Strømmen går når jeg slår på forsterkeren. Helgel H1. Hjelp?

benbeni89

Medlem
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
0
Sted
Porsgrunn
Hei!

Jeg har en Hegel H1 forsterker.
Omtrent hver gang jeg skal skru den på så går strømmen, og jeg må dra ut alt av kontakter før det skal gå ann å få den på.
Den står alene i stikkontakten i veggen, ikke i noen fordeler.

Det er 16A automatsikringer..

Er det noen som vet hva problemet kan være?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.804
Sted
Holmestrand
Det kan være at du har en litt rask sikring, eller at sikring, eventuelt forsterker ikke er helt i orden.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Det kan være at du har en litt rask sikring, eller at sikring, eventuelt forsterker ikke er helt i orden.
Evt. også en «tungt» belastet kurs.

mvh
KJ

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Har du prøvd forsterkeren på en annen kurs?

Jeg opplevde noe lignende en gang, og da var det som xerxes antyder, en defekt automatsikring.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Med en strømforsyning på 500VA og 67 000uF skulle det ikke være noe problem å starte den på en 16amp kurs.
Kanskje det er noe feil på den?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Jeg hadde samme problem på en dedikert 16A kurs. Automatsikringen slo ut ved start av platespillermotor. Byttet til tregere automatsikring og problemet var løst.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.804
Sted
Holmestrand
Hva har du eller på denne kursen?
500 VA og 67000 uF kan dra litt strøm det.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Jeg har også en Hegel H1 og sleit med at sikringen gikk når jeg slo den på. Jeg hadde kun en 10 A kurs og fikk lagt opp en egen 16 A kurs til anlegget og hadde ingen problemer etter det.

Forsøk å få byttet til tregere sikringer, evt få lagt opp egen kurs.

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Høres ut som noe jeg ser på min hjemmesnekrede sak. Den har 80000 uF kap og 2x300VA trafoer. Hvis vaskemaskinen står på, så smeller sikringen når jeg skrur på forsterkeren. Så jeg tror nok det er det som skjer, selv om jeg ikke kjenner Hegel så godt. Trege sikringer er nok en løsning. Forsterkeren trekker bare en spike de første ms før lyttene har fått litt juice og dermed får høyere motstand. Min trekker noen titalls ampere i startøyeblikket.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Det hender at slow-start kretsløpet ikke fungerer som det skali forsterkere, og da ryker ofte sikringen i skapet.

Mvh.

M

Medlem 1792

Gjest
Jeg hadde samme problem med mine Vincent SP-991 mono-blokker på 16 amp kurs. Etter at jeg byttet ut de originale netkablene til Supra LoRad kabler ble problemet borte. Kan det ha noe med at det er dårlig kontakt i pluggene tro?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
P.O.M. skrev:
Jeg hadde samme problem med mine Vincent SP-991 mono-blokker på 16 amp kurs. Etter at jeg byttet ut de originale netkablene til Supra LoRad kabler ble problemet borte. Kan det ha noe med at det er dårlig kontakt i pluggene tro?
Tror dette har med induktansen i kabelen å gjøre. Den sørger for å dempe strømspikeren som trekkes når du skrur på forsterkeren.

Jeg hadde dette problemet på hytta; sikringen på bensinaggregatet gikk når jeg startet gjærsaga. Da fikk jeg tips om å bruke en 25m kveil med skjøteledning mellom sag og aggregat. Så jeg gjorde og problemet forsvant!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.536
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Med 16amp kurs kan man jo trekke 3680 watt og godt over 5000 watt hvis man har tre-fas og det er nok til og starte Krell FBP450MCX altså 450 watts klasse A forsterkere uten problem.
Så enten så har du en utrolig følsom 16 amp automatsikring ellers så er det noe alvorlig galt et sted.
Med en treg 10 amp så kan man starte de aller fleste forsterkere uten problem, selv store Krell slutt trinn......... en 10 amp kurs kan jo belastes med 2300 watt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.280
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det der er et helt vanlig problem med moderne automatsikringer. Det du får installert, med mindre du ber om noe annet er superhurtige sikringer.

Dersom en lager et datarom på en (liten) bedrift og ikke spesifikt sier fra til elektrikeren at "dæven døtte, så installerer du ordentlig trege sikringer", så sliter du med en gang du kobler en UPS i systemet. Dersom strømmen da "blipper" midt på natta, så tar startstrømmen på UPSen ut sikringen når strømmen kommer tilbake, og så er UPSen tom for strøm til om morgene, og serveren er nede når folk kommer på jobb. Dette var et typisk problem i min forrige jobb - hadde lyst å kaldkvele elektrikerne, som VISSTE det var et datarom disse kursene skulle gå på...

Startstrømmen til en (ikke alt for stor) forsterker med litt godt dimensjonert strømforsyning er også kraftig nok til å ta slike sikringer.

Moralen er - enten få installert supertrege sikringer (D-karakteristikk), eller hold deg til de gode, gamle porselenssikringene.

Johan-Kr

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
Med 16amp kurs kan man jo trekke 3680 watt og godt over 5000 watt hvis man har tre-fas og det er nok til og starte Krell FBP450MCX altså 450 watts klasse A forsterkere uten problem.
Så enten så har du en utrolig følsom 16 amp automatsikring ellers så er det noe alvorlig galt et sted.
Med en treg 10 amp så kan man starte de aller fleste forsterkere uten problem, selv store Krell slutt trinn......... en 10 amp kurs kan jo belastes med 2300 watt.
Ekstremt høy oppstartsstrøm kommer først og fremst av «DC-motstanden» i primærviklingen på netrafoen i utstyret - dvs før vekselstrømmen i trafoen har bygd opp et tilstrekkelig magnetfelt i trafoen til å overføre energien til sekundærviklingen. Oppstartsstrømmen avhenger med andre ord av hvordan transformatoren er konstruert, i tillegg til at den varierer med effektdimensjoneringen. Dernest kommer oppstartsstrømen av strømmen som skal til for å lade opp kondensatorbanken etter likeretting til nivået for forsyningsspenningen til forsterkeriet. Ei vanlig treg sikring (f.eks. glassrørssikring eller tilsvarende keramisk sikring, nødvendig vis ikke automatsikringer til sikringsskap) skal kunne holde ca 20 ganger nominell brytestrøm i 20 millisekunder (dvs. over en AC-syklus på 50Hz). Størrelsen på forsterkeriet er med andre ord ikke en veldig god «proxy» på hvilken oppstartsstrøm man kan påregne og om det medfører problemer med sikringene.

mvh
KJ

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.536
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
KJ skrev:
Rudi skrev:
Ekstremt høy oppstartsstrøm kommer først og fremst av «DC-motstanden» i primærviklingen på netrafoen i utstyret - dvs før vekselstrømmen i trafoen har bygd opp et tilstrekkelig magnetfelt i trafoen til å overføre energien til sekundærviklingen. Oppstartsstrømmen avhenger med andre ord av hvordan transformatoren er konstruert, i tillegg til at den varierer med effektdimensjoneringen. Dernest kommer oppstartsstrømen av strømmen som skal til for å lade opp kondensatorbanken etter likeretting til nivået for forsyningsspenningen til forsterkeriet. Ei vanlig treg sikring (f.eks. glassrørssikring eller tilsvarende keramisk sikring, nødvendig vis ikke automatsikringer til sikringsskap) skal kunne holde ca 20 ganger nominell brytestrøm i 20 millisekunder (dvs. over en AC-syklus på 50Hz). Størrelsen på forsterkeriet er med andre ord ikke en veldig god «proxy» på hvilken oppstartsstrøm man kan påregne og om det medfører problemer med sikringene.

mvh
KJ

Okidoki......... uttaler meg kun utifra egen erfaring med forskjellige forsterkere her hjemme.

MEN jeg vet av erfaring også at hvis du skal ha en elektriker til og komme og bytte fra rask til treg automatsikring så koster det deg 2000.-, skjønt det var for 1 mnd siden, kjenner jeg elektrikere's totalt ublu'e priser koster det vel minst 2500.- nå :p

benbeni89

Medlem
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
0
Sted
Porsgrunn
Ok. Takk for alle svar! :)

Da er det mest sannsynlig at jeg burde ha en treg sikring.

Jeg bor hjemme, så jeg vet ikke om jeg kommer til å bytte ut sikringene her :p

Jeg får bare dra ut panelovnen og litt sånt, før jeg fyrer opp ;)

Men jeg regner med det er samme om man har rørforsterkere eller?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12
Fenalaar skrev:
Det der er et helt vanlig problem med moderne automatsikringer. Det du får installert, med mindre du ber om noe annet er superhurtige sikringer.

Dersom en lager et datarom på en (liten) bedrift og ikke spesifikt sier fra til elektrikeren at "dæven døtte, så installerer du ordentlig trege sikringer", så sliter du med en gang du kobler en UPS i systemet. Dersom strømmen da "blipper" midt på natta, så tar startstrømmen på UPSen ut sikringen når strømmen kommer tilbake, og så er UPSen tom for strøm til om morgene, og serveren er nede når folk kommer på jobb. Dette var et typisk problem i min forrige jobb - hadde lyst å kaldkvele elektrikerne, som VISSTE det var et datarom disse kursene skulle gå på...

Startstrømmen til en (ikke alt for stor) forsterker med litt godt dimensjonert strømforsyning er også kraftig nok til å ta slike sikringer.

Moralen er - enten få installert supertrege sikringer (D-karakteristikk), eller hold deg til de gode, gamle porselenssikringene.

Johan-Kr
Automatsikringer er mye bedre enn UZ (porselen) fordi de faktisk gjør det en sikring skal gjøre: Løse ut ved termisk (og elektromagnetisk) overbelastning = overstrømsvern. Mange som er vant med UZ misliker automater på grunn av dette, men det er nettopp dette man har sikringer for. Det handler om sikkerhet mot brann og beskyttelse av liv og verdier.

Karakteristikken som normalt benyttes heter B og er ikke superrask, men relativt rask. Utstyr med store startstrømmer kan kreve andre karakterstikker (normalt benyttes da C (treg), men i noen tilfeller D (tregere)) Imidlertid er det ikke bare å skifte til tregere sikringer uten at det er gjort en vurdering av anlegget. Anlegget skal ha tilstrekkelig høy kortslutningsytelse til at sikringen løser ut momentant ved kortslutning. Dette er sjeldent et problem, men vurderingen skal altså foretas. Og det gjøres best av kompetente personer.

Og nei, elektrikere er ikke dyre. De skal også ha sin lønn, dekke inn sine kostnader og få lov til å tjene litte grann. Akkurat som alle vi andre gjerne vil. Prisene reflekterer det norske pris- og kostnadsnivået. 2-2500 er en grei pris for utskiftning av en automat.

Topp Bunn