Strømforsyning til Dali RIAA

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Denne tingsen er strømforsyningen til min Dali RIAA-forsterker, eller strømadapter er vel mer korrekt å kalle det, sliter litt med forskjellen. Noen som har peiling på om det går an å fikse en strømforsyning av en mer potent type på denne RIAAen? Fortrinnsvis uten at jeg må lodde på ting jeg ikke aner hva er.

B

break_out

Gjest
Denne tingsen er strømforsyningen til min Dali RIAA-forsterker, eller strømadapter er vel mer korrekt å kalle det, sliter litt med forskjellen. Noen som har peiling på om det går an å fikse en strømforsyning av en mer potent type på denne RIAAen? Fortrinnsvis uten at jeg må lodde på ting jeg ikke aner hva er.
Det finnes mye fine greier på Elfa.se for en som liker å mekke litt. En ringkjernetrafo og et strømfilter kommer du langt med men da må du skru det sammen (ikke nødvendigvis lodde). Dersom du ønsker et ferdig produkt lager Mascot gode transformatorer.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det er ikke det at jeg ikke liker å mekke, men tror nok jeg skal holde meg unnna elektriske dingser siden jeg har null kunnskap. Ok, da er det en transformator jeg trenger?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Det er ikke det at jeg ikke liker å mekke, men tror nok jeg skal holde meg unnna elektriske dingser siden jeg har null kunnskap. Ok, da er det en transformator jeg trenger?
«Null» kunnskap er ikke det beste utgangspunktet for å oppnå noe. I tilfellet omgang med nettspenning kan det også få fatale konsekvenser. Kunnskap er selvfølgelig ingen garanti mot fataliteter, men det bør bidra til å redusere risikoen til et forrutsigbart/akseptabelt nivå. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du alierer deg med noen som i det minste har «litt» kunnskap, dvs. mer enn nok kunnskap til at tilfeldig lek med nettspenning kan gjennomføres uten overdreven risiko for fatale konsekvenser.

Med mål om å oppnå potensielt reelle/substansielle forbedringer så ville jeg ha vurdert å flytte likerettingen ut av DALI RIAAen, dvs. bygd en ekstern strømforsyning som kan levere en passende dose likestrøm/-spenning, og med en effektiv undertrykking av ripple og støyen fra likerettingen.

mvh
KJ

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
«Null» kunnskap er ikke det beste utgangspunktet for å oppnå noe. I tilfellet omgang med nettspenning kan det også få fatale konsekvenser. Kunnskap er selvfølgelig ingen garanti mot fataliteter, men det bør bidra til å redusere risikoen til et forrutsigbart/akseptabelt nivå. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du alierer deg med noen som i det minste har «litt» kunnskap, dvs. mer enn nok kunnskap til at tilfeldig lek med nettspenning kan gjennomføres uten overdreven risiko for fatale konsekvenser.

Med mål om å oppnå potensielt reelle/substansielle forbedringer så ville jeg ha vurdert å flytte likerettingen ut av DALI RIAAen, dvs. bygd en ekstern strømforsyning som kan levere en passende dose likestrøm/-spenning, og med en effektiv undertrykking av ripple og støyen fra likerettingen.

mvh
KJ
Jeg hører deg :) Jeg bør flytte strømforsyningen ut av DALIboksen og gjøre den ekstern om jeg skal kunne forvente noen lydforbedring? Rare er at jeg ikke kan se noen strømforsyning inne i boksen, ikke det at jeg vet hva jeg skal se etter. Likeretter hmmm?
Sånn ser den ut inni:

B

break_out

Gjest
Dersom du skal flytte likeretting ut av denne boksen så må du inn å lodde på print kortet. Jeg hadde heller solgt riaa og kjøpt ny dersom du ønsker oppgradering.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Dersom du skal flytte likeretting ut av denne boksen så må du inn å lodde på print kortet. Jeg hadde heller solgt riaa og kjøpt ny dersom du ønsker oppgradering.
Hadde håpet at det gikk an å forbedre. RIAAen er knallgod, men kunne ha trengt litt mer dynamikk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Jeg hører deg  :) Jeg bør flytte strømforsyningen ut av DALIboksen og gjøre den ekstern om jeg skal kunne forvente noen lydforbedring? Rare er at jeg ikke kan se noen strømforsyning inne i boksen, ikke det at jeg vet hva jeg skal se etter. Likeretter hmmm?
Sånn ser den ut inni:

Strømforsyning og strømforsyning kan være så mangt. Konkrete råd, tips og diagnoser pr. diskusjonsfrum blir skjeldent vellykket, det blir ikke lettere av at jeg ikke kjenner DALI-RIAAen og heller ikke vet hva du ikke kan og knapt nok er sikker på hva jeg kan/ikke kan selv. Det etterfølgende bør derfor tas med en stor dose salt.

Likeretteren er mest sannsynlig den runde sorte greia nede til venstre på det første bildet (den saken som er omkranset av fire små blå dingser, de fire-små-blå-dingsene er mest sannsynlig keramiske kondensatorer som er satt inn for å «kortslutte» støy over diodene i likeretteren). I venstre kant av kretskortet er det to liggende aksiale el-lytter (ser ut til å være 40V ett-eller-annet fra Philips). I venstre kant av kretskortet ser det også ut til å være et par spenningsregulatorer (liggende, fast type 78XX/79XX (?), hvor XX angir utgangsspenningen (antagelig 15 eller 12), inkapslet i såkalt TO220 effekttrasistor innkapsling med tre ben i den ene enden og skruehull i den andre dvs på «taben»). Som nevnt er det vanskelig/umulig å gjøre noen presis «diagnose» pr. diskusjonsforum i denne formen, så jeg lar det bli med ovennevnte. Gitt at ovennevnte henger på greip, så ville jeg egentlig ikke gjort noe inni selve boksen til Dalien (med forbeholdom hvordan likeretteren er koblet og om AC-spenningen fra vegvorta evt. benyttes til noe annet), uten en vesentlig nærmere diagnose med RIAAen, kretsskjema og kretsulegg for hånden. En ekstern DC-forsyning (likestrøm/-spenning) kan antagelig meget vel konstrueres til RIAAen uten at dette uløser behov for «invortes» endringer i RIAAen. Den eksisterende likeretteren vil i tilfele fungere som en enkel (utilstrekkelig?) polaritetsbeskytter for den eksterne likespenningen. De nevnte liggende ellyttene (40V ett-eller-annet fra Philips) og de faste (?) spenningsregulatorene, samt evt. også koblingen av de røde lysdiodene nederst på det første bilde, vil begrense hvor høy likespenning som kan/bør tilkobles. Fordelen med ekstern DC-forsyning i forhold til den orginale AC-forsyningen er at evt. støy fra likeretteren holdes unna det potensielt sett støyfølsomme inngangstrinnet til RIAAen, og at ripple og nevnte støy fra likeretteren kan hånteres på en mer «radikal» måte utenfor RIAAen (og uten inngrep i selve RIAAen).

Men som nevnt, dersom du ikke er komfortabel med å bruke den varme enden av en loddebolt, og komfortabel med 230VAC, og dersom ovennevnte evt. er det reneste volapyk, så bør du finne noen med «litt» mer kunnskap og aliere deg med for å komme videre. Jeg vil anta at det kan være relativt mange som har gjennomfør slike modifiseringer av nevnte RIAA, og noen av dem har muligens lagt ut noe om dette på nettet?

mvh
KJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Et par oppgraderingsforslag; 1) Trafo, gå for en 2x18V (30-100VA). 2)Større/fler kondensatorer etter likeretter(De blå Philipsene), gjerne splitte banen med en 4,7 ohm 2W motstand mellom kondisene(CRC filter). 3) Bytt ut de små runde blå kondisene ved op-ampene. 4) bytte op-amper? 5) bytte de store orange kondisene...

Arne K

B

break_out

Gjest
Hadde håpet at det gikk an å forbedre. RIAAen er knallgod, men kunne ha trengt litt mer dynamikk.
Da er det kanskje verd et forsøk med en modifisering, men som KJ foreslår er det nokk best om en kyndig person utfører. Ved å flytte ut likeretting så hadde jeg loddet ut likerettere på kortet og fått tak i en ekstern transformator og en godt spekket likeretter modul(ferdig bygget). Men få en kyndig person til å måle ut på kort eller enda bedre få tak i byggetegninger. Men en må aldri glemme at de som faktisk designet riaa og strømforsyning sikkert testet ut flere løsninger, og kanskje de har fått ut det de kan av konstruksjonen..

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Takk KJ - et massivt svar :) - men som du mistenker, dette gikk noe over mitt hode.
Vet det er noen her på forumet som har moddet en Dali RIAA, men ingen meldte seg da jeg ba om frivillige for et halvår siden. Kan godt prøve en annen trafo, og sem det gir litt mer dreis på dynamikken.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Da er det kanskje verd et forsøk med en modifisering, men som KJ foreslår er det nokk best om en kyndig person utfører. Ved å flytte ut likeretting så hadde jeg loddet ut likerettere på kortet og fått tak i en ekstern transformator og en godt spekket likeretter modul(ferdig bygget). Men få en kyndig person til å måle ut på kort eller enda bedre få tak i byggetegninger. Men en må aldri glemme at de som faktisk designet riaa og strømforsyning sikkert testet ut flere løsninger, og kanskje de har fått ut det de kan av konstruksjonen..  
Kjell B. har moddet litt på en Bellari RIAA (http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=930) og byttet ut en "billig utseende 12V AC 600 mA nettdel" med et "12V 3A glød-uttak på en stor og tung lab-strømforsyning fra ca. 1960." - Med en "himmelvid forbedring" som resultat.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Takk KJ - et massivt svar  :) - men som du mistenker, dette gikk noe over mitt hode.
Vet det er noen her på forumet som har moddet en Dali RIAA, men ingen meldte seg da jeg ba om frivillige for et halvår siden. Kan godt prøve en annen trafo, og sem det gir litt mer dreis på dynamikken.
Siden du er standhaftig ... Det er ikke nødvendig å gjøre alt fra grunden av, bare for å eksperimentere litt. Når det kommer til strømforsyninger, er jeg av den faste oppfatning at lykken er likespenning/-strøm, og fandens bolverk er vekselspenning/-strøm.

MERK: Det følgende er basert på at det kun er en likeretterbro i DALI-RIAAen din (dvs. ingen spenningsdobbler eller liknende). Et vesentlig enklere eksperiment kan være som følger:

Du trenger to stk. DC-veggvorter, f.eks. to slike (12-30V utgaven), en stk passende 3 polet XLR-kontakt, og en stk ferritt smultring (f.eks. største varaint av materialet 3E25).

Du gjør som følger (det forutsettes desverre at du kan eller får noen til å gjøre litt enkel lodding):
1) du stiller hver av veggvortene til ca 20-24V.
2) kutt og avisoler ledningsendene fra hver veggvorte
3) identifiser jordledningen i XLR kontakten i RIAA og eksisterende std. DALI-veggvorte (jeg setter en tier på at det er pinn 2 i XLR-en, men ikke ta mitt ord for det, mitt ord i denne sammenhengen er kun verdt 10 kr).
4) koble pluss fra den ene veggvorta sammen med minus fra den andre veggvorta og lodd fast i jordpinnen på den nyervervede XLR-kontakten. (MERK: IKKE i XLR-kontaktens chassisterminal/kåpe)
5) Lodd de nå løse pluss og minusledningene fra hver sin veggvorte til hver sin ledige pinne i XLR-kontakten; det er uvesentlig hvilke ledige pinner du velger på de løse pluss og minusledningene, siden likeretterbroen vil lede spenning/strøm i riktig retning, så lenge du har gjort en positiv identifikasjon av jordlederen. (MERK: IKKE i XLR-kontaktens chassisterminal/kåpe).
6) Monter sammen XLR-kontakten med kåpe og strekkavlastning.
7) Tre den samlede forsyningsledningen (dvs begge to) fler ganger igjennom ferritt-smultringen (des fler viklinger des bedre, inntill ledningen blir for kort), Smultringen plasseres omtrent midt på forsyningsledningen.
8) Plugg begge veggvortene i en forgreningskontakt (el.) med to uttak og evt. bryter.
9) Plugg forgreningskontakten til strømnettet og trippelsjekk utgangsspenningen på XLR-kontakten (mål, mål og mål atter en gang)
10) Gå over hele sulamitten og sjekk for feil, gjenta pkt 9.
11) gjenta pkt 11.
12) koble alt sammen fra strømnettet og vent i minimum 10 minutter.
12) Dersom du under pkt. 9, 10 og 11 har riktig spenning på riktig sted (dvs. at jordreferansen i XLR-kontakten er der den skal vær), så kan du be til hvem du vil, høyere makter og rakkerungen, og plugge strømforsyning og RIAA sammen.

ADVARSEL: mange elektroniske kretser som er designet for symetriske forsyningsspenninger i forhold til jord (dvs. med pluss og minus spenning i forhold til jord), liker IKKE å bli forsynt med asymetrisk spenning dvs. med kun pluss ELLER minus i forhold til jord. Asymetrisk forsyningsspenning (DC) kan sågar skade kretsen. Sørg derfor at BEGGE veggvortene kan kobles inn og ut sammtidig, f.eks. ved hjelp av en forgreningsliste med to uttak og felles strømbryter.  

Ovennevnte er egentlig kun ment som et eksperiment. Dersom resultatet er tilfredsstillende, så kan/bør du vurdere en mer permanent løsning. Dersom resultatet ikke er tilfredsstillende og ikke ødelegger RIAAen din i utprøvingen, så kan du alltids bytte tilbake til orginalen.

mvh
KJ

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ikke bare jeg som er standhaftig :) - Skal si du står på KJ. Er det ok for deg om jeg IKKE forsøker meg på noe sånt. Sjansen for at jeg gjør noe feil og sprenger RIAAen min til helvete er nok over hundre prosent. Er utdannet for helsevesenet og vet knapt hvordan et batteri ser ut.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Ikke bare jeg som er standhaftig  :) - Skal si du står på KJ. Er det ok for deg om jeg IKKE forsøker meg på noe sånt. Sjansen for at jeg gjør noe feil og sprenger RIAAen min til helvete er nok over hundre prosent. Er utdannet for helsevesenet og vet knapt hvordan et batteri ser ut.
;D Dette hadde blitt et hysterisk forum dersom det skulle være påbud om å følge opp alle mulige anbefalinger, råd, vink og sleivspark.

Mitt forrige innlegg er tilnærmet det enkleste forslaget jeg pt. kommer på som potensielt sett kan innebære en reell forbedring (NB det er ikke noe enklere å kjøpe en løs trafo + ledninger + kontakter + innkapsling + sikringer +++). Dersom dette er i overkant av hva du er komfortabel med, så er konklusjonen veldig enkel: for å komme videre så MÅ du aliere deg med noen som har erfaring med å svinge loddebolten.

mvh
KJ

Topp Bunn