Ønsker anbefaling Strømforsyning til Topping?

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
Hei, jeg skal handle Toppings nye E50 III. Jeg lurer på hvilken strømforsyning jeg skal bruke til denne. Så hvidt jeg forstår følger det ikke med i pakken?
Thx

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.935
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har du prøvd vennetråden?

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
470
Dette sier nettbutikkens side:

Merk: E50 har inngang for 5volt, og du kan enten bruke strøm fra en egen USB utgang (kabel med USB til strømplugg medfølger), eller en ekstern strømforsyning som f.eks. en Iphone lader (som gir 5 volt) eller kjøpe Topping sin P50 eksterne strømforsyning (sistnevnte gir et løft som er verdt prisen).

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
Jeg bruker en Sony USB-mobillader til å drifte min Topping D50. Fungerer knall! (y)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.686
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Dette sier nettbutikkens side:

Merk: E50 har inngang for 5volt, og du kan enten bruke strøm fra en egen USB utgang (kabel med USB til strømplugg medfølger), eller en ekstern strømforsyning som f.eks. en Iphone lader (som gir 5 volt) eller kjøpe Topping sin P50 eksterne strømforsyning (sistnevnte gir et løft som er verdt prisen).
Jeg har denne til E30 II og den fungerer fint. Den har to 5V USB uttak.

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
OK, HiFiSs strømforsyning ser ut som et godt alternativ, men hvordan gir den DACen et løft? Støy? Bedre lyd? Bare lurer 😃.
Thx.

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
En annen ting jeg lurer på (unnskyld for fersking-fjaset😀) er om det har noen hensikt å bruke TRS => RCA signal kabler, altså balansert ut av DACen og ubalansert inn i forsterkere?. Og om det har noe å si hvilken analog inngang jeg bruker på forsterkeren (DVD, Blueray, o.s.v) eller om det er hipp som happ?
PS: Dette er min første DAC.
Det er vel kanskje slik at ingenting blir bedre enn det svakeste ledd?
Thx.

Sist redigert:

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
168
Sted
Norge
En annen ting jeg lurer på (unnskyld for fersking-fjaset😀) er om det har noen hensikt å bruke TRX => RCA signal kabler, altså balansert ut av DACen og ubalansert inn i forsterkere?.
TRS står for "tip, ring, sleeve", altså en beskrivelse av hvordan kontakten fysisk ser ut :). Det er litt ulike erfaringer med dette. Balanserte kabler kan hjelpe på noen former for jord-problemer, men det forutsetter balansert kontakt i begge ender. Balanserte kabler kan gi litt bedre beskyttelse mot støy (altså elektromagnetisk støy som kabelen plukker opp fra omgivelsene), men det skal være en veldig lang kabel før det spiller noen rolle (hvor langt "veldig lang" er vil sikkert variere). Men når det gjelder det konkrete designet for hvordan man kobler en balansert kontakt i den ene enden til RCA i den andre finnes det ulike forklaringer, og ikke alle er riktig: det betyr at hvis du kjøper en slik kabel er det ikke sikkert den er koblet rett i forhold til ditt bruksområde (andre får forklare hva som er riktig i denne sammenhengen, jeg er bare forvirret).

Så med mindre du har veldig langt strekk fra DAC til forsterker: nei, det har sannsynligvis ingen hensikt.

Og om det har noe å si hvilken analog inngang jeg bruker på forsterkeren (DVD, Blueray, o.s.v) eller om det er hipp som happ?
PS: Dette er min første DAC.
Thx.
Nei, det har i utgangspunktet ingen ting å si (det kan jo være at på ditt eksemplar av forsterker er det noe galt med en av inngangene, eller at konkret design gjør at en inngang har mer støy enn en annen, men det blir mer et spesialtilfelle)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
OK, HiFiSs strømforsyning ser ut som et godt alternativ, men hvordan gir den DACen et løft? Støy? Bedre lyd? Bare lurer 😃.
Thx.
Nja, du er nok mere da inne på tema godfølelse/eierglede/hva man tror på/hører, enn at lyden ut av DAC'en blir annerledes om du bruker en annen god USB-power.:cool:
Men praktisk er den jo om den har flere USB-utganger, etc som gir stabil power til alle enhetene dine.

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
Et ekstra spørsmål.
Har en strømforsyning liggende på 5V 4A. Kan den brukes til E50 III?
Thx

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
Powercon,
har du analogt testet E50 III? Hvis så, har den et like godt lydbilde som de gode tekniske tallene den får?
Thx

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.017
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Lydbildet kan ikke leses fra tall... Lydbildet er forskjellig fra rom til rom, fra anlegg til anlegg. Umulig å sammenligne tekniske tall vs hvordan det låter i praksis.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
Powercon,
har du analogt testet E50 III? Hvis så, har den et like godt lydbilde som de gode tekniske tallene den får?
Thx
Nope, har kun testet D50 III. Den spiller helt nydelig, noe for så vidt også Topping D70S gjorde som nå står i hvilemodus ved siden av. :cool:

Som nevnes over, så er ikke resultatet du hører i ditt rom/oppsett direkte lest ut av tall/spec på en DAC.
Men gode tall på en DAC sier noe om potensialet og hvordan DAC'en oppfører seg og viktigst ikke farger/påvirker lyden den gir ut.
-Aka lyden som så skal videre igjennom amp og så til høyttalerene (og ut i rommet) som er de som farger lyden aller mest.

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
OK, forstår. Da er D50 III et bedre alternativ, koster jo omtrent det samme som E50? Jeg kan fortsatt bruke strømforsyningen på 5V 4A til D50 III?
Thx

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
Jeg kan ikke si at D50III er bedre enn E50, annet enn at den er nyere og har støtte for Parametric EQ (PEQ) på USB-inngangen. Derfor jeg kjøpte den. :cool:

Men ja, du kan bruke samme power du hadde tenkt ja. (y)

PS: Selv om mange/bransjen gjerne vil ha folk til å tro mye, så er det ikke så mye mere å hente i DAC'er som alleredet er gode idag. Mye av de som måler helt sinnsykt bra har stadige forbedringer nede i det ikke hørbare området. Det er et race om man kan si det slik.
-Og som du er inne på med dine vurderinger, det er ikke dyrt å komme opp på et nivå på DAC hvor det er så bra at at det ofte blir eierglede/nye funksjoner/tilkoblinger/utseende++ som blir det man kan bytte ut tingene for.
Smak og behag er selvsagt en viktig premiss her i bunnen av alt. :cool:

Sist redigert:

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
OK, takk for samtalen😀.
Jeg er tro Roon fan, og det er hovedgrunnen til at jeg ønsker en statbil DAC (over USB). Jeg har en Marantz SR8012, utrolig god allrounder, som jeg mistenker ikke er helt på høyde når det gjelder D/A converteren. Lyden er helt super, men dynamikken er litt flat, eller stereo bildet er ikke helt som det burde være med en forsterker som 8012.. Vet ikke om det ble forståelig😀. Er du enig? At en extern DAC burde gjøre susen?
Thx

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.017
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
OK, takk for samtalen😀.
Jeg er tro Roon fan, og det er hovedgrunnen til at jeg ønsker en statbil DAC (over USB). Jeg har en Marantz SR8012, utrolig god allrounder, som jeg mistenker ikke er helt på høyde når det gjelder D/A converteren. Lyden er helt super, men dynamikken er litt flat, eller stereo bildet er ikke helt som det burde være med en forsterker som 8012.. Vet ikke om det ble forståelig😀. Er du enig? At en extern DAC burde gjøre susen?
Thx
Du har i hvert fall kjøpt en dac for livet...
Så hvis det er noe du vil erstatte senere så burde dacen bli værende.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
OK, takk for samtalen😀.
Thx
Ja, en eks Toping D50 III er jo en billig og enkel sjekk på hva som skjer med lyden rundt DAC. (y)

Når det gjelder stereobilde og lite dynamikk, så er jeg usikker på om/hvor mye Marantz farger lyden?
Også noe å vurdere om ev noe av romkorreksjonen kan bidra i negativ retning for stereolytting.

Generelt:
Et godt stereobilde er ofte avhengig av grei plassering av høyttalerene og lytteposisjon. (og nei, det trenger ikke være haifai-plassering med høyttalerene midt utpå gulvet :cool:)
Dette krever ofte litt prøving og feiling, men om du vil teste litt så vil jeg anbefale å sette på mono rosa støy (søk eks på Youtube etter <Mono Pink Noise>) og prøv deg frem til sted der du hører at støyen høres mere "ullen" ut/mister litt volum.-Da er du i sweetspot for stereobildet.(dette vil oppleves i et område/boble, som er nettopp sweetspot)
Utenfor sweetspot så er støyen skarpere i lyden, mens når du er i sweetspot så blir den altså rundere/ullen og litt lavere i volum, du hører det ganske lett om du beveger deg rundt.
PS: Sjekk også at begge høyttalerene er koblet likt (pluss og minus er koblet likt på begge, trenger ikke være rett koblet men likt).

Var kanskje litt utenfor tema om strømforsnyning til Topping, men skitt au.:unsure:

NilsElling

Medlem
Ble medlem
18.11.2023
Antall liker
8
Sted
Jessheim
He he, ja litt på utsiden er det jo, men shitt au.
Romkorreksjon er koblet helt ut. Lyden er direkte, fra Roon server med HDMI inn i Marantzen. Virker helt super, incl SACD og flerkanalslyd. Fortsatt uten romkorreksjon😀. Flerkanalslyd 5.1 vil forsvinne med ekstern DAC, men det er OK.
Som deg er jeg audiophil, så kanskje jeg leter etter noe som ikke finnes😀.Vi får se, jeg kjøper en D50 III uansett.
Og med en 5V 4 A strømforsyning......😎
Thx

Topp Bunn