Strømfilter

Tor Mikal

Fersking
Ble medlem
28.06.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
FEILSLÅTT FJAS ELLER FINURLIG FORCE ?
TRENGER KLOKE ORD VEDR.EV. KJØP
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et lite søk gir deg masse tråder om dette.

Oppsummert i sort-hvitt fra mitt subjektive ståsted; kjipo strømfiltre ødelegger mer enn de fikser, i beste fall ødelegger de ikke noe særlig; påkostede gode strømbokser (fra minimum nivå Isotek MiniSub og oppover imo) kan være et positivt om enn noen ganger subtilt tillegg. Ingen av disse boksene kan overhodet erstatte gode og velbalanserte kilder og forsterkere.

Mvh Vidar P
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.655
Antall liker
3.842
Min erfaring er at du skal kjøpe strømfilter, når du har alt annet på plass i anlegget ditt. Da først får du maksimal effekt.

Og, skal du bruke det på slutt-trinn, må du regne med å bruke litt penger.

Heldigvis er det mye brukt å få tak i - fra alle de som kjøpte for tidlig og "ikke hørte forskjell"- ref første setning ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
Min erfaring er at du skal kjøpe strømfilter, når du har alt annet på plass i anlegget ditt. Da først får du maksimal effekt.

Og, skal du bruke det på slutt-trinn, må du regne med å bruke litt penger.

Heldigvis er det mye brukt å få tak i - fra alle de som kjøpte for tidlig og "ikke hørte forskjell"- ref første setning ;D
Min erfaring er at det mest effektive er å filtrere strømen til (eller egentlig støyen fra) alle mulige (og evt. umulige) syndere som er tilkoblet husets strømnett (thryistor-regulerte kretser - dimmebrytere, effektregulatroer o.l., SMPSU saker, lysstoffrør, termostatstyrte dingser, «elektroniske» transformatorer til halogenbelysning etc.), før man evt. kjøper strømfilter til husalteret. Slike syndere er som regel mindre fisefine på kvaliteten på strømfilteret enn husalteret, og effekten er som regel noe bedre. Kjøpe en liten håndfull billige nettstøyfiltere og prøv ut, mens man er i gang kan man teste hvordan de enkelte kompenentene av husalteret evt. reagerer på skitbillige nettstøyfiltere. Bare pass på at specen på strømfilter mht størmtrekk fra aktuelle komponent henger nogenlunde sammen.

mvh
KJ
 

vim01

Passe ivrig
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
2.337
Antall liker
8.644
Sted
Østlandets indrefilet
Torget vurderinger
7
Jeg kommer personling aldri til å spille på et anlegg uten nettfilter igjen.

Likevel må jeg si meg enig i at det viktigste er å kjøpe et godt et, og gjøre grunnarbeidet først. Dvs. egen strømkurs med separat jord, eller i hvert fall så lite annet skit på samme kurs som mulig, et velbalansert anlegg og fornuftig romakustikk. Og aller viktigst: Gjøre èn endring av gangen, så man ikke tweaker seg helt ut på jordet...

Kan til og med si meg enig i at blant det jeg har testet - og det er mange, går smertegrensa for dynamikkdrepere rett i underkant av IsoTek Minisub og lignende. Dette er et godt filter, men likevel flere hakk dårligere enn Shunyata Hydra 8, Richard Grey, Nordost Thor (som umiddelbart virker veldig likt IsoTek, men har bedre dynamikkgjengivelse), dyreste fra PS Audio etc.
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
Tor Mikal skrev:
FEILSLÅTT FJAS ELLER FINURLIG FORCE ?
TRENGER KLOKE ORD VEDR.EV. KJØP
Min erfaring er at det kan gå vældig bra med strømfilter på alle signal kilder og preams, men på større intergrerede forsterkere og Amps har jeg endnu tilgode at opleve et filter som ikke i større ell. mindre grad dynamic begrenser. :mad:

Nu har du jo ikke oplyst hvilke produkter du har tænkt at benytte filteret med, men vis du har tenkt at forsterkeren skal tilsluttes filteret, bliver mit forslag følgende.

For minst mulig dynamic begrensning, vil jeg anbefale en 3000VA skilletrafo med indbygget softstart, men uden vifte køling. Dette er den største trafo du kan benytte på en 16 amp kurs, alternativet er op på en 32 amp kurs( kansje overdrev) ::)
Vær obs på at en sådan monster stadig kræver en 16 ampere kurs med træge sikringer vis du har tænkt dig
at få liv i monsteret. :eek:

Glem alt om de dyre hifi filter produkter, eneste forse de har er at de lænser penge pungen din.( Dynamic begrenser alle som en, i større eller mindre grad.)

Du kan finde den type trafo ved div leverandøret af UPS produkter ect. find et par renomere fabrikanter, ta en telefon prat med dem, glem deres salgs tale, for tilhørende monster a en UPS-sen og ta trafoen vis du er fornøjet m prisen.

OBS ikke prøv dig på Ups-sen , det går ikke bra, har prøvet, Vis du vil købe den, skal du få min for 18.000- Incl 60 db vifte støj. ;D

Vedrøende strøm regulerings produkter, kan jeg se, at det kan være en fordel, vis man benytter rør forsterkere, sådan som strømmen køre op og ned, hver gang noget slår sig på, da alternativet for obtimal lydgengivelse, bliver at justere bias hvergang at kaffe trakteren slår sig på.

Om en sådan sag, uden filter strøm (dymamic begrenser) har jeg ikke pejling på.

Det for du spørre andre om her på forumet.

Mvh. jb_rasmussen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
JR-AUDIOTONE skrev:
Tor Mikal skrev:
FEILSLÅTT FJAS ELLER FINURLIG FORCE ?
TRENGER KLOKE ORD VEDR.EV. KJØP
Min erfaring er at det kan gå vældig bra med strømfilter på alle signal kilder og preams, men på større intergrerede forsterkere og Amps har jeg endnu tilgode at opleve et filter som ikke i større ell. mindre grad dynamic begrenser. :mad:

Nu har du jo ikke oplyst hvilke produkter du har tænkt at benytte filteret med, men vis du har tenkt at forsterkeren skal tilsluttes filteret, bliver mit forslag følgende.

For minst mulig dynamic begrensning, vil jeg anbefale en 3000VA skilletrafo med indbygget softstart, men uden vifte køling. Dette er den største trafo du kan benytte på en 16 amp kurs, alternativet er op på en 32 amp kurs( kansje overdrev) ::)
Vær obs på at en sådan monster stadig kræver en 16 ampere kurs med træge sikringer vis du har tænkt dig
at få liv i monsteret. :eek:





Mvh. jb_rasmussen

Jeg har ett 5000VA strømfilter/skilletrafo som faktisk lar seg starte på en ti amper kurs med trege sikringer. Da jeg fikk det var det opprinnelig tre-fase , men jeg har bygget det om til to fase.

Effekten av denne kan med litt velvilje sies at lydbilde blir mer stille, "mørkere" på en måte. Men jeg er helt enig i at et strøm filter er noe en gjør som avslutning etter at alt det andre er på plass i en kjede. Først da kan du få den tilsiktede effekt et slikt strømfilter kan ha. :)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Vel, dette er nok system avhengig og filter avhengig. Men jeg benytter et filter som ble bygget av LMC (her på forumet) etter en oppskrift på nettet. Den er vistnok basert på ferritter. Utover dette kjenner jeg ikke til innholdet i boksen. Den har i alle oppsett gitt en mere dynamisk lyd og best effekt har vært på forsterkere. Dette er nok litt paradoksalt. Andre filter jeg testet (antagelig basert på trad tek) har redusert dynamikk men gitt en noe stillere bakgrunn. Skal gjøre en ny A/B test for å forsikre meg om at jeg hører riktig.
 
Topp Bunn