Strøm relatert Strømfilter eller elektriker?

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Har en relativt nylig ferdigstilt dedikert kino. Rommet har en egen 16A kurs, men det er koblet både lys og varme på den kursen. Jeg opplever på følsomme høyttalere en del støy. Og i alle høyttalere kan jeg høre når jeg skrur av/på lys i det tekniske rommet/boden som er tilknyttet kinoen. Lyset i boden er av typen lysstoffrør, om det kan ha noen betydning.

Uansett, spørsmålet blir: Kjøpe et påkostet strømfilter eller få inn en elektriker til å legge opp enda en kurs? (bruker for øvrig i dag en ISOTEK EVO 3, uten at det virker til å ha noe for seg...)

Hva er mest hensiktsmessig tenker dere? Rommet er forøvrig målt og godkjent av elektriker som gjorde jobben tidligere.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Lysrør og LED-belysning er kjente radiostøykilder. EU har tatt fra oss glødelampene, som bare lyste uten å støye særlig, og som gav alle hus i Norge en nødvendig oppvarming i 10 av 12 måneder. Dimmere er også av det onde, også sammen med glødelamper. Det enkle er det beste!
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.094
Antall liker
2.511
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
noe utstyr kan være mere utsatt for å plukke opp støy fra nettet spesielllt om det er i samme linjen ,forholdene kan være sammen satte som topologier i både amper og regulatorer . jeg hadde bytta ut armaturen med lys pære eller led og prøvd
Det siste kan du jo sjekke med å hente strøm fra en annen kurs bare for å teste
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.955
Antall liker
16.479
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Er det støy når all lys er av? Du sier at du kan høre når du skrur av og på. Mener du akkurat når når du trykker på bryteren, eller hele tiden etter de er slått på?
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Mitt råd er ihvertfall å ikke ha varme ( trekker mye strøm ) på samme kursen. Jeg opplever lyden som mer komprimert når jeg har på en varmeovn på samme kurs som hifi'n.
Funbunny
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Har egen 16 ampers kurs som brukes kun til anlegget . Aldri opplevd støy av noe slag . Har brukt ujordet nettfilter i 10 år nå . Aldri hatt bedre lyd .
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har en relativt nylig ferdigstilt dedikert kino. Rommet har en egen 16A kurs, men det er koblet både lys og varme på den kursen. Jeg opplever på følsomme høyttalere en del støy. Og i alle høyttalere kan jeg høre når jeg skrur av/på lys i det tekniske rommet/boden som er tilknyttet kinoen. Lyset i boden er av typen lysstoffrør, om det kan ha noen betydning.

Uansett, spørsmålet blir: Kjøpe et påkostet strømfilter eller få inn en elektriker til å legge opp enda en kurs? (bruker for øvrig i dag en ISOTEK EVO 3, uten at det virker til å ha noe for seg...)

Hva er mest hensiktsmessig tenker dere? Rommet er forøvrig målt og godkjent av elektriker som gjorde jobben tidligere.
Sett på DC sperre eller trafo? Isotek eller Isovolt. :)
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Du bør uansett ha egen kurs for lys/oppvarming i tillegg til egen kurs på hifi.
Dette kan i seg selv løse problemet og er jo også verdt det på alle måter.
Om dc sperre hjelper vet jeg ikke. Men de på eBay fungerer bra.
Er en fra Bulgaria som selger noen til rundt 850kr.
Han har også en kraftigere modell til rundt 2500. Den er også mye større. Bilder av den store.


Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.477
Sted
Sunndalsøra
Lysrør og LED-belysning er kjente radiostøykilder. EU har tatt fra oss glødelampene, som bare lyste uten å støye særlig, og som gav alle hus i Norge en nødvendig oppvarming i 10 av 12 månede, g r. Dimmere er også av det onde, også sammen med glødelamper. Det enkle er det beste!
Ikke å forglemme alle el-bilene og all støy fra laderne. De ble kvitt mesteparten av glødelampene og fikk ned strømforbruket, og nå kommer el-bilene med ennå større forbruk til alle døgnets tider. Håper de kommer med et bedre alternativ enn dette:)
Da jeg har drevet som el-montør i mange år, så har jeg erfart at moderne lysarmatur med elektronisk fortenning lager støy. Husker bare disse T-5 lysrørene med elektronisk fortenning. De forstyrret også radiosignalene. Det var så gale at hørselvern m FM radio sluttet å virke. og at de radiostyrte portene ble forstyrret.
Selv om de blir lagt opp separat kurs for anlegget, så kan det bli noe støy der ennå. Da spesielt hvis kursen for støykilden ligger på den mest støyende fasen som varmekabler, kjøleskap(finnes filtre for å sette på stikk). Det har vært brukt fasevendere i forbindelse med frekvens-styrt varme. Det har det blitt bedre løsninger på i dag. Det er ellers mye å lese på nettet om allt dette med støy på nettet:)
Har bestillt en ISOTEK strømpadde som sikkert er ennå bedre enn det Supra filteret jeg har nå. I følge produsenten, så blir ikke støyen ledet til jord men på annet vis. Det er selve kvaliteten på anlegget som er avgjørende for hørbare forbedringer, i følge de som har testet disse strøm filtrene.
 
Sist redigert:

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker så mye for alle innspill.

Så langt virker det som at den beste, og mest økonomisk fornuftige, løsningen er å få lagt opp en ny egen kurs.?.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Er det støy når all lys er av? Du sier at du kan høre når du skrur av og på. Mener du akkurat når når du trykker på bryteren, eller hele tiden etter de er slått på?
Støyen fra lyset kommer bare når jeg skrur av/på lyset i boden. Men det er hele tiden noe sus i anlegget når det går på "tomgang".
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.477
Sted
Sunndalsøra
Takker så mye for alle innspill.

Så langt virker det som at den beste, og mest økonomisk fornuftige, løsningen er å få lagt opp en ny egen kurs.?.
Ja, helt klart! Skermet kabel(PR og lignende) er beste løsning. Elektrikkeren kan hjelpe til med dette!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg støtter egen kurs. Et par tusen for vernet og maks 1000 pr punkt bør gjøre susen.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Tenker det blir til at jeg må få en pris fra en elektriker på hva egen kurs koster, og om jeg har plass, mener å huske i farten at alle plassene for sikringer i skapet er fulle.. Noen kroner blir det nok ettersom streket er langt, og jeg faktisk usikker på om det lar seg gjøre uten å gjøre inngrep som krever at vegger åpnes for trekking av kabel.

I så fall blir det jo veldig omfattende. Og det var vel noe av grunnen for at jeg startet tråden, håpet om at det skulle finnes en billigere kvikk fiks på problemet. Men det er det tilsynelatende ikke.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.477
Sted
Sunndalsøra
Hvis du har UZ sikringer eller 3-module automater. så vil det ta opp mere plass i sikrings-skapet. Du vil få 1/3 mere plass med 2-module jordfeilautomater. Samtidig kan du få reduksjon i forsikringen med overspenningsvern samtidig. Hvis du bor i enebolig, så kan du gå over loftet eller i kjelleren med ny tilførsel:)
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Hvis du har UZ sikringer eller 3-module automater. så vil det ta opp mere plass i sikrings-skapet. Du vil få 1/3 mere plass med 2-module jordfeilautomater. Samtidig kan du få reduksjon i forsikringen med overspenningsvern samtidig. Hvis du bor i enebolig, så kan du gå over loftet eller i kjelleren med ny tilførsel:)
Er ikke sikker på hvilke sikringer jeg har, eller ikke. Men skapet, og for øvrig alt elektrisk fra masten ute, kabelen i bakken inn til huset, skap, vern og sikringer er av nyere dato. Det vil si jeg har i årene 2015-2017 uført et etasje løft på huset, altså tilført en etasje. Da ble alt det elektriske nytt.

Kino-rommet er i kjelleren, skapet er i første etasjen. Så riving av vegger vil i så fall begrense seg til trappegangen i kjelleren, som også er nyrenovert i 2017.
Etter nærmere ettertanke, tror ikke jeg får resten av familien med på dette ettersom rommet brukes og nytes av samtlige pr. i dag, og ingen andre en meg har lagt merke til dette, og ville trolig ikke opplevd det som et problem hadde jeg demonstrert det for dem. Forståelig nok, en ny runde med oppussing, om så bare litt, sitter langt inne hos både store og små i husstanden, ja til og med firebeint vil ha vegringer for noe slikt. :)

Kontakter min faste elektriker, kanskje han ser løsninger for ny kurs som ikke jeg ser. Begynner der tenker jeg.

Men hvis ny kurs ikke er mulig uten å rive vegger, er det da en skille trafo som er tingen? Som nevnt har en ISOTEK POLARIS EVO 3 i dag, den hjelper fint lite i grunn, det vil si, merker ingen forskjell om den er i tilkoblet anlegget eller ikke. Ser pent ut med ISOTEK´n, men hjelper altså ikke..
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.477
Sted
Sunndalsøra
Ja, jeg tror elektrikkeren kan finne en løsning for deg her også. Kan legge kabelen på en smart måte for deg fra skapet i 1 etg, og til kellerstuen uten å rive vegger. Det finnes også pene kanaler:)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Egen gruppe med kraftige installationskabler, gode vægkomtakter og god sikringsholder, giver et mægtig løft dynamisk hos mig. Jeg har fået monteret det tyske Klangmodul, kraftige installationskabler på 5 x 6 kvadrat, forbundet som 2 x 6 pr leder og Furutech vægkontakt.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Der skal rå mængder af strøm til, og de kraftige installationskabler giver meget lav modstand, og du får så ledt støj væk fra anlægget. Et filter vil adskillige og dermed holde på støjen fra anlægget.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker for innspillet Sven_Palvig. Med det ledningstverrsnittet du har fått lagt opp burde det ikke være noen problemer med strøm, vil jeg tro. :) Men skjønner ikke helt, du har altså 5x6mm2? Er det da 2x6mm2 til hver av lederne og 1x6mm2 til jord?
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.949
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Elektriker på väg till nästa vecka, efter en lång väntan på två år.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Takker for innspillet Sven_Palvig. Med det ledningstverrsnittet du har fått lagt opp burde det ikke være noen problemer med strøm, vil jeg tro. :) Men skjønner ikke helt, du har altså 5x6mm2? Er det da 2x6mm2 til hver av lederne og 1x6mm2 til jord?
Selvtak. ;)
Jeg bruger:

2 x 6 kvadrat til fasen.
2 x 6 kvadrat til nullen.
1 x 6 kvadrat til jord.

Jeg har brugt to forskellig slags installationskabler af 5 x 6 kvadrat. De lyder lidt forskeligt. Ikke meget, men jeg kan høre en forskel.

Du kan se min tråd om dette.

https://www.hifisentralen.no/forume...-fra-sikrings-boks-og-til-musikanla-gget.html
 
Topp Bunn