Strømkabler av ulik type?

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
383
Antall liker
200
Torget vurderinger
1
Det finnes mange hifi-nevroser, og jeg er nok plaget med en del av dem.

Jeg har lyst til å prøve litt ulike typer strømkabler i anlegget. Per idag har jeg samme type wireworld i hele anlegget.

Er det et poeng å ha like kabler, eller er det fritt frem for eksprimentering?

Ps: Jeg spør ikke om strømkabler har betydning for lyden.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.823
Antall liker
2.018
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
De færreste har vel like ledninger i hele anlegget så det er vel fritt frem for å prøve seg frem.
Og det kan jo være forskjeller på skjermet og uskjermet samt forskjelligheter i forhold til tykkelse, vekt o.l som gjør at noen kabeltyper passer bedre enn andre
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
839
Antall liker
421
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vel bare å eksperimentere, det er det enkleste!

Bruker selv hjemmelagde Supra LoRad SPC i tilpassede lengde, det gjør at det ser mest ryddig ut.
Brukte før en Nordost Vishnu til forsterkeren og vanlige ferdigkjøpte Supra ellers i anlegget.
Nå ser det ryddig ut, og lydmessig like bra.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Det finnes mange hifi-nevroser, og jeg er nok plaget med en del av dem.

Jeg har lyst til å prøve litt ulike typer strømkabler i anlegget. Per idag har jeg samme type wireworld i hele anlegget.

Er det et poeng å ha like kabler, eller er det fritt frem for eksprimentering?

Ps: Jeg spør ikke om strømkabler har betydning for lyden.
??????



Grunnleggende kunnskap om strøm kan sikkert være en fordel, noen par skolebøker for elektronikk koster mindre enn en strømkabel... Eller fortsett å tro at elektrodene er en organisme som bryr seg om symbiose, det fås også veldig billige bøker om biologi og der kan man finne ut om det står noe om elektroder og livsforløp.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Hvis det var meg som hadde anlegget fullt av spesialkabler ville jeg først prøvd å bytte tilbake til standard, vanlige originalkabler hvis jeg skulle eksperimentere.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.669
Antall liker
35.808
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
??????



Grunnleggende kunnskap om strøm kan sikkert være en fordel, noen par skolebøker for elektronikk koster mindre enn en strømkabel... Eller fortsett å tro at elektrodene er en organisme som bryr seg om symbiose, det fås også veldig billige bøker om biologi og der kan man finne ut om det står noe om elektroder og livsforløp.
Du glemte en eller to timer til psykolog/gestalt-terapeut for å bli kvitt nevrosen - det kan også hjelpe. Ikke minst kan bli mye billigere i lengden.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.327
Antall liker
7.987
Sted
Oslo
Siste setning til trådstarter :

"Jeg spør ikke om strømkabler har betydning for lyden"

Om han med det mener at det har betydning, så er det bare å kaste seg ut i villnisset, eller kabelsalaten om du vil.
Om han med det mener det ikke har betydning, så er det vel bare å holde seg til de lakrislissene som vanligvis følger med.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Du glemte en eller to timer til psykolog/gestalt-terapeut for å bli kvitt nevrosen - det kan også hjelpe. Ikke minst kan bli mye billigere i lengden.
Ja, kan være et OCD tilfelle såklart.. Må være likt på høyre og venstre side, når det er målt i millimeter og ikke mikrometer så blir det jo uansett mer feil.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.444
Antall liker
1.356
Sted
Horten
Jeg bruker standard og medfølgende apparat-kabel på alt.
-Er de alt for lange så kuttes de og får på et flott standard støpsel.
Ufattelig hvor bra det fungerer.

De dårligste kablene jeg har er de som er for korte.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
383
Antall liker
200
Torget vurderinger
1
Jada. Forstår at det er et dumt spørsmål. 😀

Men jeg er litt plaget av en transformator som brummer litt. Så da lurte jeg... Og jeg er ikke redd for å avsløre min uvitenhet.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.669
Antall liker
35.808
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jada. Forstår at det er et dumt spørsmål. 😀

Men jeg er litt plaget av en transformator som brummer litt. Så da lurte jeg... Og jeg er ikke redd for å avsløre min uvitenhet.
Trekk en skjøteledning slik at du får strøm fra en annen kurs, sjekk om støyen forsvinner.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.444
Antall liker
1.356
Sted
Horten
Jada. Forstår at det er et dumt spørsmål. 😀

Men jeg er litt plaget av en transformator som brummer litt. Så da lurte jeg... Og jeg er ikke redd for å avsløre min uvitenhet.
Hadde du startet med den informasjonen, så hadde svarene her inne vært mere rett på problemstillingen din med en gang. :cool:

HoJ har et godt forslag.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Jada. Forstår at det er et dumt spørsmål. 😀

Men jeg er litt plaget av en transformator som brummer litt. Så da lurte jeg... Og jeg er ikke redd for å avsløre min uvitenhet.
Som HoJ nevner, skjøteledning. Dette gjør at ledningen får noen dårligere egenskaper, en dårligere kabel rett og slett kan fungere som et filter og fikse i noe av problematikken. Glem alt av salgs PR du er servert av "god kvalitet" på kabler, du ønsker bare rett og slett en forringelse av kvaliteten her som faktisk kan fikse problemer istedet for å forverre de. Å gå ned litt på tverrsnitt og/eller øke lengden kan faktisk hjelpe.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.669
Antall liker
35.808
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Viktig dessuten at alle er like lange og da 1,53m, har jeg lest, men er usikker på hvorfor
Tror du tar feil, 1.52m tror jeg er korrekt, ved 1.53m så vil en få en støyfilter-utfasing som kansellerer 50-70hz og forsterker 40k og over.
 
  • Haha
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.803
Antall liker
85.823
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Tror du tar feil, 1.52m tror jeg er korrekt, ved 1.53m så vil en få en støyfilter-utfasing som kansellerer 50-70hz og forsterker 40k og over.
Vel. Ikke helt, da det bunner i omregning fra Fot og da spørs det om man runder av opp eller ned, dessuten strides de lærde om stikk og støpsel skal medregnes.Men klart, både makrofynamikk og kryssmatchingspotensiale kan spille inn
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.814
Antall liker
721
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jada. Forstår at det er et dumt spørsmål. 😀

Men jeg er litt plaget av en transformator som brummer litt. Så da lurte jeg... Og jeg er ikke redd for å avsløre min uvitenhet.
Anbefaler å høre med Skink_123!
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.995
Torget vurderinger
2
@bruce2
Her.er kanskje noen svar på ditt spørsmål.
Noen teknisk forklaring kommer ikke tester med, som vanlig🙂.
Vil tro at støybilde er temmelig likt hos tester for tilsluttede apparater.
Det samme med kildeimpedansen.
Så har vi lastimpedans til utstyret/elektronikken, den betyr litt også.

 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.164
Antall liker
541
Elektronene koser seg best dersom kablene er rosa, da hopper og spretter dem av ellevill begeistring og er smilende. Sorte kabler er det verste du kan ha, det er så dystert og da sprudler de ikke like mye... Hvite kabler er som sorte, litt fargeløst, så det fungerer heller ikke like bra... Tykkelse på kablene er jo også viktig, elektroner trenger plass å boltre seg i, det er en utbredt misoppfatning at om du sender de gjennom trange kabler som gir klaustrofobisk følelse, at de da blir så lykkelige når de slipper ut av kabelen at de sprudler, tro meg når jeg sier at det beste er når de koser seg hele veien fra A til Å, altså åpne lommeboka på vidt gap og du vil få kabler med større dimensjoner.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.132
Antall liker
34.143
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jada. Forstår at det er et dumt spørsmål. 😀

Men jeg er litt plaget av en transformator som brummer litt. Så da lurte jeg... Og jeg er ikke redd for å avsløre min uvitenhet.
Prøv å trekke ut evt. ande ting som panelovner osv på samme kurs. Hvis ikke det hjelper tester du en annen kurs også. Noen trafoer bråker uansett - altså ligger feilen i selve trafoen , men greit å prøve å filtrere bort det man kan.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
383
Antall liker
200
Torget vurderinger
1
Takker for alle forslag! Brummingen er så godt som borte nå, uten at jeg har gjort noe spesielt. 😀
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.971
Antall liker
7.037
Sted
Kongsberg
Da gjetter jeg at du kan løse den gjenstående brummingen med et DC filter. DC på nettet kan komme og gå helt tilfeldig avhengig av hva andre bruker nettet til. Det løste problemet hos meg.
 
Topp Bunn