Streamer vs. datamaskin som lydkilde

Metallskalle

Medlem
Ble medlem
26.11.2012
Innlegg
8
Antall liker
4
Sted
Oslo
Hei, godtfolk!

Jeg eier et par fantastiske Dynaudio Focus XD 60 aktive høyttalere. Som de fleste audiofile er jeg på stendig jakt etter det den der nye dingsen som kan gi en liten boost for lydkvaliteten. Mine høyttalere kan spille digitale filer i 24-bit/192kHz oppløsning via coaxial-inngangen (digitalkonverteringen skjer i høyttaleren), og jeg bruker per idag min media-PC som signalkilde. Det jeg lurer på er om streamere som Bluesound Node 2i og Mano ULTRA mkII vil vaere en oppgradering for så kostbare høyttalere, eller om man må investere i noe dyrere som Lumin, Melco eller lignende for å høre forskjell. Ka dokker trur?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
En god streamer vil nok påvirke bruksmønsteret, og gjøre ting enklere å bruke enn en PC for å spille musikk. Slik som Bluesound er genial enkel i bruk.
Om man har et godt lydkort på PCn og bruker gode codecs for lyd, så trenger det ikke nødvendigvis bli noe bedre lyd med en streamer.
En streamer er ofte bare en PC det også, med litt dårlige specs som kjører et eget operativsystem.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hei, godtfolk!

Jeg eier et par fantastiske Dynaudio Focus XD 60 aktive høyttalere. Som de fleste audiofile er jeg på stendig jakt etter det den der nye dingsen som kan gi en liten boost for lydkvaliteten. Mine høyttalere kan spille digitale filer i 24-bit/192kHz oppløsning via coaxial-inngangen (digitalkonverteringen skjer i høyttaleren), og jeg bruker per idag min media-PC som signalkilde. Det jeg lurer på er om streamere som Bluesound Node 2i og Mano ULTRA mkII vil vaere en oppgradering for så kostbare høyttalere, eller om man må investere i noe dyrere som Lumin, Melco eller lignende for å høre forskjell. Ka dokker trur?
Hvis du har mulighet til det er det vel best å prøve selv. Noen butikker låner ut utstyr man kan prøve hjemme selv.Min erfaring er at det er stor forskjell både på streamere og coax kabler. Den beste coax kabelen jeg har prøvd er det en her på hifisentralen som lager Hb52 kaller han seg og den koster ca 700kr. Hos meg er den bedre enn Nordost Heimdall2 til 8000kr
 

Metallskalle

Medlem
Ble medlem
26.11.2012
Innlegg
8
Antall liker
4
Sted
Oslo
Takk for gode innspill og kabeltips. Jeg har en 1st gen. Node jeg har pensjonert fordi lydkvaliteten er omlag på høyde med datamaskinen, og jeg synes det er lettere å navigere med tastatur enn via en litt ustabil app (pluss at Bluesounden mangler coax ut). Ifølge butikksjefen på Hifiklubben Sandvika innebærer Node2i en større evolusjon funksjonsmessig enn i ren lydkvalitet, men tenkte at det kunne være interessant å høre om noen har andre erfaringer, og hvor mye det er å tjene på å oppgradere til en streamer rundt 15-20k.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det har vært heftige diskusjoner rundt dette med forskjell på streamere her på hfs tidligere. Det er like betent som kabeldiskusjonene, nesten...😊
Jeg mener det er en viss forskjell, men at det aller viktigste med streamer er app/brukergrensesnitt. Lumin og Naim sies å være blant de beste i så måte.
Det som imidlertid har mest å si for lyden er nok kvaliteten på dac’en. Har høyttalerne dine analog inngang? Ville nok tenkt i de baner.

Ps: noe som kommer til å bety mye for meg i valg av streamer er implementering av Tidal Connect. Bluesound har dette, men dacen i Node er ikke fantastisk.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Takk for gode innspill og kabeltips. Jeg har en 1st gen. Node jeg har pensjonert fordi lydkvaliteten er omlag på høyde med datamaskinen, og jeg synes det er lettere å navigere med tastatur enn via en litt ustabil app (pluss at Bluesounden mangler coax ut). Ifølge butikksjefen på Hifiklubben Sandvika innebærer Node2i en større evolusjon funksjonsmessig enn i ren lydkvalitet, men tenkte at det kunne være interessant å høre om noen har andre erfaringer, og hvor mye det er å tjene på å oppgradere til en streamer rundt 15-20k.
Hvis du vil kjøpe brukt får du en meget god streamer til 15-20 000.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Brukergrensesnitt, brukergrensesnitt, brukergrensesnitt! Har ikke streameren kontroll på dette kan den låte så bra den bare vil for min del. Har prøvd relativt kostbare streamere hjemme hos meg og fortsatt er det ingen som er mer intuitive en min Mac Mini med Audirvana Media Player. Ikke låter de dedikerte streamerne jeg har prøvd noe bedre heller. Det være seg Lumin, Auralic eller Bluesound.

-BB-
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Node 2i har coax ut og synes brukergrensesnittet i all hovedsak er oversiktlig og stabitl. Vet ikke hvor god dacen er i dine høytalere, men etter at jeg skaffet meg ekstern dac var det lett å høre at den innebygde i Node 2i ikke er av all verdens kvalitet.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.276
Antall liker
3.317
Torget vurderinger
49
Bruker Chromecast Audio med Roon.
Testet Chromecast audio opp mot Lumin U1 mini, begge med Roon, hørte ingen forskjell.
Cromecast Audio 349,- Lumin U1 Mini 24990,-
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.276
Antall liker
3.317
Torget vurderinger
49
God tråd(y)
Etter alt jeg har testet er jeg fornøyd med hvor jeg har landet :)
Mener selv musikken nå står mer i centerstage enn utstyret.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg streamer vanligvis Spyttify gjennom PC -> RME DAC,
men akkurat nå går det gjennom PC -> miniDSP 2x4 HD.

Hører ikke forskjell.
Like bra...eller like dårlig.

Har ikke testet dedikert streamer m/DAC.
Gidder ikke prøve heller. Jeg velger å tro at det er bortkastede penger.
Bruker heller de pengene på å bygge 4 kasser med 21" woofere. 😜
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et spørsmål til dere som er so wise in the ways of science:
Når jeg har en Logitech Squeezebox Touch som kontroller/digitalkilde og brukergrensesnitt via iPeng på telefonen min, en RME Fireface UC som lydkort og en PC som lokalt musikklager, musikkserver og delefiltermaskin, har jeg PC eller streamer som kilde da?
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg er like interessert i dette som trådstarter. Fordi noen hevder kun DAC’en avgjør lydmessige forskjeller. Mens andre hevder dyre streamere låter bedre (selv over samme DAC), og dette såpass mange at jeg tror det er noe i det.
Alle som hører forskjeller, er ikke dumme, som lett antydes fra de som erklærer (eller hører?) at dette ikke er mulig.

Jeg skal forresten maile svenske Hifi & Musik om dette, oppfordre til en test av det, en gjeng skribenter jeg via mange, mange års lesning har ufattelig stor tiltro til.

På den annen side, vil også ha tiltro dersom Audiophile.no mener noe her. Anno 2021 er spørsmålet svært relevant.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Brukergrensesnitt, brukergrensesnitt, brukergrensesnitt! Har ikke streameren kontroll på dette kan den låte så bra den bare vil for min del. Har prøvd relativt kostbare streamere hjemme hos meg og fortsatt er det ingen som er mer intuitive en min Mac Mini med Audirvana Media Player. Ikke låter de dedikerte streamerne jeg har prøvd noe bedre heller. Det være seg Lumin, Auralic eller Bluesound.

-BB-
Audirvana er ikke veldig kostbar heller ....
... men mangler støtte for spotify?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg streamer vanligvis Spyttify gjennom PC -> RME DAC,
men akkurat nå går det gjennom PC -> miniDSP 2x4 HD.

Hører ikke forskjell.
Like bra...eller like dårlig.

Har ikke testet dedikert streamer m/DAC.
Gidder ikke prøve heller. Jeg velger å tro at det er bortkastede penger.
Bruker heller de pengene på å bygge 4 kasser med 21" woofere. 😜
4x21 gjør nok underverker med MP3-oppløsningen til Spotify😉
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
4x21 gjør nok underverker med MP3-oppløsningen til Spotify😉
Det tviler jeg på. ;)
Men siden jeg ikke hører stor forskjell på cd kvalitet vs mp3, velger jeg heller å bruke penger på de sakene som for meg gir mest forbedring av opplevd lydkvalitet. :devilish:
 
I

Ikke33206

Gjest
Det tviler jeg på. ;)
Men siden jeg ikke hører stor forskjell på cd kvalitet vs mp3, velger jeg heller å bruke penger på de sakene som for meg gir mest forbedring av opplevd lydkvalitet. :devilish:
Hvorfor ikke satse på å gi de høyttalerne knallbra kilde i tillegg. Må det være enten eller?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Bruker du Dynaudios Connect box/HUB for et fullt trådløst opplegg?

Eller er tanken til trådstarter å kople til fysisk? Det siste er vel et must for å muliggjøre 24/192.
Det må altså kables til BEGGE høyttalere.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
E
Det tviler jeg på. ;)
Men siden jeg ikke hører stor forskjell på cd kvalitet vs mp3, velger jeg heller å bruke penger på de sakene som for meg gir mest forbedring av opplevd lydkvalitet. :devilish:
Er bare misunnelig. Når ungdommen flytter ut skal jeg også ha meg et skikkelig bassystem.

Forhåpentligvis beholder jeg muligheten til å skille på oppløsning også. Skiftet kjapt mellom Tidal-hifi streamet med dedikert streamer/dac, til streaming fra iphone via Bluetooth til den samme dacen. Forskjellen er virkelig stor. Så om man velger trådløst er det i alle fall smart å velge en variant der oppløsningen er inntakt i det musikken når dacen.

For å sitere Otto Jespersen: «hundebæsj blir ikke til konfekt bare du pakker det inn i silkepapir»😀
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hvorfor ikke satse på å gi de høyttalerne knallbra kilde i tillegg. Må det være enten eller?
Spotfy/Tidal gjennom PC/RME DAC er knallbra.
Men gir det meg eierglede?
Nei, og det er helt ok.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke selv forsøkt med blåtann streaming, men mange sier det gir dårligere lydkvalitet.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.834
Antall liker
960
kilde/dac er overvurdert imo. det koster ikke mange tusen for en vitenskapelig god dings. ASR
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke selv forsøkt med blåtann streaming, men mange sier det gir dårligere lydkvalitet.
Det er virkelig ikke bra. Dog finnes det nå noen dac-produsenter, feks Ifi-Audio som hevder de får mer ut av BT enn tidligere.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
«hundebæsj blir ikke til konfekt bare du pakker det inn i silkepapir»😀
Nettopp. Og siden vi er inne på dette, er vel en streamer også en datamaskin innpakket i "silke" kabinett.
Men man slipper å få møkka windowsen med på kjøpet da. ;)
 
M

MusicBear

Gjest
Det tviler jeg på.
Men siden jeg ikke hører stor forskjell på cd kvalitet vs mp3, velger jeg heller å bruke penger på de sakene som for meg gir mest forbedring av opplevd lydkvalitet.
Mener du da med hornhøyttalere eller tradisjonelle høyttalere, at du ikke hører forskjell?
Bombesikker, på at du hører tydelig forskjell med vanlige høyttalere og hodetelefoner.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Nettopp. Og siden vi er inne på dette, er vel en streamer også en datamaskin innpakket i "silke" kabinett.
Men man slipper å få møkka windowsen med på kjøpet da. ;)
Ja, men Spotify er et dårlig utgangspunkt. En enkel streamer, feks Bluesound Node 2i med Tidal Connect inn i RME-dacen din vil garantert gi en bedre opplevelse. Om ørene dine fremdeles oppfatter 5khz+ da...😉
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Mener du da med hornhøyttalere eller tradisjonelle høyttalere, at du ikke hører forskjell?
Bombesikker, på at du hører tydelig forskjell med vanlige høyttalere og hodetelefoner.
Hva er en vanlig høyttaler? For meg er hornhøyttalere vanlig. ;)
Har ikke testet forskjell på CD vs Spotify med hodetelefoner, men kan jo prøve en dag...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Audirvana er ikke veldig kostbar heller ....
... men mangler støtte for spotify?
Spotify tillater ikke integrasjon av deres innhold via andre applikasjoner. Med andre ord, Audirvana har ingenting med dette å gjøre. Jeg mener Audirvana er verdt hver krone og jeg valgte Audirvana fremfor Roon pga brukergrensesnitt.

Mvh
-BB-
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Bluesound Node 2i med Tidal Connect inn i RME-dacen din vil garantert gi en bedre opplevelse.
Om ørene dine fremdeles oppfatter 5khz+ da...😉
Jeg er nærmere 60 enn 50....så hvordan jeg vil oppfatte forskjellen er jeg usikker på.

Nå er det mer enn nokk av meg, jeg, og meg selv. :sleep:
Stream og vær glad. :)
 
I

Ikke33206

Gjest
Spotify tillater ikke integrasjon av deres innhold via andre applikasjoner. Med andre ord, Audirvana har ingenting med dette å gjøre. Jeg mener Audirvana er verdt hver krone og jeg valgte Audirvana fremfor Roon pga brukergrensesnitt.

Mvh
-BB-
Audirvana er virkelig noe å satse på hvis man bruker PC eller Mac som kilde!
Har veldig bra erfaring med integrasjon med Tidal, og overraskende løft i lydkvaliteten:)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Audirvana er virkelig noe å satse på hvis man bruker PC eller Mac som kilde!
Har veldig bra erfaring med integrasjon med Tidal, og overraskende løft i lydkvaliteten:)
Et det kurant å bruke feks IPad til å styre en macmini? Mac/pc kablet til dac virker unødvendig tungvindt. For min del...
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Du kan ha Tidal hifi og i tillegg bruke Audirvana på Mac´n. Vet ikke om du bruker en ekstern Dac?
Definitivt ekstern dac. Det er jo der muligheten ligger for skikkelig lyd fra streaming spør du meg. Spørsmålet er om ipad/iphone kan brukes som ikke irriterende/funksjonell remote til Mac mini.
 
I

Ikke33206

Gjest
Definitivt ekstern dac. Det er jo der muligheten ligger for skikkelig lyd fra streaming spør du meg. Spørsmålet er om ipad/iphone kan brukes som ikke irriterende/funksjonell remote til Mac mini.
Ja, så lenge den bare fungerer som kontroll er det ikke noe tap.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Spotify tillater ikke integrasjon av deres innhold via andre applikasjoner. Med andre ord, Audirvana har ingenting med dette å gjøre. Jeg mener Audirvana er verdt hver krone og jeg valgte Audirvana fremfor Roon pga brukergrensesnitt.

Mvh
-BB-
Oppsummerte egentlig bare for meg selv ...
👍😃
Kjenner til spotifys syn på dette. Samme problem m roon.
 

Metallskalle

Medlem
Ble medlem
26.11.2012
Innlegg
8
Antall liker
4
Sted
Oslo
Bruker du Dynaudios Connect box/HUB for et fullt trådløst opplegg?

Eller er tanken til trådstarter å kople til fysisk? Det siste er vel et must for å muliggjøre 24/192.
Det må altså kables til BEGGE høyttalere.
Det er helt riktig. Kjører via Hub fra TV og Xbox, og kablet med coax fra datamaskinen. Det er også grunnen til at det er nødvendig med en streamer som har denne utgangen. Men som noen påpeker, Bluesound Node 2i vil nok ikke gi det store løftet lydmessig. Spørsmålet er om en dyrere streamer vil gjøre det. Aurelic-produkter er uaktuelt siden jeg er en Android man, men ser at det ligger en Lumin D2 til 18 lapper på Finn. Noen som har erfaringer med den, eller tips på andre gode streamere opp til 20.000?
 
Sist redigert:
Topp Bunn