Streamer ønskes

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.320
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kunne tenke meg streaming via nettverkskabel. Produktene jeg ser på anbefaler tilkobling til router. Jeg har nettverkspunkt i veggen, er det nødvendig med en router i mellom? Evt hvorfor?
Det er ingen problem å koble til nettverkskabelen i veggen (den er koblet til router uansett regner jeg med?). Grunnen til denne anbefalingen er at det fort kan bli problemer med x antall enheter mellom streamer og router som er kobling ut i verden - de fleste anbefaler dette for å unngå ekstra support med problemer som kan bli introdusert med flere enheter og et mer kompleks nettverk lokalt.

NB! Nei, hva enn du gjør ikke koble til en ekstra router midt i nettverket ditt; det vil gå virkelig galt :) Det skal bare være en router i lokal-nettverket ditt.

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Antall liker
646
Torget vurderinger
2
Har hjemmesentral i første etasje, med nettverkspunkt i vegg i 1. og 2. etasje (koblet til Altibox tv),

Hmm jeg får rett og slett teste, men takk for svaret! Er det nett er det brukandes.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.076
Sted
Liten by
Har akkurat fått greie på at det finnes en streamer forforsterker/streamer forsterker til rundt 2000 kroner som heter Arylic S50+/A50+. Det kan være noe å sjekke ut? Jeg skal ihvertfall det :cool:

• Liker
Reaksjoner: ELJ

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.362
Sted
London
Jeg landet på en Yamaha NP-s303 streamer. Håper den gjør jobben tilfredstillende.
Har denne (og to andre MusicCast streamere) og liker dem veldig godt. Er enkel og greit å bruke, selv om noen sier de litt enkel i utforming

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.362
Sted
London
Hva synes du om appen og har du sammenlignet den mot noen andre streamere?
Streamer den HiRes?
Den spiller hi res FLAC , ALAC og VMA og enklelte typer DSD for de som er interessert i det.
Den takler fint 192/24 FLAC fra Qobuz og lokal server her hos oss

• Liker
Reaksjoner: ELJ

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.076
Sted
Liten by
Den spiller hi res FLAC , ALAC og VMA og enklelte typer DSD for de som er interessert i det.
Den takler fint 192/24 FLAC fra Qobuz og lokal server her hos oss
Hva synes du om appen? Jeg har selv en Naim enhet og liker den appen veldig godt.
Og har du sammenlignet med andre streamere, som Marantz, NAD o.l.?

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.362
Sted
London
Hva synes du om appen? Jeg har selv en Naim enhet og liker den appen veldig godt.
Og har du sammenlignet med andre streamere, som Marantz, NAD o.l.?
Vil si at BluOs er hakket bedre, men enkelheten til MusicCast er en fordel her. Har unger som bruker den, og de er fornøyd med den og klarer fint å finne det de vil ha. Den er fullt på høyde med Naim sin (er en stund siden jeg sist testet den) - og den er bedre enn HEOS (Marantz/Denon) i mine øyne

Mener en Yamaha streamer var testet nå nylig på Audiophile.no - den bruker MusicCast

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.531
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hva synes du om appen og har du sammenlignet den mot noen andre streamere?
Streamer den HiRes?
Jeg spiller mye LP så streaming er kun når jeg er for sliten til å flippe plater hele tiden. Har til nå kun brukt Chromecast og vært ganske fornøyd. Men den støtter ikke materiale over 24/96 samt at jeg opplever litt "hikke" nå og da. Venter på Yamaha så kan ikke si noe om brukervennligheten ennå.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.531
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Det er ingen problem å koble til nettverkskabelen i veggen (den er koblet til router uansett regner jeg med?). Grunnen til denne anbefalingen er at det fort kan bli problemer med x antall enheter mellom streamer og router som er kobling ut i verden - de fleste anbefaler dette for å unngå ekstra support med problemer som kan bli introdusert med flere enheter og et mer kompleks nettverk lokalt.

NB! Nei, hva enn du gjør ikke koble til en ekstra router midt i nettverket ditt; det vil gå virkelig galt :) Det skal bare være en router i lokal-nettverket ditt.
Vil jeg støte på noen problemer siden jeg benytter Omni Wifi mesh system etter router? Vil helst benytte Omni siden den forsterker wifi i hele huset. Har mulighet til å benytte 2,4/5ghz som gjenkjenner hva enheten støtter. Tror Yamaha støtter 2,4ghz etter det jeg har lest av specs.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.320
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vil jeg støte på noen problemer siden jeg benytter Omni Wifi mesh system etter router?
Nei, hvor skulle du ellers ha den? :unsure:
Ikke at jeg kjenner Omni Wifi mesh; men regner ikke med den har router ?

Sist redigert:

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.531
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Nei, hvor skulle du ellers ha den? :unsure:
Har bare ikke peiling på digitale løsninger og var redd for at streameren ikke skulle godta mesh systemet slik at jeg måtte benytte wifi fra routeren

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.568
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har bestilt en Yamaha WXC-50. Skal bruke linje inn fra Riaa, PC-lagret musikkg, Spotify, Airplay, sikkert blåtann, gjesters musikk på USB, og optisk ut. Kjæmpemessig.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.568
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Musiccast klarte ikke klassiskelskerens dype filstruktur, så jeg endte opp med å beholde Squeezebox/LMS på optisk inn på Yamaha WXC-50. Ellers er alt fryd og gammen med Yamahaen. Helt super å kunne justere inngangsnivået på de ulike kildene individuelt. Skru opp grammofonen (aux), skru ned nettradio og Spotify. Kjekk boks, den lille Yamahaen.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.306
Torget vurderinger
2
Jeg ville gått for en streamer som takler wifi, evnt. fiber på nettverket. Ser det er utrolig mange her inne som har veldig mye problemer med vanlig cobber-kabel og verre er dette problemet jo dyrere streamerne er også..
Hæ? Seriøst?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.568
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Den lille Yamahaen takker det meste av Hirez, DSD inkludert, men om man bruker den som preamp resampler den til 48 kHz. Not that I care. Det er virkelig ikke hørbart.

Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Jeg tenkte å få meg en streamer. Strømforsyningen til den gamle Surface pro gav seg og den er den pcen jeg har brukt til streaming frem til nå. Der har Qobuz hatt pause mellom sporene, så å få en gapless avspilling der vil være en god oppdatering i seg selv. Ungene har fremdeles Spotify premium så kravet er gapless Qobuz, og et greit brukergrensesnitt. Yamaha var nevnt i tråden, men jeg trenger ingen pre-funksjon eller dac. Lettest for meg å fremdeles bruke Abrahamsen 6,0 og eksisterende pre.
Noen rimeligere enn Yamaha som bare har akkurat det jeg trenger? Fullt utbytte av Qobuz (gapless) og grei å bruke?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Jeg googlet litt på Yamaha. I tråden var det nevnt en NP-S303, det virker som en full bredde sak som er utgått. WXC-50 er utgått på Yamahas hjemmesider men finnes bl a hos Soundgarden. Kom over en WXAD-10 som var rimelig og jeg lurte på om den vil ha akkurat det jeg trenger; ikke DAC og pre funksjon, men gapless Qobus og greit brukergrensesnitt (Musiccast?)

Edit: Søkte også på Topping og kom da over Wiim Audio, som ser ut som en bitteliten sak som er like rimelig som Yamahaen. Selges her på Sentralen, vil den dekke behovet?

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
2.944
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hva med denne (?)

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
5.999
Jeg googlet litt på Yamaha. I tråden var det nevnt en NP-S303, det virker som en full bredde sak som er utgått. WXC-50 er utgått på Yamahas hjemmesider men finnes bl a hos Soundgarden. Kom over en WXAD-10 som var rimelig og jeg lurte på om den vil ha akkurat det jeg trenger; ikke DAC og pre funksjon, men gapless Qobus og greit brukergrensesnitt (Musiccast?)

Edit: Søkte også på Topping og kom da over Wiim Audio, som ser ut som en bitteliten sak som er like rimelig som Yamahaen. Selges her på Sentralen, vil den dekke behovet?
Den Yamaha saken har bare analog ut. Wiim dingsen ser bra ut.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Hei, oppdaterte akkurat innlegget mitt med den da du skrev ditt innlegg. Gapless Qobuz må støttes, kjenner du til denne?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Wiim støtter pr dags dato ikke Roon men kan muligens oppdateres til dette via firmware senere. Støtter Airplay (er det noe mac-greier?). Fant ikke ut om Musiccast app støttes ( er litt noob på dette og vet ikke helt hva som er hva)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.159
Torget vurderinger
1
Wiim støtter pr dags dato ikke Roon men kan muligens oppdateres til dette via firmware senere. Støtter Airplay (er det noe mac-greier?). Fant ikke ut om Musiccast app støttes ( er litt noob på dette og vet ikke helt hva som er hva)
Musiccast støttes vel bare av Yamaha sine produkter.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.796
Sted
Sunndalsøra
Om man har f.eks et konsert album hvor sangene glir over i hverandre (dvs, ingen mellomrom) så får man uten gapless et brudd i lyden når den skifter til neste spor.
Det er de samme med Spotify med en ''smooth'' overgang til neste spor uten pauser. Fint å ha i bil. Random play er også bedre for trafikk sikkerheten :)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Da har jeg tatt sjansen på en Wiim. Den skal visstnok nå blitt gapless (via oppdatering) og fått bit-perfect toslink, noe den ikke hadde opprinnelig. Gir tilbakemelding når den er i hus.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.531
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Solgte Yamaha streameren og kjøpte meg den nye Wiim pucken. Er kjempefornøyd. Gapless, bra app og støtter høyoppløste filer fra Qobuz. Billig var den også :)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Da var Wiim pucken i hus. Først litt problemer med lyd, ulyder og dårlig lyd via toslink. Så kom det seg, innbilte meg kanskje at det låt litt daft og uten sprut nå som jeg har kun hørt på vinyl og CD siste uken, men har egentlig ikke tatt en kritisk lytting og i dag stort sett hørt på podcast fra NRK (Kongerekken av Are Osen, anbefales) via blåtann og testet ut Qobuz og Spotify. Likte ikke så godt den medfølgende appen men har ikke testet ut Roon eller sjekket om den er tilgjengelig ennå.

Ungene brukte i liten grad den gamle ordningen med PC, blåtann fra mobil vil nok bli populært.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
13.996
Sted
Sørlandet
Da var Wiim pucken i hus. Først litt problemer med lyd, ulyder og dårlig lyd via toslink.
Hvilke ulyder og dårlig lyd fikk du? Jeg har hatt mine Wiims nå en god stund og ingen av dem har kommet med så mye som en eneste ulyd.

-BB-

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.803
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hva med denne (?)

Jeg har denne og synes den fungerer svær bra om man bruker den optiske utgangen.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Hvilke ulyder og dårlig lyd fikk du? Jeg har hatt mine Wiims nå en god stund og ingen av dem har kommet med så mye som en eneste ulyd.

-BB-
Testtonen for kalibrering var bare spraking. Sikkert bare dårlig kontakt. Fikk etterhvert satt alt opp maks kvalitet og har siden forrige innlegg hørt på et høyoppløselig Neil Young plate med god lyd .

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.531
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Er veldig fornøyd med min Wiim. Ser at man kan caste direkte fra blant annet Spotify men det kan man ikke fra Qobuz- håper det kommer en oppdatering som lar deg gjøre det med Qobuz også

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.159
Torget vurderinger
1
Er veldig fornøyd med min Wiim. Ser at man kan caste direkte fra blant annet Spotify men det kan man ikke fra Qobuz- håper det kommer en oppdatering som lar deg gjøre det med Qobuz også
Det må i tilfelle være en oppdatering av Qobuz, ikke av Wiim. pr nå er det bare Spotify og TIDAL som har en Connect-løsning av de strømmetjenestene som er tilgjengelig i Norge, uansett streamer.

Edit:
Men alle strømmetjenestene kan strømmes direkte fra originalappen til Wiim hvis det skjer via Airplay, eller Bluetooth. Og Qobuz kan også streames fra Roon, men det skjer gjennom Airplay. Og når det er sagt syns jeg slett ikke at Oobuz-delen av Wiim-appen er dårlig. Ingen problem å benytte den.

Det kommer ellers en test av Wiim Mini i Audfiophile.no i løpet av kort tid.

Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
6.701
Det må i tilfelle være en oppdatering av Qobuz, ikke av Wiim. pr nå er det bare Spotify og TIDAL som har en Connect-løsning av de strømmetjenestene som er tilgjengelig i Norge, uansett streamer.

Edit:
Men alle strømmetjenestene kan strømmes direkte fra originalappen til Wiim hvis det skjer via Airplay, eller Bluetooth. Og Qobuz kan også streames fra Roon, men det skjer gjennom Airplay. Og når det er sagt syns jeg slett ikke at Oobuz-delen av Wiim-appen er dårlig. Ingen problem å benytte den.

Det kommer ellers en test av Wiim Mini i Audfiophile.no i løpet av kort tid.
Test den gjerne opp mot dyre streamere som f. eks. Lumin.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
437
Sted
Bergen
Par irritasjonsmoment på appen. Med pc kunne jeg bruke mobil som fjernkontroll, nå blir det litt krøll. Holder ikke å koble av blåtann. Kjører jeg streaming via wifi så hopper den over til blåtann for å spille av en tilfeldig lyd fra mobilen og kommer ikke tilbake til wifi. Må slå av blåtann for å hindre dette. Med mobilen som musikkserver demper den musikken og fortsetter der den slapp og det er jo mer å forvente. Bruker uansett mobilen slik til radio og podcast og ikke til musikk.

Topp Bunn