Forsterkere Stort prishopp på hifi utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Vel, det typiske er jo at prisene stiger m valutaen, og holder seg når krona styrkes.
    Ta inn selv er vel og bra, men noe av påslaget ligger i forhandlerleddet, garanti og mulighet til service om det trengs.
    Vi hadde vært et fattig land uten entusiaster som tar inn og demonstrerer High-end for oss!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det er jeg helt enig i!
    For ordensskyld så er forhandler jeg ref.tilhørende en kjede, ikke typisk entusiast sjappe.
    Nå er prisene spesielt på dollar affisert utstyr her i norge hos noen så høy at det blir for dumt å ødsle tusenlapper, kun fordi prisene ikke justeres ned etter lang tids kursfall for nevnte valuta.

    Og en liten kommentar på dette med «service»: jeg har desverre ved et par anledninger måtte ta dialogen selv mot produsenter av relativt kostbart utstyr, fordi et par «entusiast» sjapper ikke viser evne eller vilje til god service i ettertid.
    Nevner ikke navn, men det er noen meget gode merker jeg håper får ny importør her på berget.
    Dialog og service, spørsmål etc.mot produsenter og et par fine forretninger utenfor norges grenser har jeg bare gode erfaringer med så langt:)
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vel, det typiske er jo at prisene stiger m valutaen, og holder seg når krona styrkes.
    Ta inn selv er vel og bra, men noe av påslaget ligger i forhandlerleddet, garanti og mulighet til service om det trengs.
    Vi hadde vært et fattig land uten entusiaster som tar inn og demonstrerer High-end for oss!
    Mener du hvis du ser et produkt f.ex i en butikk i usa så har ikke de forhandlerledd, garanti og mulighet til service? Tror du at prisene på nettet er prisen forhandlerene her gir for så å legge på et påslag + mva?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Og en liten kommentar på dette med «service»: jeg har desverre ved et par anledninger måtte ta dialogen selv mot produsenter av relativt kostbart utstyr, fordi et par «entusiast» sjapper ikke viser evne eller vilje til god service i ettertid.
    Nevner ikke navn, men det er noen meget gode merker jeg håper får ny importør her på berget.
    Litt OT - men det er vel fort et argument for å kjøpe utstyr fra andre produsenter?
    Produsenter som har noe å tape hvis historier om feil og dårlig service dukker opp?
    Men det er klart at det er morsomt å høre til en engere krets :rolleyes: .
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Pent prishopp på Luxman 505ux mk2 fra 50 til 60k. Trodde valutaen var litt styrket og prisene som minimum kunne bli stående på nåværende nivå.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Pent prishopp på Luxman 505ux mk2 fra 50 til 60k. Trodde valutaen var litt styrket og prisene som minimum kunne bli stående på nåværende nivå.
    Om det er Yen som er valuta for handel i Luxman, så må vi vel ca 1 år tilbake for å finne tilsvarende lav kurs som vi har nå.

    Uansett er trenden god for krona, men hvordan siste nytt om UK mutasjon slår ut blir interessant å se.


    Det som også er merkelig, er de relativt drøye prisene på kina HiFi type rørforsterkere.
    Yuan er ned ca.22% siden peak mars 2020, siste 2 mnd har kursen falt med ca 8% siden peak i november 2020.
    Skjønner at valutakurser ikke er alt, men hva har skjedd når man betaler 100k for en pakke med en grei integrert røramp og tilhørende rørdac tru? Er Kina varer blitt å regne som lux merch.? Ingen diss, bare undring
     
    Sist redigert:

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Om det er Yen som er valuta for handel i Luxman, så må vi vel ca 1 år tilbake for å finne tilsvarende lav kurs som vi har nå.

    Uansett er trenden god for krona, men hvordan siste nytt om UK mutasjon slår ut blir interessant å se.


    Det som også er merkelig, er de relativt drøye prisene på kina HiFi type rørforsterkere.
    Yuan er ned ca.22% siden peak mars 2020, siste 2 mnd har kursen falt med ca 8% siden peak i november 2020.
    Skjønner at valutakurser ikke er alt, men hva har skjedd når man betaler 100k for en pakke med en grei integrert røramp og tilhørende rørdac tru? Er Kina varer blitt å regne som lux merch.? Ingen diss, bare undring
    Nei valutakurser er nok ikke hele svaret men jeg undrer meg bare over så voldsomme prisøkninger i en tid med styrket valuta.
    Annet eksempel er Luxman 509X opp 25k fra 90k til 115k.
     
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Electrocompaniet ECI-80D opp fra 22990,- til 29990,- på Soundgarden. Håper de som var i markedet sikret seg denne når den var på tilbud for en stund siden til 19990,-:oops:

    Enorm prisoppgang som det hadde vært artig å få en forklaring på!
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Hifiklubben sendte epost til medlemmer forrige uke med oversikt over produkter som øker i pris fra 11.2.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Kjenner på at lysten til å kjøpe noe nytt blir mindre og mindre jo mere de skrur prisen unødvendig opp.
    Har vurdert kjøp av en surround fabrikker i løpet av 2021, men jeg gidder ikke å kjøpe fra klubben nå.
    Krona styrker seg, og prisene settes opp pga valuta?
    Hadde de brukt argumentet om fem dobling av fraktpriser kunne jeg fulgt de, til en viss grad.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    [QUOTE="Zack, post: 3234295, member: 30038"
    Hifiklubben sendte epost til medlemmer forrige uke med oversikt over produkter som øker i pris fra 11.2.
    [/QUOTE]
    Ja ganske frisk økning på bla. Denon.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Fraktrater har gått til himmels, mer enn 10 gangeren på flyfrakt. Containerfrakt er også blitt dyrere om i det hele tatt finner containere i Asia.
    I tillegg er det store problemer med råstoffer til chip produksjon (f.eks. Broadcom har gått fra 26 til 52 ukers leveringstid på 2 mnd) noe som presser prisen på komponenter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Audio Note har også varslet 14% prisøkning mener jeg.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Ja pen prisøkning på Denon.
    Tenkte å bytte min 9 år gamle Cambridge 551r i 2021 men x6700 forsvant fra shortlisten med prisøkning på 3000kr. Som familiefar med flere hensyn og prioriteringer er 3000kr. ekstra litt en kamel å svelge😓
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe det ikke er "færre kunder, og da må vi tjene mer på hver av dem" som gjelder (eksempelvis litt ala taxi næringen).

    Ellers går det jo an å bruke utenlandske nettbutikker hvis forskjellen skulle bli for drøy. Mange av disse er også rettet mot Norge, og har greie garanti ordninger.
     

    BKaz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    298
    Sted
    Farsund
    Torget vurderinger
    1
    Kvalitet koster.
    Kvalitet varer.
    Kjøpte SME arm i 1986, solgte den i 2006 for det dobbelte.
    Legg 1 million i bil idag, hva er den verdt om 20år?

    Ikke bare kvalitet, ser det ut som. Kjøpte maken til denne i ca 1988-90 eller deromkring, og da kostet den ny 995,- Og ikke var den veldig bra heller... :rolleyes:


    ftagrfex.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Kan anbefale å være fornøyd med hva man har og gi faen i dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så er det den greia med at dette er en hobby da, artig å bytte ut litt eller mye av og til. Trumfer økonomi og fornuft forsvinner mye av hobbyen, men her har også byttetrangen blitt mer eller mindre borte, nå er det musikken som gjelder :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Ikke bare kvalitet, ser det ut som. Kjøpte maken til denne i ca 1988-90 eller deromkring, og da kostet den ny 995,- Og ikke var den veldig bra heller... :rolleyes:


    Vis vedlegget 695921
    Ikke bare kvalitet, ser det ut som. Kjøpte maken til denne i ca 1988-90 eller deromkring, og da kostet den ny 995,- Og ikke var den veldig bra heller... :rolleyes:


    Vis vedlegget 695921
    Man kan forlange hva man vil i en annonse.
    Og siden vinyl er in igjen, så er det vel noen uten peiling som legger ut
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    320
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hifiklubben sendte epost til medlemmer forrige uke med oversikt over produkter som øker i pris fra 11.2.
    Jeg er i marked for noen nye produkter fra klubben. Har dog ikke mottatt noe epost fra de, selv om jeg er medlem. Noen som kan videresende denne til meg?
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er i marked for noen nye produkter fra klubben. Har dog ikke mottatt noe epost fra de, selv om jeg er medlem. Noen som kan videresende denne til meg?
    Ja send meg gjerne epostadressen på pm så sender jeg med det samme.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Vi lever i en tid der informasjon er så lett tilgjengelig, ta bare f.eks. dette forum hvor det er så lett å bli opplyst. Det er ingen som lar seg lure av overpriset bling som leverer middelmådig lenger. Det er veldig mangen produkter som priser seg helt ut av markedet, jeg spår at det blir deres grav innen få år. De som kommer til å overleve er fornuftig prisede produkter som leverer kvalitet, et godt bevis på det er Topping som selger som varmt brød om dagen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vi lever i en tid der informasjon er så lett tilgjengelig, ta bare f.eks. dette forum hvor det er så lett å bli opplyst. Det er ingen som lar seg lure av overpriset bling som leverer middelmådig lenger. Det er veldig mangen produkter som priser seg helt ut av markedet, jeg spår at det blir deres grav innen få år. De som kommer til å overleve er fornuftig prisede produkter som leverer kvalitet, et godt bevis på det er Topping som selger som varmt brød om dagen.

    Tror du tar feil. Aldri vært mer overprisa bling enn nå.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg tror ikke det blir deres grav desverre....
    Altfor mange kjøper på høy pris.....
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Denne tråden er jo et bevis på at folk begynner å reagere på prisene, er det nok kunder igjen til å holde liv i butikkene?
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Jeg foretrekker selv å kjøpe nytt, men reagerer på den økning som skjer flere steder.

    Ta ett eksempel så har en velkjent italiensk ht produsent økt prisen på sin toppmodell fra 260' til 315' på relativt kort tid. Dette er en produsent som har vært en favoritt hos meg i 20 år. Fullstendig uaktuelt for meg å kjøpe dette nytt og forsåvidt brukt siden "bruktprisen" ofte flytter seg etter...
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Om man bare har hifipriser å klage på har man ikke særlig reelle problemer i livet , sett i forhold til virkeligheten der ute med snart 1/2 mill arbeidsløse, konkursrammede og boligkrakk snart . Verden går til helvete og noen lurer på hvilken solfaktor man skal smøre seg med...
    Om man skal påpeke noe- må det være NETTLEIE og STRØM, de kostnadene har vi all grunn til å reagere på, pris på Hifi er langt ned på lista.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Balle Clorin skrev:
    Om man bare har hifipriser å klage på har man ikke særlig reelle problemer i livet , sett i forhold til virkeligheten der ute med snart 1/2 mill arbeidsløse, konkursrammede og boligkrakk snart . Verden går til helvete og noen lurer på hvilken solfaktor man skal smøre seg med...
    Om man skal påpeke noe- må det være NETTLEIE og STRØM, de kostnadene har vi all grunn til å reagere på, pris på Hifi er langt ned på lista.
    Selvfølgelig finnes det andre problemer i verden, men nå er jo dette et hififorum og tråden heter stort prishopp på hifi utstyr.;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er jo et bevis på at folk begynner å reagere på prisene, er det nok kunder igjen til å holde liv i butikkene?

    Når man ser på prisnivået på det sortimentet som er i diverse hi-fi butikker, og antallet av dem, så ser det ut som om det finnes betalingvilje og evne i rikt monn. Det har vært en vanvittig absolutt og relativ prisøkning på hi-fi de siste 25 åra. Høytalere til hundretusener er vanlige. På midten av 90-tallet kostet B&W 801 noen og femtitusen i dagens penger. I dag får du ikke engang 805 for slike penger.
    Jeg ringe Oslo Hi-fi senter i 1993 og spurte om de hadde Mark Levinson, Krell eller Audio Research. Til svar fikk jeg spørsmål om jeg dreit penger..... :LOL:
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Når man ser på prisnivået på det sortimentet som er i diverse hi-fi butikker, og antallet av dem, så ser det ut som om det finnes betalingvilje og evne i rikt monn. Det har vært en vanvittig absolutt og relativ prisøkning på hi-fi de siste 25 åra. Høytalere til hundretusener er vanlige. På midten av 90-tallet kostet B&W 801 noen og femtitusen i dagens penger. I dag får du ikke engang 805 for slike penger.
    Jeg ringe Oslo Hi-fi senter i 1993 og spurte om de hadde Mark Levinson, Krell eller Audio Research. Til svar fikk jeg spørsmål om jeg dreit penger..... :LOL:
    Så da er det jo ingen relativ forskjell mellom da og nå....skite penger for å kunne kjøpe highend både nå og da.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser at Hifikubben mister meg som potensiell kunde, å sette opp priser på produkt i en periode med styrket Nkr.
    Det finner jeg useriøst, til eksempel har de med siste justering av bluesound node2i gjort den uinteressant for meg.
    Til 4.500,- var jeg villig til å vurdere den, med dagens pris er det uaktuelt. Jeg har hatt en tidligere å så god er den ikke, da legger jeg heller mer kr på bordet for noe langt bedre.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    NOK har nok lite med dette å gjøre. Globale fraktpriser har økt voldsomt, komponent tilgang er svært anstrengt på verdens basis, råvare priser har skutt i været osv.
    Jobber innen IT selv og der er det langt langt verre en Hi-Fi bransjen mtp tilgjengelighet og økte priser.
    Tror ikke vi ser mye prisnedganger selv om NOK styrker seg videre i 2021.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    NOK har nok lite med dette å gjøre. Globale fraktpriser har økt voldsomt, komponent tilgang er svært anstrengt på verdens basis, råvare priser har skutt i været osv.
    Jobber innen IT selv og der er det langt langt verre en Hi-Fi bransjen mtp tilgjengelighet og økte priser.
    Tror ikke vi ser mye prisnedganger selv om NOK styrker seg videre i 2021.
    Tipper en god del av det som selges fra klubben allerede finnes på lager, og tror nok ikke alle produsenter har økt priser.
    Vet om produkt som er satt ned hos andre nå mens klubben satt opp.

    Lurer på når grensen for pris å villighet til å betale er nådd, da kommer for noen pushere til å frafalle.
    Det er ikke så mange som er hi-fi fantaster som graver uendelig dypt i lommen.
    Hifi er ikke noe vi må ha men en god luksus😎
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Hifikubben mister meg som potensiell kunde, å sette opp priser på produkt i en periode med styrket Nkr.
    Ser at SACD spilleren jeg kjøpte i fjor - Denon 2500NE - fremdeles selges til 22 000kr. Forøvrig et kupp....
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Hva kan begrunnelsen være når Denon PMA-2500NE ikke øker i pris i Danmark og fortsatt koster 17999kr. mens den økes med 3000kr og nå koster 30000kr. i Norge?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn