Forsterkere Stort prishopp på hifi utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.541
    Antall liker
    3.432
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke om vi snakker forbi hverandre. Jeg tenkte ikke på import, men hva nevnte høyttalere koster for en forbruker i USA. På nettfora derfra snakker man altså om $ 7000, noe mange mener er overprising. Aldri sett nevnt at det kommer moms i tillegg.
    I Norge så tilkommer 25% moms på de prisene som er oppgitt i USA som må regnes inn for å kunne gjøre en reel prissammenligning. Så i Norge vil f.eks nevnte høyttaler som koster Nok 67.990.- inkl moms omregnet til oppgitt USA pris (faktor 8,5) USD 6.399. Så billigere i Norge!
    Sales tax eller moms eller hva man vil bruke av navn på det legges til på prisen når man kjøper en vare i USA.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    USA har ikke moms, men omsetningsavgift og denne varierer fra stat til stat. Sales taxes in the United States - Wikipedia Denne varierer fra 0 til 10 %. Når det diskuteres pris på nettfora i USA så er det alltid nettopris som diskuteres.
    Det var avklarende. Maks 10% på toppen av $ 7000 skulle tilsvare rundt kr.64.500, som også er prisen i England.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.541
    Antall liker
    3.432
    Torget vurderinger
    6
    Det var avklarende. Maks 10% på toppen av $ 7000 skulle tilsvare rundt kr.64.500, som også er prisen i England.
    Tja...GBP står i dag i 11,8. Så det blir nok litt mer. England har også lavere moms sett i forhold til Norge.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vært artig å få vite hvor mye dyrt utstyr som faktisk selges her landet. Er komponenter med pris fra 100 000kr og oppover (for å ta et tall) populære eller er det primært varer med haloeffekt? Går de mye i (relativt) budgetutstyr? Hvor er trykket?
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dette er grunnen til at prisene har steget så mye? Dvs. folk har kjøpt uten å bry seg så mye om pris (iom. at de har spart masse på fritidsaktiviteter og reiser).

     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sales tax i USA er et delstatsanliggende.... om du kjøper fra en anne stat betales ikke tax.... i alle fall slik det var....
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke ut som om import og fraktpriser er eneste forklaringen, EC satt opp prisene ganske mye de også ser det ut til.

    Electrocompaniet ECI 80D

    02D01B60-905E-4397-B6CA-2BF807DF226C.jpeg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vært artig å få vite hvor mye dyrt utstyr som faktisk selges her landet. Er komponenter med pris fra 100 000kr og oppover (for å ta et tall) populære eller er det primært varer med haloeffekt? Går de mye i (relativt) budgetutstyr? Hvor er trykket?
    Jeg kjenner ingen som kjøper hifi - kjenner noen som har kjøpt for mange år siden dog.

    I dag kjøper folk "airpods og sonos". Markedet for høyttalere over 15000 kroner tror jeg er veldig snevert.

    Og, ja - prisene på utstyr er så høy at det er stort sett uaktuelt å handle noe nytt for min del også. Mye bedre å følge med på brukten, mange som dumper pris på kurant utstyr.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Angående fraktpriser så går det veldig få containerskip osv for tiden.
    Normalpris er 1000 dollar i frakt per container. I dag er prisen 40.000 dollar.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Litt snodig at hifiklubben i norge har satt opp prisene, men ikke i sverige?
    Danmark har heller ikke satt opp prisene tenker jeg.
    Men selv om prisene er satt opp i Norge, så er de faktisk rimeligere enn å kjøpe i Danmark (på enkelte produkter). Kanskje ikke så rart med den svake kronen fortsatt. Det er jo endel som kommer fra Danmark til Norge igjennom klubben.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ingen som kjøper hifi - kjenner noen som har kjøpt for mange år siden dog.

    I dag kjøper folk "airpods og sonos". Markedet for høyttalere over 15000 kroner tror jeg er veldig snevert.

    Og, ja - prisene på utstyr er så høy at det er stort sett uaktuelt å handle noe nytt for min del også. Mye bedre å følge med på brukten, mange som dumper pris på kurant utstyr.
    Joda, men det er jo ikke noe nytt. Jeg tenker mer på markedet blant hifi entusiaster. Bladde gjennom noen High-Fidelity her om dagen fra 1981/82. Alt som var omtalt der regnes som budsjett utstyr i dag. Knapt noe ville kostet over 20 000 - 30 000kr i dag om man regulerer for inflasjonen. Nå ser vi at en rekke av forhandlerne som annonserer herinne har flere høytalere fra en halv million og oppover. Forsterkere til flere hundre tusen. 100 000kr for en platespiller synes å være omtrent det man må regne med etc....
    Noe har skjedd.....
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.541
    Antall liker
    3.432
    Torget vurderinger
    6
    Danmark har heller ikke satt opp prisene tenker jeg.
    Men selv om prisene er satt opp i Norge, så er de faktisk rimeligere enn å kjøpe i Danmark (på enkelte produkter). Kanskje ikke så rart med den svake kronen fortsatt. Det er jo endel som kommer fra Danmark til Norge igjennom klubben.
    DKK følger EURO svingningene og derfor mye mindre utsatt i forhold til NOK.
    Vanskelig å sammenligne NOK med nære valutaer men tanke på prisutvikling.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Er det og mer i toll inn i Gnore fordi vi ikke er i EU (joda kjenner litt til EØS..)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det er ikkje toll på kvitevarer og elektriske produkt i følge Toll.no
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    I Åsane i Bergen hadde både Soundgarden og Hifiklubben butikker.
    Begge er vekke nå.
    Tror det går svinaktig mye i skrammel kjøpt på Ælkjøp og Power
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    markedet er litt større enn din nesetipp og venner.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    I Åsane i Bergen hadde både Soundgarden og Hifiklubben butikker.
    Begge er vekke nå.
    Tror det går svinaktig mye i skrammel kjøpt på Ælkjøp og Power
    Hifiklubben er nå ennå i Åsane og går visst så det suser så vidt jeg forstår.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Elkjøp, Power etc selger det majoriteten ettespør. Det er ikke nødvendigvis dårlig av den grunn, hvis vi ser bort fra billigvarer. Det er faktisk ingen logisk grunn til de kraftige prisøkningene vi ser nå, så "noen" skummer fløten av dette. Det blir ofte skyldt på utvikingskostnader som en av grunnene til svært høye priser, men det er i stor grad en dårlig unnskyldning. I et intervju med Nelson Pass og Wayne Colburn, regner de med ca ett års utvikling av de fleste produkter, og det stemmer vel greit, med alle trinn fra scratch til levert produkt. Ved mindre produkter er det nok tildels atskillig mindre, også gitt at mye utvikling kan baseres på foregående produkter. Jeg har selv over 40 år med tung ( på alle måter) elektronikk, tildels også utvikling, selv om det ikke har noe med audio å gjøre. Det er svært mye jeg ser hvor prisene overhodet ikke henger på greipp. Prisene fra Pass Labs kan på mange måter være en slags rettesnor for et prisleie....
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Angående fraktpriser så går det veldig få containerskip osv for tiden.
    Normalpris er 1000 dollar i frakt per container. I dag er prisen 40.000 dollar.
    Her er det vel en 0,- for mye, sånn ca?
    Ser prisene ligger på 4500-8000 pluss seasonal peak charges på flere havner i østen nå.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    En av de rimeligste jeg har sett FØR pandemien var på 375 dollar for en 20 foter.....
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Nytt prishopp fra 1.10. Ser Duet allerede har nye priser på Marantz receivere. Stereofil har 10% rabatt hvis man bestiller før 1.10 kl. 11.00. Vurderer man å kjøpe noe i nærmeste fremtid kan det være fornuftig å gjøre det nå.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nytt prishopp fra 1.10. Ser Duet allerede har nye priser på Marantz receivere. Stereofil har 10% rabatt hvis man bestiller før 1.10 kl. 11.00. Vurderer man å kjøpe noe i nærmeste fremtid kan det være fornuftig å gjøre det nå.
    Derfor har jeg hoppet av karusellen, - om jeg i det hele tatt har vært på den. Jeg har redusert ambisjonsnivået, og kjøper brukt. 🙂
    Bruker pengene på barn/barnebarn ( og litt på fruen og meg, selvsagt),
    Spiller musikk, og er hifinøyd! 🤗
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Hadde heller ventet, evnt kjøpt brukt. Vet om et merke/modell høytalere som kostet 70' før korona, nå 98'. Ser mye av slikt.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    ikke så mye å lure på egentlig.. materialkostnad har steget betydelig.. mangel på en god del ting også.. så ja.. meget naturlig økning.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har stort sett handlet brukt siden jeg begynte med hobbyen, har kviet meg for å handle noe nytt i det hele tatt .... Hifi-priser generelt mener jeg er helt sinnsyke, men det har vært kraftig prisstigning i PA-markedet også de senere årene. F.eks en Behringer NX3000D kostet ny rundt 2000 kroner når jeg kjøpte den for et par år siden, prisen nå er vel 3300 kroner .... Prisøkningen er på samme nivå på NX6000D, Klotz-kabler og alt av overganger. Mener jeg betalte rundt 150 kroner for en Klotz 1m xlr-kabel på 4Sound i 2015, nå er prisen på SAMME KABEL 435 kroner .... Alt av xlr/rca-overganger har også blitt vesentlig dyrere .... Håper jeg slipper å kjøpe så mye slike ting fremover ....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, enig. Nå har jeg også handlet ferdig for lang - lang tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn