Bil, båt og motorsykkel Strøm ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.504
Sted
Holmestrand
Har montert hengerfeste på bilen, en 2015 Volvo V60,
og nå må jeg selvsagt koble det elektriske slik at jeg faktisk kan bruke det.

jeg fant til min store glede en liten sikringsboks under dørken bak, og den har en ledig posisjon osm i instruksjonsboken er merket "tilhenger".
Den ene siden er ferdig med 12V på plass, den andre siden ikke koblet.

Tok turen innom Volvo for å få tak i "kontakten" som skal inn i andre siden av sikringsholderen, men der var alle som kunne slikt på ferie.

Noen som vet hvor man få tak i slikt? Tviler litt på at Volvo har oppfunnet sin egen for sikringsholderen?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.113
Hva med å kontakte noen som selger hengerfester?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.333
Sted
'
Det er vel ikke enkelt at det bare er en eneste 12v-kurs til hengeren?
Markeringslys, bremselys og bliklys.. :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.649
Sted
Ytterst i havgapet...
Oftest er alle lys koblet i parallell med baklysa på bilen.... ren 12V er det kun på de nye 13-pins kontaktene - ikke på de gamle 7-pins.. Hva med et bilde av kontakten du mangler?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.156
Torget vurderinger
4
Tror Volvo har en egen modulsak som skal inn, min tidligere nabo kjøpte en boks når han bygde om sin XC60 for ny kontaktstandard.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bildele-avdelingen til Biltema har overrasket meg flere ganger tidligere med hva de har, spesielt til Volvo.
Men det er stor fare for at du må gjøre jobben med å finne ut hvilken del du skal ha selv.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.504
Sted
Holmestrand
Et lite elektroingeniørkurs i forrige årtusen gjør at jeg har relativt god kontroll på dette.
Dette inkluderer kjennskap til de forskjellige lysene på både bil og tilhenger.
Ja, jeg har et kabelsett med en "boks" som hører til hengerfestet, og det er denne som skal ha 12V.
Siden det i sikringsboksen i bagasjerommet er klart for en sikring som allerede er øremerket formålet, tenkte jeg at det burde være mulig bruke denne.
Flatsikringene er egentlig stukket inn i en kabelsko på hver side. Disse har en spesiell utforming med en mothake for å sitte fast i selve sikringsboksen.
Slike kontakter kan som regel lett demonteres med en lite skrutrekker, eller et verktøy spesielt laget for formålet.
En slik kontakt burde det være mulig å få tak, slik at jeg kan hente strøm direkte i sikringsboksen.
Det burde være det beste stedet for slikt.
:)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.504
Sted
Holmestrand
Bildele-avdelingen til Biltema har overrasket meg flere ganger tidligere med hva de har, spesielt til Volvo.
Men det er stor fare for at du må gjøre jobben med å finne ut hvilken del du skal ha selv.
Tenkte på det, og fant denne som gjør (halve) jobben:
Sikringsholder.jpg
Her settes den opprinnelige sikringen inn i den "nederste" plassen.
Den øverste vil sikre ledningen.

Spurte en BilTema-ansatt på mandag, han visste ikke.
Fortalte ham om denne delen på tirsdag .... ikke veldig interessert.
Kunne for øvrig overhodet ikke huske å ha hørt om temaet ... noen gang.
Dette var på en liten BT-butikk på Kongsberg, virket ikke som de har veldig trafikk.
:)
Ikke veldig elegant, så jeg leter videre.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
446
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Du må høyst sannsynlig montere en original modulboks og i verste fall må volvo verksted programmere denne sånn at bilen "skjønner" at det skal levere strøm ut av modulen. Måtte gjøre dette på en Ford 2006 mod. husker jeg.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tilfeldighetene gjør at nabon har Volvo V60 D2 stasjonsvogn. Han monterte tilhengerfeste på sin Volvo for to dager siden....;)

Snakket nettopp med ham og om du kjøper hengerfeste på Hågens så følger det med meget god bruksanvisning. Hele bakfanger må av og det følger alt du trenger av kabler og en rydding og grei monteringsanvisning og koblingskart. Han er elektrikker og har sikkert lett for slikt, men du trenger ikke være det i følge ham. Litt avhengig av om du har tåkebaklys etc kan det hende at du må hente strøm 2 steder og da klippe en ledning eller to og lodde.

https://haagen.no/

Topp Bunn