- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
Lurer på hvem som får den strengeste straffen av disse...
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125128
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125128
Det du i realiteten her sier er ikke "øye for øye" men "hode for fitte", i tillegg er fitta fortsatt i brukbar stand!Ingen tårer hadde blitt felt fra min side om voldtektsmannen ble drept av offeret sitt. Det betyr ikke at jeg er for dødsstraff, men hvis noen gjør noe så grusomt mot et annet menneske og offeret ser en mulighet til å gjenngjelde synes jeg hun skulle ta den muligheten og evt. få samme straff som voldtekstmannen fikk, ca. 1år i fengsel.
er faktisk helt enig her,men jeg synes at voldtekt skulle vært sidestilt med drap.Ingen tårer hadde blitt felt fra min side om voldtektsmannen ble drept av offeret sitt. Det betyr ikke at jeg er for dødsstraff, men hvis noen gjør noe så grusomt mot et annet menneske og offeret ser en mulighet til å gjenngjelde synes jeg hun skulle ta den muligheten og evt. få samme straff som voldtekstmannen fikk, ca. 1år i fengsel.
Kan du argumentere litt saklig for dette standpunktet? Vi er selvsagt enige i at voldtekt er en grusom forbrytelse mot et annet menneske; men det er ikke til å komme i fra at offeret kan spise frokost neste morgen!er faktisk helt enig her,men jeg synes at voldtekt skulle vært sidestilt med drap.
Nei kan nokk ikke detKan du argumentere litt saklig for dette standpunktet? Vi er selvsagt enige i at voldtekt er en grusom forbrytelse mot et annet menneske; men det er ikke til å komme i fra at offeret kan spise frokost neste morgen!
Honkey
Å ha sine meninger har vi alle vår soleklare rett til, heldigvis!Nei kan nokk ikke detjeg har nå mine meninger jeg som alle andre. Jeg mener at voldtekt er noe av de verste handlingene man kan gjøre mot noen og bør straffes deretter, Greit nokk å si at en som har blitt voldtatt kan stå opp dagen etterpå,men tror nokk det er noen offer som skulle ønkset de ikke stod, er vel en del som får store psykiske problemer etter en slik handling, tror også at i enkelte tilfeller kunne det vært bedre dø enn å gå med veldig store skader resten av livet.
en anne flott straff fpr slike handlinger er en litt mer grotesk form for omskjering, altsp du kapper av hele greia. Da er dui ivertfall sikker på at det ikke skjer igjen.
mvh Jørgen
joda er vel rett det du sier, og selvsagt kan man ikke forvente mord som en reaksjon på voldtekt, men om det vill e være fortjent kan man sikkert være uenig om. Tror egentlig mye av problemet ligger i hvordan man blir straffet for forskjelige handlinger, f.eks kan du få strengere straff for et ran en for et drap, noe mer ulogisk kan man ikke finne. At man også kan få strengere straff for ran enn for voldtekt er også for meg helt uforståelig.Å ha sine meninger har vi alle vår soleklare rett til, heldigvis!
Men å bare ha en rent følelsesmessig mening kan fort vise seg å være et tveegget sverd. Om vi tillot et emosjonelt styresett (emokrati, kanskje??) ville alt som heter rettferdighet forsvinne, og vi ville kunnet se rene sharia-tilstander før du visste ordet av det. Derfor er det viktig å holde tunga rett i munnen. Et demokrati hviler på at rettstaten er uangripelig og logisk oppbygget. Vi kan jobbe for å heve straffene for voldtekt, men vi kan ikke forvente oss at demokratiet skal akseptere selvtekt og mord som reaksjon på en voldtekt.
Så men hva du vil, men det skader ikke å legge mer enn emosjoner bak meningene!
Honkey
Drap vs ran: Et ran er aldri uakstsomt, tvert om, det er alltid overlagt. Et drap kan komme til å skje dersom man i halvfylla en lørdag dytter en person bakover i en krangel om plass i drosjekøen, vedkommende snubler over en stenkant, og havner med hodet inn i en betong blomsterpotte med stor kraft. I det øyeblikket er det en gjerningsmann og et offer. Strengere straff enn ran?Tror egentlig mye av problemet ligger i hvordan man blir straffet for forskjelige handlinger, f.eks kan du få strengere straff for et ran en for et drap, noe mer ulogisk kan man ikke finne. At man også kan få strengere straff for ran enn for voldtekt er også for meg helt uforståelig.
Og når han tyr til voldtekt så er vel ikke denne av "skadelig" størrelse ;DTja. Bedre å få en tissefant opp underlivet enn en kniv spør du meg.
Drap vs ran: Et ran er aldri uakstsomt, tvert om, det er alltid overlagt. Et drap kan komme til å skje dersom man i halvfylla en lørdag dytter en person bakover i en krangel om plass i drosjekøen, vedkommende snubler over en stenkant, og havner med hodet inn i en betong blomsterpotte med stor kraft. I det øyeblikket er det en gjerningsmann og et offer. Strengere straff enn ran?
--> Ja selvsagt blir dette noe helt annet, drap kan jo faktisk være uhell, det finnes det jo flere eksempler på f.eks ved bilulykker, der familiefaren (sjåføren kan blir dømt for drap på resten av familien som satt i bilen som ikke tålte smellen. Denne typen "drap" mener jeg bli noe helt annet. Drap kan jo selvsagt være for økonomisk vinning (vil tro veldig mange drap er det), men man tar jo fortsatt livet av noen, i et raner det kunn snakk om økonomisk vinning, og et drap i et slikt tilfelle er skjelden planlagt. <--
Ran vs voldtekt: Jeg deler din oppfatning om at voldtekt har en slags utsatt stilling i rettsvesenet. For det første er det vanskelig bevisførsel, for det andre er det dessverre fortsatt slik at noen ønsker å legge noe av skylda på offeret. ( - Hun gikk alt for utfordrende kledd!) Men vi kan heller ikke her glemme at det finnnes grader av voldtekt og ran, de fleste voldtekter begås faktisk av en som kjenner offeret, og kan kanskje mest av alt betegnes som "et tiltvunget samleie" mer enn det vi vanligvis ser for oss: overfallsvoldtekt med masse vold involvert.
Ran på sin side kan, i likhet med voldtekt, påføre offeret livsvarige psykiske traumer, og er således ikke så veldig annerledes. Ran styres ikke av drifter på samme vis som voldtekt, det er som sagt alltid utført med iskaldt overlegg uten tanke for andre enn en selv.
Honkey
--> Det at det drives av drifter gjør det jo ekstra farlig da man vet aldri vet når en slik gjerningsmann slår til igjen,man vet bare at sjansen er stor for at det vil skje.
Jeg er enig i analogien din, men voldekt handler om vold, ikke sex.Bedre å få en tissefant opp underlivet enn en kniv spør du meg.
nåer det jo ikke mange som blir innkalt til militæret i det hele tatt nå til dags, desutn blir nå alle jenter innkalt til sesjon, og det blir vel gjerne slik at de MÅ akkurat like mye i militæret som gutta.Hei!
Farlig området å diskutere - her er det følelsene som styrer for mange, og da spesiellt for kvinnene.
En voldtekt ødelegger mye for selvsfølelsen, sexlivet, angst, tillitsforhold og mange andre forhold. Men den påfører sjelden offeret store fysiske skader. Det må da være klart at å ta livet av noen må være verre. (Man argumenterer i realiteten med at sexlivet er så viktig her i livet at mister man gleden med sex resten av livet, er det likestillt med å miste livet)
--> Er det bedrå bli påført psyikske skader en fysiske skader?? vellvell ville heller blitt banket opp en gang eller to en å vært plaget med det psykiske.<--
Ja ja....siden jeg først er i gang - hvorfor skal gutta ha tvungen verneplikt, mens jente kun har rett på å ta verneplikten hvis de har lyst. (Dette kunne jo være et tema for likestillingsombudet i stedet for å sørge for at alle brannmenn, bilmekanikerer og oljearbeidere i lærebøkene på barneskolen har langt, lyst hår).
Mvh
OMF
Det at verneplikten blir utvannet gjør ikke de nevnte forholdene noe mer rettferdig! En kan vel heller ikke sammenligne en halv dag på sesjon med 12 mnd tjeneste.nåer det jo ikke mange som blir innkalt til militæret i det hele tatt nå til dags, desutn blir nå alle jenter innkalt til sesjon, og det blir vel gjerne slik at de MÅ akkurat like mye i militæret som gutta.
hihi jett hvem som slapp unna i år ;D
mvh Jørgen
nei selvsagt ikke men vis jeg ikke tar helt feil så skulle det vel også nå bli slik at kvinner som menn blir innkalt til militæret, og at det ikke bare er frivilig for kvinnene.Det at verneplikten blir utvannet gjør ikke de nevnte forholdene noe mer rettferdig! En kan vel heller ikke sammenligne en halv dag på sesjon med 12 mnd tjeneste.
Mvh
OMF
Hvorfor hører vi aldri om rødstrømper/kvinnesakskvinner som krever at også de skal måtte tvinges til førstegangstjeneste? Tross alt skal det jo være likestilling...nei selvsagt ikke men vis jeg ikke tar helt feil så skulle det vel også nå bli slik at kvinner som menn blir innkalt til militæret, og at det ikke bare er frivilig for kvinnene.
jeg mener å ha hørt at dette er på vei..
nei hvem vet, er vel egentlig ikke så rart at de vil ha frem de sakene som gagner dem mest, er vel egentlig ikke så rart det, så likestillingen er vel ikke kommet i mål enda. var det ikke en gang en likestillingssak med seigmenn og seigdamer ??Hvorfor hører vi aldri om rødstrømper/kvinnesakskvinner som krever at også de skal måtte tvinges til førstegangstjeneste? Tross alt skal det jo være likestilling...
-k
Jeg havner ofte i diskusjoner med folk og møter jeg damer som klager på likestilling spør jeg om de mener at førstegangstjeneste skal være likestilt. Jeg har enda ikke møtt noen som mener at den bør være det.nei hvem vet, er vel egentlig ikke så rart at de vil ha frem de sakene som gagner dem mest, er vel egentlig ikke så rart det, så likestillingen er vel ikke kommet i mål enda. var det ikke en gang en likestillingssak med seigmenn og seigdamer ??
Det man jobber for da blir vel på en måte ikke likestilling da det egentlig ikke er det man ønsker. Man vil egentlig da bare ha flere goder og bruker likestilling som et argument.Å være for likestilling bare der man personlig tjener på det er ren egoisme.
-k
Det er vel på sin plass å nevne at det er litt mindre komplisert å flytte ut av Oslo enn det er å foreta en kjønnsoperasjon. Dessuten er jeg ganske sikker på at flyttingen statistisk sett vil medføre redusert ulykkesrisiko, men en kjønnsoperasjon vil neppe slå ut så veldig annerledes enn statistikken.Hvorfor er diskriminering helt greit på enkelte variable men ikke på andre? Det er helt greit å la oslo-folk betale mye mer i bilforsikring siden det faktisk er større sjanse for skader i oslo. Men det er diskriminerende å la menn betale mer i forsikring enn kvinner på tross av at vi i snitt koster forsikringsselskapene mer??
-k