav krone hjelper ikke akkurat for norske forbrukere.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Vi får vona at dette varer ved, slik at norskprodusert hifi kan koma relativt sett betre ut (neidå, det meste er vel delekostnader uansett).
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Blir vel tilbake til ''normale'' priser når sommersalget setter inn :)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fjernet en rekke innlegg som var nokså fjernt fra temaet om virkninger av Corona-utbruddet.

    Tema om kabel vs pris har ingenting i denne debatten å gjøre, og nok av tråder som omhandler dette.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Ikke bare hifi, gitarer og trekkspill fra verdenen der ute som har blitt dyrere. Softisen har også steget i pris siden forrige sesong. Det er altså så forferdelig altså med denne kårånan overalt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vi har ikke justert prisene enda og forventer at dette blåser over. Vi bestiller bare ikke en masse til å ha på lager.
    Korona-pandemien blåser nok over til slutt. Men om den norske kronen svinger seg opp til gamle høyder, er vel mer tvilsomt. I alle fall vil det ta lang tid.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Vi har ikke justert prisene enda og forventer at dette blåser over. Vi bestiller bare ikke en masse til å ha på lager.
    Korona-pandemien blåser nok over til slutt. Men om den norske kronen svinger seg opp til gamle høyder, er vel mer tvilsomt. I alle fall vil det ta lang tid.
    Ja det gjenstår å se. Krona vår er utsatt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Utruleg kjekt at forhandlarsida kjem inn og forklarar her.

    Vi kan jo drøyma oss sju-åtte år tilbake, då prisen på ein dollar var mellom fem og seks NOK. Men eg greier ikkje sjå føre meg at noko skal ta kroneprisen opp der igjen (altså, at noko skal svekkja EUR, USD og GBP, men ikkje NOK). Den gongen var det vel klaging fordi norske forhandlarar ikkje sette ned prisene snøgt nok.

    Fordelen med hifi, sett frå eit forhandlarsynspunkt, er kanskje at kundar har ganske stor merkelojalitet og at det er ganske stor priselastisitet: du sel ikkje så veldig mange fleire forsterkarar dersom prisen droppar frå 60'000 kr til 50'000 kr.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Bra dag igjen for det sorte gull, og krona styrket. I morgen er det utepils igjen i Oslo og piler peker OPP!
    Damenes skjørt blir kortere, (eller bena lengre?) og et sløret fokus trykker antageligvis korona videre ned.
    Etter å ha hjulpet restaurantbransjen bittelitt, så gjelder det å gå noenlunde rett hjem, -ikke via Grensen, Vika, eller andre områder det fristes med XXX i vinduene i verste AMST RLD stil.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nok en god dag! Børsen opp med oljo, krona styrket. Ingen grunn til å sette opp prisene på HiFi. Norge klatrer igjen:)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å bli for sent. Mange av produktene har allerede gått opp fra 10-30% etter det jeg kan se.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke noe problem å sette ned prisene vel, da de fleste ikke importerer for lagerbeholdning i disse dager(?)
    Det som evt. finnes er gjerne handlet pre-Corona?
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Enkelte forhandlere vrir opp prisene med en gang det er en eller annen krise og valutaen endrer seg, og de skrur alltid opp mye mer enn forandringen tilsier. Det verste er at det virker som prisene går opp før lager av innkjøpte varer til gammel pris er solgt. Når valutaen er tilbake på normalt nivå, guess what...prisene går ikke like raskt ned.

    Dagens dollarkurs er ca 10.5. Relativt beskjeden forandring fra før coronaen.
    Netopp, det er ikke nye importer de har skrudd priene opp på, men gammelt varelager !
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Børsen videre opp! Dollar under 10, Euro under 11! Norge klatrer videre, prisene på HiFi og annet valutajustert vil og må gå ned. Korona taper kampen mot Krona
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ser at høytalerne jeg hadde tenkt å kjøpe har gått opp 20 000kr siste måned. Da har de passert smertegrensen. Blir nok bruktmarkedet på meg......
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Ser at en Bryston 4B3 som jeg nylig handlet lå på 55 000 før Covid og nå på 70 000.

    90 000 i Sverige da. :oops:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Norge fosser videre! Børsen opp 26% siden nedstengingen og på ca.805! Krona styrker seg ytterligere. Kjøper man HiFi til opp og overjusterte priser?? Nei, selvsagt ikke. Vent det minste til prisene matcher reel oppgang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn