|
Her er jeg uenig, har hatt B&O Icepower baserte forsterkere før, og det var virusfritt for å si det slik.Diy Duke skrev:Enig med Cobra her. Alle erfaringer viser at Switch mode er en virus for god lyd.
Helt uenig; har hørt varianter med dette som konkurrerer med forsterkere i 6 siffer klassenDiy Duke skrev:Enig med Cobra her. Alle erfaringer viser at Switch mode er en virus for god lyd.
;DCobra2 skrev:Og de kostet bare like under 6 siffer?
Arne K
Dette er interessant, da jeg foreløpig er på planleggingsfasen med 2 kanaler - men som skal bygges ut til 5 eller 6 kanaler om ikke lenge (alt etter som det blir til surround eller aktiv drift, tws)!totte skrev:Hypex kommer snart med større SMPSer til multiple moduler (multiamping og 5.1-systemer etc), og prisen på disse blir ikke gal hvis man skal drive 4-6 moduler i samme boks.
Jeg ville minst ha doblet kondensator-banken!Session^ skrev:Nei, men jeg kan gi svar på det om 2 uker da jeg mottar smps fra hypex. Nå bruker jeg 800VA transformator, men kun med 10000 uF foreløpig. Modulene er 2 stk UCD400 HG.
2*500VA per modul?audiosan skrev:jeg har ikke prøvd smps til hypex. men overdimensjonert linær PSU har en god innvirkning på hypex(og alt annet forsåvidt).
og som cobra sier. trafo kapasiteten gir et stort utslag. jeg bruker nå 2*500VA og 2stk 2*10000uF psu
på 400HG. det var et stort løft fra 1*500VA og 1stk 4*10000uF PSU.
... heller ikke at nettrafoen med helbølge likeretting vil ha minum en ladepuls i løpet av frekvenssvinget for frekvenser under 100Hz, slik at den gir et vesentlig positivt bidrag til strømforsyningens impedans.Oblivion skrev:....
Denne måten å dimensjonere tar ikke hensyn til at jo høyere spenningene i strømforsyningen er jo større blir pulsstrømmene etc..
Og heller ikke hensyn til at rippel støy ved 50 / 100 / 200Hz øker når strøm / pulsstrøm øker.
...
Ja min dimensionering metode siger bare at strømforsyningen ikke kan blive stor nok, man kan også prøve at regne impedansen ud i kondensatoren, og gå ud fra at den ideelle situation er 0 ohm fra næsten 0 Hz til 100KHz så er der ingen uro på forsyningen, og dermed får forstærkeren den strøm den skal bruge.Oblivion skrev:I mine design bruker jeg 20F (20.000.000uF) virtuelle kondensatorer med ESR som er lavere enn 0,005 ohm og med båndbredde som er minimum 0,08Hz til 100MHz.
De fungerer best i utstyr med forholdsvis jevnt strømtrekk, og gjerne før evt. regulering. Dersom de skal brukes i situasjoner med stor variasjon i størmtrekket og mye strøm, så bør man øke forsterkingen ganske mye og sørge for at spenningsfallet over gyratoren/kapsitets multipilkatoren er vesentlig større enn forventet spenningsvariasjon (ripple) dvs at «styrespenningen» inn på gyratoren bør ligge «noen» volt under den ufiltrerte spenningen på inngangen (bruk en enkel spenningsdeler).Lydarne skrev:... en kapacitets multiplayer ...
Siden vi nærmer oss way off topic og kun babler teori ... 8) ... Dempingen/støy ut av en enkelt gyrator er i hovedak en funksjon impedansen på «styrespenningen» til basen, forsterkingen i transistoren(-e) og strømtrekket (variasjon) +/- spenningsfallet over gyratoren ift spenningsvariasjonen inn. 2. ordens filter på styrespenningen med nedre grensefrekvens på omkring 1Hz eller lavere fungerer ofte veldig fint.Oblivion skrev:...
Men kapasitets multiplieren kan forbedres til mer enn 80dB demping og uten de begrensningene du nevner.
Teoretisk kan 120 til 140dB demping oppnås, men dette er som sagt teori og KUN teoretisk mulig med JFET fordi egenstøyen er for høy i rør, bipolare transistorer og andre typer FET transistorer.
...
Som KJ siger er cap-mul ikke særlig velegnet til pulset strømme, men mere beregnet til et fast strømforbrug eks.v. klasse A, jeg har lavet nogle simulationer, og en ordentlig bunke elektrolytter er på alle måder bedre end cap-mul.Oblivion skrev:Tradisjonellt har en kapasitets multiplier blitt brukt før regulatorer for å dempe rippel og støy med ca. 40dB.
Allerede på 70 tallet brukte jeg dette på Linsley Hood DIY klasse A forsterkere.
Men kapasitets multiplieren kan forbedres til mer enn 80dB demping og uten de begrensningene du nevner.
Teoretisk kan 120 til 140dB demping oppnås, men dette er som sagt teori og KUN teoretisk mulig med JFET fordi egenstøyen er for høy i rør, bipolare transistorer og andre typer FET transistorer.
Dette kombinert med SiC dioder gir en formidabel strømforsyning.
Med JFET har du en "super darlington" med tilsvarende over 100.000 ganger strømforsterkning, men den er spenningsstyrt..Lydarne skrev:Som KJ siger er cap-mul ikke særlig velegnet til pulset strømme, men mere beregnet til et fast strømforbrug eks.v. klasse A, jeg har lavet nogle simulationer, og en ordentlig bunke elektrolytter er på alle måder bedre end cap-mul.
Det skyldes at modkoblingen på cap-mul stort set ikke virker over for pulser så strømmen bliver alligevel trykket fra den elektrolyt der sider efter cap-mul, den er som sagt fin til at dæmpe rippel med og den giver også en form for stabilisering af spændingen, skal den overhovedet bruges i denne sammenhæng vil jeg mene at serie transistoren skal være af darlington typen.
Så til tråd starter Peter vil jeg sige brug godt med almindelige elektrolytter. jeg tror ikke der er noget der slår det heller ikke en smps, jeg hørte en gang en ICEpower med smps, det var forfærdeligt meget være end dem med traditionel forsyning og det siger ikke så lidt.
Brug dioder med lav on værdi evt. schottky (husk de skal kunne klarer mindst dobbelt spænding) , dem Oblivion angiver ser meget spændene ud.
nei. 2*500VA til 2 moduler. det er en dual mono forsterker.totte skrev:2*500VA per modul?audiosan skrev:jeg har ikke prøvd smps til hypex. men overdimensjonert linær PSU har en god innvirkning på hypex(og alt annet forsåvidt).
og som cobra sier. trafo kapasiteten gir et stort utslag. jeg bruker nå 2*500VA og 2stk 2*10000uF psu
på 400HG. det var et stort løft fra 1*500VA og 1stk 4*10000uF PSU.
Jeg har ikke opplevd trafoduring fra 500 VA, kanskje fordi jeg bruker en tynn skive neoprengummi (1,5 mm) mellom trafo og chassis. 1200 VA derimot bråkte en god del, uansett hva jeg forsøkte av demping, og jeg byttet etterhvert ned til 700 VA trafo på UcD700'ene mine. Det sparker også fra ganske bra.Robin skrev:Har bygd en forsterker med 2x500VA, 400HG moduler med regulatorer og 2x mono strømforsyninger fra Hypex. Hvis noen i Oslo området har en tilsvarende forsterker bygd med SMPS hadde det vært interessant å prøvd de opp mot hverandre.
Er ihvertfall meget fornøyd med forsterkeren. Sikkert ikke "verdens beste", men sammenlignet med mye annet jeg har prøvd er den imponerende! Den eneste lille ulempen med trafoene er at de durer svakt.
Interessant. Har brukt bitumen imellom, det hjalp litt. Men å koble trafoene ifra chassiset med gummi er jo verdt å prøve! Hvor fikk du tak i dette?asbjbo skrev:Jeg har ikke opplevd trafoduring fra 500 VA, kanskje fordi jeg bruker en tynn skive neoprengummi (1,5 mm) mellom trafo og chassis. 1200 VA derimot bråkte en god del, uansett hva jeg forsøkte av demping, og jeg byttet etterhvert ned til 700 VA trafo på UcD700'ene mine. Det sparker også fra ganske bra.Robin skrev:Har bygd en forsterker med 2x500VA, 400HG moduler med regulatorer og 2x mono strømforsyninger fra Hypex. Hvis noen i Oslo området har en tilsvarende forsterker bygd med SMPS hadde det vært interessant å prøvd de opp mot hverandre.
Er ihvertfall meget fornøyd med forsterkeren. Sikkert ikke "verdens beste", men sammenlignet med mye annet jeg har prøvd er den imponerende! Den eneste lille ulempen med trafoene er at de durer svakt.