Juss og økonomi Straffenivået i Norge

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hvis du leser #310 på nytt så ser du kanskje poenget mitt.

Jeg har ikke sagt at de ikke fortjener respekt eller en verdig behandling, rus og politireformen er jo en god start som jeg støtter. Men i narkotikamiljøer er det ikke uvanlig med tortur og drap for beløper mindre enn en gjennomsnittlig månedslønn og evnen til å ta rasjonelle beslutninger kan være tidvis mangelfull.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Jeg og de fleste andre har familiemedlemmer med ruslidelser som du så stigmatiserende kaller «narkiser». Du definerer dem som undermennesker som ikke fortjener respekt og en verdig behandling. Jeg må minne deg på at 100% av alle kvinner og 70% av alle menn med ruslidelser har seksuelle overgrep og omsorgssvikt i barndommen. Man ruser seg så for å ta vekk den psykiske smerten man bærer på.
Så jeg synes du skal tenke over at det er mennesker i ytterste nød du snakker drit om.
Nightpuma, uthevet setning har du neppe dekning for. Årsakssammenhengene er nok betydelig mer fasetterte enn du viser til her.
I min nærhet har jeg f.eks. en som var flere år på kjøret grunnet feiloperasjon med påfølgende langvarig feilmedisinering. Antar du har hørt om USA's "opioid-epidemi", det rammer i grunn helt tilfeldig, og har ikke nødvendigvis noe som helst med oppvekst å gjøre.
Det forekommer her i landet også, nemlig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Men jeg ønsker ikke et register over seksualforbrytere, her står det ikke om livet til andre.
Sterkt uenig!!! Ikke nødvendigvis i forhold til et register, MEN

SEKSUALFORBRYTERE ØDELEGGER OFTE LIVET TIL SINE OFFRE SÅ TOTALT OG JÆVLIG AT DET KAN ARGUMENTERES OM IKKE
DET VILLE VÆRT MERE HUMANT Å DREPE OFFERET ETTERPÅ!
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Nightpuma, uthevet setning har du neppe dekning for. Årsakssammenhengene er nok betydelig mer fasetterte enn du viser til her.
I min nærhet har jeg f.eks. en som var flere år på kjøret grunnet feiloperasjon med påfølgende langvarig feilmedisinering. Antar du har hørt om USA's "opioid-epidemi", det rammer i grunn helt tilfeldig, og har ikke nødvendigvis noe som helst med oppvekst å gjøre.
Det forekommer her i landet også, nemlig.
Ja du har rett. Jeg forholdt meg til en undersøkelse i LAR regi, dvs resultatene er blant pasienter i LAR. I de senere årene har legemiddelindusert opioidavhengiget økt voldsomt, og er nå en av de store innfallsportene til rusavhengighet.
Poenget mitt i utgangspunktet var å si i fra om at jeg ikke bryr meg om at man kaller folk med ruslidelser for "narkiser". Jeg synes ikke man skal henge nedsettende merkelapper på noen som helst, og spesielt ikke folk som allerede ligger ned. Uansett om man har gått den "gammeldagse" veien inn i et rusmisbruk, eller gjennom smertelindring i helsevesenet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Sterkt uenig!!! Ikke nødvendigvis i forhold til et register, MEN

SEKSUALFORBRYTERE ØDELEGGER OFTE LIVET TIL SINE OFFRE SÅ TOTALT OG JÆVLIG AT DET KAN ARGUMENTERES OM IKKE
DET VILLE VÆRT MERE HUMANT Å DREPE OFFERET ETTERPÅ!
Jeg er veldig klar over at mange mennesker får livet sitt ødelagt og blir sterkt traumatisert av denne type overgrep.
Men jeg ønsket bare å trekke en linje mellom liv og død.

Det type registret jeg etterspør over drapsmenn, ser jeg ikke for meg som en type «skatteliste» som alle kan logge seg inn på for å snoke i. Men at folk som har behov for det, kan ringe til en offentlig institusjon (eller e-post) og forklare vedkommende i andre enden at en av sikkerhetshensyn må få vite om person X X har en drapsdom. Og da skal en få Ja eller Nei som svar.
I dag kan man ikke få rede på det, hensynet til drapsmannen stiller sterkere.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Et spørsmål her, som jeg ikke har svar på, er hvor stor prosent av de som har sonet for drap vil drepe igjen når de slipper ut?

Og har gjengangere noe felles? Som feks narkotikaproblemer?

Når det gjelder sexualforbrytere er det så mange som gjentar sine forbrytelser etter soning at de imho burde få livstid ved første dom!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Et spørsmål her, som jeg ikke har svar på, er hvor stor prosent av de som har sonet for drap vil drepe igjen når de slipper ut?

Og har gjengangere noe felles? Som feks narkotikaproblemer?

Når det gjelder sexualforbrytere er det så mange som gjentar sine forbrytelser etter soning at de imho burde få livstid ved første dom!
Har du først trådt over en grense og utført en forbrytelse, det være seg butikktyveri, seksualforbrytelser, eller drap, så er det helt klart at terskelen for å gjøre det samme på nytt, er mindre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
I mange tilfeller vil man neppe trenge noe register uansett siden det er et ganske gjennomsiktig samfunn.
 
R

rr30629

Gjest
Et spørsmål her, som jeg ikke har svar på, er hvor stor prosent av de som har sonet for drap vil drepe igjen når de slipper ut?

Og har gjengangere noe felles? Som feks narkotikaproblemer?

Når det gjelder sexualforbrytere er det så mange som gjentar sine forbrytelser etter soning at de imho burde få livstid ved første dom!
I fjor så var det èn person som begikk et nytt drap etter løslatelse.
Hvis du sender en e-post til noen så får du sikkert vite hvem det er.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Jeg er veldig klar over at mange mennesker får livet sitt ødelagt og blir sterkt traumatisert av denne type overgrep.
Men jeg ønsket bare å trekke en linje mellom liv og død.

Det type registret jeg etterspør over drapsmenn, ser jeg ikke for meg som en type «skatteliste» som alle kan logge seg inn på for å snoke i. Men at folk som har behov for det, kan ringe til en offentlig institusjon (eller e-post) og forklare vedkommende i andre enden at en av sikkerhetshensyn må få vite om person X X har en drapsdom. Og da skal en få Ja eller Nei som svar.
I dag kan man ikke få rede på det, hensynet til drapsmannen stiller sterkere.
Det er urimelig, Espen R.
Statistisk er en morder her i landet en mann i 30-årene som dreper en han kjenner i affekt mens han er rusa, og han gjør det aldri igjen.
Det finnes unntak, selvsagt, men ikke nok til at vi skal bedrive gapestokk for livet for alle som har sonet sin dom.

Det er noe mer komplekst med en som misbruker barn, han har jo vist seg å ødelegge barn og unge i et klart større antall, der ofrene senere viser seg på statistikkene som kriminelle, basert på det de ble utsatt for, og samfunnet svarer med å straffe dem så snart de er gamle nok. På det tidspunktet er kanskje deres overgriper ferdig sonet, og misbruker unger i et nytt nabolag under et nytt navn.
 
Topp Bunn