Takk KJ - et massivt svar
- men som du mistenker, dette gikk noe over mitt hode.
Vet det er noen her på forumet som har moddet en Dali RIAA, men ingen meldte seg da jeg ba om frivillige for et halvår siden. Kan godt prøve en annen trafo, og sem det gir litt mer dreis på dynamikken.
Siden du er standhaftig ... Det er ikke nødvendig å gjøre alt fra grunden av, bare for å eksperimentere litt. Når det kommer til strømforsyninger, er jeg av den faste oppfatning at lykken er likespenning/-strøm, og fandens bolverk er vekselspenning/-strøm.
MERK: Det følgende er basert på at det kun er en likeretterbro i DALI-RIAAen din (dvs. ingen spenningsdobbler eller liknende). Et vesentlig enklere eksperiment kan være som følger:
Du trenger to stk. DC-veggvorter, f.eks. to
slike (12-30V utgaven), en stk passende 3 polet
XLR-kontakt, og en stk
ferritt smultring (f.eks. største varaint av materialet 3E25).
Du gjør som følger (det forutsettes desverre at du kan eller får noen til å gjøre litt enkel lodding):
1) du stiller hver av veggvortene til ca 20-24V.
2) kutt og avisoler ledningsendene fra hver veggvorte
3) identifiser jordledningen i XLR kontakten i RIAA og eksisterende std. DALI-veggvorte (jeg setter en tier på at det er pinn 2 i XLR-en, men ikke ta mitt ord for det, mitt ord i denne sammenhengen er kun verdt 10 kr).
4) koble pluss fra den ene veggvorta sammen med minus fra den andre veggvorta og lodd fast i jordpinnen på den nyervervede XLR-kontakten. (MERK: IKKE i XLR-kontaktens chassisterminal/kåpe)
5) Lodd de nå løse pluss og minusledningene fra hver sin veggvorte til hver sin ledige pinne i XLR-kontakten; det er uvesentlig hvilke ledige pinner du velger på de løse pluss og minusledningene, siden likeretterbroen vil lede spenning/strøm i riktig retning, så lenge du har gjort en positiv identifikasjon av jordlederen. (MERK: IKKE i XLR-kontaktens chassisterminal/kåpe).
6) Monter sammen XLR-kontakten med kåpe og strekkavlastning.
7) Tre den samlede forsyningsledningen (dvs begge to) fler ganger igjennom ferritt-smultringen (des fler viklinger des bedre, inntill ledningen blir for kort), Smultringen plasseres omtrent midt på forsyningsledningen.
8) Plugg begge veggvortene i en forgreningskontakt (el.) med to uttak og evt. bryter.
9) Plugg forgreningskontakten til strømnettet og trippelsjekk utgangsspenningen på XLR-kontakten (mål, mål og mål atter en gang)
10) Gå over hele sulamitten og sjekk for feil, gjenta pkt 9.
11) gjenta pkt 11.
12) koble alt sammen fra strømnettet og vent i minimum 10 minutter.
12) Dersom du under pkt. 9, 10 og 11 har riktig spenning på riktig sted (dvs. at jordreferansen i XLR-kontakten er der den skal vær), så kan du be til hvem du vil, høyere makter og rakkerungen, og plugge strømforsyning og RIAA sammen.
ADVARSEL: mange elektroniske kretser som er designet for symetriske forsyningsspenninger i forhold til jord (dvs. med pluss og minus spenning i forhold til jord), liker IKKE å bli forsynt med asymetrisk spenning dvs. med kun pluss ELLER minus i forhold til jord. Asymetrisk forsyningsspenning (DC) kan sågar skade kretsen. Sørg derfor at BEGGE veggvortene kan kobles inn og ut sammtidig, f.eks. ved hjelp av en forgreningsliste med to uttak og felles strømbryter.
Ovennevnte er egentlig kun ment som et eksperiment. Dersom resultatet er tilfredsstillende, så kan/bør du vurdere en mer permanent løsning. Dersom resultatet ikke er tilfredsstillende og ikke ødelegger RIAAen din i utprøvingen, så kan du alltids bytte tilbake til orginalen.
mvh
KJ